МОТИВИ КЪМ РЕШЕНИЕТО ПО НАХД №4741/2020г. НА ВРС - 38 СЪСТАВ
Срещу обвиняемия Н.Н.М. е образувано и водено дознание за престъпление по
чл.343, ал.1, б. „б", пр.2-ро, вр. чл.342, ал.1
от НК, за това , че на 20.05.2020 г., в град Варна, при управление на моторно
превозно средство -лек автомобил марка „Шкода" модел „Октавия"
с peг. № ***, нарушил правилата за движение по Закона
за движение пътищата, а именно:
- чл.5, ал.2 от ЗДвП-
Водачът на пътно превозно средство е длъжен:
да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в
движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни
пътни превозни средства;
- чл. 20, ал. 2 от ЗДвП
- Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на
движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността,
със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с
характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за
да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са
длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато
възникне опасност за движението и по непредпазливост причинил на Д.И.Н. средна
телесна повреда, изразяваща се в счупване на големия пищял на дясната подбедрица, обусловило трайно затрудняване движенията на
десния крак за период по-голям от един месец.
В разпоредително заседание, съдът, като е взел предвид, че са
налице предпоставките за насрочване на делото по реда на глава ХХ, раздел IV от
НПК е насрочил делото по този ред.
Обвиняемият, редовно
призован се явява лично. Изразява съжаление за извършеното. В последната си
дума моли съда да не налага наказание лишаване от право да управлява МПС.
В пледоарията си по съществото
на делото процесуалния представител на обвиняемия сочи на установените по
делото смекчаващи отговорността обстоятелства. Моли съда да наложи наказанието
глоба в минимален размер, а по отношение на наказанието лишаване от право да
управлява МПС моли съда да не налага такова наказание.
Прокурор при ВРП моли съда да наложи наказание глоба в минимален
размер.
От събраните по делото
доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:
На 20.05.2020г. в гр. Варна св. Н. управлявал личния си велосипед,
по бул. „В. Левски" от ресторант „Хъшове" в посока ХЕИ - Варна. Св. Н.
управлявал велосипеда срещу движението по тротоара на бул. „В. Левски". В
близост се намирала ул. „Царевец", на която имало пешеходна пътека. В
лявата част на улицата имало дървета и храсти, които възпрепятствали
видимостта.
Приближавайки пешеходната пътека на ул. „Царевец", св. Н.
намалил скоростта на управлявания от него велосипед, но не слязъл от него.
Същевременно в посока от ул. „Царевец" към бул.
„Левски" се движел л.а. „Шкода Октавия" с peг. № ***, управляван от обв. М..
Достигайки в близост до пешеходната пътека на ул.
„Царевец", обв. М. нямал ясна видимост към
тротоара в дясно, предвид наличната буйна растителност. Обв.
М. намалил скоростта на автомобила, за да се огледа, след което отново потеглил
със скорост 22,32 км/ч. В момента, в който предната част на автомобила
преминала през пешеходната пътека, предното колело на велосипеда управляван от
св. Н. вече се намирало на пешеходната пътека. Тогава той погледнал в ляво и
видял, че управлявания от обв. М. лек автомобил се
намира до него, след което последвал удар помежду им.
Св. Н. паднал на земята и изпитал силна билка в десния крак, а обв. М. веднага спрял автомобила и отишъл при пострадалия.
Непознати граждани го издърпали да седне на тротоара след пешеходната пътека.
На мястото пристигнал екип на спешна помощ, който откарал пострадалия в МБАЛ
„Св. Анна" - гр. Варна, където му била оказана помощ.
Видно от заключението на
комплексната авто-техническа и медицинска експертиза
, след ПТП-то на 20.05.2020 г. при велосипедиста Д.Н.-28 г. са установени
следните механични увреждания: ожулвания по главата и лявата лакътна става, счупване на дясната голямопищялна
кост в средна трета - напречно, диафизарно (в дългата
част на костта) с надлежаща малка разкъсно-контузна
рана. Състояние след оперативно лечение и метално съчленяване на счупените
фрагменти.
Счупването на големия пищял на дясната подбедрица
е обусловило трайно затрудняване движенията на десния крак за период, по-голям
от един месец.
Останалите травми са обусловили разстройство на здравето, извън
случаите чл. 128 и 129 от НК (временно разстройство на здравето, неопасно за
живота).
Непосредствено след удара Н. не е изпаднал в безсъзнателно
състояние.
Давността на механичните увреждания при велосипедиста Д.Н. е към
времето на произшествието - 20.05.2020 г.
По посока успоредна на оста на пътното платно на бул. „Васил
Левски" мястото на началния контакт между велосипеда и автомобила е на
около 8,40 м след ориентира по посоката на огледа.
По посока перпендикулярна на оста на пътното платно на бул.
„Васил Левски", мястото на началния контакт между велосипеда и автомобила
е на около 5,10 м в дясно от ориентира (2.2).
Скоростта на автомобила в момента на удара е била около 22,32
км/ч (2.3).
Велосипедистът се движел по тротоара на бул. „Васил
Левски", прилежащ към базар „Левски", в посока от ресторант
„Хъшове" към ХЕИ. Скоростта на велосипеда при доближаване на пешеходната
пътека е приета около 5,70 км/ч (2.4). Преди този момент е възможно скоростта
на велосипедиста да е била значително по-висока, тъй като при доближаването на
пешеходната пътека той е предприел екстреното й намаляване. Възможно е влосипедистьт да е искал да спре, защото е преценил, че
доближава пешеходната пътека с твърде висока скорост при липса на видимост
(2.9).
Велосипедистът е получил травма на главата при удара й в
предното стъкло на автомобила и счупване на дясната подбедрица
при удара й в ръба на бордюра в десния край на ул. „Царевец" (1.4, 1.5,
1.6, 2.9).
Получените механични увреждания при велосипедиста Д.Н. са в
причинно-следствена връзка с настъпилото ПТП на 20.5.2020 г.
Видно от приложените по делото протоколи за химическа експертиза
е, че в кръвта на свид. Н. и обв.
М. не е установено наличие на алкохол.
Горната фактическа
обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните в
наказателното производство доказателства, които са безпротиворечиви
и взаимно допълващи се както и от обясненията на обвиняемия, дадени в с.з.
С оглед гореизложеното,
съдът счита, че с деянието обв. М. е осъществил от
обективна и субективна страна състава на престъпление по чл.343, ал.1, б.
„б", пр.2-ро, вр. чл.342, ал.1 от НК, тъй като
на 20.05.2020 г., в град Варна, при управление на моторно превозно средство
-лек автомобил марка „Шкода" модел „Октавия"
с peг. № ***, нарушил правилата за движение по Закона
за движение пътищата, а именно: чл.5, ал.2 от ЗДвП- Водачът на пътно превозно
средство е длъжен: да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в
движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни
пътни превозни средства и чл. 20, ал. 2 от ЗДвП - Водачите на пътни превозни
средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с
атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на
превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на
движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат
пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението и по
непредпазливост причинил на Д.И.Н. средна телесна повреда, изразяваща се в
счупване на големия пищял на дясната подбедрица,
обусловило трайно затрудняване движенията на десния крак за период по-голям от
един месец.
От обективна страна -
изпълнителното деяние се осъществява чрез действие - обв.
е управлявал МПС в нарушение на изискванията на ЗДП- чл.5 ал.2 и чл.20 ал.2 от
ЗДП.
Субект - пълнолетно вменяемо физическо лице.
От субективна страна - обв. е действал при условията на непредпазливост, същият не
е съзнавал обществено-опасния характер на деянието, не е предвиждал
настъпването на обществено-опасните последици и не целял тяхното настъпване, но
е бил длъжен да предвиди, че нарушавайки правилата за движение- чл.5 ал.2 и
чл.20 ал.2 от ЗДП ще предизвика съставомерния
резултат.
Субективни причини -
незачитане на установения в страната ред.
Съдът взе предвид, че за
престъплението по горепосочения член се предвижда наказание лишаване от свобода
до три години или пробация, обв.М. е с чисто
съдебно минало, с деянието не са причинени щети и е задължително приложението
на чл.78А от НК.
Едновременно с това, за да
определи размера на наказанието, което следва да се наложи на обвиняемия, съдът
отчете сравнително ниската степен на обществена опасност на деянието,
добросъвестното поведение на обвиняемият в процеса, проявената критичност към
извършеното, което дава основание да бъде наложено наказание глоба към
минималния размер, предвиден в чл.78а от НК.
По отношение на
наказанието лишаване от право да управлява МПС, съдът като взе предвид
установените по делото смекчаващи отговорността обстоятелства, каквито са
сравнително ниската скорост на движение, обстоятелството, че обвиняемия е
намалил скоростта си , приближавайки пешеходната пътека, същия непосредствено
след ПТП отишъл при пострадалия, осъзнал е извършеното и е сформирал
изключително критично отношение към стореното, както и факта, че управлението
на МПС е нужно на обвиняемия във връзка с осъществяваната от него трудова
дейност, намери, от една страна, че при
евентуалното лишаване от право да управлява МПС обв. М. ще бъде съществено затруднен да извършва
трудова дейност,а от друга – че целите на наказанието биха могли да бъдат
постигнати само с налагане на административно наказание от вида „глоба“, поради
което и не наложи на обвиняемия наказание „лишаване от право да управлява МПС“.
Поради това и на осн. чл.78А от НК на обвиняемия следва да се наложи
административно наказание - ГЛОБА В РАЗМЕР НА 1000 ЛЕВА.
С решението си съдът е
осъдил обв. М. да заплати направените по делото
разноски в полза на Държавата, както и постанови ВД – 4 броя СД да останат по
делото.
Водим от горното , съдът
постанови решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: