Решение по дело №62/2020 на Районен съд - Раднево

Номер на акта: 44
Дата: 8 юни 2020 г. (в сила от 10 юли 2020 г.)
Съдия: Христина Вълчанова Димитрова
Дело: 20205520200062
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 44

 

гр.Раднево, 08.06.2020г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         РАДНЕВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД в публично заседание на втори юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Хр.В.

 

 при секретаря: Ж.М.като разгледа докладваното от съдията В.АНД № 62/2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.59 и следващите от Закон за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

         Постъпила е жалба от Г.С.Т. ***, с ЕГН ********** против електронен фиш за налагане на глоба Серия „К” № *****/21.08.2017г. на ОД МВР Стара Загора за нарушение установено и заснето с АТСС  TFR1-M 640, с който на жалбоподателя за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДП и на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДП е наложено административно наказание: глоба в размер на 50 лв. Твърди се, че електронния фиш е незаконосъобразен поради, което се моли неговата отмяна.

         В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, не се представлява и не излага и становище по съществото на делото.

          РП гр.Стара Загора, Териториално отделение гр.Раднево – не се явяват и не изпращат представител, редовно призовани.

         Ответникът по жалбата ОД на МВР Стара Загора, редовно призовани, не изпраща представител и не ангажира становище по съществото на жалбата.

         Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок и от легитимирано лице, поради което се явява процесуално допустима.

         Разгледана по същество същата се явява ОСНОВАТЕЛНА.

         Електронен фиш Серия „К” № *****/21.08.2017г. бил издаден на жалбоподателя Г.С.Т. като законен представител на Пенсионно Осигурителна компания „*****”, ЕИК *****с постоянен адреc гр. ****, р-н „****”, ул. „ ****” № 141, като за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДП и на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДП било наложено административно наказание: глоба в размер на 50 лв. Било прието, че на 21.08.2017г. в 07,14 часа в гр. Раднево, ул.”Загоре”, 100 метра южно от разклона за рудник „Трояново-север”, в посока север-юг МПС„Шкода Октавия”-лек автомобил с рег. № СА 5147 СХ се движел със скорост различна от допустимата 50 км/ч., а именно със 69 км/ч., като бил заснет с автоматизирано техническо средство TFR1-M 640.

В издадения ЕФ са изпълнени в пълна степен законовите предписания, от гледна точка на реквизити, като следва да се посочи за пълнота, че със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ, бр. 10 от 2011 г. се създават алинеи 4, 5, 6, 7, 8 и 8 в чл. 189, като се въвежда понятието „електронен фиш”, с който се налага глоба за нарушение, установено с технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното средство. Разписани са изискванията към електронния фиш – задължителните реквизити и съдържанието му, както и административнопроцесуалните правила за неговото издаване и изпращане на собственика на превозното средство, с което е извършено нарушението. Така съгласно чл. 189, ал 4 от ЗДП „…Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи”, т. е. в конкретния електронен фиш е посочено, както мястото на нарушението – гр. Раднево, ул.”Загоре”, 100 метра южно от разклона за рудник „Трояново-север”, в посока  север-юг, така и подлежащото на наказване лице. В достатъчна степен според съда са описани и обстоятелствата на нарушението. Указани са начинът на уведомяване, сроковете за уведомяване, възможността да правят възражения и предвидения за това срок. Посочени са основанията, на които може да бъде анулиран електронният фиш, както и срокът за неговото обжалване. Чрез установяването на нарушенията чрез технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство на практика отпада възможността за субективното тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, при което е извършено нарушението. Със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ, бр. 19 от 2015 г. се допълва ал. 8 на чл. 189 от ЗДП като се предвижда, че в 7-дневен срок от получаване на жалбата Директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка.

Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на контрола за спазване на правилата за движение по пътищата. Тук следва да се посочи, че специалните правила за налагане на глоби с електронен фиш облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура по налагането и обжалването на наказанията, свързани с нарушения на Закона за движението по пътищата.

А съгласно ал. 3 на с. чл. 165 от ЗДП (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи. В конкретния случай това е Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6, т. 65 от ДР на ЗДП/ДВ бр. 19/2015 г. / в който се съдържа определение за „Автоматизирани технически средства и системи” като те са определени като уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

В ДВ бр. 36/2015 г. е обнародвана цитираната по-горе Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл. 12 от Наредбата, стационарните автоматизирани технически средства или системи, прикрепени към земята, се обслужват периодично от служител за:

- т. 1. сваляне на заснетите изображения с данни за установените нарушения на правилата за движение в случаите, когато няма изградена преносна среда между АТСС и съответната структура на МВР;

- т. 2. осигуряване на условия за непрекъсната работа на АТСС

По аргумент от посочената разпоредба следва извод, че с подзаконовият нормативен акт е регламентирана възможност, при установяване на нарушения със стационарно АТСС, което е позиционирано към земята следва да бъде издаден електронен фиш.

При съпоставяне на чл. 189, ал. 4 от ЗДП, според който електронен фиш се издава при констатирано с АТСС нарушение в отсъствие на контролен орган с разпоредбата на § 6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДП, според която стационарни АТСС - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган установяват нарушение в отсъствие на контролен орган следва, че при установени със стационарни АТСС нарушения на скоростта е допустимо издаването на електронен фиш.

Незаконосъобразно и необосновано обаче административно-наказващият орган е наложил на Г.С.Т. с електронен фиш серия К № *****/21.08.2017г. административно наказание глоба. Електронният фиш представлява единство от акта, обективиращ наложеното наказание, и доказателството за извършеното нарушение. По същество електронният фиш заменя наказателното постановление в хода на особеното производство по чл. 189 от ЗДвП.

Нарушението е безспорно установено от разпечатаните показания на техническото средство и приложения снимков материал, тъй като изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административно-наказателния процес. Няма съмнение, че скоростта, с която се е движил автомобилът към момента на заснемането му е била 69 км/ч при разрешена такава в извън населено място 50 км/ч.

В тази насока е и Тълкувателно решение № 1/26.02.2014г., постановено по т. д. № 1/2013г. на Общо събрание на колегиите на Върховен административен съд на Република България, обявено и влязло в сила на 26.02.2014г, според което в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Съобразно разпоредбата на чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт това тълкувателно решение е задължително за органите на съдебната власт. В конкретния случай безспорно е установено, че електронният фиш е бил издаден за нарушение констатирано при наличие на предпоставките на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

Съгласно разпоредбата на чл. 182 от ЗДП за установени нарушения за превишаване на разрешената максимална скорост, законодателят по категоричен начин е предвидил наказанието да е глоба, независимо от собствеността на моторното превозно средство.      

 Обжалваният електронен фиш обаче незаконосъобразно е издаден на жалбоподателя като законен представител на юридическото лице, на който е регистрирано моторното превозно средство. Съображенията са две:

На първо място съгласно съдържанието на специалната разпоредба на чл. 188, ал. 1 от ЗДП собственикът или този, на когото е предоставено МПС, отговаря за извършеното с него нарушение, а в случай, че собственикът не посочи на кого е предоставил МПС, се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение. В разпоредбата на  чл. 188, ал. 2 изр. 2 от ЗДП е установена и оборимата презумпция, че автомобилът се управлява от неговия собственик/законен представител, като тежестта за доказването на друг нарушител се носи от законния представител на юридическото лице на МПС, в едно производство по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.

Разпоредбата на  чл. 188, ал. 2 от ЗДвП предвижда две алтернативни хипотези за ангажиране отговорност - на представляващият юридическото лице, собственик на моторното превозно средство или на посоченото от него физическо лице, управлявало автомобила. До издаване на електронен фиш на законен представител би се стигнало в случай, че същият не би могъл да посочи физическото лице управлявало автомобила. Видно от извършената справка в Търговския регистър към датата на нарушението 21.08.2017г. представители на дружеството са били Милен Георгиев Марков и Огнян Николов Георгиев, а не жалбоподателят Г.С.Т., която в същото удостоверение е посочена като член на съвета на директорите.  Следователно последната към този момент не е имала качеството на законен представител на дружеството, собственик на процесния автомобил и не е била длъжна да предоставя пред ОД МВР-Стара Загора данни за лицето, извършило нарушението с писмена декларация в срока по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП. Отговорността на жалбоподателя й е била ангажирана неоснователно. Обжалваният електронен фиш е издаден в противоречие със закона и при неизяснена фактическа обстановка, поради което следва да бъде отменен.

Съдът счита, че по описаните съображения следва да бъде отменен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство относно наложеното административно наказание по чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДП, като незаконосъобразен.

Воден от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба Серия „К” *****/21.08.2017г., издаден за нарушение, установено с АТСС TFR1-M 640 на ОД на МВР Стара Загора, с което на Г.С.Т., ЕГН **********, като законен представител на ПОК „*****” АД, с адреc гр. ****, р-н „****”, ул. „ ****” № 141, за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДП и на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДП е наложено административно наказание: глоба в размер на 50,00 /петдесет/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

 

Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от съобщението до страните за постановяването му пред Административен съд Стара Загора по реда на АПК.

 

 

 

                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: