Решение по дело №515/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 901
Дата: 18 май 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700515
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№901/18.5.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесети април две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                              

                                                                      

при секретаря В.П. и с участието на прокурор Д.Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 515/2022г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

            Н.З.П.,*** с пълномощник адв.Ст.П., обжалва Решение № 180 от 21.01.2022г., постановено по АНД № 3850 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив, с което е изменено основанието за налагане на глоба по електронен фиш серия К № 4666161, издаден от ОД МВР – Пловдив, с който на Н.З.П., ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 800 лв. за нарушение на чл.21 ал.2 вр. с ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/, от това по чл.182 ал.4 ЗДв.П в основание по чл.182 ал.2 т.5 ЗДв.П, като намалява размера на наложената глоба от 800 на 400лв. и е потвърден електронния фиш в останалата част.

            Решението е оспорено като незаконосъобразно с искане за отмяната му и отмяна на електронния фиш, ведно с присъждане на направените разноски пред ПРС и за касационната инстанция за доставена безплатна адвокатска защита на близък на основание чл.38 ал.2 от Закона за адвокатурата /ЗАдв./. Счита се за неправилно приетото от ПРС, че твърдяното нарушение за скорост е било извършено при движение по Републикански път II – 64, посока към с.Труд на км. 49+800м, тъй като според писмо от 13.10.2021г. на ОПУ – Пловдив – пътен знак В26 с въвеждащо ограничение на скоростта е поставен на км. 49+860м и логически не е възможно където е бил поставен пътния знак да бъде позиционирано техническото средство и да бъде отчетено нарушение на същия километър и метър. В посоченото писмо и приложената извадка от ГИС е отбелязано също, че на км. 49+736 е налице кръстовище вход/изход за Рефан, където свършва действието на пътен знак В26. В протокола за използване на АТСС от 15.03.2021г., който е официален документ е отбелязано, че на 13.03.2021г. разстоянието от пътния знак с въвеждащо ограничение на скоростта до АТСС е 150 метра, а техническото средство е било настроено да заснема в режим приближаване. При тези данни изводът, че засечената скорост е била отчетена на км. 49+860 метра не се подкрепя от събраните по делото доказателства и нарушението не е доказано. Заявено е, че след като техническото средство е било разположено на 150м от пътен знак В26 и е настроено да заснема в режим приближаване и при намаляващо километриране в посока с.Труд, и след като пътния знак В26 е на км. 49+860 метра, логично е АТСС да е било на км. 49+710 метра, тоест след кръстовището на км. 49+736 метра, при което положение АТСС е извършило заснемане след кръстовището, където действието, въведено с пътен знак В26 е било преустановено и е имало възможност да засича скорост, след като е отпаднало въведеното с пътен знак В26 ограничение. В тази вр. се счита да е нарушен чл.10 ал.3 от Наредба № 8121з-532/ 12.05.2015г., тъй като представената снимка за временно разположено на участък от пътя АТСС за контрол на скоростта – по никакъв начин не може да се обвърже с деня на осъществявания контрол, нито с мястото, на което се твърди АТСС да е разположено. Наличието на снимка на разположение на уреда цели да даде визуална представа къде и как точно е поставено АТСС, за да се прецени дали мястото и начина на разположението му отговарят на посоченото в протокола, вкл. дали е било разположено спрямо посоката на движение на заснетия автомобил /с позоваване на съдебна практика на АС – Пловдив от 2020г. и от 2021г./.

            В писмено становище адв.П. поддържа, че при справка в интернет приложение google maps се установява, че посочените в статичното изображение координати отговарят като място приблизително на находящата се на път II – 64, посока гр.Пловдив – с.Труд, бензиностанция Шел, която се намира на около половин км. преди пътния знак В26 при км 49+860. Изтъкнато е отсъствието на номер на първо и последно статично изображение в протокола, което отрича възможност за установяване на връзка между протокола и снимковия материал, тъй като в случая и снимковия материал няма номер /цитирана съдебна практика на АС – Пловдив/.

Ответникът ОД МВР – Пловдив оспорва касационната жалба в писмено становище на ст.юрисконсулт Г.Б.. Счита решението на ПРС за законосъобразно. Заявено е искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и при уважаване на жалбата – намаляване на адвокатското възнаграждение до минималния по Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Стоянова предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила като законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима.

            1. Според съдържанието на електронен фиш серия К № 4666161 : На 13.03.2021г. в 18:02ч., в Републикански път II-64 км 49+800 в посока с.Труд, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В26 от 60 км/ч, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, е установено нарушение с АТСС CORDON-M 2 MD 1196, извършено с МПС Ауди А 3, вид лек автомобил, рег.№ ****, собственик, на когото е регистрирано МПС / ползвател – Н. Здр. П.. При разрешена стойност на скоростта – 60 км/ч, е установена стойност на скорост 105 км/ч, като превишената стойност на скорост е 45км/ч. За извършеното нарушение на чл.21 ал.2 вр. с ал.1 ЗДв.П и на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.4 ЗДв.П е наложена глоба в размер на 800лв.

            Преписката съдържа : снимков материал към електронния фиш от 13.03.2021г., 18.02ч. – измерена скорост 109 км/ч, ограничение 60 км/ч, посока : приближаване, GPS : N 42.205043, E 24.733685, без номер на клип, Радар CORDON-M MD 1196, локация : км 49+800, път II-64; справка за собственик на МПС – Н. Здр. П.; протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. от 13.03.2021г., в който са отразени: начало на работа 12.40 и край на работа 23.40, отсъстват номер на първо статично изображение и номер на последно статично изображение; АТСС CORDON-M MD 1196, място за контрол – републикански път II-64 километър 49+800 в посока с.Труд; ограничение на скоростта 60 км/ч, пътен знак В26, разстояние от пътен знак до АТСС в метри - 150; посока на задействане „Приближаващ“; номер на служебен автомобил при мобилно АТСС в МПС – СВ 7645 КВ; брой установени нарушения – 420; снимка на служебен автомобил, рег. номер на който е посочен в протокола; протокол за последваща проверка от 12.02.2021г. по отношение CORDON-M. При изпращане на преписката е посочено, че CORDON-M MD 1196 е мобилно, съгл. §6 т.65 б.”б” ДР ЗДв.П.

2. По доказателствени искания на жалбоподателя ПРС приел : Организационно -технологични правила за работа със стационарно преносими уреди за контрол на скорост CORDON-M2 и Ръководство за работа на потребителите /системни администратори/ със стационарно преносими уреди за осъществяване на контрол на пътното движение CORDON-M2, Приложения 1 и 2 ; отговор от АПИ – ОПУ – Пловдив, според съдържанието на който – пътен знак В26 е поставен вр. с крайпътен обект Фабрика за парфюми /Рефан/, за който е проведена процедура по Наредбата за специално ползване на пътищата и организацията на движение в района на пътната връзка е изпълнена по одобрен проект, съгласуван с ОД МВР, като пътният знак В26 /60/ фигурира в екзекутивния проект за организация на движението при км. 49+860. Заявено е, че действието на пътния знак се изчерпва след забавителния шлюз и изхода на Рефан, км. 49+736 преди зоната на пътния възел. „В случая км. 49+800 се пада преди кръстовище, което означава, че ограничението важи за посочения километър и на 13.03.2021г. пътният знак е бил наличен.”. Приложена е и снимка на пътния знак.

ПРС приел въз основа на отговора на ОПУ, че е бил налице на 13.03.2021г. пътен знак В26, въвеждащ ограничение – 60 км/ч, тъй като конкретната пътна връзка е изпълнена по одобрен проект, съгласуван с ОД МВР. Правилни са съображенията на РС – Пловдив по отношение място на извършване на нарушението и място на видеоконтрол, предвид регламентираното разстояние от посочената за заснемане цел в приетото Ръководство за работа на потребителите /системни администратори/ със стационарно преносими уреди за осъществяване на контрол на пътното движение CORDON-M2 – „…Разстоянието от мястото на поставяне на АТСС – км. 49+710 до мястото на измерване на нарушението – км. 49+800 при това положение би било 90м. В изисканото и от ОДМВР – Пловдив и приложено по делото „Ръководство за работа на потребителите (системни администратори) със стационарно преносими уреди за осъществяване на контрол на пътното движение „CORDON-M“2“, на стр. 50 от делото е посочено че разстоянието от посочената за заснемане цел следва да бъде най-малко 60 м., т. е. при това положение е безспорно, че въпросното МПС е засечено да се движи с превишена скорост в зоната на действие на пътен знак В26 от км. 49+860 до км.49+736, а именно км.49+800.”, вкл. в чл.6, 6.1 от Приложение 1 от ръководството е вписано, че дължината на участъка от пътя, в който ще се извършват измерванията на скоростта трябва да бъде най-малко 100м. Както бе посочено, в отговор от АПИ – ОПУ – Пловдив е посочено, че пътният знак В26 /60/ фигурира в екзекутивния проект за организация на движението при км. 49+860 и действието му се изчерпва след забавителния шлюз и изхода на Рефан, км. 49+736 преди зоната на пътния възел : „В случая км. 49+800 се пада преди кръстовище, което означава, че ограничението важи за посочения километър…“. Изводът на ПРС е основан и на съдържанието на протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., който е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС, за да има обвръзка между установената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал. В протокола е посочено, че мястото на контрол е именно км 49+800м. на Републикански път II-64, като обстоятелството, че техническото средство е записано да е било на 150 м. от пътния знак, ограничаващ скоростта до 60 км/час и поставен на км.49+860 м., не обосновава противоречие относно мястото на осъществения контрол и не определя различно място на извършване на  нарушението. В тази вр. следва да бъде съобразена разликата между понятията място на контрол и разстояние от пътен знак с ограничение до АТСС в метри, посочени в различни графи в протокола, като мястото на контрол е това място,  където АТСС извършва съответното заснемане в зависимост от настройките на обхвата на действие на техническото средство с камера. В реда на изложеното се отбелязва, че „контролирана зона“ е не мястото, на което са поставени радарът и камерата на системата, а ограниченият участък от пътя /обхват/, където са насочени същите за осъществяване контрол и съответно заснемане на нарушения. Тоест, от значение, за да се прецени дали камерата заснема само МПС, които се намират в зоната на действие на пътния знак В26, е не дали самата камера е разположена в зоната на действие на пътния знак, а дали настройките на обхвата на заснемане на камерата са такива, че да заснема само тези МПС, които са в зоната на действие на пътния знак В26, както е било в случая и това не се променя от твърдението за местоположение на бензиностанция Шел спрямо пътен знак В26, определено като приблизително. В протокола за използване на АТСС е отразено, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания, за удостоверяване на който текст от съдържанието е налице подпис на конкретен полицейски служител. В конкретния случай независимо от отсъствие на номер на клип в снимковия материал приоритетно следва да бъде възприето, че отразеното в електронния фиш място на заснемане на автомобила съвпада изцяло с посоченото в протокола от използване на АТСС място на осъществен контрол, което е различно от мястото на фактическото позициониране на техническото средство, но е мястото, на което техническото средство е било настроено да извършва заснемане – контролирана зона и то е в обхвата на действие на ограничаващия скоростта пътен знак. При конкретните факти - непосочените в протокола по чл.10 от наредбата първо и последно изображение, не съставлява съществен пропуск, тъй като според онагледеното в снимката на автомобила, е отразен номера на техническото средство, което е извършило заснемането, идентичен с номера, отразен в протокола, вкл. е налице идентичност по отношение дата, място, локация и часови диапазон на осъщественото заснемане, което еднозначно обвързва изображението с осъществена с описаното в протокола техническо средство работа на дата 13.03.2021г. Приложената снимка е веществено доказателствено средство от обхвата на чл.189 ал.15 ЗДв.П и не е оспорен факта на  извеждането й от паметта на посоченото в протокола за използване на АТСС техническо средство /вр. с чл.6 и чл.7 от Организационно-технологичните правила за работа с CORDON-M2/.  По отношение възраженията относно снимката от разположението на АТСС по чл.10 ал.3 от Наредба № 8121з-532/2015г. следва да бъде отчетено, че не са установени конкретни изисквания към същата, като на основание чл.189 ал.8 ЗДв.П при изпращане на преписката в съда от ОД МВР - Пловдив е посочено разположението на техническото средство с точни географски координати, отразени в снимковия материал на заснетия автомобил.  В допълнение се отбелязва и наличието на доказателства за годност на ползваното техническо средство, което обосновава извод за „точно и несъмнено локализиране на записаното превозно средство на фотографията“, тъй като според Приложение 2 от ръководството – т.5 Принципи на работа на CORDON-M2, при наличие на грешка на някои от описаните данни, в обхвата на които GPS координати – доказателственият пакет се отхвърля автоматично /доказателственият пакет съдържа информация, посочена в Приложение 2, сред която фотография на общия външен вид на мястото на проверка с показване на ПС на пътя и изрязана фотография на ПС в нарушение, където се вижда само това превозно средство/.

По отношение допуснатото процесуално нарушение в описание на съставомерните елементи на изпълнителното деяние и приложимата санкционна норма, ПРС е приложил с основание Т.Р.№ 8 / 2021г. по ТД № 1/2020г., ВАС – т.1. С електронния фиш е наложено наказание глоба в размер на 800 лв. на основание чл. 189 ал. 4 вр. чл. 182 ал. 4 ЗДв.П, като съгл. чл. 182 ал. 4 ЗДв.П : „Когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т. 1 - 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер, а за повторно нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 - предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер и лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок три месеца.“. Правилна е преценката на ПРС за отсъствие на предпоставки за квалификацията на нарушението по признак „повторност“ с последица – преквалификация с налагане наказание по чл.182 ал.2 т.5 ЗДв.П /глоба в размер на 400лв./. Електронният фиш не съдържа данни за предходен акт – наказателно постановление или електронен фиш, които са влезли в сила.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.221 ал.2 АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

Оставя в сила Решение № 180 от 21.01.2022г., постановено по АНД № 3850 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда Н.З.П.,***, ЕГН : **********,*** юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

Председател :

 

Членове :