Решение по дело №318/2024 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 1374
Дата: 22 юли 2024 г. (в сила от 22 юли 2024 г.)
Съдия: Иван Демиревски
Дело: 20247110700318
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1374

Кюстендил, 22.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кюстендил - VII състав, в съдебно заседание на двадесет и шести юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
Членове: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА

При секретар СВЕТЛА КЪРЛОВА и с участието на прокурора МИХАИЛ КРУШОВСКИ като разгледа докладваното от съдия ИВАН ДЕМИРЕВСКИ канд № 20247110600318 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл. 63 от ЗАНН.

„К. 2021“ ЕООД, със седалище и адрес на управление в с. Червен брег, община Дупница, област Кюстендил, чрез процесуалния си представител адв. Гърнев, обжалва Решение № 71/27.03.2024 г. на РС-Кюстендил по НАХД № 117 по описа на същия съд за 2024 г.

Твърдят се касационни основания за незаконосъобразност както и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Описанието на фактическата обстановка е непълно и неясно. Иска се отмяна на първоинстанционното съдебно решение и отмяна на НП.

Касаторът не се представлява по делото. Представено е писмено становище от адв. Гърнев, в което се поддържа подадената касационна жалба.

Ответникът по касационната жалба не се представлява по делото. Постъпила е писмена молба от директора на ОДБХ Кюстендил. Моли жалбата да се отхвърли като неоснователна и да се остави в сила решението на районния съд като правилно и законосъобразно.

Заключението на прокурора е, че решението на КнРС е правилно и следва да се остави в сила като правилно и обосновано.

Касаторът е субект на правото на оспорване и е упражнил правото си надлежно,

поради което жалбата е допустима.

Административният съд, на основание чл. 218 от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, след като обсъди посочените в жалбата пороци на решението и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, прие следното:

Предмет на касационна проверка е Решение № 71/27.03.2024 г. на КнРС по НАХД № 117 по описа на същия съд за 2024 г. С атакувания съдебен акт е потвърдено наказателно постановление № 1/10.01.2024 г., издадено от Директора на ОДБХ – гр. Кюстендил, с което на основание чл. 27, във вр. с 53 и чл. 83 от ЗАНН, е наложена имуществена санкция в размер на 3 000 лв. на “К. 2021” ЕООД, със седалище и адрес на управление в с. Червен брег, община Дупница, област Кюстендил, [улица], представлявано от З. А. Г. - управител, за нарушение на чл. 23 ал. 1 от Закона за храните.

Потвърденото от КнРС наказателно постановление е заключителен акт в административно - наказателно производство, образувано с АУАН № 02044/20.12.2023 г. срещу “К. 2021” ЕООД гр. Кюстендил, за това че при извършена проверка на 20.12.2023 г. на място в двора на МБАЛ „Д-р Николай Василиев“, на пътното платно срещу микробиологична лаборатория в транспортно средство с ДК № [рег. номер] Ф. С., шофирано от З. Г. е установено следното: Обекта – транспортно средство с посочен по – горе ДК номер и марка, собственост на З. А. Г., фирма „К. 2021“ ЕООД извършва съхранение и търговия с храни в обект, който не е регистриран по реда на Закона за храните. В момента на проверката е установено, че в обектът се намират храни от животински произход /млечни продукти/ и неживотински прозход /трайни сладкарски изделия, варива, чай, растителни масла и др./, които са в потребителски опаковки, а именно: кашкавал Taze Tost Peyniri, Cobanoglu, Aksaray – 10 бр. по 1000 гр.; кашкавал Aknaz Tam Yagli eritime Peyniri, TR59-0023- 6 бр. по 1000 гр.; сирене Tamyagli Beyozpeyniri, TR59-0023-12 бр. по 1000 гр.; консерви риба-тон – 10 бр. /2 х 100 гр./ Ton Balizig, TR17-0047; сирене Suzme Peyniri, TR39-0022 – 8 бр. по 1000 гр.; Labne Kerem, произв. TR54-0037- 7 бр. по 300 гр.; масло – 20 бр. по 1000 гр.; Pervin Tamyagli TR54-0037; Binvezir; кашкавал – 4 бр. по 500 гр. TR62- 0061; леща Baldo pirinc – 22 бр. по 1 кг; фасул Saban Kuru Fasule – 20 бр. по 1 кг.; чай лимон – 20 бр.; шоколад – 2 бр.; чай къпина – 1 бр.; чай киви – 1 бр.; черен чай – 2 бр.; течен шоколад – 6 бр.; фъстъчен крем за мазане – 5 бр.; локум – 17 бр. кутии; смокини – 10 бр.; фурми кайсия – 3 бр.;смокини – 5 бр. кутии; сладки – 5 бр. кутии; бисквити с канела – 3 бр.; шоколади – 40 бр.; чай детокс – 2 бр.; баклава – 5 бр. кутии; маслини – 7 бр. буркани по 1 кг.; консерва сарми – 7 бр.; кисели краставички – 10 бр. буркани; лютеница – 10 бр. буркани; кутийка олио – 2 бр. по 5 кг.; зехтин – 5 кг. – 1 бр.

В началото на проверката д-р В. В. П. е извършила покупка на 1/един/ брой хранителен продукт Labne Pastorize Sutten Urelitmieter на стойност 4.00 /четири/ лева. Покупката е регистрирана с фискален бон с № 44369439 от 20.12.2023 г. в 11.06.50 часа.

Видно от горното фирма „К. 2021“ ЕООД, ЕИК *********, извършва търговия и съхранение на храни в транспортно средство с ДК № [рег. номер] „Фиат Скудо“. Описаните дейности – съхранение и представяне за продажба на храни по см. на § 1 т. 6 от ДР на Закона за храните, са търговия и провереното дружество извършва търговия в обекта. Дейностите, извършвани в обекта – транспортно средство са в обхвата на Регламент /ЕО/ № 852/2004 и обектът подлежи на регистрация по Закона за храните. Съгласно изискванията на чл. 23 ал. 1 от ЗХ дистрибуция на храни се извършва след регистрация или одобрение по реда на същия закон. Регистрираните обекти се вписват в публичен национален регистър съгласно чл. 24 ал. 1 от закона. При извършена справка в публичния регистър на обектите е установено, че провереният обект – транспортно средство с ДК № [рег. номер] „Фиат Скудо“, стопанисван от фирма „К. 2021“ ЕООД, не е вписан в регистъра

Бил е нарушен чл. 23 ал. 1 от Закона за храните, като нарушението е извършено за втори път. По делото е представено Споразумение № 24 от 03.10.2023 г., подписано от директора на ОДБХ – Кюстендил и З. А. Г. – управител на „К. 2021“ ЕООД, с което е постигнато съгласие за приключване на административнонаказателното производство за установено нарушение на чл. 23 ал. 1 от Закона за храните. Споразумението е окончателно и има последиците на влязло в сила наказателно постановление.

АУАН е съставен на 20.12.2023 г. Актосъставителят е приел, че е нарушена разпоредбата на чл. 23 ал. 1 от ЗХраните. Актът е връчен срещу подпис на З. А. Г. – управител на дружеството на 20.12.2023 г. Срещу АУАН не е подадено възражение. Въз основа на АУАН е издадено НП № 1/10.01.2024 г., в което е възприета фактическата обстановка от акта и на дружеството - нарушител е наложена имуществена санкция в размер на 3 000 лв. за нарушение на чл. 23 ал. 1 от Закона за храните.

Първоинстанционният съд е приел, че при съставянето на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. Същите притежават реквизитите по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, нарушението е описано с всички релевантни признаци и е спазен материалния закон. При така установената фактическа обстановка по делото, първоинстанционният съд е приел, че атакуваното НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно.

В пределите на служебната проверка по чл. 218 ал. 2 от АПК , настоящият съдебен състав не намира основания за уважаване на касационната жалба, като намира решението на КнРС за правилно и законосъобразно.

С оглед на събраните доказателства и извършената проверка, настоящият състав на съда счита, че решението на КнРС е постановено при спазване на принципа на служебното начало. Първоинстанционният съд е предприел необходимите действия по указване и разпределяне на доказателствената тежест за всяка от страните в производството с цел събиране на относимите и допустими доказателства за установяване на фактите и обстоятелствата по издаване на атакуваното НП. Безспорно се установява нарушение на чл. 23 ал. 1 от Закона за храните от страна на наказаното дружество, а именно: производството, дистрибуцията и търговията с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани или одобрени по реда на закона. Съгласно § 1 т. 6 от ДР на Закона за храните „Дистрибуция на храни“ е всеки етап на разпространението на храни, като съхранение, транспортиране, търговия, внос и износ на храни, а съгласно т. 10 „Обект“ е всяка единица, в която се извършва предприемаческа дейност с цел печалба или без печалба, свързана с който и да било етап от производството, преработката и/или дистрибуцията на храни и включва: земя /вкл. земя под вода/ със или без сгради, предприятие, превозно средство /вкл. лодка, кораб, самолет, железопътен вагон или друго:, подвижен, временен, преместваем или открит обект. Такива доказателства за регистрация на проверения обект – транспортно средство не са представени от дружеството. Фактическите изводи на КРС са основани на доказателствата по делото, събрани и обсъдени по реда ва чл. 107 ал. 3 и ал. 5 от НПК. Първоинстанционният съд е обсъдил както доказателствата подкрепящи тезата на наказващия орган, така и тези в подкрепа на защитната теза, в противоречие с изложеното в касационната жалба. Вътрешното убеждение на съда е формирано в съответствие с принципа по чл. 14 от НПК, като е сторено необходимото за разкриване на обективната истина /чл. 13 от НПК/. КнРС правилно е преценил, че правата на жалбоподателя не са били нарушени, като същият не представя доказателства, с които да подкрепи твърденията си, че не извършил нарушението. НП е издадено от компетентен орган в кръга на служебната му компетентност. Наложеното наказание е в установения по закон размер, съгласно чл. 134 ал. 2, във вр. с чл. 135 от Закона за храните, в условията на повторност.

Решението на КнРС се явява постановено при изяснена фактическа обстановка В този смисъл решението следва да бъде оставено в сила.

Воден от тези мотиви и на основание чл. 221 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение на РС - Кюстендил № 71/27.03.20240 г. по Н.А.Х.Д № 117 по описа на същия съд за 2024 г.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

Председател:
Членове: