Решение по дело №121/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 март 2023 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20227190700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 30                                                   08.03.2023 г.                               Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в открито съдебно заседание на осми февруари две хиляди двадесет и трета  година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: М.М.

 

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията М.М.  административно дело № 121 по описа за 2022, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК)  във връзка с чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ).

Образувано е по жалба Б. С. Ш. с постоянен адрес ***** , срещу Заповед № 275 от 20.05.2022 год., издадена от  Кмета на Община Самуил , за премахване на канализационно съоръжение с дължина около 40 метра от съществуваща сграда, собственост на жалбоподателя през УПИ II и УПИ III в кв. 86 по РП на с. Самуил, до съществуващо канализационно съоръжение, собственост на Община Самуил.

В жалбата по същество се излагат доводи относно допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила - административният орган е приложил неправилна процедура в случая с оглед на фактическите обстоятелства, изложени в заповедта,  противоречие на оспорената заповед с материално правните норми и целта на закона. Оспорват се констатациите на комисията, назначена със заповед на кмета на общината. От съда се иска да отмени оспорената заповед и да му бъдат присъдените сторените по делото разноски. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското  възнаграждение.

Ответникът по делото – Кметът на Община Самуил,  в писмен отговор и в съдебно заседание, чрез процесуалните си представител – адв. Н. Х. и адв. Н. В., оспорват жалбата и искат от съда да я отхвърли. Претендира присъждане на разноски по делото

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност,  приема за установено следното от фактическа страна.

Оспорващият Ш. е собственик на  „Самостоятелен обект с начин на трайно ползване-сграда със застроена площ от 255.75 кв. м. , разположен в УПИ II – за жилищни нужди и обществено обслужване ,  в кв. 86 по ПУП на с. Самуил, съгласно Нотариален акт № 120, том VII, рег. № 10107 дело 1044 от 2019 год. на Нотариус  Р. А. с рег. № 254 на Нотариалната камара, с район на действие РС Исперих /л.79/. Съгласно Акт № 66 от 20.03.2006 год. /л.81/, вписан в СВ при Районен съд гр. Исперих УПИ II – за жилищни нужди и обществено обслужване ,  в кв. 86 по ПУП на с. Самуил е публична общинска собственост.

На 15.01.2020 год. главният архитект е издал на основание чл. 140 от ЗУТ виза за проектиране за инвестиционен проект за преустройство на съществуваща сграда в амбулатория за първична медицинска помощ и аптека  /л. 98/

Със заявление вх. № 3116 от 23.06.2020 год. /л.105/ оспорващият е поискал от главния архитект на Община  съгласуване и одобряване на инвестиционен проект за строеж „Преустройство на съществуваща сграда в АПМП-ИП и Аптека, находящ се в УПИ II в кв. 86 по плана на с. Самуил

Със заявление вх. № 3115 от 23.06.2020 год. до главния архитект на Община Самуил е поискал издаване на разрешение за строеж за обект „Преустройство на съществуваща сграда в АПМП-ИП и Аптека, находящ се в УПИ II в кв. 86 по плана на с. Самуил.

С писмо изх. № 1171 от 01.07.2020 год. главният архитект на Община Самуил е отказал  да одобри приложения към заявлението инвестиционен проект и да издаде разрешение за строеж за посочения по-горе обект.    По делото няма данни, че този отказ е оспорен пред съда, а и жалбоподателят не твърди такова обстоятелство.

Със заявление вх. № УТ 404 и УТ 405 от 09.06.2021 год. /л.100 и 101/ оспорващият отново е поискал  от главния архитект на Община Самуил съгласуване и одобряване на инвестиционен проект и  издаване на  разрешение за строеж за обект „Преустройство на съществуваща сграда в АПМП-ИП и Аптека, находящ се в УПИ II в кв. 86 по плана на с. Самуил. С писмо изх. № 1112 от 03.09.2021 год. Кметът на Община Самуил е уведомил оспорващия, че Община Самуил не разрешава предвиденото в проекта заустване на отпадните води от обекта към съществуващите канализационни  съоръжения, собственост на Община Самуил, тъй като те били изградени за собствени нужди.

С искане вх. № 5361 от 30.11.2021 год. оспорващият е поискал от кмета на Община Самуил да му бъде  учредено право на строеж на канализационно съоръжение, за да може да се одобри инвестиционния проект и да се издаде разрешението за строеж, като се е позовал на чл. 84, ал. 1 от ЗУТ.

С писмо изх. № 1643 от 08.12.2021 год. кметът на общината уведомил оспорващия, че не той еднолично се разпорежда с общинската собственост и разпорежданията с имоти общинска собственост се извършват от други органи на изпълнителната власт.

На 18.05.2022 г. комисията по чл. 196, ал. 1 от ЗУТ, назначена със заповед № 230 от 20.05.2021 год. на кмета на Община Самуил /л.78/ се събрала служебно и извършила проверка на място на заустването на отпадните води от съществуващата сграда, находяща се в с. Самуил, ул. „Хаджи Димитър” в североизточната част на УПИ II в кв. 86 по РП на с. Самуил, собственост на оспорващия Ш.,  за което изготвила протокол № 1 от 18.05.2022 год. /л. 76-77/. Комисията установила, че оспорващият Ш. около началото на 2020 год. е положил ПВЦ тръби  Ф110 с дължина  около 40 м. в изкоп с дълбочина 75 см. от съществуващата сграда, негова собственост, през УП II за жилищни нужди и ОО и УПИ III – за пазар за селскостопанска продукция в кв. 86 по РП на с. Самуил, които са собственост на Община Самуил и неправомерно, без съгласие е заустил отпадните води от сградата към съществуващите канализационни съоръжения, собственост на Община Самуил, изградени за собствени нужди. По делото няма данни проверката да е извършена в присъствието на оспорващия, същият да е изслушван, както и да му е връчено копие  от протокола, преди издаване на оспорената заповед.

На основание чл. 196, ал. 2 от ЗУТ комисията решила, че в интерес на сигурността, здравето, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите, следва да предложи  на кмета на Община Самуил неподходящото по местонахождение и разположение канализационно съоръжение да бъде премахнато.

Със заповед № 275 от 20.05.2022 год. кметът на Община  Самуил  одобрил Протокол № 1 от 18.05.2022 год. на комисията по чл. 196, ал. 1 от ЗУТ и наредил в интерес на сигурността, здравето, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите, неподходящото по местоположение и разположение  канализационно съоръжение от ПВЦ тръби Ф110 с дължина 40 м., положено в изкоп с дълбочина около 75 см., от съществуващата сграда, собственост на оспорващия Ш., през УП - II за жилищни нужди и ОО и УПИ - III – за пазар за селскостопанска продукция в кв. 86 по РП на с. Самуил до съществуващите канализационни съоръжения, собственост на Община Самуил, изградени за собствени нужди в УП - II и УПИ – III, собственост на Община Самуил, да бъде премахнато. Определил е срок за премахване от 1 месец след влизане в сила на заповедта. Като фактическо основание за издаване на заповедта в мотивите на същата е посочено, че обектът  е недопустим по действащия подробен устройствен план на с. Самуил, не отговаря на План схема за канализация към ПУП, одобрен със заповед № 991 от 13.11.2003 год., липсва съгласие за преминаване, прокарване през чужд имот и заустване на отпадните води към чужди канализационни съоръжения. Като правно основание е посочена разпоредбата на чл. 195, ал. 5 от ЗУТ.

Със съобщение изх. № 622 от 20.05.2022 год. връчено на оспорващия на 25.05.2022 год.същият е уведомен  за съставения протокол № 1 от 18.05.2022 год. и за издадената  заповед № 275 от 20.05.2022 год.

В хода на съдебното производство бяха назначени две съдебно технически експертизи с вещо лице арх. Б. и с вещо лице инж. И.

Вещото лице Б. дава заключение, че сградата , от която започва процесното съоръжение представлява едноетажна сграда – амбулатория за ПМП и аптека. Същата се ползва и вещото лице не е установило документи за въвеждането ѝ в експлоатация. Извършено е преустройство на съществуваща сграда в Амбулатория за ПМП и аптека, но не е установила наличието на строителни книжа в т.ч. одобрен инвестиционен проект и разрешение за строеж. Описаният в оспорената заповед обект е изграден, свързан е със съществуващата сграда, собственост на оспорващия. Канализационното  съоръжение за отпадни води представлява строеж и е от пета категория.  Канализационното съоръжение започва от съществуващата сграда, преминава през УПИ  II- за жилищни нужди, през УПИ III – за пазар на селскостопанска продукция в кв. 86 по РП на с. Самуил, като отпадните води са заустени към съществуващо  канализационно съоръжение, собственост на Община Самуил. В с. Самуил няма изградена  канализация за отпадни води.

Вещото лице инж. И. дава заключение, че описаната в оспорената заповед канализация не създава опасност за сигурността, здравето, хигиената, чистотата и спокойствието на гражданите. Съоръжението започва от санитарния възел на съществуващата сграда, преминава през УПИ  II- за жилищни нужди, през УПИ III – за пазар на селскостопанска продукция в кв. 86 по РП на с. Самуил, които са общинска собственост и е заустено в съществуваща ревизионна шахта, представляваща част от изградената канализация за обслужване на сградите в поземлен имот УПИ II. За оспореното съоръжение няма одобрен инвестиционен проект, издадено разрешение за строеж и удостоверение за въвеждане в експлоатация, съгласно изискванията на ЗУТ. Вещото лице посочва, че от техническа гледна точка  канализационното съоръжение е изпълнено  с нужния вид тръби и е заустено в съществуваща ревизионна шахта, която пък е част от изградената канализация за т.н. „собствени нужди” на Община Самуил, като такова определение за канализация за отпадни води в техническо отношение няма. На вещото лице за тази канализация „за собствени нужди” не са били предоставени  от Община Самуил  одобрен инвестиционен проект, разрешение за строеж и удостоверение за експлоатация , съгласно ЗУТ, освен  План-схема за канализацията към действащия ПУП – план за изменение на РЗ в кв. 3 от с. Самуил, одобрен през 2003 год.. Вещото лице дава заключение, че както процесното канализационно съоръжение, така и  това за „собствени нужди на Община Самуил са изградени без  одобрени инвестиционни проекти, без разрешение за строеж и не съответстват  на план схемата /л. 148/ към  ПУП- ПРЗ за процесния имот.

При така установените факти  и след извършена проверка по чл. 168 от АПК, съдът направи следните правни изводи:

На първо място следва да се посочи, че развилите се предходни  административни производства по подадените от оспорващия Ш. заявления вх. №  3115 и 3116 от 23.06.2020 год., и заявления вх. № УТ 404 и УТ 405 от 09.06.2021 год. и издадените по тях изрични и мълчаливи откази,  не са предмет на настоящия правен спор. Постановените в тези производства административни актове - изрични  и мълчаливи откази,  не са оспорени по предвидения в закона ред - няма твърдения в тази насока  и са влезли в сила.  Предмет на оспорване по настоящото дело е  Заповед № 275 от 20.05.2022 год., издадена от  Кмета на Община Самуил, в производството започнало със съставяне на протокол № 1 от 18.05.2022 год. на комисия по чл. 196, ал. 1 от ЗУТ.

Жалбата, срещу тази заповед, като подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване и в срока предвиден в чл. 149, ал. 1 от АПК, е процесуално допустима.

Заповедта е издадена от компетентен по материя и място орган - кмета на Община Самуил, съгласно чл. 195, ал. 5 от ЗУТ. Същата е постановена в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания. Доколко фактическите основания са доказани и подведени ли са под съответната материално правна норма е въпрос на материална законосъобразност на оспорения акт.

            Съдът намира, че при издаването на оспорената заповед са допуснати  съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Административният орган е нарушил чл. 26, ал. 1 от АПК, тъй като не е уведомил оспорващия за започнатото производство по издаване на административния акт.  Нещо повече,   в нарушение на разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от ЗУТ, оспорващият въобще не е бил изслушан в процесното административно производство.  Процедурата за издаване на заповед като процесната е строго формална и спазването на установените изисквания е гаранция за осигуряване правото на участие на собствениците в изясняване на фактите и обстоятелствата по случая.  Съгласно разпоредбата на чл. 196, ал. 1 от ЗУТ,  състоянието на обектите и необходимите ремонтни и възстановителни дейности се установяват с протокол от комисия, назначена от кмета на общината. Според чл. 196, ал. 2 от ЗУТ комисията действа служебно или по искане на заинтересованите лица, като събира всички необходими данни за вида и състоянието на строежа и изслушва заинтересованите лица. Проверката на мястото на строежа е извършена в отсъствие на оспорващия, а протоколът на комисията му е връчен едновременно с оспорената заповед. По преписката липсват доказателства оспорващият да е бил изслушван от комисията или пък от кмета, преди да бъде издадена оспорената заповед, като по този начин  е бил лишен от възможността да се запознае въз основа на какви  фактически основания и доказателства ще бъде издаден административният акт, както и да упражни правата си по чл. 34 от АПК, чрез които да реализира правото си на защита. Разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от ЗУТ е императивна и нейното нарушаване всякога е самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. В този смисъл е трайната практика на ВАС / Решение № 9374 от 7.09.2021 г. по адм. д. № 10609/2020 г., Решение № 14880 от 2.12.2020 г. по адм. д. № 7868/2020 г.; Решение № 12310 от 6.10.2020 г. по адм. д. № 12679/2019 г., Решение № 7514 от 16.06.2020 г. по адм. д. № 14746/2019 г., II о.,  Решение № 7303 от 11.06.2020 г. по адм. д. № 13016/2019 г., Решение № 16624 от 5.12.2019 г. по адм. д. № 2070/2019 г., Решение № 12670 от 23.10.2017 г. по адм. д. № 3175/2017 г.; Решение № 7896 от 21.06.2017 г. по адм. д. № 234/2017 г. ; Решение № 5123 от 25.04.2017 г. по адм. д. № 9559/2016 г. и Решение № 718 от 19.01.2017 г. по адм. д. № 6374/2016 г. – всичките на ВАС Второ отделение/.

Като правно основание за издаване на оспорената заповед е посочена разпоредбата на  чл. 195, ал. 5 от ЗУТ, съгласно която   кметът на общината може да задължи със заповед собствениците на заварени или търпими строежи да премахнат, преобразуват или ремонтират неподходящи по местонахождение, разположение, вид и материали огради, гаражи, второстепенни, селскостопански и други обекти по чл. 151, ал. 1, т. 1-15, временни постройки, септични ями, канализационни съоръжения, насаждения, както и да извършат необходимите работи в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите. От формулировката на разпоредбата е видно, че на първо място  визираните в хипотезата строежи следва да бъдат заварени или търпими. С оглед разпоредбата на § 21 от ЗР на ЗУТ под „заварени строежи” следва да се разбира, че се имат предвид само законните строежи.

В случая  е безспорно установено, а и между страните няма спор, че за описаният в заповедта  строеж не е издадено разрешение за строеж и няма одобрени строителни книжа.  Съгласно приетото от административния орган, че процесният строеж е изграден в началото на 2020 год. то с оглед чл. 148 от ЗУТ е следвало за изграждането му да бъде издадено разрешение за строеж. Той  не попада в хипотезата на чл. 151, ал. 1 от ЗУТ, за които не се изисква разрешение за строеж. След като строежът е изграден без разрешение за строеж се явява незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 1 от ЗУТ. Предвид приетият от административния орган период на изграждане – началото на 2020 год.,  изобщо не може да се обсъжда въпросът за търпимост на процесния строеж.

 В случаите, когато  строежът не е търпим и е незаконен той не попада в приложното поле на чл. 195, ал. 5 от ЗУТ и  административният орган е следвало да приложи процедурата по чл. 225а от ЗУТ. Независимо, че като краен резултат и по двете процедури се стига до премахване на строежа, тези процедури са различни :  провеждат се по различни правила, от различни органи  / сравни чл. 223, ал. 2 във вр. с чл. 225а, ал.2 от ЗУТ с чл. 196, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ/; правата на страните в административното производство са различни / сравни чл. 225, ал. 2 изр. второ с  чл.196, ал. 2; различни са и  последици при оспорването им – виж чл. 217, ал. 1, т. 9 от ЗУТ. 

Като не е провел предвидената в чл. 225а процедура за премахване на незаконен строеж, а е провел процедурата по чл. 196, ал.1, и ал. 2 във вр. с чл. 195, ал. 5 от ЗУТ, административният орган е допуснал съществено  нарушение на административно - производствените правила.

На следващо място съдът намира, че в оспорената заповед не са изложени конкретни фактически обстоятелства, които да обосновават извода на административният орган, че процесният строеж е неподходящ по местонахождение  и разположение  по смисъла на чл. 195, ал. 5 от ЗУТ. Като фактическо основание, посочено в заповедта е посочено , че строежът  е недопустим по действащия подробен устройствен план на с. Самуил, не отговаря на План схема за канализация към ПУП, одобрен със заповед № 991 от 13.11.2003 год., както и  липсва съгласие за преминаване, прокарване през чужд имот и заустване на отпадните води към чужди канализационни съоръжения.

Според съда тези обстоятелства са от значение  за законността на строежа, но не са достатъчни, за да се приеме, че същият е неподходящ по местонахождение и разположение по смисъла на чл. 195, ал. 5 от ЗУТ. Освен  тези обстоятелства  е необходимо да бъде установено, обосновано и доказано че предвид наличието на конкретни факти местонахождението  и разположението на строежа е неподходящо с оглед сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите.  Нито в  оспорената заповед, нито в констативния протокол, въз основа на който тя е издадена са посочени такива конкретни  факти. Напротив, в заключението на вещото лице  инж. И., което съдът кредитира, изрично е посочено, че процесното канализационно съоръжение не създава опасност за сигурността, здравето, хигиената, чистотата и спокойствието на гражданите  Ето защо съдът намира, че  в случая не е доказано, че  са налице материално правните предпоставки по чл.195, ал. 5 от ЗУТ за издаване на оспорената заповед, което е в тежест на административния орган.

Съдът намира, че всички възражения на оспорващия относно законността и действителността на сделката, при която оспорващият е придобил описаната в Нотариален акт № 120, том VII, рег. № 10107 дело 1044 от 2019 год. на Нотариус  Р. А. сграда, са без значение за настоящия правен спор. Тази сграда не е предмет на оспорения административен акт.

Предвид изложеното съдът счита, че  като издадена при допуснато съществено нарушение на административно производствените правила и в противоречие с материалния закон, оспорената заповед следва да бъде отменена.

 С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК искането на оспорващия за присъждане на сторените по делото разноски, като своевременно направено, е основателно и е доказани до размер на 310лв., от които държавна такса в размер на 10 лв. /л.8/ и възнаграждение за един адвокат в размер на 300 лв. –платено в брой /л.125/, следва да бъдат възстановени от бюджета на Община Самуил

Мотивиран така, Разградският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

            ОТМЕНЯ Заповед № 275 от 20.05.2022 год., издадена от  Кмета на Община Самуил.

            ОСЪЖДА Община Самуил да заплати на Б. С. Ш. с ЕГН **********, с постоянен адрес ***** разноски по делото в размер на 310 лв. /триста и десет лева/

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд,  чрез Административен съд Разград в 14 дневен срок от съобщаването му.                                                                                                                     

Съдия: /п/