Р
Е Ш Е Н И Е
№.....
гр. Плевен,07.10.2020год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенският районен съд, VІI-ми гр.състав, в публичното заседание на шести
октомври през две хиляди и двадесета година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЗОРНИЦА
БАНКОВА
при
секретаря Поля Цанева като разгледа
докладваното от съдията Банкова гр.дело №2484 по описа за 2020год. и на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпила
е ИМ от М.В.Т.
против ГДПБЗН, в
която се твърди, че е в служебно правоотношение с ответника към настоящия
момент и за последните три години не е променяна длъжността му. Твърди, че трудовата
си дейност осъществява по утвърдени протоколи и графици, при режим на труд на
смени - дневна и нощна от 22.00-06.00часа и с продължителност 12часа при
сумарно изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата на чл.187, ал.З
от ЗМВР. Посочва, че на основание чл.187, ал.1 от ЗМВР нормалната
продължителност на работното време на държавните служители е осем часа дневно и
четиридесет часа седмично.Редът за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните
служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих
и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи. В процесния период е действала Наредба № 8121з-776 от
29.07.2016г. (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016г.), като в
нея липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен и
Наредба №8121з-36/07.01.2020г. в сила от 10.01.2020г.В съответствие с чл.9,
ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /НСОР3/ -
при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент 1.143, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установено за подневно
отчитане на работното време за съответното работно място. Или за процесния
период за 800часа нощен труд,
преизчислен с коефициент 1.143 възлиза на 914,40часа извънреден труд, което се равнява на
915,20лв.
На основание чл.37, ал.2 вр.с ал.1, т.2
от ЗМВР ответникът в лицето на ГДПБЗН-МВР е пасивно процесуално легитимиран по
делото, тъй като е самостоятелно юридическо лице.
1. на основание чл.178, ал.1, т.З вр.с
чл.179, ал.1 ЗМВР сумата в размер на 915,20лв., представляваща възнаграждение
за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен такъв
за периода 01.04.2019-22.06.2020год.,
ведно със законната лихва върху цялата сума, считано от предявяване на иска - 22.06.2020г.до окончателното
изплащане на вземането.
2. на основание чл.86 от ЗЗД
сумата от 150лв.представляваща мораторна лихва, за периода от 01.07.2019год.до 22.06.2020г.
В срока по чл.131 от ГПК е постъпил
подробен отговор от ответника, като оспорва предявените искове.
В о.с.з. на 06.10.2020г. е допуснато
изменение на цената на предявените искове, като иска за главница се счита предявен
за сумата от 811,97лв., а иска
за мораторна лихва се счита предявен за сумата от 32,53лв.
Съдът, след като се съобрази със
становищата на страните и събраните по делото доказателства прие за установено
следното: по делото не е спорно, че между страните е
съществувало служебно правоотношение за процесния период.
Приложимият закон, уреждащ този вид
обществени отношения е ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДсЛ по аргумент
на чл.142, ал.2 от ЗМВР .От
приложените от ответника писмени доказателства се установява, че с оглед
характера на заеманата от ищеца длъжност през процесния период същият е полагал
труд и през нощта /за времето от 22.00 часа до 06. 00 часа/, съгласно утвърдени
графици, а отработеното работно време се е изчислявало сумарно. Съгласно чл.
179, ал. 1 от ЗМВР на държавните служители се изплащат допълнителни
възнаграждения за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22.00 до
6.00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на
разположение. Алинея 2 на чл. 179 от ЗМВР сочи, че условията и редът за
изплащане на допълнителните възнаграждения по ал. 1 се определят с наредба на
Министъра на вътрешните работи, а техният размер – с негова
заповед.Разпоредбата на чл. 187, ал.
9 от ЗМВР сочи, че подзаконовият нормативен акт, който урежда реда
за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане и
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители, е наредба на министъра на вътрешните работи.В процесния период от
01.04.2019г.до 01,06.2020г. е действала Наредба № 8121з-776 от
29.07.2016 г. (обн ДВ, бл.60/02.0.2016г., в сила от 2.08.2016 г) и Наредба №8121з-36 / 07.01.2020г. в сила от
10.01.2020г. на Министъра на вътрешните работи. В двете цитирани Наредби липсва изрична регламентация за преизчисляване
на нощния труд в дневен. Такъв алгоритъм предходно е бил предвиден в Наредба
№8121 3-407 от 11.08.2014г. ,но в размер от 0.143/ чл.31 ал.2 от
Наредбата/.Съгласно цитираната разпоредба на Наредба № 8121 з- от 11 08 2014г
при сумирано отчитане на отработеното време общият рои часове положен труд между
22,00 часа и 06,00 часа за отчетния период се умножава по 0,143. Тази Наредба е
отменена с приемане на Наредба №81213-592 от 25.05.2015г. на Министъра на
вътрешните работи, която от своя страна е отменена с Решение №8585 от
11.07.2016г. на ВАС по адм.дело №5450 / 2016г.
В Наредба №8121з-776 / 29.07.2016г.
липсва изрична разпоредба, съответстваща на чл.31 ал.2 от Наредба №81213-407 от
11.08.2014г. за преобразуване на часовете положен нощен труд. Липсата на такава
норма не следва да се възприема като законова забрана за преизчисляване на
положените от служители на МВР часове нощен труд в дневен. Налице е празнота в
уредбата на реда за организацията и разпределението на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата извън работното време, режима на
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерство
на вътрешните работи.
Наредба №8121 з-776 / 29.07.2016г. е отменена
с решение №16766/ 10.12.2019г..
на ВАС 5-членен състав по Адм.д.№8601 / 2019г. отмяната е обнародвана в ДВ бр.4 от 14.01.2020г. Наредбата е отменена
поради нарушения и несъответствия с европейското законодателство и ЗНА.
С оглед отменената Наредба от
2016г. е издадена нова Наредба №8121з-36 / 07.01.2020г. в сила от 10.01.2020г.
на Министъра на вътрешните работи, в която също липсва изрична разпоредба за
преобразуване на нощните часове в дневни.
В случая при наличие на такава
непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата / обн.ДВ от
26.01.2007г./.
Липсата на изрична норма, не следва да се
тълкува като законово установена забрана за преизчисляване на положените от
служителите в МВР часове нощен труд в дневен и отчитането и заплащането му като
извънреден, тъй като такава забрана би била и противоконституционна, а
представлява празнота в уредбата относно реда за организацията и разпределянето
на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Доколкото в
последните две наредби е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на
работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, е налице
нормативна празнота по този въпрос. При наличие на такава непълнота в
специалната уредба, касаеща служителите в ГДПБЗН, следва субсидиарно да се
приложи общата Наредба за
структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ бр. ( от
26.01.2007 г.), чиято разпоредба на чл. 9, ал. 2 гласи, че при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място.Съдът приемеа, че превръщането на нощните часове в
дневни съгласно чл. 9, ал. 2
НСОРЗ се извършва при сумирано изчисляване на работното време, но
това не означава, че спрямо нощните часове не се прилага чл. 8 от
НСОРЗ. Съгласно чл. 8 за всеки отработен час или за част от него
между 22, 00 ч. и 6, 00 ч. на работниците и служителите се заплаща допълнително
трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0, 25 лв. С оглед
на това двете разпоредби се прилагат едновременно, т.е. при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент 1.143 и за същите тези нощни часове се заплаща допълнително трудово
възнаграждение за нощен труд.В противен случай би се поставил държавния
служител в МВР в неравностойно положение спрямо работниците по трудови
правоотношение, които се регулират от КТ.
По делото са посочени изчисления от
ответника ,които са приети от ищеца и е претендирана сума в размер на 811,97лв.
главница и 32,53лв. лихва.
По делото ответникът не твърди,
нито е представил доказателства за заплащане на ищеца на дължимото допълнително
възнаграждение за положения за исковия период нощен труд в установения от
експертизата размер.При това положение следва да се уважи иска за главницата.
По отношение на
предявения иск с правно чл.86, ал.1 ЗЗД, съдът намира от правна страна
следното: Възнаграждението за извънреден труд е част от задължението за
заплащане на трудово възнаграждение, за което е установен срок /месечно или
тримесечно сумарно отчитане на работното време/. В този смисъл ответникът е
изпаднал в забава след изтичането на срока, в който е следвало да заплати
дължимото се възнаграждение. Поради изложеното, искът се явява основателен и доказан,
поради което следва да бъде уважен изцяло.
С оглед изхода на спора и на основание чл.78,
ал.1 от ГПК ответника дължи на ищеца сторените по делото разноски. От
приложените договор за правна помощ и пълномощно, е видно, че е защитавана от
лице, упражняващо адвокатска професия и е оказана безплатна правна помощ на
осн. чл.38, ал.1 т.2 от ЗА вр с чл.36 от ЗА и Наредба №1/2004г. и следва да се
определи възнаграждение в размер на 300лв.
На основание чл.78, ал.6 ГПК ответникът
следва да бъде осъден да заплати дължимата държавна такса по уважените искове в
размер на 100лв.
Воден от горното, съдът
Р Е
Ш И:
ОСЪЖДА Г.д.“П.б.и з.н.н.“***, ДА
ЗАПЛАТИ на М.В.Т., ЕГН**********, на
основание чл. 179, ал. 1 и ал. 2 вр. с чл. 178, ал.1, т. 3 от ЗМВР сумата от 811,97лв. главница, представляваща
допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд, вследствие
преобразуването на нощен към дневен за периода 01.04.2019-22.06.2020г.,
съгласно възникнало между страните служебно правоотношение между странните,
ведно със законната лихва за върху главницата, считано от датата на ИМ-22.06.2020г.
до окончателното изплащане на сумата.
ОСЪЖДА Г.д.“П.б.и з.н.н.“***, ДА ЗАПЛАТИ на М.В.Т.,
ЕГН**********, на основание чл. 86 от ЗЗД, сумата 32,53лв., представляваща лихва за забава върху неизплатената
главница за периода 01.07.2019-22.06.2020г.
ОСЪЖДА Г.д.“П.б.и з.н.н.“***, ДА ЗАПЛАТИ в
полза на бюджета на съдебната власт по сметка на ПлРС, чл.78, ал.6 от ГПК сумата 100лв., дължимата
държавна такса върху уважените претенции.
ОСЪЖДА, на основание чл.38 от Закона за
адвокатурата, Г.д.“П.б.и з.н.н.“***, ДА ЗАПЛАТИ на адв.В.Н. ***- П.,***, като
процесуален представител на М.В.Т., ЕГН**********, сумата 300лв.,
представляваща адвокатско възнаграждение.
Решението
подлежи на обжалване пред Плевенския окръжен съд в двуседмичен срок от
връчването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: