Решение по дело №16/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 април 2020 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20197200700016
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ _________

 

гр. Русе, 09.04.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

         Административен съд Русе, VІІ – ми състав, в публичното заседание на двадесет и седми февруари, през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                              

                                                           Административен съдия: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

при секретаря Мария Станчева, като разгледа докладваното от 
съдия Агуш адм.дело № 16 на Административен съд - Русе по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

         Производството е по реда на чл.156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

Образувано е по жалба на П.Ц.П. *** срещу ревизионен акт /РА/ № Р-03001815007525-091-001/05.09.2018г., издаден от С.А.П.– началник сектор „Ревизии” в дирекция „Контрол” при ТД на НАП Варна, възложил ревизията и Л.Р.Р. на длъжност главен инспектор по приходите в същата дирекция, ръководител на ревизията, потвърден с решение № 318/28.11.2018г. на директора на Дирекция „ОДОП” Варна, в частта на допълнително определените задължения за данък за внасяне от физическото лице – свободни професии, граждански договори и други, както следва:

- за 2009 година – данък в размер на 9778.06лв. и лихва в размер на 8338.48лв., изменен с решението на директор на Дирекция „ОДОП” Варна, като е установен данък в размер на 8811.99лв. и лихва в размер на 7514.64лв.

- за 2010 година – данък в размер на 18960.00лв. и лихва  в размер на 14206.20лв., потвърден с решението на директор на Дирекция „ОДОП” Варна,

- за 2011 година - данък в размер на 834.00лв. и лихва  в размер на 538.24лв., потвърден с решението на директор на Дирекция „ОДОП” Варна.

В жалбата до съда се излагат съображения, че РА е незаконосъобразен, поради допуснати на хода на ревизионното производство съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон. Съображенията в тази насока за развити в жалбата. В хода на съдебното производство се релевира и възражение за нищожност на оспорения РА.

Прави се искане РА да се прогласи за нищожен, а при условията на евентуалност, ако съдът приеме че РА е валиден АА, оспорения РА да отмени, като незаконосъобразен. 

Претендират се разноски, съобразно представения по делото списък. Подробни съображения са изложени в писмена защита.

Ответникът по жалбата - Директор Дирекция "ОДОП" Варна при ЦУ на НАП, чрез процесуалния си представител юрк.Е., моли съда да приеме, че РА е валиден и законосъобразен акт.

Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Подробни съображения са изложени в депозираната по делото писмена защита.

Съдът, след като прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните в настоящото съдебно производство доказателства, приема за установени следните факти, релевентни за правния спор по делото:

Видно от заповед № Д-153/29.01.2015г., издадена от директора на ТД на НАП Варна, приложена на л.1-2 от адм.преписка, са определени органи по приходите, които да издават заповеди за възлагане на ревизии, съгласно чл.112,ал.2, т.1 от ДОПК, като сред посочените са : по т.4 са М.С.Г. – началник сектор „Ревизии”, по т.6 С.А.П.- началник сектор „Ревизии”, по т.7 М.И.Х. - началник сектор „Ревизии”.

С посочената заповед са определени заместници, които да изпълняват правомощията по заповедта при отсъствие на титулярите. По т.6 от заповедта С.А.П.е определена за заместник на М.И.Х., по т.7 М.И.Х. е определена за заместник на С.А.П..

От доказателствата по делото се установява, че ревизионното производство е образувано с издадената заповед за възлагане на ревизия № Р-03001815007525-020-001/11.09.2015г.

Видно от приложената по преписката, на л.31, разпечатка от ИС „Контрол“, заповедта за възлагане на ревизия е издадена като електронен документ, подписан с електронен подпис от М.С.Г. на длъжност началник сектор, в качеството й на заместник на С.А.П., на длъжност началник сектор, на дата 11.09.2015г.

Не се оспорва, като този факт се признава и от процесуалния представител на оспорващия, че на 13.10.2015г. на П.Ц.П. е връчена ЗВР от 11.09.2015г.,  препис от която е приложена на л.30-31 от преписката,  под формата на разпечатка от ИС „Контрол“, като е посочено, че е издадена от М.С.Г. на длъжност началник сектор, в качеството й на заместник на С.А.П., на длъжност началник сектор, на дата 11.09.2015г.

В с.з. проведено на 01.07.2019г. електронните документи, представени на оптичен носител – 1бр. СD, са приети като доказателства по делото.

В изпълнение на задължението на съда да извърши проверката по чл.160, ал.2 от ДОПК – дали РА е издаден от компетентен орган и в предвидената от закона форма, при проверка на електронните документи с приложението StampIT /на „Информационно обслужване“ АД/, съдът установи следното: в ЗВР № Р-03001815007525-020-001/11.09.2015г. е посочено, че е издадена от М.И.Х., в качеството на заместник на С.А.П., началник сектор при ТД на НАП и е материализиран като електронен документ на 11.09.2015г. в 14.18ч. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронния подпис на М.С.Г., както и че на документа е положен ел.подпис на М.С.Г..

От гореизложеното следва, че тази първоначална ЗВР, с която е сложено в ход ревизионното производство е подписана от лице, което не е посочено като нейн издател, като на ревизираното лице е връчен препис от ЗВР, който се различава по съдържание с електронния документ по отношение на лицето, посочено за издател на акта.

От представената по делото заповед № Д-1290/07.09.2015г. на директора на ТД на НАП Варна, приложена на л.87 от делото, се установява факта на отсъствие на С.П., за периода от 11.09.2015г. до 18.09.2015г., както и нейното заместване като началник сектор Ревизии от М.Г., но в нея не се съдържат данни да е оправомощена да замества С.П.като орган за възлагане на ревизии.

В административната преписка и в съдебното производство не са представени доказателства за отсъствието на М.Х., както и за нейното заместване като орган по възлагане на ревизии от М.Г..

С издадената заповед за възлагане на ревизия № Р-03001815007525-020-001/11.09.2015г. са определени ревизиращите органи по приходите и ръководителят на ревизията, като е определено тя да се извърши от В.А.Д.– главен инспектор по приходите /ръководител на ревизията/ и Л.Р.Р. – старши инспектор по приходите.

Видно от заповед № Д-732/31.05.2014г. на директор на ТД на НАП Варна, по II.т.6 С.А.П.е оправомощена да издава решения за изземване на преписки, в случаите, в които преписката се изземва от ръководител на ревизията.

С решение № Р-03001815007525-098-001/01.10.2015г., издадено от С.П., в качеството й на началник сектор при ТД на НАП Варна, на основание чл.7, ал.3 от ДОПК е разпоредено изземването на разглеждането и решаването на ревизията от В.А.Д.– в качеството й на ръководител на ревизията и правомощията са възложени на Я.П.П., в качеството му на ръководител на ревизията. В посоченото решение, като фактическо основание за изземването, е посочено, че считано от 01.10.2015г., съгласно заповед № З-1038/17.09.2015г. на изп.директор на НАП, В.А.Д.изпълнява длъжността директор на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП Варна.

Със заповед за изменение на ЗВР № Р-03001815007525-020-002/01.10.2015г., издадена от С.П., в качеството й на началник сектор при ТД на НАП Варна, е определено ревизията да бъде извършена от Я.П.П. – ръководител на ревизията и Л. Р. – старши инспектор по приходите.

На ревизираното лице не е връчено решение № Р-03001815007525-098-002/06.07.2018г., за изземване на разглеждането и решаването на ревизията, издадено от С.П., в качеството й на началник сектор при ТД на НАП Варна, с което на основание чл.7, ал.3 от ДОПК е разпоредено изземването на преписката от Я.П.в качеството му на ръководител на ревизията и от Л. Р. в качеството на ревизор и са възложени правомощията по извършването на ревизията на Л. Р. в качеството на ръководител на ревизията и на Я.П.в качеството на ревизор, като е посочено че, считано от 09.07.2018г. Я.П.ще бъде освободен от заеманата длъжност и от системата на НАП.

На оспорващия не е била връчена и Заповед за изменение на ЗВР № Р-03001815007525-020-008/06.07.2018г., издадена на основание решение № Р-03001815007525-098-002/06.07.2018г., издадено от С.П., в качеството й на началник сектор при ТД на НАП Варна, по делото липсват представени като част от административната преписка, а и в последствие каквито и да било доказателства, че посочената заповед е връчена на ревизираното лице в изпълнение на нормативното изискване на чл. 113, ал.3 ДОПК.

В срока по чл. 117, ал.1 ДОПК е съставен Ревизионен доклад /РД/ № Р-03001815007525-092-001/06.07.2018 година, от проверяващите органи по приходите, връчен по електронен път на дата 12.07.2018 г. /л.662 от преписката /.

Ревизионен доклад № Р-03001815007525-092-001/06.07.2018 година е подписан от органа по приходите Я.П.П.,Главен инспектор по приходите при ТД на НАП Варна и е материализиран като електронен документ на 06.07.2018 година в 12,47 часа. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронният подпис Я.П.П., с доставчик на услугата B-Trust Operational CA QES, както и че електронният подпис е с валидност за периода 08.12.2017 година до 08.12.2018 година. РД е подписан и от органа по приходите Л.Р.Р. Главен инспектор по приходите при ТД на НАП Варна и е материализиран като електронен документ на 06.07.2018 година в 12,48 часа. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронният подпис Л.Р.Р., с доставчик на услугата B-Trust Operational CA QES, както и че електронният подпис е с валидност за периода 01.06.2018 година до 01.06.2019 година.

В материализирания електронен документ на Ревизионен доклад № Р-03001815007525-092-001/06.07.2018 година се констатира, че в началото липсва посочване на Заповед за изменение на ЗВР № Р-03001815007525-020-008/06.07.2018 г., като са посочени Заповед за изменение на ЗВР № Р-03001815007525-020-007/06.07.2017 г., и следващи заповеди за спиране на ревизионното производство и заповеди за възобновяване на ревизионното производство, както и че Я.П.П. е посочен на първа страница в електронния вариант на Ревизионния доклад в качеството му на ръководител на ревизията, а Л.Р.Р. в качеството на главен инспектор по приходите.

Съдът констатира, че на стр. 55/72 от Ревизионен доклад № Р-03001815007525-092-001/06.07.2018 година (стр. 670 от адм. преписка) като последно доказателство под номер 219 е посочена Заповед за изменение на ЗВР № Р-03001815007525-020-007/06.07.2017 г.,  като липсва посочване на Заповед за изменение на ЗВР № Р-03001815007525-020-008/06.07.2018 г.

В срока по чл. 117, ал.5 от ДОПК, е постъпило възражение от проверяваното лице /л.703 и сл. от преписката/.

Въз основа на същия ревизионен доклад, в срока по чл. 119, ал.2 от ДОПК, е издаден РА № Р-03001815007525-091-001/05.09.2018г., издаден от С.А.П.– началник сектор „Ревизии” в дирекция „Контрол” при ТД на НАП Варна, в качеството й на орган, възложил ревизията, както и Л.Р.Р. на длъжност главен инспектор по приходите в същата дирекция, в качеството й на ръководител ревизията, съобразно редакцията на чл. 119, ал.2 от ДОПК /в сила от 01.01.2013 г./, л.717 и сл., който РА е редовно вречен по електронен път на дата 11.09.2018 г. /л.706/.

В срока по чл. 152, ал.1 ДОПК този РА е обжалван пред Директора на Дирекция "ОДОП" – Варна, в частите относно посочените допълнително вменени публични задължения, с жалба на л.723 и сл., като в останалата му част РА не е оспорен.

В срока по чл. 155, ал.1 ДОПК Директорът на Дирекция "ОДОП" - Варна е постановил Решение № № 318/28.11.2018г. , което е връчено на ревизираното лице по електронен път на 18.12.2018г./л.735 от преписката/.

Съдът приема, при така установените релевантни за правния спор факти, че жалбата до съда е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.156, ал.1 от ДОПК, след изчерпване на задължителното административно обжалване и в частта, потвърдена с решение № 318/28.11.2018г. на директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна, от лице имащо правен интерес от оспорването, поради което е ДОПУСТИМА.

Съгласно разпоредбата на чл. 160, ал.2 от ДОПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма и спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.

От събраните по делото доказателствата съдът констатира, че съставът на органите по приходите, издал оспорения РА, е формиран в противоречие с правилата на материалния закон и ревизионният акт е нищожен.

Съгласно чл. 112, ал. 1 от ДОПК, ревизионното производство се образува с издаването на заповедта за възлагането на ревизия.

Съобразно чл. 119, ал. 2 ДОПК е предвидено РА да се издава от органа, възложил ревизията, и ръководителя на ревизията.

Ръководител на ревизията е този, посочен в заповедта за възлагане - чл. 113, ал. 1, т.2 ДОПК, съответно органа възложил ревизията е териториалния директор или лицето на което са делегирани правомощията за това по реда на чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК.

В Тълкувателно решение № 5 от 13.12.2016 г. по т. д. № 10/2016 г. на ВАС изрично е прието, че " за да е налице валидно издаден ревизионен акт в общата хипотеза на чл. 119, ал. 2 от ДОПК, последният следва да е издаден от две лица: 1. от орган по приходите, определен за ръководител на ревизията със заповедта за възлагането на ревизията и 2. от органа, имащ качеството на "възложил ревизията", определен за това с акт на директора на компетентната териториална дирекция".

В същото тълкувателно решение е прието, че "След изменението на чл. 119, ал. 2 ДОПК от 01.01.2013 г. ревизионният акт се издава съвместно от два органа - единият е органът възложил ревизията, а другият е ръководителят на ревизията. Изменението на разпоредбата касае както органа издател на акта, така и начина на определяне на издателя на акта: по отменената редакция с нарочна заповед, а по сега действащата редакция единият е определен по силата на закона и заповедта на териториалния директор - чл. 112, ал. 2, т. 1 във вр. с чл. 119, ал. 2 ДОПК, а вторият от първия орган въз основа на заповедта за възлагане на ревизия - чл. 113, ал. 1, т. 2 ДОПК. ".

От разпоредбата на чл. 7, ал. 3 ДОПК следва правилото за неизменност на компетентния орган по приходите за разглеждане и решаване на конкретен въпрос или преписка. Изключението е изземването на разглеждането и решаването на въпроса/преписката и възлагането им на друг орган. Предпоставките за изземване на производството са изчерпателно изброени - наличие на основания за отвод или самоотвод и трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения.

Правомощието да промени компетентния орган е на определен в закона горестоящ орган, като при действието на чл. 7, ал. 3 ЗНАП правомощието по чл. 7, ал. 3 ДОПК е част от компетентността на изпълнителния и на териториалния директор или на определени от тях служители на агенцията.

         В случая началото на ревизионното производство е сложено с издадената заповед за възлагане на ревизия № Р-03001815007525-020-001/11.09.2015г.

На основание чл. 141 от АПК и чл. 184, ал. 1 от ГПК вр. § 2 от ДР на ДОПК, ответникът по жалбата е представил същата на оптичен носител, като електронен документ, подписан с квалифициран електронен подпис и в заверен препис на хартиен носител. След извършена в съдебно заседание от 01.07.2019 г., в присъствието на страните, визуализация на записания на оптичния носител файл на ЗВР, съдът констатира, че представения електронен документ не е подписан с квалифициран електронен подпис от органа по приходите, посочен в ЗВР като нейн издател.

Според чл. 25, т. 2 от Регламент (ЕС) № 910/2014, правната сила на квалифицирания електронен подпис е равностойна на тази на саморъчния подпис. По тези съображения следва да се приеме, че заповедта за възлагане на ревизията не съдържа подпис на органа, посочен като нейн издател. В ЗВР е посочено, че е издадена от М.И.Х., в качеството й на заместник на С.А.П., като електронния документ е подписан с електронния подпис на М.С.Г.. 

От изложеното не може да се направи извода, че ЗВР е издадена от М.И.Х., в качеството й на заместник на С.А.П., както и че М.Х. е органа, възложил ревизията, като заместник на С.А.П.. Не може да се направи извода, че М.Х. е автор на материализираното волеизявление в ЗВР и следователно орган, възложил ревизията.

На 13.10.2015г. на П.Ц.П. е връчена ЗВР от 11.09.2015г. /с различно съдържание от електронния документ/, препис от която е приложена на л.228-229 от делото,  под формата на разпечатка от ИС „Контрол“, като е посочено, че е издадена от М.С.Г. на длъжност началник сектор, в качеството й на заместник на С.А.П., на длъжност началник сектор, на дата 11.09.2015г.

От гореизложеното следва, че тази първоначална ЗВР, с която е сложено в ход ревизионното производство е подписана от лице, което не е посочено като нейн издател, като на ревизираното лице е връчен препис от ЗВР, който се различава по съдържание с електронния документ по отношение на нейния издател.

По отношение на връчената на оспорващия ЗВР от 11.09.2015г. /с различно съдържание от електронния документ/, препис от която е приложена на л.228-229 от делото,  под формата на разпечатка от ИС „Контрол“, в която е посочено, че е издадена от М.С.Г. на длъжност началник сектор, в качеството й на заместник на С.А.П., на длъжност началник сектор, на дата 11.09.2015г., съдът приема следното:

Трайната съдебна практика приема, че за да е изпълнен фактическия състав на "заместването" следва да са на лице кумулативно следните предпоставки: 1. Изрична писмена заповед, издадена от съответния компетентен според спецификата на случая административен орган, с която да е определено лицето, което ще изпълнява функциите на отсъстващия титуляр на длъжността, 2. Доказателства за отсъствие/обективна невъзможност за изпълнение на възложените функции, съобразно Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., на титуляря на длъжността.

М.С.Г. не е органът по приходите, определен с издадената на основание чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗНАП и чл. 112, ал. 2, т. 1 и чл. 119, ал. 2 от ДОПК, Заповед № Д-153 от 29.01.2015 г. на Директора на ТД на НАП – Варна, /л. 1-2 от адм. преписка /, да упражнява правомощията на орган по възлагане на ревизии при отсъствието на титуляря – С.А.П., като за такъв е определена М.Х. също заемаща длъжността Началник Сектор "Ревизии" в Дирекция "Контрол" при ТД на НАП – Варна, но не тя е издател на коментираната Заповед /подписана от М.Г., като заместник на С.П., която е връчена  и на оспорващия/, сложила началото на ревизионното производство, респ. с която е определен на основание чл. 113, ал. 1, т. 2 от ДОПК съставът на ревизиращия екип, вкл. и органът по приходите от този състав изпълняващ функциите на "ръководител на ревизията".

         Представената по делото Заповед № Д-1290/07.09.2015г., приложена на л.87 от делото, издадена от Директора на ТД на НАП – Варна не може да се приеме, че изпълнява първото посочено по-горе кумулативно изискване. Тя е издадена на основание чл. 84, ал. 2 от Закона за държавния служител /ЗДСл/, но не Директорът на ТД на НАП – Варна е "органа по назначаването", такъв е Изпълнителният Директор на НАП /чл. 13 от ЗНАП/.

Що се касае до приложената упълномощителна /по смисъла на чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК/ заповед на същия орган, то посочи се по-горе не М.Г., а друг орган по приходите е определен да изпълнява функциите по възлагане на ревизии при отсъствието на С.П., като няма данни тази заповед да е била изменяна.

Във връзка с доказване на втората кумулативна предпоставка са ангажирани доказателства за отсъствието на титуляря на длъжността, отделно от съдържанието на Заповед № Д-1290/07.09.2015г., приложена на л.87 от делото, издадена от Директора на ТД на НАП – Варна, не се установява причината за това отсъствие, но е представена справка, издадена от директора на ТД на НАП Варна, приложена на л.88 от делото, от която е видно, че е издадена заповед № 6374/07.09.2015г. за разрешен платен отпуск на С.А.П., за периода от 11.09.2019г. до 18.09.2015г., като цитираната заповед не е представена по делото, но наличието на посоченото доказателство не може да обоснове различен от направения извод за липсата на първата от двете кумулативни предпоставки за изпълнение в неговата цялост на института на "заместването".

По делото липсват доказателства за отсъствието на М.Х., която е органът по приходите определен с издадената на основание чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗНАП и чл. 112, ал.2, т. 1 и чл. 119, ал. 2 от ДОПК Заповед № Д-153 от 29.01.2015 г. на Директора на ТД на НАП – Варна, /л. 1-2 от адм. преписка /, да упражнява правомощията на орган по възлагане на ревизии при отсъствието на титуляря – С.А.П., също заемаща длъжността Началник Сектор "Ревизии" в Дирекция "Контрол" при ТД на НАП – Варна.

Липсват и доказателства за заместване, към датата на издаване на ЗВР, на М.Х., като ОВР от страна на М.Г..

Дори и да се приеме, че ЗВР е издадена от М.Г.в качеството й на ОВР, в качеството й на оправомощена със Заповед № Д-153 от 29.01.2015 г. на Директора на ТД на НАП, а не в качеството й на заместник на С.А.П., липсват доказателства за изземване на  преписката от М.Г.и предаването й на С.П.като ОВР, с оглед законосъобразно издаване на последващите заповеди, включително и оспорения РА.

Дори да бъде прието, че М.Г.е била оправомощена да възложи процесната ревизия, предвид самостоятелното й посочване в Заповед № Д-153/29.01.2015 г. на директора на ТД на НАП Варна, в такъв случай обаче именно тя е следвало да извърши последващите процесуални действия, а С.П.не е била компетентен орган да издава ЗИЗВР и да участва при издаването на РА, предвид липсата както на решение по  чл.7, ал. 3 от ДОПК, така и на някое от изчерпателно посочените в закона основания за изземване на преписката от възложилия ревизията орган – отвод, самоотвод или трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения.

От изложеното следва правният извод, че ЗВР, с която е сложено началото на ревизионното производство, а също така съобразно императивното правило на чл. 113, ал.1, т. 2 от ДОПК е определен и органът, натоварен с функциите на "ръководител на ревизията" и в този смисъл определен да участва в екипа по издаването на РА съобразно нормата на чл. 119, ал. 2 от ДОПК, е издадена от некомпетентен орган, поради което и не е могла да породи целените правни последици.

В този смисъл е и решение № 18/03.01.2020г. по адм.д. № 8637/2019г. на ВАС, I отделение.

Със заповед за изменение на ЗВР № Р-03001815007525-020-002/01.10.2015г., издадена от С.П., в качеството й на началник сектор при ТД на НАП Варна, е определено ревизията да бъде извършена от Я.П.П. – ръководител на ревизията и Л. Р. – старши инспектор по приходите.

Тази заповед е издадена след решение № Р-03001815007525-098-001/01.10.2015г., издадено от С.П., в качеството й на началник сектор при ТД на НАП Варна, на основание чл.7, ал.3 от ДОПК, с което е разпоредено изземването на разглеждането и решаването на ревизията от В.А.Д.– в качеството й на ръководител на ревизията и правомощията са възложени на Я.П.П., в качеството му на ръководител на ревизията. В посоченото решение, като фактически основание за изземването, е посочено, че считано от 01.10.2015г., съгласно заповед № З-1038/17.09.2015г. на изп.директор на НАП, В.А.Д.изпълнява длъжността директор на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП Варна.

Съгласно чл. 119, ал. 2 от ДОПК, в сила от 1.01.2013 г. ревизионния акт се издава от възложителя на ревизията и от ръководителя на ревизията, а ревизионното производство се образува със заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/, съгласно чл. 112, ал. 1 от ДОПК. В случая е налице изземване на компетентност по отношение на ръководителя на ревизията, който е определен със заповедта за възлагането. В решението за изземване като правно основание е посочена разпоредбата на  чл. 7, ал. 3 от ДОПК.

         Законът допуска възможността по-горестоящ орган да изземе разглеждането и решаването на конкретен въпрос или преписка от компетентен орган по приходите, но при изчерпателно изброени хипотези - отвод, самоотвод или трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения. В конкретния случай е налице изземване на ревизията във връзка с преминаването на Ваня Димитрова на друга длъжност, а именно на длъжност директор на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП Варна.

Новата длъжност – директор на Дирекция „Контрол” се включва в обхвата на органите по приходите в чл. 7, ал. 1, т.3 от ЗНАП, поради което не може да се приеме, че е била в "трайна невъзможност да изпълнява служебните си задължения" по смисъла на  чл.7, ал. 3 от ДОПК, защото не е загубила качеството си на орган по приходите.

Правната норма на чл. 7, ал. 3 ДОПК е свързана с приложението на основните принципи на данъчното производство - законност - чл. 2 ДОПК, обективност - чл. 3 ДОПК, самостоятелност и независимост - чл. 4, като с нея законодателят, в отлика от отменената разпоредба на чл. 235, ал. 3 ДПК, е въвел точни и ясни критерии, при които е допустимо изземване на правомощия.

По делото няма доказателства Ваня Атанасова Димитрова, определена със ЗВР за ръководител на ревизията,  да е загубила качеството си на "орган по приходите" по смисъла на чл. 7, ал. 1 ЗНАП. От друга страна, преназначаването от една длъжност на друга в рамките на приходната администрация не попада в понятието " трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения" по смисъла на  чл. 7, ал. 3 ДОПК, тъй като лицето не губи качеството си на орган по приходите.

При липса на доказателства за наличие на някоя от хипотезите по  чл. 7, ал. 3 ДОПК, следва изводът че: 1.не са налице основания за изземване на правомощия и възлагане на провеждането на ревизия на друг орган по приходите и 2. че и издаденият от този друг орган ревизионен акт е при липса на правомощия, което прави същият нищожен като издаден от некомпетентен орган.

В този смисъл са решение № 13914/19.12.2016г. по адм.д.№ 8843/16г., I отд., решение № 3150/13.03.2018г. по адм.д.№ 13652/17г. на ВАС, VIII отд., решение № 6782 от 23.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 420/2018 г., и Решение № 7297 от 12.06.2017 г. на ВАС по адм. д. № 10174/2016 г., I о.

При липсата на идентичност на възложителя /ако се приеме, че М.Г.е възложила в лично качество ревизията, а не като заместник на С.П., което не се установява по несъмнен начин от доказателствата по делото/ и ръководителя на ревизията с органите по приходите, издали ревизионния акт, последният е нищожен.

Ревизионния акт е издаден от орган по приходите, който не е надлежно оправомощен по реда на чл. 119, ал. 2 от ДОПК, а липсата на материална компетентност на издателя на ревизионния акт обуславя неговата нищожност.

Без да е надлежно образувано ревизионно производство /съгласно чл. 112, ал. 1 и ал.2, т. 1 от ДОПК, ревизионното производство се образува с издаването на заповедта за възлагане на ревизията/, и без да е правомерно определена М.Г.за орган по възлагането на ревизията, респ. без Л. Р. да е правомерно определена за ръководител на ревизиращия екип /с валидна заповед по чл. 113, ал. 1 от ДОПК/, не е възникнало правомощието за никой от посочените органи по приходите да участва в състава по чл. 119, ал. 2 ДОПК за издаване на РА.

Издаденият в хода на ненадлежно образувано ревизионно производство и от некомпетентни органи по приходите ревизионен акт е нищожен.

Останалите претендирани от жалбоподателя основания, които да водят до нищожност на акта според съда не са налични, но това е ирелевантно с оглед на изложеното.

С тези мотиви съдът счита, че оспореният ревизионен акт е нищожен, като тази нищожност следва да се прогласи. При това положение не е необходимо да се преценява обосноваността и материалната законосъобразност на ревизионния акт.

При този изход на делото ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя претендираните от него в списъка по чл. 80 от ГПК и доказани разноски по производството. Същите представляват внесена държавна такса в размер на 10 лв., депозити за ССЕ в общ размер на 1244.80лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 2500 лв., заплатено по банков път /л. 433 от делото/.

Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

При материален интерес по делото от 50865.07 лв. /установените данъчни задължения и начислените лихви с РА в оспорената част/ минималното адвокатско възнаграждение по чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения възлиза на 2115.95 лв.

В случая претендираното адвокатско възнаграждение надвишава минимално размера на установения в Наредбата минимален размер на адвокатското възнаграждение, като съдът намира и че с оглед фактическата и правна сложност на делото, които не са незначителни в сравнение със сложността на други дела / изслушани съдебно-счетоводни  експертизи, изслушани свидетелски показания/, имаща за предмет законосъобразността на издаден ревизионен акт, не е налице основание за неговата корекция.

По изложените съображения и на основание чл. 160 от ДОПК, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН ревизионен акт № Р-03001815007525-091-001/05.09.2018г., издаден от С.А.П.– началник сектор „Ревизии” в дирекция „Контрол” при ТД на НАП Варна, възложил ревизията и Л.Р.Р. на длъжност главен инспектор по приходите в същата дирекция, ръководител на ревизията, потвърден с решение № 318/28.11.2018г. на директора на Дирекция „ОДОП” Варна, в частта на допълнително определените задължения за данък за внасяне от физическото лице – свободни професии, граждански договори и други, както следва:

- за 2009 година – данък в размер на 9778.06лв. и лихва в размер на 8338.48лв., изменен с решението на директор на Дирекция „ОДОП” Варна, като е установен данък в размер на 8811.99лв. и лихва в размер на 7514.64лв.,

- за 2010 година – данък в размер на 18960.00лв. и лихва  в размер на 14206.20лв., потвърден с решението на директор на Дирекция „ОДОП” Варна,

- за 2011 година - данък в размер на 834.00лв. и лихва  в размер на 538.24лв., потвърден с решението на директор на Дирекция „ОДОП” Варна.

ОСЪЖДА Националната Агенция за приходите, със седалище гр.София, да заплати на П.Ц.П. ***, с ЕГН **********, сумата от 3754.80лв., представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него  по реда на чл. 137 от АПК.

                                                 

                                                       

                                     

                                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: