Решение по дело №257/2018 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 92
Дата: 15 юли 2019 г. (в сила от 13 август 2019 г.)
Съдия: Петко Русев Георгиев
Дело: 20181820200257
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр. Елин Пелин, 15.07.2019 година.

 

В        И М Е Т О      Н А     Н А Р О Д А

 

 

Елинпелинският районен съд, четвърти състав, в открито заседание на петнадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

  РАЙОНЕН СЪДИЯ: ПЕТКО ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ЦВЕТАНКА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията АНД № 257 по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалбата на Н.С.С., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу наказателно постановление № 18-0262-000477/ 14.09.2018 г. на Началника на РУ Елин Пелин към ОДМВР София, с което са му наложени административни наказания: глоба в размер на 100 лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение чл. 150а, ал. 1 ЗДвП; глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за 1 месец на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 ЗДвП за нарушение на чл. 103 ЗДвП; глоба в размер на 50 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 ЗДвП за нарушение на чл. 137е ЗДвП, както и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети 6 контролни точки.

В жалбата се сочи незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, като се иска изцяло отмяната му. Твърди се, че са допуснати съществени процесуални нарушения по чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН относно датата на нарушението и описаното МПС.

В съдебното заседание жалбоподателя не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата.

РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.

Съдът, след като служебно провери атакуваното наказателно постановление, доводите на страните и събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

На 14.08.2018 г. свидетелите Й.К.Г. и Н.Х. ***, извършвали обход на с. Р., когато видели лице, което управлява мотопед без регистрационни табели и без каска. При опит да бъде спрян със звуков сигнал и светлинен сигнал от служебен автомобил водачът погледнал към полицаите, след което подал газ и се отдалечил. Полицаите отишли на адреса на жалбоподателя, като Н.С.С. им заявил, че не е спрял, защото се е изплашил. Н.С.С. показал мотопеда, като според приложената разписка на 14.08.2018 г. му е връчен протокол за отговорно пазене със задължение да съхранява, да не продава и да не разкомплектова мотопед марка ……с рама …….

Срещу жалбоподателя е бил съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) серия Д бланков № ….  на ….. г., от А.Т.Г. – инспектор „Пътен контрол“ при РУП Елин Пелин, за това, че на 14.08.2018 г. около 11,20 ч. по ул. В. с посока на движение от кв. В. към център на с. Р. е управлява мотопед марка ….. сив на цвят с рама………., като извършва следните нарушения: 1. След подаден сигнал за спиране със стоп палка МВР образец и ясен звуков сигнал и светлинен сигнал от служебен автомобил, същият не спира плавно най-вдясно, а продължава движението си, като ускорява и продължава в посока с. Р.. 2. Не използва защитна каска по време на движение с мотопед. 3. Водачът не притежава СУМПС, валидно за категорията към която спада, управляваното от него МПС, като АУАН е съставен след извършена проверка по преписка с рег. №262р-9823/15.08.2018 г., с което нарушил чл. 103, чл. 137Е и чл. 150А ЗДвП. Актът бил подписан от актосъставителя, от свидетеля при установяване на нарушението Й.К.Г. и от жалбоподателя, като на последния бил връчен препис от него и същият написал „нямам“ възражения.

Въз основа на АУАН е съставено наказателно постановление № 18-0262-000477/ 14.09.2018 г. на Началника на РУ Елин Пелин към ОДМВР София, с което са му наложени административни наказания: глоба в размер на 100 лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение чл. 150а, ал. 1 ЗДвП; глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за 1 месец на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 ЗДвП за нарушение на чл. 103 ЗДвП; глоба в размер на 50 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 ЗДвП за нарушение на чл. 137е ЗДвП, за това, че на 15.08.2018 г. около 11,20 ч. по ул. … с посока на движение от кв. В. към център на с. Р. управлява мотопед марка …….сив на цвят с рама …………, като извършва следните нарушения: 1. След подаден сигнал за спиране със стоп палка МВР образец и ясен звуков сигнал и светлинен сигнал от служебен автомобил, същият не спира плавно най-вдясно, а продължава движението си, като ускорява и продължава в посока с. Р.. 2. Не използва защитна каска по време на движение с мотопед. 3. Водачът не притежава СУМПС, валидно за категорията към която спада, управляваното от него МПС. АУАН е съставен след извършена проверка по преписка с рег. №262р-9823/15.08.2018 г., е извършил: 1. Управлява МПС, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство; 2. Не спира плавно на посоченото място, или в най-дясната част на платното за движение, при подаден сигнал за спиране от контролния орган; 3. Водач на мотоциклед или мотопед не използва защитна каска.

Според преписка с рег. № 262р-9823/15.08.2018 г., че на 15.08.2018 г. в 10.00 часа в РУ Елин Пелин се явил Н.С.С., като му е съставен акт за това, че на 14.08.2018 г. около 11.20 ч. е управлявал мотопед марка …… без регистрационна табела. С постановление от 21.08.2018 г. прокурор от РП Елин Пелин е отказал да образува наказателно производство и е прекратил прокурорска преписка № 824/2018 г. на РП Елин Пелин за управление на нерегистриран мотопед от Н.С.С. на 14.08.2018 г.

Представен е заповед № 8121з-515/ 14.05.2018 г. относно компетентността на актосъставителя и наказващия орган.

Горната фактическа обстановка се установява от посочените писмени доказателства, както и събраните гласни доказателства в съдебно заседание чрез разпита на свидетелите А.Т.Г., Й.К.Г. и Н.Х.Х., които съдът кредитира като като непротиворечиви, последователни и кореспондиращи с писмените доказателства по делото.

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на обжалване. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 19.10.2018 г. и е обжалвано на 25.10.2018 г.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

При издаване на наказателното постановление са нарушени регламентираните в чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН изисквания за точно: описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено.  

В съставения АУАН е посочено, че нарушението е извършено на 14.08.2018 г. около 11,20 ч., а според наказателното постановление е извършено на 15.08.2018 г. около 11,20 ч. Една част от съставените документи по преписката са от дата 14.08.2018 г. – докладна записка на свидетеля Г., разпореждане на полицейски орган и протокол за отговорно пазене, а други от 15.08.2018 г. – докладна записка от свидетеля Г. и акт за установяване на административно нарушение.

В АУАН изрично е посочено, че е съставен на 15.08.2018 г. за извършено на нарушение на 14.08.2018 г. около 11,20 ч., което кореспондира с преписка с рег. № 262р-9823/15.08.2018 г., според която на 15.08.2018 г. в 10.00 часа в РУ Елин Пелин се явил Н.С.С.. Произволно и при неизяснени причини в наказателното постановление е посочено, че нарушението е било извършено на 15.08.2018 г., като не е отразено да е била сгрешена датата на нарушението в посочения АУАН серия Д бланков №……  на 15.08.2018 г. Няма пречка в два различни дни, едно лице да извърши едно и също административно нарушение, за което следва да бъде санкционирано два пъти, като в случая е неясно за кое точно нарушение е санкционирано. В санкционните производства, каквото е това по ЗАНН, е необходимо съдържанието на актовете да е ясно и пълно, за да могат да породят правните си последици. Наказателните постановления са актове на правораздаване и следователно имат статута на присъда по НПК, докато с АУАН на конкретно лице се вменява извършването на конкретно административно нарушение. Наличието на противоречие в датата на извършеното нарушение отнема възможността на жалбоподателя да узнае в цялост параметрите на претендираната спрямо него отговорност и съответно го поставя в невъзможност да осъществи защитата си, с оглед разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН. Тъй като се касае за особено съществени нарушения, довели до нарушения на императивни разпоредби на ЗАНН и ограничили правото на защита на наказаното лице, наличието на тези нарушения обуславя отмяна на атакуваното наказателно постановление.

С оглед изложеното, съдът намира, че издаденото наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено в частта, с която на жалбоподателя са наложени административни наказания: глоба в размер на 100 лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение чл. 150а, ал. 1 ЗДвП; глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за 1 месец на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 ЗДвП за нарушение на чл. 103 ЗДвП; глоба в размер на 50 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 ЗДвП за нарушение на чл. 137е ЗДвП.

Относно отнемането на контролни точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР:

Съдът намира жалбата за недопустима – отнемането на контролни точки не е административно наказание и не е част от производството по налагане, съответно обжалване на наложено административно наказание. По съществото си актът в частта по отнемането на контролни точки, макар да е отразен в наказателното постановление, съставлява вид регистрационен режим за контролно отчитане чрез точки на нарушенията, извършени от водачите на моторни превозни средства. Отнемането на контролни точки е фактическо действие с контролно-отчетен характер, което изпълнява предупредителна (по отношение на водачите) и информационно-статистическа (за контролните органи) функция. Контролните точки се отнемат само въз основа на влязло в сила наказателно постановление. По изложените съображения, съдът следва да постанови прекратяване на производството в частта му, в която се обжалва отнемането на контролни точки.

Мотивиран от изложеното съдът и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 18-0262-000477/ 14.09.2018 г. на Началника на РУ Елин Пелин към ОДМВР София В ЧАСТТА, в която на Н.С.С., ЕГН **********, с адрес: *** са наложени административни наказания: глоба в размер на 100 лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение чл. 150а, ал. 1 ЗДвП; глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за 1 месец на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 ЗДвП за нарушение на чл. 103 ЗДвП; глоба в размер на 50 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 ЗДвП за нарушение на чл. 137е ЗДвП.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото В ЧАСТТА, с която на жалбоподателя са отнети контролни точки по Наредба № І-з 2539, като недопустимо.

Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.

 

                                              РАЙОНЕН  СЪДИЯ: