РЕШЕНИЕ
Номер: 23.11.2020 год. гр.Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският районен съд Шести наказателен
състав
На осемнадесети ноември
Година: 2020
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Златко
Мазников
Съдебни заседатели:
Секретар: Светла Иванова
Прокурор:
Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а. н. дело № 1540 описа за 2020 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 1403 от 01.06.2020 г., издадено от ...– с. д. началник на отдел „Митническо
разузнаване и разследване Тракийска“ в ГД „Митническо разузнаване и
разследване“ към Централно митническо управление на Агенция „Митници“.
Жалбоподателката С.Д.А.
твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено. Претендира
за направените по делото разноски.
Въззиваемата страна Агенция
„Митници“ счита жалбата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено, като законосъобразно.
Претендира за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени
събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП,
намери за установено следното:
С обжалваното НП,
издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на административно нарушение)
№ 719 от 26.03.2020 г., жалбоподателката е санкционирана на основание чл.126, ал.1,
т.1 от ЗАДС – Закон за акцизите и данъчните складове („На лице, което държи,
предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон
или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен
документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител,
когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ
плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, се налага глоба
в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 1000 лв., а при повторно
нарушение – не по-малко от 2000 лв. – за физическите лица“) за това, че на 11.12.2019 г. в дома си на адрес гр.Стара Загора, ул. „Мургаш“
№ 31, държала акцизни стоки – 10 литра етилов алкохол 50,76 % vol., 2,740 литра етилов алкохол 50,98 % vol. и 3 литра етилов алкохол 50,62 % vol., без данъчен документ по ЗАДС или
фактура, или митническа декларация, или придружителен административен
документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител,
когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ
плащането, начисляването или обезпечаването на акциза.
В случая на 11.12.2019 г. от служители на Второ РУ към ОД на МВР гр.
Стара Загора било извършено претърсване в дом на адрес гр.Стара Загора, ул.
„Мургаш“ № 31, обитаван от жалбоподателката и съжителят й – св...., при който
били намерени 1 бр. PVC бутилка от
минерална вода „Баничан“ с вместимост 10 литра, пълна с жълтеникава течност с
мирис на ракия, 1 бр. PVC бутилка от минерална вода „Хисар“ с вместимост 10 литра, съдържаща около
2,5 литра течност с мирис на ракия, 4 бр. PVC бутилки, сиви на цвят с надпис „Дива котка“, с
вместимост от по 0,5 литра, съдържащи общо 2 литра течност с мирис на ракия, 1
бр. PVC бутилка от минерална вода „Девин“ с
вместимост 0,5 литра, пълна с жълтеникава течност с мирис на ракия, 1 бр. PVC бутилка, зелена на цвят, с вместимост 0,5 литра, пълна с
течност с мирис на ракия, 1 бр. мерилка от сив метал с надпис 0,1 л и 1 бр.
мерилка от сив метал с надпис 0,05 л. Същите били предадени доброволно от св....
на полицейските служители, като той им обяснил, че те са на жалбоподателката
(л.53 от делото). На следващия ден – 12.12.2019 г., от жалбоподателката били
взети писмени сведения, в които тя обяснила, че предадената на органите на МВР
от съжителя й ракия била закупена от нея с цел търговия – препродавала я
по-скъпо, тъй като била безработна (л.52 от делото).
Образуваната по случая преписка
на Второ РУ към ОД на МВР гр. Стара Загора приключила
с постановление от 09.10.2020 г. на РП-Стара Загора за отказ да се образува
досъдебно производство, като прокурорът приел, че се касае за административно
нарушение, в частност – такова по чл.123, ал.1 от ЗАДС, респективно –
постановлението, ведно със събраните материали и иззетата (предадена доброволно
от св.Илиев) течност, били изпратени на административнонаказващия орган по
компетентност и получени от него на 13.01.2020 г. (л.54-55 от делото).
След
получаване на преписката от административнонаказващия орган, били взети проби от
иззетата (предадена доброволно от св.Илиев) течност и били изготвени експертизи
(л.30-43 от делото), от които се установило, че същата представлява 10 литра етилов алкохол 50,76 % vol., 2,740 литра етилов алкохол 50,98 % vol. и 3 литра етилов алкохол 50,62 % vol., всички отговарящи на дефиницията по чл.9, т.1 от ЗАДС
за „етилов алкохол, включен в кодове по КН 2207 и 2208, с действително
алкохолно съдържание по обем, превишаващо 1,2 % vol.“, дължимият акциз за които според изготвената за целта
справка (л.19 от делото) възлиза общо на 87,91 лева (в тази насока е и
заключението на съдебно-икономическата експертиза от 23.10.2020 год., назначена
и изслушана в хода на съдебното следствие, неоспорена от страните и приета от
съда като компетентно и добросъвестно изготвена, поради което и съдът намира за
неоснователни възраженията на жалбоподателката, че административнонаказващият
орган неправилно е изчислил дължимия акзиц), т.е. случаят не е маловажен
по смисъла на чл.126б, ал.2 от ЗАДС, според която разпоредба маловажни
случаи по ал.1, където изрично са визирани и нарушенията на чл.123 от
закона, са
тези, при които двойният размер на акциза за стоките – предмет на нарушението,
не надвишава 100 лева.
При тези данни съдът
намира описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателката за
доказани по несъмнен и безспорен начин. Безспорно предмет на нарушението са
акцизни стоки по смисъла на чл.4, т.1 във връзка с чл.2, т.1 във връзка с чл.9,
т.1 от ЗАДС, а жалбоподателката ги е държала на посочените в НП дата и място,
без (доколкото не се установи
противното) данъчен документ по този закон
или друг документ, удостоверяващ плащането,
начисляването или обезпечаването на акциза. В тази насока следва
изрично да се отбележи, че съдът не кредитира с доверие показанията на св....,
че намерената при претърсването на 11.12.2019 г. ракия била само 10 литра, била от
шурея му и била за лична употреба, тъй като се опровергават в тази им част от
останалите доказателства по делото, в частност – от протокола за доброволното й
предаване, в който са отразени обясненията му, които е дал за предадената от
него ракия и които същевременно съответстват на дадените от жалбоподателката
писмени сведения. Очевидно това съвпадение не може да е случайно, още повече,
че жалбоподателката е дала писмените си сведения един ден по-късно, при това
същите не са в неин интерес, което да поставя под съмнение достоверността им,
по-скоро св.Илиев е заинтересован да свидетелства в полза на жалбоподателката,
имайки предвид отношенията на съвместно съжителство с нея, на което
обстоятелство и съдът отдава разминаването между показанията му и обясненията,
които е дал за процесната ракия при предаването й на органите на МВР.
В изпълнение на служебната
си проверка за законосъобразност съдът не констатира и съществени нарушения на
процесуалните правила, които да са били допуснати при съставянето на АУАН и/или
издаване на НП. В частност, тъй като жалбоподателката не се е явила на отправената
й покана за съставяне на АУАН (л.28-29 от делото), последният е бил съставен в
нейно отсъствие в съответствие с чл.40, ал.2 от ЗАНН (Закон за
административните нарушения и наказания), като впоследствие той й е бил връчен,
а административнонаказателното обвинение е формулирано от фактическа и правна
страна, както в АУАН, така и в НП, достатъчно пълно, точно и ясно, щото
жалбоподателката да може да го разбере и да организира адекватно защитата си. От
друга страна, след като специалният закон (ЗАДС) в чл.126б, ал.2 изключва
маловажността на нарушенията от вида на разглеждането, няма как да бъде
обоснована неговата маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
Що се отнася наложеното
наказание, същото съответства по вид и размер на минималното такова, предвидено
в закона за извършеното нарушение – глоба в размер на 1000 лева. В съответствие
с предписанието на чл.124, ал.1 от ЗАДС е и постановеното отнемане в полза на
държавата на стоките, предмет на престъплението.
Предвид изложените
съображения съдът намира, че обжалваното НП е законосъобразно и следва да бъде
потвърдено, като жалбоподателката бъде осъдена да заплати направените от съда
разноски по делото за изготвяне на съдебно-икономическа експертиза в размер на
сумата от 140 лева, а на въззиваемата страна юрисконсултско възнаграждение в
минималния предвиден от закона размер – 80 лева,, който съдът намира за
адекватен на фактическата и правна сложност на делото.
Водим от горните
мотиви, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление № 1403 от 01.06.2020 г., издадено от ...– с. д. началник на отдел „Митническо
разузнаване и разследване Тракийска“ в ГД „Митническо разузнаване и
разследване“ към Централно митническо управление на Агенция „Митници“.
ОСЪЖДА С.Д.А. ***, ЕГН **********, да заплати на АГЕНЦИЯ „МИТНИЦИ“
сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА
С.Д.А. ***, ЕГН **********, да заплати на Държавата в
полза съдебната власт по бюджетната сметка на Старозагорския районен съд сумата
от 140 (сто и четиридесет) лева, представляваща направени по делото разноски за
изготвяне на съдебно-икономическа експертиза.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: