Решение по дело №2/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 80
Дата: 18 април 2019 г. (в сила от 28 април 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20197280700002
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 януари 2019 г.

Съдържание на акта

                                              Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 80/18.4.2019г.                                                       гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На  двадесети март                                                                         2019 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                              

Секретар  В.  Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В.Драганов

Административно дело № 2  по описа на 2019 година.

              За да се произнесе, взе предвид следното:        

          Производството е образувано по жалба на О.Б.Б. с ЕГН ********** и адрес ***, чрез адв. Д. А. ***  против Решение за налагане на финансова корекция с УН 02/112/07299/3/01/04/01  и изх. № 01-283-6500/433 от 12.07.2018г.  на Директора на ОД на ДФЗ- Ямбол в размер на 48 892 лева по Договор № 28/112/07299/30.12.2012г. за отпускане на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г./ПРСР/, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони/ЕЗФРСР/.

       В жалбата се твърди, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, тъй като е издаден при съществено нарушение на административно-производствените правила, при неспазване на установената форма и в противоречие с материалноправни разпоредби  Основните доводи на оспорващия са, че административния акт не е мотивиран в нарушение на чл. 59, ал.2 от АПК, тъй като не са посочени фактическите основания послужили за издаването му, както и че са допуснати нарушения на чл.26, чл.34 и чл.35 от АПК. Прави се искане  оспорвания акт да бъде  отменен като незаконосъобразен.

      В съдебно заседание оспорващия редовно призован  не се явява и изпраща процесуалния си представител адв. А., която поддържа жалбата на посочените в нея основания, както и направеното искане. Претендира присъждане на  направените в производството  разноски, като допълнително представя писмени бележки.

     Ответната страна – директора на ОД на Държавен фонд “Земеделие”-гр.Ямбол, редовно призована  изпраща процесуален представител – ст. юрисконсулт Д. Б., която  счита жалбата за неоснователна, тъй като  оспорения административен акт е издаден от компетентен орган и съдържа всички необходими реквизити, което го прави мотивиран и  в съответствие с материалния и процесуален закон. Моли  за отхвърляне на жалбата с присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като в условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на заплатения от оспорващия адвокатски хонорар.

       ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища прие за установено следното:

        По делото не се спори, че на 30.10.2012 г. е сключен Договор № 28/112/07299/30.12.2012г. за отпускане на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г./ПРСР/, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони между  ДФ „Земеделие“ гр.София и О.Б.Б.. По силата на същия фондът предоставя на оспорващия  Б. безвъзмездна  финансова помощ  по процесната мярка за изпълнение на одобрен проект № 28/112/07299 в размер на  48 892 лева за период от пет години.  Договорено е сумата да се изплати на два етапа - първо плащане съставляващо 24 446 лева   и  второто плащане  в размер на  също на  24 446 лева при нарастване на икономическия размер на стопанството с 8,06 икономически единици/ИЕ/. В т. 3.1 от процесния договор е посочено, че ползвателят на помощта се задължава да извърши всички инвестиции, основни дейности и цели, предвидени в бизнес плана и описани в Приложение № 1  към договора в срок от три години от датата на подписване на същия.

         Съгласно т. 4.7 от договора фондът изисква връщането на вече платените суми, както по първото така и по второто плащане, заедно със законните лихви върху тях, когато ползвателят не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на помощта, сред които съгласно буква „е“ на т.4.8, е неподдържането на икономическия размер на стопанството.

       Видно от писмо с изх.№ 01-283-6500/145 от 21.01.2013г. и писмо с изх.№ 01-283-6500/591 от 13.04.2016г. цялата договорена сума е изплатена на оспорващия на два транша, съответно на 11.01.2013г. и на 18.03.2016г.

       Във връзка с подадената от оспорващия заявка за второ плащане било извършено посещение на място  на 02.06.2017г. относно изпълнението на бизнес плана. Видно от докладна записка на Директора на ОД на ДФЗ- Ямбол с изх.№  05-2-283/185 от 13.06.2017г. по време на посещението е установено, че бенефициента е изпълнил заложените цели и е закупил дълготрайните материални активи посочени в Приложение № 2 към договора, но в лехите за открити само единични бройки калифорнийски червеи. Предвид невъзможността  експертите да установят изпълнение на задължението съгласно бизнес плана за отглеждане на площ от 690 кв.м. на  калифорнийски червеи е предложено извършването на проверка на място. Такава е назначена със заповед № 332759 от 26.06.2017г. и съответно извършена за което е съставен контролен лист от 28.06.2017г. В приложение № 5 от контролния лист е записано, че по документи  червен калифорнийски червей следва да се отглежда на площ от 690 кв.м. заложени по договор, а на място са установени 11 броя площадки с обща площ 659, 50 кв. м., като червеите „липсват в по-голямата част от лехите, а в останалата част гъстотата им е не повече от 15-20 бр. на кв.м.“

      Въз основа на констатациите в контролния лист за проверка на място  Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Ямбол е издал  писмо с изх. № 01-283-6500/1430 от 18.12.2017 г.  до О.Б.  за уведомяване на осн. чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ за откриване на производство по издаване  на  финансова корекция, във връзка  с констатирани нарушения  по Договор №  

28/112/07299/30.12.2012г. за отпускане на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери".  На оспорващия е указан размера на финансовата корекция и причините за това, като му е определен 14 дневен срок за представяне на възражения и писмени доказателства, относими към  откритото производство. Няма данни по делото процесното писмо да е достигнало до адресата и съответно оспорващият да е представил възражения. В адм. преписка се съдържа констативен протокол за оповестяване на процесното писмо по реда на чл. 61, ал.3 от АПК/отм./, чрез поставяне на същото на таблото за съобщения на ОД на ДФЗ-Ямбол.

     На 12.07.2018г.  Директора на ОД на ДФ “Земеделие“- Ямбол е издал оспореното Решение за налагане на финансова корекция с УН 02/112/07299/3/01/04/01  и изх. № 01-283-6500/433, с което на основание чл.20а ал.2 и ал.3 от ЗПЗП, Заповед № 03-РД/286 от 01.02.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие“, чл.33, ал.1 от НАРЕДБА № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., във връзка с чл.72, ал.1 и чл. 73, ал.1 от ЗУСЕСИФ за неизпълнение на нормативни и договорни задължения предвидени в т. 4.7 във връзка с т.4.8 буква“е“ от  Договор №  28/112/07299/30.12.2012г. за отпускане на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" е определил по отношение на О.Б.Б. финансова корекция в размер на 48 892 лева, представляваща първо и второ плащане по договора.

        Решението е  връчено лично  на оспорващия  на 17.12.2018г., като жалбата му  е подадена директно до АС-Ямбол на 31.12.2018г. с вх. № 2611.

 По делото е представена цялата преписка по издаване на оспореното решение, както и заверено копие от Инструкция за работа при извършване на проверка на място на проекти по мярка 112 „Създаване на стопанства на млади фермери от ПРСР 2007-2013 г.“ на Дирекция „Технически инспекторат“ при ДФЗ.  Разпитани са в качеството на свидетели лицата П.Я.В. и А.П.В. служители в Държавен фонд „Земеделие“, Разплащателна агенция, Отдел „Технически инспекторат“ – Ямбол, които са съставили контролния лист от извършена проверка на място с дата 28.07.2017 г. Същите дават показания в насока за начина на извършване на проверката, включително и за начина на извършеното замерване на площите, като твърдят, че по време на проверката е присъствало лице, на което те не са могли да установят самоличността.

      При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

      Жалбата е процесуално допустима, като подадена  срещу акт подлежащ на съдебен контрол, от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК.  Разгледана по същество жалбата се явява  основателна  по следните съображения.

      Предмет на осъществявания съдебен контрол е  Решение за налагане на финансова корекция с УН 02/112/07299/3/01/04/01  и изх. № 01-283-6500/433 от 12.07.2018г.  на Директора на ОД на ДФЗ- Ямбол в размер на 48 892 лева по Договор № 28/112/07299/30.12.2012г. за отпускане на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г./ПРСР/, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони/ЕЗФРСР/.

    Проверката за законосъобразност на оспорения в настоящото производство административен акт съобразно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК следва да бъде извършена на всички основания по чл. 146 от АПК, а не само на тези посочени от оспорващия в жалбата му.

      Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който организира и ръководи нейната дейност, а съгласно ал.4 от същия текст може да делегира със заповеди част от предоставените му правомощия  на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност, включително  и правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане. Така, с цитираната в процесния административен акт и представена по делото заповед № 03-РД/286 от 01.02.2017 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, на директорите на ОД на ДФЗ са делегирани изрично посочените в нея правомощия, сред които и да издават решения за финансова корекция  и  актове за установяване на публично държавно вземане по отношение както на ползватели по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., така и на ползватели  на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Следователно оспореният адм. акт е издаден от оправомощен и териториално компетентен директор на ОД на ДФЗ гр.Ямбол.    

       Решение за налагане на финансова корекция с  изх. № 01-283-6500/433 от 12.07.2018г. на Директора на ОД на ДФ“Земеделие“- Ямбол   е издадено в писмена форма и съдържа необходимите реквизити по смисъла на чл. 59, ал.2 от АПК, включително и мотиви, с  посочване на фактическото и правното основание за издаването му.    

       Съдът констатира обаче, че оспореното решение  е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила, които са довели и до нарушение на материалния закон. които са достатъчно основание за отмяна на същото като незаконосъобразен адм. акт.

       Условията и редът за прилагане на мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. са регламентирани в  Наредба № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. В тази връзка и с оглед прецизност следва да се отбележи, че неправилно адм. орган е квалифицирал производството като такова по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ). По аргумент от § 4, ал. 3 от Допълнителните разпоредби на ЗУСЕСИФ (както в първоначалната редакция, обн. в ДВ, бр. 101 от 22.12.2015 г.; така и в изм. в ДВ, бр. 2 от 3.01.2018 г.), ЗУСЕСИФ е неприложим, тъй като безвъзмездната финансова помощ по програмата по ал. 1, а това е Програмата за развитие на селските райони, се предоставя при условията и по реда на този закон (ЗУСЕСИФ), доколкото друго не е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители или в акт по неговото прилагане. В случая процедурата по заявлението за подпомагане, респ. по заявките за плащане и наложената финансова корекция е по реда на Наредба № 9, която е издадена на основание § 35, ал. 3 ПЗР на ЗПЗП, а не на основание ЗУСЕСИФ. В този смисъл е практиката на Върховния административен съд в решение № 4639 от 11.04.2018 г. по адм. д. № 3709/2017 г.; решение № 2978 от 9.03.2018 г. по адм. д. № 1138/2017 г.; решение № 5261 от 23.04.2018 г. по адм. д. № 5190/2017 г.; решение № 8818 от 6.07.2017 г. по адм. д. № 9803/2016 г. и др.

        От приетите по делото доказателства се установява, че административният орган не е спазил разписаната в процесната наредба процедура. Действията му са в съответствие с разпоредбата на чл.31, ал.1 от Наредба № 9, съгласно която Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, в срок до два месеца преди изтичане на срока за който е поет ангажимент извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства за установяване на: фактическо съответствие с представения бизнес план по чл. 13, включително и одобрените от РА последващи промени в него; извършена инвестиция за не по-малко от левовата равностойност на 2000 евро за дейностите по чл. 14, ал. 3 и  поддържане на икономическия размер на стопанството, за който е получено плащането по чл. 6, т. 2. Като фактическо основание за издаване на оспореното решение е посочено неподдържане от страна на оспорващия  на икономическия размер на стопанството, установено в хода на извършена проверка на място. В този случай в съответствие  с ал. 2 на чл.13 от Наредба № 9, адм. орган е бил длъжен  да уведоми с мотивирано писмо ползвателя, който в срок до 5 работни дни от уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в приложение № 9, които са свързани с извършване на подпомаганата дейност. Това задължение не е изпълнено. От една страна в преписката се съдържа уведомително писмо с изх. № 01-282-6500, с което съставения контролен лист е изпратен на оспорващия, но по делото няма данни да е достигнал до него, т.е. да му е връчен. От друга страна адм. орган сам сочи, че не е установена по категоричен начин самоличността на лицето присъствало по време на проверката, а в съставения контролен лист липсва подпис на лицето ползвател на помощта. Изложеното налага извода, че оспорващият е бил лишен от възможността да оспори констатациите на адм. орган чрез подаване на възражения и представяне на доказателства.

    На следващо място следва да се посочи, че в съответствие  с чл. 26 от АПК адм. орган е изготвил писмо с изх. № 01-283-6500/1430 от 18.12.2017 г.  до О.Б.  за уведомяване на осн. чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ за откриване на производство по издаване  на  финансова корекция, във връзка  с констатирани нарушения  по Договор №  28/112/07299/30.12.2012г. за отпускане на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" и предоставяне на възможност за представяне на възражения по направените констатации в 14 дневен срок. Както вече бе посочено и за това писмо по делото липсват данни  да е получено от оспорващия. От приложените товарителници от 18.12.2017г. и 27.02.2018г.  с които процесното писмо е изпратено до оспорващия се установява, че адресът му е погрешно посочен. Видно от служебно изготвената справка от НБД „Население“, постоянния и настоящ адрес на оспорващия Б. е различен от този посочен в процесните товарителници. Изложеното налага извода за липса на законовите предпоставки за  оповестяване на  писмо с изх. № 01-283-6500/1430 от 18.12.2017 по реда на чл. 61, ал.3 от АПК/отм./, чрез поставяне на същото на таблото за съобщения на ОД на ДФЗ-Ямбол и съответно за неизпълнение на задължения от страна на адм. орган регламентирани в чл. 26, чл. 34 и чл. 35 от АПК.

      Съдът споделя изцяло и доводите на процесуалния представител на оспорващия за допуснати нарушения при извършената проверка на място в животновъдния обект на оспорващия. Видно от приетата по делото Инструкция за работа при извършване на проверка на място на проекти по мярка 112 „Създаване на стопанства на млади фермери от ПРСР 2007-2013 г.“ на Дирекция „Технически инспекторат“ при ДФЗ измерването на площта на парцелите се извършва с GPS устройство в съответствие с чл.15, ал.7 от Регламент/ЕО/ № 65/2011г., който препраща към чл. 34, §1-5 и чл. 35 от Регламент/ЕО/ № 1122/2009г. По делото са събрани гласни доказателства от които е видно, че размера на парцелите на които оспорващият е следвало да отглежда калифорнийски червеи, при извършената проверка на място е установен чрез измерване с ролетка, а не с GPS устройство. Поради това не може да се приеме, че отразената в контролния лист  обща площ  от 659, 50 кв. м. е достоверна, което обстоятелство компрометира изцяло извода на адм. орган за наличието на материалноправните предпоставки  по чл.33, ал.1 от НАРЕДБА № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. за налагане на финансова корекция на оспорващия.

        Предвид изложеното депозираната жалба се явява основателна и оспореното решение, като издадено при съществено нарушение на процесуалните правила и в нарушение на материалния закон следва да бъде отменено.

        При този изход на спора административният орган следва да бъде осъден да заплати на оспорващия направените разноски по делото за заплатена държавна такса и заплатен адвокатски хонорар, съгласно ДПЗС № 69692 от 28.12.2018г. Направеното възражение за прекомерност на адвокатския хонорар с оглед текста на чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, който предвижда, че за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес по Закона за подпомагане на земеделските производители, възнаграждението е 500 лв., се явява неоснователно. Общият размер на разноските по делото следва да се определи на 410 лв., включващ платена държавна такса от 10 лв. и  размера на договореното и изплатено адвокатското възнаграждение от 400 лв.

      

         Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

                                               Р    Е   Ш    И:

 

        ОТМЕНЯ  по жалба на О.Б.Б.  Решение за налагане на финансова корекция с УН 02/112/07299/3/01/04/01  и изх. № 01-283-6500/433 от 12.07.2018г.  на Директора на ОД на ДФЗ- Ямбол в размер на 48 892 лева по Договор № 28/112/07299/30.12.2012г. за отпускане на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г

 

       ОСЪЖДА ДФ ”Земеделие”-Разплащателна агенция, гр.София 1618, бул. ”Цар Борис ІІІ” № 136, да заплати на О.Б.Б. с ЕГН ********** и адрес *** направените разноски по производството, възлизащи общо на 410 (четиристотин и десет) лева и представляващи 10 (десет) лева заплатена държавна такса за разглеждане на жалбата и 400 (четиристотин) лева  адвокатско възнаграждение.

 

       Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Р България – гр. София, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/не се чете