Р Е Ш Е Н И Е
№ 260348
14.04.2021 г., гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - Бургас, в публично
заседание на 19.03.2021 г.,
22. наказателен състав състоящ се от:
Председател: Николай Гемеджиев
секретар Милица
Димитрова,
като разгледа
докладваното от съдия Гемеджиев
НАХД № 672 по
описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
по делото е образувано по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН по повод постъпила в съда
жалба подадена от дружество с ограничена отговорност с
фирма (наименование) „Й….“, ЕИК ….. със седалище и адрес на управление:
гр.Бургас, улица „С… п…“ №…, вход …, етаж …, ап….., представлявано от
управителя Й…. А…Т…, ЕГН **********.
Жалбата
е подадена против Наказателно постановление №472381-F513863/21.10.2019 г., издадено от Д….Т…В… – Началник на
Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална
агенция по приходите, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на
Изпълнителния директор на НАП.
С това Наказателно
постановление (НП) на основание чл.53,
ал.1 от ЗАНН и чл.185, ал.2, изр.2 във връзка с ал.1 от Закона за данък върху
добавената стойност (ЗДДС) за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. зарегистриране и отчитане
на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (издадена от министъра на финансите (Наредбата)
във връзка с чл.118, ал.4 ЗДДС, на дружеството-жалбоподател
е наложено административно наказание по вид „имуществена санкция” в размер от 500.00
лева.
С жалбата се изразява
несъгласие с процесното НП и се отправя искане за неговата отмяна. Прави се
позоваване на чл.28 ЗАНН.
Административнонаказващия
орган (АНО) след редовно призоваване не се явява.
ПО
ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Процесното НП е получено от управителя
на дружеството-жалбоподател на 14.05.2020 г., видно от разписката, която е неразделна
част от постановлението. Жалбата е постъпила при наказващия орган на 18.05.2020
г. с вх.№ИТ-00-3719/18.05.2020 г. Ето защо съдът намира, че е процесуално
допустима за произнасяне, тъй като е подадена в седемдневния преклузивен срок
по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с 183, ал.3 и ал.4 НПК.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 02.10.2019 г. в търговски обект, представляващ ведомствена бензиностанция
на самообслужване, в 10:40 часа започнала проверка от служители на ЦУ на НАП.
По време на проверката било установено, че търговския обект разполага с ЕСФП “DFS-Q75-KL” с фискален принтер “DATECS” модел „FP 2000 KL” с инд.№…. и фискална памет №……..…..
По време на проверката било установено също така, че за всяка от датите
19.07.2019 г., 22.07.2019 г., 25.07.2019 г., 27.07.2019 г., 05.08.2019 г.,
07.09.2019 г., 08.08.2019 г., 09.08.2019 г., 10.08.2019 г., 15.08.2019 г.,
18.08.2019 г., 22.08.2019 г., 24.08.2019 г., 26.08.2019 г., 05.09.2019 г.,
14.09.2019 г., 19.09.2019 г. и 29.09.2019 г. не е бил изведен дневен финансов
отчет.
Проверката приключила в 15:00 часа, като за извършената проверка бил
съставен Протокол №0344411/02.10.2019 г. за проверка (ПИП).
В резултат на посоченото и на 07.10.2019
г. в гр.Бургас и в тримесечния давностен[1] срок
по чл.34, ал.1, изр.2 ЗАНН, св.В.М. съставил против дружеството-жалбоподател
Акт №F513863/07.10.2019 г. за установяване на административно нарушение (АУАН)
със свидетели Дарин Узунов и Тодор Бакалов.
Конкретно отразеното в акта нарушение
било в словесен и цифров вид за това, че в стопанисвания от дружеството-жалбоподател
обект за посочените по-горе 18 дати не бил отпечатан пълен дневен финансов
отчет с нулиране и запис във фискалната памет. Това деяние било квалифицирано
от актосъставителя като нарушение на чл.39,
ал.1 от Наредбата във връзка с чл.118, ал.4 ЗДДС.
На същата дата и срещу подпис на управителя
на дружеството-жалбоподател бил връчен препис от АУАН, който от своя страна
приложил обяснения.
На 21.10.2019 г., в
рамките на инструктивния едномесечен срок по чл.52, ал.1 ЗАНН, както и в
давностния[2]
шестмесечен срок по чл.34, ал.3 ЗАНН от съставянето на АУАН, Д….Т…. В…. –
Началник на Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на
Национална агенция по приходите, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018
г. на Изпълнителния директор на НАП, издал процесното наказателно
постановление. Конкретно посоченото нарушение, вменено на дружеството-жалбоподател,
е идентично с отразеното в АУАН, както в словесен, така и в цифров вид.
С Държавен вестник
бр.№8/28.01.2020 г., в чл.39 от Наредбата било допуснато изменение и била създадена
нова алинея 1б, което ще бъде посочено и обсъдено по-долу.
На 14.05.2020 г. на дружеството-жалбоподател
бил връчен препис от НП, а както бе прието по-горе - в рамките на преклузивния
срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с чл.183, ал.3 и ал.4 НПК – на 18.05.2020 г. при наказващия орган била подадена процесната жалба с
вх.№ИТ-00-3719/18.05.2020 г.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни пропуски при
издаване на АУАН и НП по действащата тогава нормативна уредба, които да
обуславят отменително решение.
АУАН и НП са съставени от лица,
компетентни да сторят това съгласно чл.193 ЗДДС във връзка със Заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на
Изпълнителния директор на НАП.
Съгласно чл.118, ал.4 ЗДДС Министърът на финансите издава
наредба, с която се определят:
1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на
типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация,
отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално
устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската
дейност;
2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на
фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на
търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях;
3. изискванията, редът и начинът за установяване на
дистанционна връзка и по-даването на данни към Националната агенция за
приходите;
4. издаването на фискални касови бележки от фискално
устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление
на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;
5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването
им.
Тази наредба е Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г.
зарегистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства.
Към датата на установеното административно нарушение,
както и към датата на съставяне на АУАН и издаване на НП, според чл.39, ал.1 от
Наредбата:
-
всяко фискално
устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, генерира
автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет
и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са
регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през
последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3.
-
Лицата по чл. 3,
използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват дневен финансов отчет.
-
При продажби на
течни горива във/от обекти, които са изцяло на самообслужване, дневният
финансов отчет се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа).
-
Лице по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва пълен дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в ЕСФП са
регистрирани продажби/сторно операции и/или зареждания на течни горива.
На тази плоскост вмененото на дружеството-жалбоподател е
извършено и правилно и законосъобразно административната отговорност е
ангажирана по чл. 185, ал. 2, изр.в във връзка с ал.1 ЗДДС. Наложената
имуществена санкция е с фиксиран минимален размер от 500.00 лева, т.е. колкото
е наложена с обжалваното НП, поради което не съществува възможност за намаляване.
Както се посочи по-горе обаче, съгласно изменение,
публикувано в Държавен вестник брой №8/28.01.2019 г., в чл.39 от Наредбата е
създадена ал.1б, съгласно която лице по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва пълен
дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден,
през който в ЕСФП са регистрирани продажби/сторно операции и/или зареждания на
течни горива, с изключение на продажби на течни горива във/от обекти, които са
изцяло на самообслужване, като при продажби на течни горива във/от обекти,
които са изцяло на самообслужване, дневният финансов отчет се генерира по реда
на ал.1, т.е. автоматично, а не чрез отпечатване в края на всеки ден, както
е във всички останали случаи. От събраните по делото доказателства се установи,
че процесната бензиностанция е на самообслужване и че водачите на зарежданите с
гориво МПС боравят за целта с карти с чип.
В чл. 3 ал. 1 ЗАНН е предвидено, че за всяко
административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по
време на извършването му. От това правило е въведено изключение в чл.З ал. 2 ЗАНН - ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни
нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за
нарушителя. Настоящият случай е точно такъв, тъй като преди влизане в сила на
НП е последвала промяна в чл. 41, ал. 1 от Наредбата, с която е отпаднало
задължението на наказаното лице да отпечатва съкратени месечни отчети.
Към настоящият момент наказателното постановление не е
влязло в законна сила, извършеното деяние не осъществява състав на
административно нарушение съгласно действащата нормативна уредба, поради което
са налице предпоставките за приложение на чл.З, ал.2 ЗАНН. По тези съображения
настоящият съдебен състав приема, че с настъпилата законодателна промяна е отпаднала
административнонаказателната отговорност за дружеството-жалбоподател, поради
което наказателното постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде
отменено.
Не на последно място следва да се посочи и
обстоятелството, че в АУАН и НП са посочи 18 различни и отделни нарушения, а е
съставен само един акт. Посоченото е самостоятелно основание за отмяна на
процесното НП.
Предвид горното и на основание чл.63, ал.1
във връзка с чл.3, ал.2 ЗАНН Районен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление №472381-F513863/21.10.2019
г., издадено от Д… Т…. В…. – Началник на Сектор „Оперативни дейности” – Бургас
в Централно управление на Национална агенция по приходите, упълномощен със
заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП,
с което на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.185, ал.2, изр.2 във връзка с ал.1 от
Закона за данък върху добавената стойност за нарушение на чл.39, ал.1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. зарегистриране и отчитане
на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (издадена от министъра на финансите, обн., ДВ, бр. 106 от 27.12.2006 г.) във връзка с чл.118, ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност,
на дружество с ограничена отговорност с
фирма (наименование) „Й….“, ЕИК ……със седалище и адрес на управление:
гр.Бургас, улица „Странджа планина“ №…., вход …, етаж …, ап…., представлявано
от управителя Й…. А.. Т…., ЕГН **********,
е наложено административно наказание
по вид „имуществена санкция” в размер от 500.00 лева.
Решението,
съгласно чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – гр. Бургас на основанията, предвидени в Наказателнопроцесуалния
кодекс (чл.348 НПК) и по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния
кодекс (чл.чл.208-228 АПК)
в четиринадесетдневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Районен съдия:___________________
Вярно с оригинала!
М.Д.
[1] Тълкувателно постановление № 1 от
27.02.2015 г. по тълк. д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и
Първа и Втора колегия на Върховен административен съд
[2] Тълкувателно постановление № 1 от
27.02.2015 г. по тълк. д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и
Първа и Втора колегия на Върховен административен съд