Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 545 28.04.2022 година гр.Бургас
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Бургаският
административен съд, XXII-ри административен състав,
на деветнадесети
април две хиляди двадесет и втора година,
В публично
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА
при секретаря Галина
Драганова
като разгледа
докладваното от съдията Колева административно дело № 916 по описа за 2021
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на Община Поморие,
представлявана от И. А. –кмет против
Решение Р-1/04.02.2021г., издадено от Б. Б.-министър на културата в качеството му на Ръководител
на програмния оператор по програма БГ08 „Културно наследство и съвременни
изкуства“,
с което не е верифицирана сумата в размер на 85 470,10лв. с ДДС,
представляваща безвъзмездна финансова помощ отчетени в искане за междинно
плащане от 15.01.2015г. по проект „Осигуряване на достъп до културно наследство
и културни продукти в Община Поморие чрез отваряне за посещение на сгради с
културно –историческа стойност и разработване на нови дигитални съдържания в
областта на културното наследство“ по програма БГ08 „Културно наследство и
съвременни изкуства“, Мярка 3 „Достъпност на културното наследство до
обществеността“.
В жалбата се
излагат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила и неправилно
приложение на материалния закон. Иска се съдът да отмени оспореното решение и
да върне преписката за разглеждане и произнасяне по подаденото искане за
междинно плащане от 15.01.2016г. по Договор №24-10МЗ-15 от 23.04.2015г. със
задължителни указания за верифициране на исканите суми и да се присъдят
направените по делото разноски. Ангажира доказателства. Претендират се
разноски.
В съдебно
заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата.
Ангажира доказателства. Претендира разноски.
Ответникът по жалбата- Ръководител на програмния
оператор по програма БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства“- министър на културата, в писмено становище по делото,
чрез процесуален представител-юрисконсулт, прави искане за отхвърляне на
жалбата, като излага съображения относно законосъобразността на оспорения акт. Представя административната преписката. Претендира
юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд Бургас, като взе предвид доводите
на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за
установено следното:
Жалбата е
подадена от активно легитимирана страна, имаща право и интерес от оспорването,
доколкото процесното решение, с което не е верифицирана сумата в размер на 85 470,10лв.
с ДДС е неблагоприятно за нея, и в преклузивния 14-дневен срок. Решението е
издадено на 04.02.2021 г., връчено е на 08.02.2021 г., а жалбата е изпратена чрез
пощенски оператор на 17.02.2021г. и получена в административния орган на 18.02.2021
г. следователно е подадена в срока за оспорване. По изложените съображения
жалбата е процесуално допустима.
От фактическа
страна, съдът намира за установено следното:
Между Ръководителя на Програмния оператор на Програма
БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства” и Община Поморие е сключен
Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №24-10-М3-15 от
23.04.2015 г. по проект: Осигуряване на достъп до културно наследство и
културни продукти в Община Поморие чрез отваряне за посещение на сгради с
културно – историческа стойност и разработване на нови дигитални съдържания в
областта на културното наследство” (ДБФП) по ПРОГРАМА БГ08 „Културно наследство и съвременни
изкуства“, Мярка 3 „Достъпност на културно наследство за обществеността“. Размерът на БФП е 100 %.
В
изпълнение на ДБФП Община Поморие е сключила граждански договори Д-162 от
24.04.2015 г. с Х.Л.Я. - експерт обществени поръчки и Договор №
Д-185/04.05.2015 г. с Христина Боянова Иванова-Янакиева- експерт дигитализация и
двете служителки са в трудови правоотношения с Община Поморие, Договор № Д-
163/24.04.2015г. с Г. П. П., Ръководител
проект, Договор № Д- 165/24.04.2015г. с Т.
Ж. Т., Технически
сътрудник проект, Договор № Д- 164/24.04.2015г. с П.
Н. И., Счетоводител
проект. Представени са разходооправдателни документи за заплащане на
отработеното време във връзка с проекта.
Проведена
е обществена поръчка, сключен е договор с „Компютър маркет“ ЕООД/л.1212/. Към
договора е приложено техническо предложение, в което са описани техническите
характеристики на оборудването по процедурата за обществена поръчка и
предложението на „Компютър маркет“ ЕООД /л.1220/.
С приемо-предавателни протоколи /л.1234,1236,1237/ са доставени Скенер с
преносима графична станция за управление процеса на дигитализация и софтуер – 1
брой, Мултимедиен прожектор – 2 броя и Сървър – 1 брой, които са заплатени по Фактура
№ **********/25.11.2015 г. година, в размер на 26 452,80 лева без ДДС или 31
743,36 лева с ДДС и фактура №**********/01.12.2015 г. в размер на 39 679,20
лева без ДДС или 47 615,04 лева с ДДС, като в последната е описана единичната
цена на всяка една от стоките-предмет на договора.
С писмо вх. № 24-10МЗ-15/15.01.2016 година на Министерство
на културата е подадено искане за междинно плащане по посочения
договор, придружено от технически и финансов отчет за сума в размер на
145 677,22 лева (сто четиридесет и пет хиляди шестстотин седемдесет и седем
лева и двадесет и две стотинки) с ДДС, представляващи:
1. Преки
разходи в размер на 5642,13 лева (пет хиляди шестстотин четиридесет и два лева
и тринадесет стотинки), бюджетен ред I, от Раздел 1.1. от бюджета на проект
„Осигуряване на достъп до културно наследство и културни продукти в община Поморие
чрез отваряне за посещение на сгради с културно-историческа стойност и
разработване на нови дигитални съдържания в областта на културното наследство“,
неразделна част от договора за БФП;
2. Разходи
на стойност 29 400,00 лева, съгласно
Фактура № 1186/23.11.2015 година, в размер на 24 500,00 лева (двадесет и четири
хиляди и петстотин лева и нула стотинки) без ДДС или 29 400,00 лева (двадесет и
девет хиляди и четиристотин лева и нула стотинки) с ДДС, по бюджетен ред 3;
бюджетен ред 1.3, от Раздел 1.3 от бюджета на проект „Осигуряване на достъп до
културно наследство и културни продукти в община Поморие чрез отваряне за
посещение на сгради с културно-историческа стойност и разработване на нови
дигитални съдържания в областта на културното наследство“, неразделна част от
договора за БФП; '
3. Разходи
на стойност 96 254,40 лева (деветдесет и шест хиляди двеста петдесет и четири
лева и четиридесет стотинки) с ДДС съгласно Фактури № **********/25.11.2015 г.
година, в размер на 26 452,80 лева (двадесет и шест хиляди четиристотин
петдесет и два лева и осемдесет стотинки) без ДДС или 31 743,36 лева (тридесет и една хиляди седемстотин четиридесет и три
лева и тридесет и шест стотинки) с ДДС, №**********/01.12.2015 г. в размер на
39 679,20 лева (тридесет и девет хиляди шестстотин седемдесет и девет лева и
двадесет стотинки) без ДДС или 47 615,04 лева (четиридесет и седем хиляди
шестстотин и петнадесет лева и четири стотинки) с ДДС, фактура №
**********/22.06.2015 г. в размер на 8 800,00 лева (осем хиляди и осемстотин
лева и нула стотинки) без ДДС или 10 560,00 лева (десет хиляди петстотин и
шестдесет лева и нула стотинки) с ДДС, по бюджетен ред 4; бюджетен ред 1от
Раздел 1.4 с проект „Осигуряване на достъп до културно наследство и културни
продукти в община Поморие чрез отваряне за посещение на сгради с
културно-историческа стойност и разработване на нови дигитални съдържания в
областта на културното наследство“, неразделна част от договора за БФП;
4. Непреки
разходи в размер на 14 380,69 лева (четиринадесет хиляди триста н осемдесет
лева и шестдесет и девет стотинки), бюджетен ред IX, от Раздел II от бюджета на
проект „Осигуряване на достъп до културно наследство и културни продукти в
община Поморие чрез отваряне за посещение на сграда с културно-историческа
стойност и разработване на нови дигитални съдържания в областта на културното
наследство“, неразделна част от договора за БФП;
На 15.11.2016 г. е изготвен Доклад от проверка на
място по проекта, от дружеството, осъществяващо външен мониторинг на проекта,
като са открити несъответствия в техническото предложение на „Компютър Маркет“
ЕООД по следните позиции:
1. Скенер с преносима графична станция за управление
процеса на дигитализация и софтуер – 1 брой. Вместо изискваната гаранция
„Минимум 3 години на място от производителя“, се предлага „Гаранционен срок 12
м.“, което е 1/3 от изискваното.
2. Мултимедиен прожектор – 2 броя. При изискване за
8200 лумена, се предлага устройство с 5000 лумена (по – слаб светлинен поток),
както и предложеното устройство е по-голямо и по- тежко.
3. Сървър – 1 брой. При изискване за процесор Xeon
E5-2620 v2, се предлага Xeon E5-2609 v3, който е с 6, вместо 12 нишки, по –
ниска тактова честота, 1.9 срещу 2,1-2,6 ГХз, и по – висока консумация – 85,
срещу изискваните 80 W. Предложеният процесор обаче е от по-ново поколение и в
реална употреба може да покаже и съизмерими резултати с искания при определени
натоварвания! Липсва и исканата база данни Microsoft SQL Server 2014.
На 18.11.2016 г. е издаден административен
акт с изх. №24-10-МЗ-15, с който за нарушение на чл.
101б, ал. 1, т. 5 във вр. с чл. 101б, ал. 4 от Закона за обществените поръчки
(ЗОП – отм., ДВ бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.), за нередност
по т. 4 от категория 1 от Методологията за определяне на финансови корекции във
връзка с нарушения, установени при възлагането и изпълнението на обществени
поръчки и на договори по проекти, съфинансирани от Структурните фондове,
Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие
на селските райони, Европейския фонд за рибарство и фондовете от Общата
програма "Солидарност и управление на миграционните потоци"
(Методологията – отм., ДВ бр. 27 от 31.03.2017 г., в сила от 31.03.2017 г.) –
недостатъчен срок на потенциалните участници/кандидати да получат
документацията за участие/за публичен достъп до публичната покана, е определена
финансова корекция в размер на 5 % от разходите по Договор №Д-300 от 05.08.2015
г. с изпълнител „Примасат“ ООД. Със същия административен акт, във връзка с Искане за плащане №2 от
15.01.2016 г., е постановен отказ за верификация на следните разходи: преки
разходи: 1725,33 лева - съгласно Приложение I.1; 1470,00 лева - съгласно
Приложение I.3; 77 410, 80 лева - Съгласно Приложение I.4 и непреки разходи в
размер на 6333,97 лева.
Посоченият
административен акт е отменен, поради непосочване на правните основания с
решение № 5734 /04.10.2019 г. по адм.д. №11194 по описа за 2018 година на
Административен съд София-град, потвърдено с решение № № 15437/ 14.12.2020г. по
адм. дело № № 6280/2020 г. на ВАС, като преписката е върната на административния орган за произнасяне.
Предмет
на оспорване по настоящото дело е Решение Р-1/04.02.2021г., издадено от Боил
Банов-министър на културата в качеството му на Ръководител на програмния
оператор по програма БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства“, с което
не е верифицирана сумата в размер на 85 470,10лв. с ДДС, включваща:
1.1 725,33 лева (хиляда седемстотин
двадесет и пет лева и тридесет и три стотинки) неверифицирани разходи съгласно
Приложение 1.1, „Заплати и възнаграждения на персонал, пряко свързан с
изпълнението на проекта“; Посочено е неспазване на изискването за отчитане на
повече от 80 часа месечно във връзка с управлението и изпълнението на всички
проекти, в които участват.
2.77 410,80 лева (седемдесет и седем хиляди четиристотин и десет лева
и осемдесет стотинки) неверифицирани разходи, съгласно Приложение 1.4
„Инвестиционни разходи“; Посочено е несъответствие на доставеното оборудване с
одобреното по проекта.
3.
6 333,97 лева (шест хиляди тридесет
и три лева и деветдесет и седем стотинки) неверифицирани разходи, съгласно
Бюджетен раздел „Непреки разходи“. Посочено е неспазване на изискването за
отчитане на повече от 80 часа месечно във връзка с управлението и изпълнението
на всички проекти, в които участват.
По делото е допусната и извършена
съдебно-техническа експертиза в заключението, на която се посочва, доставеният
прожектор би произвел по-детайлна и качествена картина от този заложен в
документацияна на възложителя. Доставеният превъзхожда изискванията за контраст
5 пъти /10000 :1 на доставения срещу 2000:1 на заложения/ и не съответства по
показател яркост 5000 лумена на
доставения срещу 8200 лумена на заложения. Показателят яркост е
от значение при по-силна околна светлина, докато изложбената зала, където се
намира е затъмнена и този показател не бил съществен, за качеството на
картината по-голяма роля играел показателя –контраст. По отношение на сървър -1бр. Доставеният
сървър е с процесор Xeon 6С Е5-2609 v3 по приемо-предавателен протокол, а на
място е наличен сървър с процесор Xeon 6С Е5-2620 v3,
при изисквания за сървър с процесор Xeon 6С Е5-2620 v2. Вещото лице посочва, че
наличният и инсталиран сървър е от по-ново поколение, с по-висока честота на
системната шина, с по-висока производителност, с по-добра RAM памет, от по-ново поколение,поради което в реална употреба би дал
по-добри резултати и има по-дълъг период на сервизна поддръжка и обновяване. По
документи не е установил да е доставен специализиран софтуер за графична
обработка, при посещение в Община Поморие се оказало, че никой не знае паролата
за инсталирания Windows Server 2012, поради което не е
проверил на практика. За доставения скенер се предвижда 2 години гаранция.
При така установените факти се налагат следните
правни изводи:
Приложимото
право:
Република
България е член на Европейското икономическо пространство (ЕИП) съгласно
Споразумение за участието на Република България (РБ) и Румъния в ЕИП,
ратифицирано със закон, обнародван в Държавен вестник (ДВ), бр. 13 от 2008 г.,
като самото споразумение е обнародвано в ДВ, бр. 19/2012 г., в сила за
Република България (РБ) от 09.11.2011 г.
С Решение на
Съвета от 26 юли 2010 г. е прието временното прилагане на Споразумение между
Европейския съюз, Исландия, Лихтенщайн и Норвегия за финансов механизъм на ЕИП
за периода 2009—2014 г. (Споразумение за финансов механизъм на ЕИП 2009-2014
г.), на Споразумение между Европейския съюз и Норвегия за финансов механизъм на
Норвегия за периода 2009—2014 г., на допълнителен протокол към Споразумението
между Европейската икономическа общност и Исландия във връзка със специалните
разпоредби, приложими за вноса в Европейския съюз на някои видове риба и
продукти на рибарството за периода 2009—2014 г. и на допълнителен протокол към
Споразумението между Европейската икономическа общност и Норвегия във връзка
със специалните разпоредби, приложими за вноса в Европейския съюз на някои
видове риба и продукти на рибарството за периода 2009—2014 г. За Република
България като част от ЕИП, това решение има обвързващ, задължителен характер.
Към
Споразумението за финансов механизъм на ЕИП 2009-2014 г. е приет Протокол 38б
(Протокола), в чл. 1 от който е очертан предметът на регулацията му, а именно:
предоставянето от страна на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия с цел намаляването
на икономическите и социалните различия в ЕИП и укрепването на отношенията с
държавите-бенефициери на средства, осъществявано посредством финансов принос в
приоритетните сектори. С цел да се осигури ефикасност и целенасоченост на
изпълнението и при отчитане на националните приоритети, в изпълнение на чл. 8,
§ 2 протокола, държавите от ЕАСТ, а именно Исландия, Лихтенщайн и Норвегия,
сключват с всяка държава, измежду посочените като бенефициери в чл. 5 от
протокола, меморандум за разбирателство, с който се установява многогодишната
програмна рамка и структурите за управление и контрол. Така между Република
България и държавите от ЕАСТ е сключен Меморандум за разбирателство относно
изпълнението на Финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014 г., ратифициран със
закон, обнародван в ДВ, бр. 95/02.12.2011 г. (Меморандум за
разбирателство/Меморандума).
Окончателната
правна рамка на финансовия механизъм на ЕИП е посочена в чл. 2 от Меморандума и
обхваща следните документи: Протокол 38б от Споразумението за ЕИП, с който се
създава Финансовият механизъм на ЕИП, Допълнение към Протокол 38б към
Споразумението за ЕИП, Процедурните правила за изпълнението на Финансовия
механизъм на ЕИП, одобрени от страните от Европейска асоциация за свободна
търговия (ЕАСТ) в съответствие с чл. 8 от Протокол 38б, съответните им
изменения, и грантовите споразумения, които се сключват между Комитета на
финансовия механизъм и страната-бенефициер на всеки проект.
Оспореното
решение е издадено от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия. По
делото е представено споразумение за изпълнение на Програма БГ08 „Културно
наследство и съвременни изкуства“, където страни са Министерство на културата,
в качеството на програмен оператор на програма БГ08 „Културно наследство и
съвременни изкуства“ и Националното координационно звено по ФМ на ЕИП в
България. В чл. 5, т. 1.14 от цитираното споразумение е определено задължението
на програмния оператор да верифицира разходи по програмата. Съгласно
разпоредбите на чл. 25, ал. 1 от Закона за администрацията и §1, т. 8 от ДР на
Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор министърът на
културата е ръководител на програмния оператор.
Административният
акт е издаден в изискуемата писмена форма и съдът не констатира допуснати
съществени нарушения на административното производство. По отношение на
съответствието на решението с материалния закон съдът намира следното:
По т.1
неверифицирани разходи в размер на 1 725,33 лева (хиляда седемстотин двадесет и
пет лева и тридесет и три стотинки) съгласно Приложение І.1, „Заплати и
възнаграждения на персонал, пряко свързан с изпълнението на проекта“.
От представените
към искането за плащане документи е установено, че Х.Л.Я. - експерт обществени
поръчки е служител на Община Поморие, с нея е сключен Договор Д-162 от
24.04.2015 г. за изпълнение на дейности по раздел 1.1 от бюджета на проекта,
където е фиксирана часова ставка в съответствие с одобрения бюджет по проекта.
По същия начин е сключен с Х. Б. И.-Я., експерт дигитализация Договор № Д-185/04.05.2015
г. за изпълнение на дейности по раздел 1.1 от бюджета на проекта, където е
фиксирана часова ставка в съответствие с одобрения бюджет по проекта. По тези
факти не се спори. Не се спори и по размера на направените изчисления при надвишаване
на 80 часа за всеки един от служителите. По отношение на Х.Л.Я. експерт
„обществени поръчки“ за отчетния период месец 05-11.2015 година при брутна
заплата 1 150,00 лева: за месец 05.2015 година недопустими разходи за месеца са
213,99 лева; за месец 06.2015 година недопустими разходи за месеца са 326,72
лева; месец 07.2015 година недопустими разходи за месеца са 373,05 лева; за
месец 08.2015 година недопустими разходи за месеца са 229,90 лева; за месец
09.2015 година недопустими разходи за месеца са 235,80 лева; за месец 10.2015
година недопустими разходи за месеца са 79,03 лева; за месец 11.2015 година
недопустими разходи за месеца са 117,90 лева.Общо неверифицираната сума за Х.Л.Я.,
експерт „обществени поръчки“ за отчетния период месец 05-11.2015 година в общ
размер на 1 576,39 лева. По отношение на Х.
Б. И.-Я., експерт дигитализация за месец 11.2015 година
недопустими разходи в размер на 148,94 лева или общо разходите в размер на 1 725,33
лева са недопустими за верификация.
Предмет на спора
е приетото от административния орган неспазване на изискването за отчитане от
страна на служителите повече от 80 часа месечно във връзка с управлението и
изпълнението на всички проекти, които участват.
Административният
орган се е позовал на Ръководството за бенефициенти по Програма БГ08 „Културно
наследство и съвременни изкуства", финансирана чрез ФМ на ЕИП 2009-2014
година/стр.81,82 от него/, където е посочено: „І. В случай че лицата, които
участват в управление и изпълнение на проектите са служители на администрацията
на бенефициента/партньора или на друга администрация на изпълнителната власт,
разходите за възнаграждения са допустими, при условия, че:
- в длъжностната характеристика на
служителя по служебно или трудово правоотношение са включени дейности по
управление и изпълнение на проекти или
- е налице сключен договор за услуга по
ЗЗД (граждански договор) със служителя за изпълнение на дейности по управление
и изпълнение на проекти, извън установените му по служебно или трудово
правоотношение работно време и задължения.
В тези случаи,
размерът на часовата ставка на възнаграждението за дейности по управление и
изпълнение не трябва да превишава размера на възнаграждението на часова база,
което лицето получава за изпълнение на дейности по основното си служебно или
трудово правоотношение.
Лицата, на които
са възложени дейности по силата на сключен договор за услуга, не могат да
отчитат повече от 80 часа месечно във връзка с управлението и изпълнението на
всички проекти които участват.
В договора се
определят размерът на часовата ставка, въз основа на индивидуалната основна
заплата на съответния служител за последния месец (предшестващ сключването на
договора), както и максималният брой часове, които могат да се отчетат за
извършване на дейности извън установеното работно време на служителя. В
договора се включват и правилата и формите на отчитане на отработеното по
проекта време.“
Жалбоподателят
възразява като посочва, че договорите са сключени на 24.04.2015г. и
04.05.2015г. преди публикуване на Ръководството за бенефициенти по Програма
БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства", както и че разпоредбите
на ПМС 330 от 05.12.2011г. са неотносими към настоящата програма, тъй като
касаят оперативните програми, съфинансирани от структурните фондове и
кохезионния фонд на Европейския съюз.
На основание чл.
5, т. 1.14. от Споразумението за изпълнение на програма BG08 „Културно
наследство и съвременни изкуства“ Програмният оператор е оправомощен да верифицира
извършените разходи по програмата. Съгласно Анекс А от Меморандума за
разбирателство относно изпълнението на финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014
(МР), националното координационно звено отговаря изцяло за постигането на
целите на Финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014, по силата на което са одобрени
Системи за управление и контрол на изпълнението на Финансовия механизъм на ЕИП
2009-2014 (СУК), тъй като Програмният оператор отговаря за техническата и
финансова верификация. Осигуряването на ефективно управление на договора за
безвъзмездна финансова помощ е извършето с одобреното на 11.08.2015 година от
страна на Програмния оператор на Програма БГ08 е утвърдено Ръководство за
бенефициенти по Програма БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства",
финансирана чрез ФМ на ЕИП 2009-2014 година, в което са описани процедурите,
които трябва да бъдат приложени от бенефициента. Действително Ръководството за
бенефициенти по Програма БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства",
финансирана чрез ФМ на ЕИП 2009-2014 година е утвърдено от Ръководителя на
програмния оператор на 11.08.2015г., т.е. след подписване на гражданските
договори. В гражданските договори не е предвидено ограничение за отчитане на не
повече от 80 часа месечно във връзка с управлението и изпълнението на всички
проекти в които участват, но е посочено ограничение по отношение на часовете за
целия период от договора.
Съдът съобрази,
че искането за плащане с вх. № 24-10МЗ-15/15.01.2016 година на Министерство на
културата е подадено на 15.01.2016г., т.е. след издаване на Ръководството за
бенефициенти, поради което плащанията и техния лимит от 80 часа месечно е
следвало да се вземат предвид при подаването му и съответно несъобразяването с
този лимит е основание за неверифициране на разхода.
По т.2
неверифицирани разходи в размер на 77 410,80 лева (седемдесет и седем хиляди
четиристотин и десет лева и осемдесет стотинки), съгласно Приложение І.4
„Инвестиционни разходи“.
Видно от Искане за междинно плащане от страна на
бенефициента Община Поморие са заявени за верификация разходи в размер на 96
254,40 лева с ДДС, представляващи разходи по раздел І.4, бюджетни редове 2.1 —
2.4, както следва:
- Сума в размер на 31 743,36 лева с ДДС -
по бюджетен ред за доставка на Доставка на оборудване, пряко свързана с
отварянето на сгради с културно-историческа стойност за посетители или
улесняване на достъпа до музеи и културни центрове по ф-ра №
**********/25.11.2015г. с "Компютър маркет" ЕООД;
- Сума в размер на 47 615,04 с ДДС - по
бюджетен ред за доставка на оборудване, пряко свързана е отварянето на сгради с
културно-историческа стойност за посетители или улесняване на достъпа до музеи
и културни центрове по ф-ра № **********/01.12.2015г. с "Компютър
маркет" ЕООД;
- Сума в размер на 10 560,00 с ДДС — по бюджетен
ред за изготвяне на работен проект по ф-ра № **********/22.06.2015 г. с
"Вертикали" ЕООД;
- Сума в размер на 6 336,00 с ДДС - по
бюджетен ред за изготвяне на работен проект по ф-ра № **********/04.09.2015 г.
с "Вертикали" ЕООД.
Видно от
изготвен на 15.11.2016г. Доклад от проверка на място по проекта, от
дружеството, осъществяващо външен мониторинг на проекта, са открити
несъответствия в доставеното оборудване от страна на „Компютър Маркет“ ЕООД по
отношение на Скенер с преносима графична станция за управление процеса на
дигитализация и софтуер - 1 бр., Мултимедиен прожектор - 2 бр., Сървър - 1 бр.
Прието е, че
сумите от 29 795,76 лева (двадесет и девет хиляди седемстотин деветдесет и пет
лева и седемдесет и шест стотинки) с ДДС по ф-ра № **********/25.11.2015 г. с
„Компютър маркет“ ЕООД и 47 615,04 лева (четиридесет и седем хиляди шестстотин
и петнадесет лева и четири стотинки) с ДДС по ф-ра № **********/01.12.2015 г. с
„Компютър маркет“ ЕООД, общо в размер на 77 410,80 лева (седемдесет и седем хиляди
четиристотин и десет лева и осемдесет стотинки) с ДДС не следва да се
верифицират.
В мотивите на
решението е прието, че по отношение на Скенер - преносима графична станция за
управление процеса на дигитализация и софтуер - 1 брой, одобрен по бюджетен ред
2.1 от Раздел 1.4 от бюджета на към Искане за междинно плащане липсват данни за
предаването и приемането на Софтуер за графична обработка — Синтез в реално
време; Тракер на текстурата; Цветни 3D
модели от картографиране текстура; Пълно моделна Оптимизация; Сканиране
при твърдо н нетвърдо подравняване; Пълнофункционален GUI с манипулиране на 3D
модели; 3D инструменти за редактиране (гумичка, изглаждане четка, инструменти
на трансформация); Алгоритми да допълнителна 3D обработка на: запълване на
отвори, изглаждане на отвори, филтрация, изглаждане на ръбове; Поддържа
различни 3D формати (Obj, Sti, Ply, Ptex, Ascii, VrmI); по отношение на
мултимедиен прожектор — 2 броя, одобрен по бюджетен ред 2.3 от Раздел 1.4 от
бюджета на проекта при изискване за 8200 лумена, се предлага устройство с 5000
лумена (по-слаб светлинен поток), както и предложеното устройство е по-голямо и
по-тежко; по отношение на сървър - 1 брой, одобрен по бюджетен ред 2.4 от
Раздел 1.4 от бюджета на проекта при изискване за процесор Xeon Е5-2620 v2 се
предлага Xeon Е5-2609 v3, който е с 6 вместо 12 нишки, по-ниска тактова
честота: 1.9 срещу 2.1-2.6 GHz и по-висока консумация – 85 W срещу изискваните
80 W. Предложеният процесор обаче е от по- ново поколение и в реална употреба
може да докаже и съизмерими резултати с искания при определени натоварвания.
Липсва и исканата база данни Microsoft SQL Server 2014.
С така установените
от административния орган несъответствия между техническите характеристики на Скенер с
преносима графична станция за управление процеса на дигитализация и софтуер - 1
бр., Мултимедиен прожектор - 2 бр., Сървър - 1 бр., одобрени по проекта и
техническите характеристики на закупените по ф-ра № **********/25.11.2015 г. с
„Компютър маркет“ ЕООД и по ф-ра № **********/01.12.2015 г. с „Компютър маркет“
ЕООД устройства е установено неизпълнение по ДБФП № 24-10-МЗ-15/23.04.2015 г.
Административният орган се е позовал на чл. 32 от Общите условия, съгласно
които „Бенефициентът е длъжен да използва полученото финансиране единствено за
покриване на разходите по осъществяването на Проекта в съответствие с Одобрения
бюджет и условията на настоящия Договор“ , чл. 6, ал. 2 от Общите условия за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в рамките на Програма БГ08
„Културно наследство и съвременни изкуства“ по Финансовия механизъм на ЕИП
2009-2014 изрично е посочено, че дейности, които не са предвидени и одобрени за
възлагане в рамките на проектното предложение и бюджета на могат да бъдат
възлагани без изричното одобрение на Програмния Оператор, чл. 48, т. 2 от
Общите условия за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, съгласно който
допустимите разходи следва да са пряко свързани с предмета на договора за
безвъзмездна финансова помощ и да съответстват на одобрения бюджет за
изпълнението на проекта, съответно на бюджетното разпределение за конкретния
партньор, чл.1 от ДБФП по Програма БГ08 „Културно наследство и съвременни
изкуства“ клаузите на същия стават задължителни на страните, чл. 1.4.
“БЕНЕФИЦИЕНТЪТ се задължава да изпълни дейностите по проекта точно, пълно,
качествено, в срок и на своя собствена отговорност в съответствие е одобреното
проектно предложение и приложенията към него.“ и чл. 7.2, т. 2, б) от
Регламента за изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо
пространство 2009-2014, според който, за да бъдат допустими разходите по
проекта те трябва да направени от Заявителя (бенефициента) на проекта и да са
свързани с предмета на договора по проекта и да са посочени в приблизителния
цялостен бюджет на проекта.
Жалбоподателят
възразява, че офертата е изцяло съобразена с предоставената от производителя
гаранция за устройството, както и със Закона за защита на потребителя. Според
него липсата на данни за предаването и приемането на Софтуер за графична
обработка към скенера е основание за изискването му, а не за отказ за
верифициране на разход. Твърди, че софтуера е наличен.
От заключението
на извършената съдебно-техническа експертиза не се установява наличието на
графичния софтуер. Не само по делото не са представени доказателства, че е
наличен, както твърди жалбоподателя, а при проверка на място от вещото лице не
е оказано съдействие с твърдението, че никой от служителите в Община Поморие не
знае паролата за инсталирания Windows Server 2012.
По делото се установява,
че по бюджетен ред 2.1 от Раздел 1.4 от бюджета /л.5305/ са определени
конкретните изисквания към Скенер с преносима графична станция за управление
процеса на дегитализация и софтуер. Към искането за междинно плащане, както и
по делото не се установяват данни за предаването и приемането на Софтуер за
графична обработка — Синтез в реално време; Тракер на текстурата; Цветни
3D модели от картографиране текстура;
Пълно моделна Оптимизация; Сканиране при твърдо н нетвърдо подравняване;
Пълнофункционален GUI с манипулиране на 3D модели; 3D инструменти за
редактиране (гумичка, изглаждане четка, инструменти на трансформация);
Алгоритми да допълнителна 3D обработка на: запълване на отвори, изглаждане на
отвори, филтрация, изглаждане на ръбове. В този смисъл предоставения скенер не
отговаря на приетите с бюджета на проекта изисквания.
Жалбоподателят
по отношение на сървър - 1 брой, посочва, че предложеният процесор Intel Xeon Е5-2609 v3, който е по-нова сървърна генерация
с 12 G трансфер на шината, по-енергоспестяващ, с по-висока честота на
системната шина, по-производителен, използва по-бърза и по-нова памет DDR4, поддръжката и възможността за евентуална замяна е
5 години, а на предишната версия възможностите за обновяване са почти
изчерпани.
Изискванията за
сървър за посочение по бюджетен ред 2.4 от Раздел 1.4 от бюджета на проекта са
за процесор Xeon Е5-2620 v2. От приемо-предавателен протокол от 17.11.2015г.
/л.1237/ се установява, че е приет сървър с процесор Xeon Е5-2609 v3, който е с
6 вместо 12 нишки, по-ниска тактова честота: 1.9 срещу 2.1-2.6 GHz и по-висока
консумация – 85 W срещу изискваните 80 W, не е налична исканата база данни
Microsoft SQL Server 2014. При проверка на място вещото лице установява сървър
с процесор Xeon Е5-2620 v3, който по останалите показатели превъзхожда
изискванията по проекта, но липсва база данни Microsoft SQL Server 2014. От
една страна наличният към момента сървър не съответства на изискванията на
проекта, на приемо-предавателния протокол, поради което дори не може да се
установи връзката му с проекта. Независимо от изложеното и при него липсва база
данни Microsoft SQL Server 2014, което е достатъчно да се приеме, че
изследваното устройство не отговаря на изискванията по проекта.
Съгласно чл. 32
от Общите условия, „Бенефициентът е длъжен да използва полученото финансиране
единствено за покриване на разходите по осъществяването на Проекта в
съответствие с Одобрения бюджет и условията на настоящия Договор“, а в чл. 6,
ал. 2 от Общите условия изрично е посочено, че дейности, които не са предвидени
и одобрени за възлагане в рамките на проектното предложение и бюджета на могат
да бъдат възлагани без изричното одобрение на Програмния Оператор. Посочването
като нарушени на разпоредби от общите условия към договора за безвъзмездна
финансова помощ е допустимо, т. к. клаузите му имат задължително за страните
действие. Договорените условия, заложени в ДБФП, ОУ и другите приложения към
него, имат задължителен характер, видно от разпоредбата на чл. 1. 3. ДБФП,
съгласно която бенефициерът декларира, че е запознат със съдържанието на
договора и всички приложения, като изразява съгласие с тях и се задължава да
изпълнява всички произтичащи от тях задължения. С подписването на договора
всички условия на договора и приложенията към него стават задължителни за
прилагане от страните. Посочените договорености установяват задължение за
предварително съгласуване с Програмния оператор на използването на средства за
конкретните разходи, обвързани със съответните спецификации на оборудването.
В настоящият
казус се установява, че жалбоподателят е направил разходи, които не е съобразил
с одобрените от бюджета на проекта изисквания към закупуваното техническо
оборудване, поради което не са изпълнени предпоставките за тяхното
верифициране.
Жалбоподателят в
жалбата си твърди предложеният мултимедиен прожектор — 2 броя, е с 5 пъти
по-голям контраст 10000:1, по-голяма резолюция 1920Х1200, шум 36 dВ стандарт
/30 dВ в еко режим/, ЗD режим на работа на проектора и максимално близка яркост
5000 ANSI, както и че по-високият контраст и резолюция на предложения в
офертата на изпълнителя прожектор предпоставят по-качествено и детайлно
изображение на картината и компенсират малко по-ниската яркост.
От
съдебно-техническата експертиза се установява, че доставеното устройство е с
5000 лумена при изискване за 8200 лумена, но превъзхожда изискванията за
контраст 5 пъти /10000 :1 на доставения срещу 2000:1 на заложения/. Вещото лице
е направило извод, че при тези показатели, въпреки несъответствието доставеният
прожектор би произвел по-детайлна и качествена картина спрямо заложения в
изискванията. Съдът констатира, че по бюджетен ред 2.3 от Раздел 1.4 от бюджета
на проекта/л.5305/ е заложено изискване за 8200 лумена, но видно от приетата и
неоспорена експертиза неспазването на това изискване, с оглед на останалите
показатели, които превъзхождат изискванията по проекта, се явява несъществено.
Напротив налага се извод за доставено по-качествено устройство. Смисълът на
одобряването на показатели на закупуваната техника е да не се допуска заплащане
от проекта на по-некачествени устройства, поради което неверефицирането на тези
разходи не съответства на целта на закона и в тази част решението следва да
бъде отменено за сумата от 22720лв. без ДДС, както и да се върне на органа за
произнасяне.
По т.3
неверифицирани разходи в размер на 6 333,97 лева (шест хиляди тридесет и три
лева и деветдесет и седем стотинки) съгласно Бюджетен раздел „Непреки разходи“.
От представените
към искането за плащане документи е установено, че Община Поморие е сключила
граждански Договор № Д- 163/24.04.2015г. с Г.
П. П., Ръководител
проект, Договор № Д- 165/24.04.2015г. с Т.
Ж. Т., Технически
сътрудник проект, Договор № Д- 164/24.04.2015г. с
П. Н. И., Счетоводител проект. Договорите са с предмет
изпълнение на дейности по раздел ІІ от бюджета на проекта, където са фиксирани
съответните часови ставки в съответствие с одобрения бюджет по проекта. По тези
факти не се спори. Не се спори и по размера на направените изчисления при
надвишаване на 80 часа за всеки един от служителите. По отношение на Г. П. П., Ръководител проект за отчетния период м.
05-11.2015 год., за м. 05.2015 год.
недопустими разходи за месеца са 657,36 лева, за м. 06.2015 год.
недопустими разходи за месеца са 711,38 лева, за м. 07.2015 год. недопустими
разходи за месеца са 742,72 лева, за м. 08.2015 год. недопустими разводи за
месеца са 573,28 лева, за м. 09.2015 год. недопустими разходи за месеца са
580,64 лева, за м. 10.2015 год. недопустими разходи за месеца са 448,54 лева,
за м. 11.2015 год. недопустими разходи за месеца са 451,06 лева. Общо
неверифицираната сума за Г. П. П., Ръководител
проект за отчетния период м. 05-11.2015 год. при брутна заплата 840,00 лева е
сбор от неверифицираните частично възнаграждения за м. 05 - 657,36 лева, м. 06
- 711,38 лева, м. 07 - 742,72 лева, м. 08 - 573,28 лева, м. 09 - 580,64 лева,
м. 10 - 448,54 лева и м. 11 - 451,06 лева, общ размер: 4164,98 лева.
По отношение на П.Н.И.,
Счетоводител проект за отчетния период 05-11.2015 год. за м. 05.2015 год.
недопустими разхода за месеца са 95,80 лева; за м. 06.2015 год. недопустими
разходи за месеца са 150,26 лева; за м. 07.2015 год. недопустими разходи за
месеца са 173,17 лева; за м. 08.2015 год. недопустими разходи за месеца са
129,36 лева; м. 09.2015 год. недопустими разходи за месеца са 125,32 лева; за м. 10.2015 год. недопустими разходи за
месеца са 138,87 лева; за м.11.2015 год. недопустими разходи за месеца са
127,33 лева. Общо неверифицираната сума за П.Н.И., Счетоводител проект за
отчетния период м. 05-11.2015 год. при брутна заплата 850,00 лева е сбор от
неверифицираните частично възнаграждения за м. 05 - 95,80 лева, м. 06 - 150,26
лева, м. 07 -173,17 лева,м. 08 -129,36 лева, м. 09 - 125,32 лева, м. 10- 138,87
лева им. 11 - 138,87 лева в размер на 940,11 лева.
По отношение на Т.Ж.Т.,
Технически сътрудник по проекта за отчетния период м. 05-11.2015 год., за м.
05.2015 год. недопустими разходи за месеца са 111,30 лева; за м. 06.2015 год.
недопустими разходи за месеца са 179,56 лева; за м. 07.2015 год. недопустими
разходи за месеца са 203,47 лева; за м. 08.2015 год. недопустими разходи за
месеца са 137,88 лева; за м. 09.2015 год. недопустими разходи за месеца са
150,19 лева; за м. 10.2015 год. недопустими разходи за месеца са 170,90 лева;
за м.11.2015 год. недопустими разходи за месеца са 275,58 лева. Общо
неверифицираната сума за Т.Ж.Т., Технически сътрудник проект за отчетния период
м. 05 -11.2015 год. при брутна заплата 1 000,00 лева (м. 05-09.2015 год.) лева,
986,37 лева за м. 10.2015 год. и 700,00 лева за м. 11.2015 г. е сбор от
неверифицираните частично възнаграждения за м. 05 - 111,30 лева, м. 06 – 179.56
лева, м. 07 - 203,47 лева, м. 08 - 137,88 лева, м. 09 - 150,19 лева, м. 10 -
170,90 лева и м. 11 - 275,58 лева Общ размер: 1 228,88 лева.
Предмет на спора
е приетото от административния орган неспазване на изискването за отчитане от
страна на служителите повече от 80 часа месечно във връзка с управлението и
изпълнението на всички проекти, които участват.
Административният
орган се е позовал на Ръководството за бенефициенти по Програма БГ08 „Културно
наследство и съвременни изкуства", финансирана чрез ФМ на ЕИП 2009-2014
година/стр.81,82 от него/ цитирано по-горе по т.1.
Жалбоподателят
възразява като посочва, че договорите са сключени на 24.04.2015г. и
04.05.2015г. преди публикуване на Ръководството за бенефициенти по Програма
БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства", както и че разпоредбите
на ПМС 330 от 05.12.2011г. са неотносими към настоящата програма, тъй като
касаят оперативните програми, съфинансирани от структурните фондове и
кохезионния фонд на Европейския съюз.
Действително
Ръководството за бенефициенти по Програма БГ08 „Културно наследство и
съвременни изкуства", финансирана чрез ФМ на ЕИП 2009-2014 година е
утвърдено от Ръководителя на програмния оператор на 11.08.2015г., т.е. след
подписване на гражданските договори. В гражданските договори не е предвидено
ограничение за отчитане на не повече от 80 часа месечно във връзка с
управлението и изпълнението на всички проекти в които участват, но е посочено
ограничение по отношение на часовете за целия период от договора.
Съдът съобрази,
че искането за плащане с вх. № 24-10МЗ-15/15.01.2016 година на Министерство на
културата е подадено на 15.01.2016г., т.е. след издаване на Ръководството за
бенефициенти, поради което плащанията и техните лимита от 80 часа месечно е
следвало да се вземат предвид при подаването му и съответно несъобразяването с
този лимит е основание за неверифициране на разхода.
По изложените
съображения, обжалваното решение, в частта с която не е верифицирана сумата в
размер на 58 206лв. с ДДС, е валидно, издадено в изискуемата форма в
съответствие с процесуалните правила, закона и неговата цел, поради което
жалбата следва да бъде отхвърлена, в частта с която не е верифицирана
сумата в размер на 58 206лв. с ДДС, а в частта, с която не е верифицирана
сумата в размер на 27 264лв. с ДДС е незаконосъобразно и следва да бъде
отменено.
При този изход на спора право на разноски
в настоящото производство имат жалбоподателят и ответникът, съразмерно на
частта, в която акта е отменен, съответно жалбата е отхвърлена.
Жалбоподателят е
заплатил държавна такса от 684лв., 350лв.-възнаграждение за вещо лице и 7416лв.
адвокатско възнаграждение, общо 8450лв., от които съразмерно на размера, за
който актът е отменен следва да се заплати на Община Поморие сумата от 2704лв.
При този изход на спора, а именно отхвърляне на оспорването, съгласно
чл.143, ал.3 от АПК, в полза на ответника следва да бъдат присъдени поисканите
разноски. С оглед фактическата и правна сложност на делото на основание чл.143,
ал.3, във вр. с чл.37, ал.1 от ЗПП и чл.24 от Наредба за заплащане на правната
помощ, съдът определя размера на възнаграждението за юрисконсулт на 200 лв., което
следва да се заплати от жалбоподателя съответно на отхвърлената част, а именно
136лв.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на Община Поморие, представлявана от И. А. –кмет против Решение Р-1/04.02.2021г., издадено от Б. Б.-министър на
културата в качеството му на Ръководител на програмния оператор по програма
БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства“, в частта с която не е
верифицирана сумата в размер на 58 206лв. с ДДС
ОТМЕНЯ Решение Р-1/04.02.2021г., издадено от Б.
Б.-министър на културата в качеството му на Ръководител на програмния оператор
по програма БГ08 „Културно наследство и съвременни изкуства“, в частта с която
не е верифицирана сумата в размер на 27 264лв. с ДДС.
ВРЪЩА преписката на административния орган за
ново произнасяне по искане за плащане от 15.01.2016 г. по отношение на сумата в
размер на 27264лв. с ДДС в съответствие със задължителните указания на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
ОСЪЖДА Министерство на
културата да заплати на Община Поморие сумата от 2704лв., представляваща
разноски по делото.
ОСЪЖДА Община Поморие
да заплати на Министерство на културата сумата от 136лв., представляваща
разноски по делото.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в
14-дневен срок от съобщението до страните за неговото постановяване.
СЪДИЯ: