Решение по дело №2076/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 213
Дата: 24 януари 2020 г. (в сила от 24 януари 2020 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20197180702076
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№213

гр. Пловдив, 24.01.2020 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА  

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ХXVІІІ състав в открито заседание на двадесет и втори ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

при секретар Ваня П., като разгледа административно дело № 2076/2019г. по описа на съда, докладвано от председателя, за да се произнесе, взе в предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от АПК,  вр. чл.40 от ЗДОИ.

Образувано е по жалба на Й.Я.И., ЕГН ********** с адрес ***, депозирана чрез адв. К.К. против Решение № 18НЕТ96(7) от 27.06.2019г. на Секретаря на Община Пловдив за предоставяне на обществена информация. В жалбата е посочено, че административният акт не съответства на влязлото в сила съдебно решение №9061/14.06.2019г, постановено по адм. дело №12338/2018г по опис на ВАС. Сочи се на незаконосъобразност на атакувания акт, поради противоречие с материалноправните разпоредби и съществено нарушение на административно производствените правила. Излагат се и подробни съображения за частична нищожност на издадения административен акт.В съдебно заседание, редовно призован, се явява лично и с процесуален представител адв.К., като поддържа жалбата и ангажира доказателства. По същество дава становище, че няма практическа възможност за административният орган да преценява коя информация е обществена и коя да предостави и по какъв ред, поради решаване на този въпрос с влязъл в сила съдебен акт. Иска се от съда да отмени оспореното решение като нищожно и незаконосъобразно и да задължи органа да предостави исканата информация. Претендира присъждане на направените разноски.

Ответният административен орган –Секретар на Община Пловдив, редовно призован, се представлява от з процесуалния си представител юриск. П., която оспорва подадената жалба като неоснователна и ангажира доказателства. По същество на спора застъпва становище за неоснователност на подадената жалба и за законосъобразност на постановеният административен акт. Претендира присъждането на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият съдебен състав, след като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съобразно задължението му по чл.168, ал.1 АПК, намира за установено следното от фактическа страна:

Със заявление изпратено по електронен път, входирано при Община Пловдив с вх. № 18НЕТ96/26.01.2018 г., жалбоподателят е поискал да му бъде предоставена обществена информация относно: техническа спецификация на Възложителя, която е неразделна част от договора между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМАС С.А. от 10.02.2015г.; техническото предложение на Изпълнителя, което е неразделна част от договора между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМАС С.А. от 10.02.2015г.; Ценовата оферта на Изпълнителя, която е неразделна част от договора между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМС С.А. от 10.02.2015г.; Заявлението за участие и пълната оферта на ИНДР СИСТЕМАС С.А. за обществена поръчка с уникален номер на поръчката в регистъра на обществените поръчки 00267-2013-0093; Протоколите от работата на комисията, назначена по редна на ЗОП обществена поръчка с уникален номер на поръчката в регистъра на обществените поръчки 00267-2013-00293; Всички месечни доклади от Изпълнителя към Възложителя по реда чл.15(18) Б) от сключения договор между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМАС от 10.02.2015г.; Всички междинни тримесечни доклади от Изпълнителя към Възложителя по реда на чл.15(18) В) от сключения договор между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМАС от 10.02.2015г.; Окончателен доклад от Изпълнителя към Възложителя по реда на чл.15(18) Г) от сключения договор между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМАС от 10.02.2015г.; Приемо-предавателен протокол съгласно чл.9(2) от договора между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМАС от 10.02.2015г.; Приемо-предавателен протокол за първо междинно плащане съгласно чл.8(3) от договора между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМАС от 10.02.2015г.; Приемо-предавателен протокол за второ междинно плащане съгласно чл.8(3) от договора между община Пловдив и ИНДРА СИСТЕМАС от 10.02.2015г.. С Решение № 18НЕТ96(3) от 23.02.2018г., издадено от Секретар на Община Пловдив е постановен отказ за предоставяне на поисканата обществена информация. След обжалване по съдебен ред е образувано съдебно производство по адм. Дело №742/2018г. по опис на Административен съд-Пловдив, приключило с Решение №1858/20.08.2018г., което по реда на касационното обжалване е отменено с Решение №9061/14.06.2019г., постановено по адм. дело №12338/2018г по опис на ВАС-Пето отд. и респективно е отменено и Решение №18НЕТ96(3)/23.02.2018г. на Секретар на Община Пловдив за отказ да бъде предоставена поисканата със заявлението обществена информация, като преписката е върната за ново произнасяне. В изпълнение на това съдебно решение е издаден и процесния административен акт Решение №18НЕТ96(7)/27.06.2019г. на Секретар на Община Пловдив, като в него е прието, че поради обем на поисканата информация тя не може да бъде предоставена по електронен път илина интернет адрес, а се предоставят под формата на преглед поради необосновано увеличаване на разходите. За друга част от поисканата информация е прието, че тя се съдържа в поискания със заявлението окончателен доклад, няма самостоятелно значение, поради което не е била предоставена. В тази връзка пред съда се представиха и гласни доказателства, касаещи показанията на свидетелите Б.К., на когото е възложено изпълнение на решението и който разкри факти по обема на поисканата информация, начина на нейното предоставяне и на възприемането и от заявителя, както и на свидетеля Г. В. Т. относно механизма, по който жалбоподателят се е запознал с нея и бил ли е удовлетворен от срещите си със служителите, които е следвало да му осигурят достъп до обществената информация. Представя се и окончателния доклад към договора.

Горната фактическа обстановка се установява от приобщените в хода на съдебното производство гласни доказателства- показания на свидетелите Б.К. и Г. Т., които съдът кредитира като обективни, достоверни, незаинтересовани, логични и взаимнодопълващи се, подкрепени и от приобщените писмени доказателства: административната преписка по издаване на обжалвания акт вх.№14087/23.07.2019г, както и от представеният Окончателен доклад към сключения договор и препис от влезли в сила съдебни решения.

При така установената фактическа обстановка, като прецени събраните доказателство, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност съдът намира следното от правна страна:

Жалбата е предявена от надлежна страна, участник в административното производство, в законоустановения срок, против мълчалив отказ по смисъла на чл.58, ал.1 от АПК, подлежащ на оспорване, поради което е допустима. Разгледана по същество, същата е и основателна по следните съображения:

Оспореният административен акт – Решение №18НЕТ96/7/ от 27.06.2019г. на Секретар на Община Пловдив, е постановен от материално компетентен орган, в изискуемата от закона форма. Същевременно така формираното решение за предоставяне на поисканият достъп до обществена информация по постъпилото заявление за достъп до обществена информация е нищожен административен акт, поради неспазване на дадените указания за неговото изготвяне, посочени във влязлото в сила съдебно решение №9061/14.06.2019г по адм. Дело №12338/2018г по опис на ВАС. С това решение са поставени конкретни изискванията за форма и за мотиви по всяка една точка на дължимото произнасяне от страна на ответника. Такива конкретики в оспореният административен акт, издаден от ответника, липсват. Напротив, произнасянето по пункт I от него по същество представлява нов отказ да се предостави поискания достъп до обществена информация, а по пункт II реално се заобикаля поискания достъп с посочването, че това следва да стане не в предпочитаната от заявителя форма, а само с предоставянето им под формата на преглед. Установи се от събраните по делото гласни доказателства, че това предоставяне на достъпа под формата на преглед реално не е могло да бъде осъществено в обем, който да удовлетворява заявителя. Впрочем спор по тези обстоятелства и по установените в съдебно заседание факти не се формира между страните по делото. Съгласно дадените писмени указания в Решение №9061/14.06.2019г., постановено по адм. дело №12338/2018г. по опис на ВАС, следва административният орган да изложи изрични мотиви относно характера на поисканата информация по всяка точка от заявлението- дали представлява обществена информация по смисъла на ЗДОИ и съответно дали е налице надделяващ обществен интерес. Такава преценка при издаването на обжалваното решение не е била извършвана. Липсват каквито и да е мотиви относно посочените обстоятелства. Не са изпълнени дадените с Решение №9061/14.06.2019г писмени указания за надлежно мотивиране на административният акт. В тази връзка е следвало решаващият орган при решаване на спора по същество да изложи мотиви, в които конкретно и ясно да бъдат посочени основанията за характера на поисканата информация и дали е налице надделяващ обществен интерес. Следва да се съобрази и поисканата в заявлението на жалбоподателят поискана форма за достъп. Изключването на достъп чрез предоставяне в електронен вариант или на имейл адрес с обосновка за обем, по същество е заобикаляне на възможността за достъп до обществена информация. Това не е сторено с издадения административен акт. Не са изложени и конкретни и ясни мотиви защо се счита, че жалбоподателят при преглед на информацията не може да ползва заснемане. В този смисъл в посоченото съдебно решение изрично са изложени мотиви, че достъп до обществена информация винаги е свързана с повишаване прозрачността и отчетността на задължения субект, каквато е и хипотезата и по въпросите, свързани с изразходване на общински средства.

Ето защо по изложените съображения, предвид така установените обстоятелства по чл.177 ал.2 от АПК, а именно, че обжалвания административен акт- Решение №№18НЕТ96/7/ от 27.06.2019г. на Секретар на Община Пловдив е издаден в противоречие с влязло в сила съдебно решение № №9061/14.06.2019г., постановено по адм. дело №12338/2018г. по опис на ВАС, поради което същият следва да бъде прогласен за нищожен, а преписката да бъде върната на ответника за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателят за поисканият достъп по ЗДОИ с подаденото заявление с вх. № 18НЕТ96/26.01.2018 г., при съблюдаване на дадените с посоченото съдебно решение указания по тълкуване и прилагането на закона.

При този изход на делото, с оглед направеното искане за присъждане на разноски, такива по силата на чл.143 ал.1 от АПК се дължат на жалбоподателя. От страна на жалбоподателя е представен списък с разноски /л.85 от делото/, в който са посочени направени разноски в общ размер на 510.00лева за заплатено адвокатско възнаграждение, за което не е направено възражение за прекомерност и държавна такса.

Така мотивиран, на осн. чл.172 ал.2 от АПК, вр.чл.177 ал.2 от АПК, вр. чл.40 ал.3 ЗДОИ Съдът

РЕШИ:

ОБЯВЯВА по оспорване на Й.Я.И., ЕГН ********** *** НИЩОЖНОСТ на Решение №18НЕТ96/7/ от 27.06.2019г. на Секретар на Община Пловдив за достъп до обществена информация поради противоречие с Решение 9061/14.06.2019г., постановено по адм. дело №12338/2018г. по опис на ВАС.

ИЗПРАЩА преписката на Секретар на Община Пловдив за ново произнасяне по заявление за достъп до обществена информация вх.№18НЕТ96/26.01.2018 г, подадена от Й.Я.И., ЕГН ********** ***, при съблюдаване на дадените с посоченото съдебно решение указания по тълкуване и прилагането на закона

ОСЪЖДА Община Пловдив- гр. Пловдив да заплати на Й.Я.И., ЕГН ********** *** съдебни разноски в общ размер на 510.00 /петстотин и десет/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно оспорване.

СЪДИЯ: