Решение по дело №74/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20207140700074
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               № 134/04.03.2020 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и седми февруари през две хиляди и двадесета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №74/2020г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закон за движение по пътищата ЗДвП) във вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на Л.И.В. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0294-000515/21.11.2019г. на Началник РУ към ОД на МВР Монтана, РУ Лом, с която на основание чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил „М*** Ц 200 К*** ” с рег.№М*** , за срок от една година. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се поддържа искането за неговата отмяна. В съдебно заседание оспорващият не се явява, като в писмена молба вх.№518/27.02.2020г. се излагат доводи за отмяна на оспорения административен акт.

         Ответника по жалбата не взема становище по спора. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0294-000515/21.11.2019г. на Началник РУ към ОД на МВР Монтана, РУ Лом, с която на основание чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил „М*** Ц 200 К*** ” с рег.№М*** , за срок от една година. Мотивите се свеждат до това, че с Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №GA143859/21.11.2019г. е установено, че на 20.11.2019г., около 23,40 часа на общински път №2136 на Т-образно кръстовище с път III-114, оспорващия е управлявал лек автомобил „М*** Ц 200 К*** “ с рег.№М*** , с концентрация на алкохол в кръвта 1,34 промила в издишания въздух установено с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 ARDM-0225. При така описаното нарушения на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП, административния орган е бил мотивиран на основание чл.171, т.2а, б.”б”  от ЗДвП да издаде оспорения административен акт, с които по отношение на оспорващия е наложена оспорената принудителна административна мярка.

От фактическа страна, съдът намира за установено следното:

С приетия на л.6 по делото АУАН №GA143859/21.11.2019г. е установено, че на 20.11.2019г., около 23,40 часа на общински път №2136 на Т-образно кръстовище с път III-114, оспорващия е управлявал лек автомобил „М*** Ц 200 К*** “ с рег.№М*** , с концентрация на алкохол в кръвта 1,34 промила в издишания въздух установено с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 ARDM-0225. На оспорващия е издаден и връчен надлежно талон за изследване №0048324, който е подписан от него с отбелязване, че приема показанието на техническото средство. Оспорващият е подписал и АУАН с отбелязване, че има възражения, но не е посочил такива. Въз основа на установеното с АУАН №GA143859/21.11.2019г.,  Началник РУ към ОД на МВР Монтана, РУ Лом е издал оспорената в настоящето съдебно производство на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0294-000515/21.11.2019г. на Началник РУ към ОД на МВР Монтана, РУ Лом, с която на основание чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил „М*** Ц 200 К*** ” с рег.№М*** , за срок от една година. Оспорения административен акт е връчен на лично оспорващия на 27.01.2020г., което се установява от подписа му върху разписка на административния акт, тоест жалбата с вх.№000-1314/28.11.2020г., с която е оспорен административния акт, е подадена в рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки (ПАМ) по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност. В случая административния акт е издаден от О*** Т*** И., който видно от Заповед №8121к-13783/04.11.2019г. на Министъра на Вътрешните работи (л.23 по делото) е ВПД Началник РУ към ОД на МВР Монтана, РУ Лом. Със Заповед №301з-1411/07.06.2017г. на Директора на ОД на МВР Монтана (л.12 по делото), която е основана на дадени правомощия със Заповед №8121з-1524/09.12.2017г. на Министъра на вътрешните работи (л.11 по делото), Началника РУ Лом е овластен с правомощия да издаде оспорения административен акт, като в случая и заеманата от административния орган длъжност може да се идентифицира с ръководител на служба за контрол по този закон (Арг.: чл. 172, ал. 1, вр. с чл. 170 и чл. 165 от ЗДвП), тоест налице е компетентност на органа издал оспорения административен акт.

 По разбиране на настоящата съдебна инстанция, в случая по безспорен начин от събраните по делото доказателства се установява, че са налице материалноправните предпоставки за налагане на ПАМ. По делото с установява с надлежни писмени доказателства, че оспорващия на 20.11.2019г., около 23,40 часа на общински път №2136 на Т-образно кръстовище с път III-114, оспорващия е управлявал лек автомобил „М*** Ц 200 К*** “ с рег.№М*** , с концентрация на алкохол в кръвта 1,34 промила в издишания въздух установено с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 ARDM-0225. На оспорващия е бил издаден талон за изследване №0048324, който му е давал възможност да му бъде извършено медицинско изследване, но оспорващия изрично е посочил, че приема констатацията на техническото средство. Следва да се отбележи, че по аргумента на чл.5, ал3, т.1 от ЗДвП, на водача на ППС се забранява да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, а в случая по делото е безспорно установено, че тази забрана е нарушена от оспорващия.  

При наличието на безспорно установена материално правна предпоставка, каквато е управлението на ППС от водач с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, законосъобразно е наложена оспорената ПАМ, с която е прекратена регистрацията на управляваното от него ППС, което в случая е негова собственост. Настоящият съдебен състав счита за необходимо да отбележи, че във всички случай управлението на МПС от водач, които е с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда застрашава безопасността на движението, респективно живота и здравето на участниците в него, тоест следва да се приеме, че при налагането на ПАМ е спазен принципа на съразмерност регламентиран в чл.6 от АПК, тъй като с прекратяване на регистрацията на ППС ще се преустанови възможността оспорващия, които е извършил описаното деяние, да застраши на живота и здравето на останалите участници в движението. В тази връзка следва да се посочи, че в административния акт са изложени достатъчно обстойни мотиви, който ясно са отразили фактическата обстановка, която е мотивирала административния орган да наложи принудителната административна мярка. Липсват основания да се приеме, че в случая има смекчаващи вината на оспорващия обстоятелства, а и този въпрос е изцяло ирелевантен за настоящия случай, тъй като при установена материално правна предпоставка за налагане на ПАМ, административния орган е наложил ПАМ за период от време предвиден в материалноправната разпоредба, като е отчел степента на опасност, която е създало извършеното административно нарушение.

По разбиране на настоящият съдебен състав, в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения, които да се лишили оспорващия от правото му на защита. Следва да се отбележи, че изискването за форма е спазено, тъй като видно от съдържанието на самата заповед, тя съдържа фактически основания - точно посочен акт за установяване на административно нарушение, дата и част на извършване на нарушението, на нарушителя и регистрационен номер на автомобила, тоест всички релевантни за приложимата правна норма факти са надлежно посочени, което е дало основание да се посочи надлежно и правното основание за налагането на оспорената ПАМ.   

Настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е издадена при спазване на принципа на законност - чл. 4 от АПК, тъй като е издадена в рамките на установените със закона правомощия на органа, на основанията и по реда, установен със закон. Заповедта съответства и на целта на закона - да се запази живота и здравето на участници в движението и да се предодврати възможността за извършване на повторно нарушение от същото лице. В случая оспорващият не е бил лишен от право си на защита, тоест и изискването на чл.8 от АПК е спазено, тъй като макар че органът не го е уведомил за започване на административното производство по реда на чл. 26 от АПК, не е налице съществено нарушение, защото в случая става въпрос за принудителна административна мярка, чиято цел е да предотврати настъпването на неблагоприятни последици, които именно поведението на оспорващия би могло да породи. В тази връзка следва да се отбележи, че предвид наличието на надлежно събрани доказателства, които установяват материалноправните предпоставки за налагане на ПАМ не е налице и нарушение на разпоредбата на чл.35 от АПК, тъй като при издаване на административния акт са установени всички факти и обстоятелства от значение за случая.

Пълния разбор на доказателствата изисква да се отбележи, че представеното от оспорващия Постановление за прекратяване на досъдебно производство от 26.02.2020г. по преписка вх.№1585/2019г. по описа на Районна прокуратура Лом (л.29, 30 по делото) не установява по надлежен ред пред настоящата съдебна инстанция, че описаните по-горе предпоставки за налагане на ПАМ не са налице. Това е така, тъй като от една страна по делото не са ангажирани годни писмени и гласни доказателства, които да оборят доказателствената сила на АУАН, с който е установено нарушението на чл. 5, ал3, т.1 от ЗДвП, а от друга страна липсват и годни доказателства, които да установяват, че Постановление за прекратяване на досъдебно производство от 26.02.2020г. по преписка вх.№1585/2019г. по описа на Районна прокуратура Лом е влязло в законова сила. Пак в тази връзка следва да се отбележи, че установяването на факти и обстоятелства в производство, което е протекло по реда и по правилата на Наказателно-процесуален кодекс няма обвързващо действие за настоящата съдебна инстанция, тъй като по аргумента на чл.7, ал.3 от АПК, истината за фактите в производството по реда на АПК се установява по реда и със средства, предвидени в този кодекс, а в случая оспорващия не установява с годни доказателства поддържаните от него основания за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Оспорващия  е имал възможност да ангажира пред настоящата съдебна инстанция писмени и гласни доказателства, с които да обори констатациите на АУАН, който като редовно съставен по аргумента на чл.189, ал.2 от ЗДвП има доказателствена сила до доказване на противното, но не го е сторил, тоест не е оборил доказателствената сила редовно съставения АУАН и установеното с него установява извършеното административно нарушение. Обстоятелството, че оспорващия евентуално няма да е наказателно отговорен за извършено престъпление по чл.343б, ал.1 от Наказателен кодекс е изцяло ирелевантно за законосъобразността на наложената му ПАМ с правно основание чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП, която от събраните по делото доказателства се установява, че е законосъобразна.

При цялостната проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл. 146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила,    съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0294-000515/21.11.2019г. на Началник РУ към ОД на МВР Монтана, РУ Лом, с която на основание чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил „М*** Ц 200 К*** ” с рег.№М*** , за срок от една година, е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата да се отхвърли като неоснователна предвид, което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.И.В. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0294-000515/21.11.2019г. на Началник РУ към ОД на МВР Монтана, РУ Лом, с която на основание чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил „М*** Ц 200 К*** ” с рег.№М*** , за срок от една година.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: