O П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е №
317
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– МОНТАНА, V състав в закрито заседание на 25 07 2022 година в състав:
Председател : РЕНИ ЦВЕТАНОВА
като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм. дело № 292/2022 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е
образувано по жалба на Мария Любомирова Шумкова, лично и в качеството
си на председател на Инициативен комитет за местна гражданска инициатива в
Община Вършец и Иван Лазаров Антонов – Началник на РУ Вършец при ОД на МВР гр. Монтана,
чрез адв. Мая Божидарова
Манолова, адв. Албина Анева-Томова и адв. Иван Филипов Иванов против Заповед на Министъра на
вътрешните работи, с която е разпоредено закриване на
РУ Вършец. В жалбата не е посочен номер и дата на оспорената от Министъра на
вътрешните работи Заповед, но се твърди, че със същата е разпоредено
закриване на РУ Вършец.
В жалбата е направено и особено искане
при условията на чл. 166, ал. 2 от АПК за спиране на изпълнението.
Жалбата е подадена до Върховен административен
съд, който съд след изискване на административната преписка от Министерство на
вътрешните работи е изпратил делото по подсъдност на Административен съд
Монтана.
С административната преписка е представена
Заповед № 8121К-4567/01 06 2022 г. на Министъра на вътрешните работи, с която
Заповед е изменена точка 1 от Заповед рег. № 8121К-540/24 02 2015 г. за
утвърждаване на щат на ОД на МВР – Монтана, като с т. 3 от оспорената Заповед
се закрива РУ Вършец.
Оспорената Заповед е издадена на основание чл. 33, т.
9 и т. 10, чл. 145, ал. 1 от ЗМВР.
Съгласно чл. 33, т. 9 и т. 10 от ЗМВР – Министерството
на вътрешните работи се ръководи от министър, който: издава правилници, наредби,
инструкции и заповеди и получава информация за исканите и използваните от
структурите на МВР специални разузнавателни средства.
Съгласно чл. 145, ал. 1 от ЗМВР – Министърът на
вътрешните работи утвърждава функционалните задължения, организационните
структури и щатовете на структурите по чл. 33, т. 7 (управлява човешките ресурси,
и създава и закрива звена, извън тези, създадени със закона) и чл. 37 (Основни
структури на МВР са: главните дирекции; областните дирекции; Дирекция
"Вътрешна сигурност"; Дирекция "Миграция"; Дирекция
"Международно оперативно сътрудничество"; дирекциите от общата и
специализираната администрация; Академията на МВР; Медицинският институт на
МВР; Националният институт по криминалистика; Институтът по психология.)
Съгласно чл. 42, ал. 3 и ал. 4 от ЗМВР - В областните дирекции на МВР
може да се създават отдели, сектори, районни управления (РУ), участъци и други
звена от по-нисък ранг в зависимост от задачите и дейността им. Районните
управления в областните дирекции на МВР се създават със заповед на министъра на
вътрешните работи.
Съгласно чл. 105 от Правилник за устройството и
дейността на Министерството на вътрешните работи /издаден на основание чл. 37,
ал. 3 от ЗМВР/ - Министърът на вътрешните работи утвърждава основните щатове на
структурите по чл. 33, т. 7 и чл. 37 ЗМВР в рамките на общата щатна численост
по чл. 104, ал. 1.
Съгласно чл. 21 от АПК – Индивидуален административен
акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие
волеизявление на административен орган или на друг овластен
със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични
функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават
права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни
интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде
такъв акт. Индивидуален административен акт е и волеизявлението, с което се
декларират или констатират вече възникнали права или задължения, когато
волеизявлението е от значение за признаване, упражняване или погасяване на
права или задължения. Индивидуален административен акт е и волеизявлението за
издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на
права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ. Индивидуален
административен акт е и отказът на административен орган да извърши или да се
въздържи от определено действие. Не са индивидуални административни актове
волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата
по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или
са част от производствата по издаване на нормативни актове. Не са индивидуални
административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за
участие в състезателно административно производство по издаването на
индивидуални административни актове, освен ако в специален закон е предвидено
друго.
Съгласно чл. 65 от АПК - Общи са административните
актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения
или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на
неопределен брой лица, както и отказите да се издадат такива актове.
Съгласно чл. 75, ал. 1 от АПК - Нормативните
административни актове са подзаконови административни актове, които съдържат административноправни норми, отнасят се за неопределен и
неограничен брой адресати и имат многократно правно действие.
Въпреки непосочването на номер и дата на оспорената
Заповед, имайки предвид описаното в жалбата, че със същата е закрито РУ Вършец,
то съдът приема, че предмет на настоящото производство е Заповед №
8121К-4567/01.06.2022 г. на Министъра на МВР.
С оспорената Заповед № 8121К-4567/01.06.2022 г. на
Министъра на МВР, е изменена т. 1 от Заповед per. №
8121К-540/24.02.2015 г. за утвърждаване на щат на Областна дирекция на МВР –
Монтана (ОДМВР Монтана).
Областна дирекция на МВР - Монтана, е основна
структура на МВР. съгласно чл. 37, ал. 1, т. 2 ЗМВР, а районните управления са
създадени към тази законово обособена структура. Районно управление Вършец към Областната дирекция Монтана, ръководено от
началник, пряко подчинен на директора на областната дирекция, в който смисъл е
чл. 26, ал. 1 от Правилника за устройството и дейността на Министерството на
вътрешните работи, е създадено за изпълнението на определени задачи и дейности,
с оглед текстовете на чл. 42, ал. 3 и ал. 4 от ЗМВР. Съкращаването на щат и
закриване на функционално обособени структури, извън създадените със закон,
освен, че е в правомощието на Министъра на вътрешните работи, в който смисъл е
чл. 145, ал. 1 от ЗМВР, актът, с който се извършват тези промени представлява
вътрешно ведомствен такъв, който не подлежи на обжалване по реда и условията на
АПК. Дори този вътрешно служебен акт да не е издаден от компетентен орган, то
това обстоятелство не може да обуслови обжалваемост
на този акт.
Заповед № 8121К-4567/01.06.2022 г. на Министъра на МВР
създава права и задължения единствено за органите и организациите, които са
подчинени на нейния адресант, без да се засягат права и законни интереси на
отделни граждани и/или организации.
Заповедта не е с еднократно
правно действие, с което да се създават права или задължения или непосредствено
се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица. Със
същата е извършена реорганизация по щата на ОДМВР Монтана, без с това да се
засягат права и интереси на конкретни лица. Доколко тази Заповед може да бъде
основание за издаването на други актове, с които да се засегнат права на
определени органи/служители на ОДМВР, то тази опосреденост
няма правно значение тъй като тези последващи актове
имат качеството на индивидуални административни такива, които по силата на чл.
21 от АПК подлежат на самостоятелен съдебен контрол.
Заповедта не е издадена
по прилагането на закон или подзаконов нормативен акт от по-висока степен,
поради което не може да се приеме и за подзаконов нормативен акт.
С оглед на
изложеното и при така действащата правна уредба, този състав на Административен
съд Монтана приема, че с оспорената Заповед са извършени организационно-щатни
промени в Областна дирекция на МВР Монтана, поради което същата няма белезите и
не представлява индивидуален, общ или нормативен административен акт, който да
подлежи на съдебен контрол.
При този изход на
делото и направеното особено искане за спиране на изпълнението на Заповед №
8121К-4567/01.06.2022 г. на Министъра на МВР се явява недопустимо и
неоснователно. Спиране на изпълнението от съда би могло да се постанови за
индивидуален или общ административен акт, какъвто настоящият акт, не е.
Мотивиран от
горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ, като процесуално недопустима жалбата на Мария Любомирова Шумкова, лично и в качеството си на председател на
Инициативен комитет за местна гражданска инициатива в Община Вършец и Иван
Лазаров Антонов – Началник на РУ Вършец при ОД на МВР гр. Монтана, чрез адв. Мая Божидарова Манолова, адв. Албина Анева-Томова и адв.
Иван Филипов Иванов против Заповед № 8121К-4567/01.06.2022 г. на Министъра на
МВР.
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ искането за спиране на Заповед № 8121К-4567/01.06.2022 г. на
Министъра на МВР.
ПРЕКРАТЯВА
производството по образуваното административно дело № 292/2022 г. по описа на
Административен съд Монтана.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба от страните в седем дневен срок от
съобщаването му пред Върховния административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :