Решение по дело №503/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 423
Дата: 29 ноември 2021 г. (в сила от 19 май 2022 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700503
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 423

гр. Враца, 29.11.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, шести състав, в публично заседание на  18.11.2021г./ осемнадесети ноември  две хиляди двадесет и първа/  година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ:  ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря  СТЕЛА БОБОЙЧЕВА като разгледа докладваното от съдията     адм. дело № 503  по описа на АдмС – Враца за 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е   по чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е  по жалба на  „А.А.9.“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление:***, представлявано от * М.И.М.  против  УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г. на Зам.изпълнителен директор на ДФЗ, изх.№  02-060-2600-4868/05.08.2021г.  в частта, в която са направени намаления на полагащата се субсидия по схемите и мерките, описани в таблица 1 на УП, а именно намалена  сума по СЕПП с 226,62 лв., намалена сума по СПП с 58,98 лв. и намалена сума по Схемата за селскостопански практики, благоприятни за климата и околната-зелени директни плащания/ЗДП/ с 6 572.06 лв.  В жалбата се сочи, че оспореното уведомително писмо е незаконосъобразно,  тъй като  при издаването му е допуснато нарушение на процесуалния и материалния закон. Поддържа се, че оспореният акт е немотивиран, тъй като  в него не са изложени всички факти и обстоятелства, както и правните основания, имащи значение за издаването му. Прави се искане оспореното писмо да бъде отменено като незаконосъобразно в обжалваната част. Претендират се разноски.

В  с.з. процесуалния представител на оспорващото дружество * Ж.Н. моли за отмяна на оспорения акт в обжалваната част по съображенията изложени в жалбата. Посочва се, че акта не съдържа каквито и да е разбираеми мотиви, като единствено се вижда посочването на законни текстове, които имат различни хипотези. Посочва се, че  е невъзможно да се упражни правото на защита по отношение на обжалвания акт и едва със становище ответника се опитва да даде някакво обяснение на намалението извършено по ЗДП, което е невярно и да не се кредитират наведените изводи. Претендират се разноски по делото, съгласно представен списък и доказателства към него.

            Ответникът –Заместник изпълнителен директор на ДФЗ, чрез процесуалния си представител * Л.Х. в представено по делото писмено становище оспорва жалбата  и излага съображения за законосъобразност на акта. Поддържа становището си, че извършените оторизации по схемите и мерките за директни плащания в заявлението на кандидата „А.А.9.“ ООД са коректни и в съответствие с разпоредбите на чл.43 от ЗПЗП. Съображения за това са изложени и в представена по делото писмена защита.

Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните и след служебна проверка съобразно разпоредбата на чл.168 от АПК, приема от фактическа  и правна страна следното:

Дружеството -  жалбоподател е подало общо заявление за подпомагане 2019 с УИН 06/180619/77430 и с УРН 640226, с дата на обработка 07.05.2019г. Към същото са приложени изискващите се документи към заявлението, като от дружеството са подписани и съответните декларации на дата 08.05.2019г.  Във връзка със заявлението  са  извършени  автоматични  проверки на въведените данни на 07.05.2019г. При автоматична проверка е установена грешка в заявлението по отношение на две БЗС-та, като в детайли е посочено в какво се изразява вида грешка. По заявлението не са извършени проверки  на  място. Приемайки  установеното от автоматичните проверки, че декларираните площи са повече от площите с правно основание,  ответникът е издал УП за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г., изх.№02-060-2600-4868/05.08.2021г. С  това  писмо жалбоподателят е  уведомен, че  вместо заявената сума  по СЕПП от 14910.67лв. е оторизирана сума 14684.05лв., като е извършено намаление от 226.62лв.,  по СПП  вместо заявената сума от 4116.6 лв. е оторизирана сума в размер на 4057.62лв., като е извършено намаление в размер на 59.98 лв. и по СПСП, които са благоприятни за климата и околната среда-зелени директни плащания/ЗДП/ вместо заявената сума от 9400.2 лв.  е оторизирана сума 2828.14лв., като е извършено намаление в размер на 6572.06лв. и по възстановяване от ФД заявена сума 253.12лв. и оторизирана 253.12 лв. Уведомителното писмо е оспорено, в частта, в която са направени намаления на полагащата се субсидия по схемите и мерките, описани в таблица 1, а именно намалена  сума по СЕПП  в размер на 226,62 лв., намалена сума по СПП в размер на 58,98 лв. и намалена сума по Схемата за селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда-зелени директни плащания/ЗДП/ в размер на 6 572.06 лв.  В тази му част УП  е  предмет на делото в  настоящото производство.

Приложени са по преписката и заповед № РД 46-485/27.11.2019г. на Министъра на земеделието и храните, с която е одобрен проект на специализирания слой“ площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019  и заповед №РД 09-228/28.02.2020г. на Министъра на земеделието и храните, с която е одобрен  окончателния  специализирания слой“ площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019. Приложено е и писмо изх.№ 02-06-2600/534/17.09.2020г.  на  Зам.изпълнителен директор на ДФЗ до оспорващото дружество във вр. с поет ангажимент по мярка 11“Биологично земеделие“ за представяне на съответните  документи посочени в писмото, като такива са представени от дружеството с придружително писмо  вх.№ 02-060-2600/634/16.11.2020г. на ДФЗ.  

          При така установената фактическа обстановка съдът намира, че пред него е оспорен индивидуален административен  акт, засягащ  права и законни интереси на жалбоподателя, като участник в административното производство. Видно от съдържането му, с него е формирано волеизявление, съгласно което  на жалбоподателя е отказано  частично  финансово подпомагане за кампания 2019г. по  детайлно посочени схеми и мерки, посочени са ставките за схемите и мерките за кампания 2019г., извършените плащания и съответните намаления. Оспорването е извършено и в законоустановения преклузивен срок, видно от данните по преписката, поради което  жалбата се явява  процесуално допустима.

Оспореният акт е издаден  от Зам. изпълнителния директор на ДФ„Земеделие”, действащ при спазване на материалните предели на правомощията си, предоставени му от изпълнителния директор/чл.20а от ЗПЗП/, съгласно приложената по делото заповед №03-РД/2891/16.06.2021г., с която са делегирани правомощия на Зам.изпълнителен директор да издава актове от вида на оспорения/т.1/. С оглед предоставените правомощия на ответника с горепосочената заповед оспорения акт е издаден от компетентен орган и не е нищожен. Същият е издаден в писмена форма, но не съдържа задължителните реквизити  по чл.59, ал.2, т.4 АПК – фактически и правни основания за издаване на акта, което представлява съществено процесуално нарушение и води до отмяна на акта само на това основание.

Оспореното УП в оспорената му  част се явява незаконосъобразно поради следните съображения:

На първо място  административният акт не е мотивиран, в него не са посочени фактическите и правни основания за издаването му. В уведомителното писмо няма конкретни мотиви относно материалноправните основания за извършеното намаляване на финансовото подпомагане. Не е изложено въз основа на какви обстоятелства органът приема, че са налице недопустими за подпомагане парцели, които дори не са конкретно посочени. В самото уведомително  писмо не се сочи точно коя хипотеза от колона 3 „Намаления“ в Таблица №1 е послужила за намалението, как е направено изчислението  и защо за мерките/схемите, за които се кандидатства е налице частично намаление на сумите. Посочването на парцелите  в становището и писмената защита на процесуалния представител на ответника под формата на таблица, както и мотивите за намаление не санира този пропуск на административния акт. Действително, мотивите за издаване на уведомителното писмо  могат да се съдържат  в друг подготвителен акт, но в случая единственото доказателство, на което се позовава ответника /без да е посочено в писмото/ е резултатът от извършените автоматични проверки.

От съдържанието на оспореното уведомително писмо е видно, че същото не съдържа както правни, така и фактически основания за постановения отказ по отношение на дружеството за подпомагане за кампания 2019г. В  същото в табличен вид /таблица 1/ в съответните колони са посочени само схемата/мярката, исканата сума и намаления. Други данни не са посочени в таблицата, като под нея са дадени обяснения  относно колоните, както  и ставките за схема/мярка/лв./ха/ за кампания 2019. Конкретните размери на декларираните и установените недопустими площи на всеки отделен парцел, деклариран  от дружеството за подпомагане по всяка една от мерките/схемите не са посочени в УП.

От  така дадените обяснения под таблицата не може да се установи кои изисквания не са спазени, предвид общото цитиране на приложимата нормативна уредба, при липсата на конкретни фактически  констатации. В административния акт не са изложени мотиви как и защо се стига до крайния извод за липса на основания за изплащане на исканото финансово подпомагане за кампания 2019г. на оспорващото дружество в пълен размер. АО при констатирани несъответствия при извършени автоматични проверки, проверка на място или др. акт е следвало да  изясни на какво се дължат несъответствията и да опише в окончателния акт/или в друг акт предхождащ издаването на окончателния, причините поради които отказва подпомагане. Посочените в писмото пояснения след таблица 1 не носят  информация  за  основанието, на което е отказано частично подпомагане на оспорващото дружество и защо е недопустим кандидат за подпомагане.

Мотивите на административния акт не могат да бъдат допълвани след приключване на процедурата по издаване на административния акт и неговото съобщаване от твърдения на страните или чрез доказателства в хода на съдебното му обжалване, чрез които да се изясняват фактическите и правните основания за издаване на    акта. За първи път са изложени в становище и писмена защита  от ответника пред настоящата съдебна инстанция, като са посочени правните и фактическите основания за отказ, както и парцелите с декларираните и установените площи по отношение на дружеството за кампания 2019г. Недопустимо е административен акт да се мотивира във фазата на съдебното оспорване, защото е извън хипотезите на ТР №16/ 75 г. и не може да санира порока на издадения индивидуален административен акт.

В оспорения акт не са посочени и правните основания за издаването му. Посочената  разпоредба на чл.30 ЗПЗП  регламентира създаването, съдържанието и поддържането на електронна система с данни за извършени през текущата година проверки, а  разпоредбата на чл.37 ЗПЗП сочи видовете проверки, които се извършват. Не са посочени разпоредбите, които са нарушени, поради което съдът не може да осъществи  съдебен  контрол  в  тази насока.    

Поради това уведомителното писмо следва да бъде отменено като незаконосъобразно в обжалваната част, а делото следва да се върне като преписка на административния орган за ново произнасяне, при което  да бъдат изложени конкретни  факти и правни основания за издаването на  акта, както и доказателства, с които  е извършено установяването на нередностите на заявлението, довели до намаление на съответните суми по схемите и мерките посочени в таблица 1 на УП. При новото произнасяне на органа следва  да  се  определи 14 - дневен срок от влизане в сила на настоящия съдебен акт. 

Възраженията на  ответника  за законосъобразност на оспорения акт са неоснователни и следва да се оставят без уважение, с оглед на изложеното. Жалбата се явява основателна и като такава следва да се уважи.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на жалбоподателя следва да се присъдят направените от него разноски  по делото в общ  размер на 710.00/седемстотин и десет/ лева, от  които 50.00 лева заплатена д.такса и 660.00 с ДДС договорено и заплатено адвокатско възнаграждение, за което са представени доказателства по делото. На ответника не се дължат разноски.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 вр.чл.146 т.3 и т.4 от АПК съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ  УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО  за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г. на Зам.изпълнителен директор на ДФЗ, изх.№  02-060-2600-4868/05.08.2021г.  в частта, в която са направени намаления на полагащата се субсидия по схемите и мерките, описани в таблица 1 на УП, а именно намалена  сума по СЕПП с 226,62 лв., намалена сума по СПП с 58,98 лв. и намалена сума по Схемата за селскостопански практики, благоприятни за климата и околната-зелени директни плащания/ЗДП/ с 6 572.06 лв. 

ИЗПРАЩА  преписката на административния орган за ново произнасяне при спазване на дадените указания в мотивите на решението, в частта, в която е отменено УП, като  ОПРЕДЕЛЯ за това  14-дневен срок от влизане в сила на настоящия съдебен акт.

ОСЪЖДА  Държавен фонд ”ЗЕМЕДЕЛИЕ” –София да заплати на   „А.А.9.“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление:***, представлявано от * М.И.М. разноски по делото в общ размер на 710.00/седемстотин и десет/ лева.               

Решението подлежи на обжалване, чрез АдмС-Враца  пред ВАС –София в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

АДМ. СЪДИЯ: