Определение по дело №1589/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2201
Дата: 28 септември 2023 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20237180701589
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2023 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

 

№ 2201

 

 

гр.Пловдив, 28.09.2023г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, I отделение, XIV състав, в закрито заседание на двадесет и осми септември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                            

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1589/2023г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“ /СНЦ/, с ЕИК *********, гр. Пловдив, с председател Л.Ч., чрез адв. д-р А.Б., против заповед № РДЦ-18-188/21.02.2018г., издадена от кмета на Район „Централен“ при Община Пловдив, с която е наредено на ОП „Градини и паркове“ да извърши премахване на 138 броя декоративни дървета, попадащи в обхвата на проект : обект „Реконструкция на Дондукова градина УПИ I – градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив,  за част от ПИ с идентификатор 56784.518.1250, с адрес гр.Пловдив – Дондукова градина.

            В жалбата се сочи незаконосъобразност на издадената заповед при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие на материалния закон. Посочва като правен интерес една от целите на СНЦ „Аз обичам Пловдив“, описани в предмета на дейност е „Извършване на ефективни дейности в полза на обществото по отношение на чистотата и опазването на околната среда“, като средство за постигане на целите е всякакъв вид дейност на национално и международно ниво за опазване на природата, историческите, културните и туристическите райони и забележителности.  Според жалбоподателя, на налице е засягане по смисъла на чл.120 ал.2 КРБ и Решение на КС № 21 от 1995г., като се твърди, че заповедта представлява общ административен акт, поради което са допуснати нарушения при издаването му - чл.66 ал.1, чл.69, чл.71, чл.72 ал.1 АПК. Позовава се на Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив, като се твърди нарушаване нормите на ЗУТ, както и липсата на мотиви относно предпоставките на чл.31 ал.2 т.1 и т.4 от наредбата. Иска се оспорената заповед да бъде отменена.

            Ответник - кмет на Район „Централен“ при Община Пловдив чрез процесуален представител К.С. *** с юридическа правоспособност/ счита жалбата за недопустима поради липса на правен интерес. В представено писмено становище посочва, че осъществяването на дейност в обществена полза не обуславя извод за наличие на правен интерес от съдебно оспорване поради косвено и хипотетично засягане на права и интереси. Позовава се на Определение № 3518 / 04.04.2023г. по адм.д.№ 1128/2023г., 5 чл. състав на ВАС, както и на  Определение № 8459/ 25.08.2023 г. на ВАС по адм.д. № 7718/ 2023 г. и Определение от 08.09.2023 г. по адм.д. № 1585/ 2023 г. на Административен съд – Пловдив.

            Съгласно представената преписка оспорената заповед е издадена кмета на Район „Централен“, въз основа на заповед № 19 ОА – 2834/28.11.2019г. на кмета на община Пловдив, съгласно която кметовете на райони към община Пловдив са упълномощени да издават писмени разрешения за премахване, преместване или резитба на дълготрайна декоративна растителност по реда и при условията на чл.31, ал.3, чл.32 ал.1 и чл.36 ал.1 и ал.2 от Наредба за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив.

Заповедта е издадена на основание чл.31 ал.2 и т.4 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив /л.39 и сл./, съгласно които разпоредби – резитба, премахване или преместване на дълготрайна растителност в терени общинска собственост се извършва при изсъхнали и болни дървета, издънкова и самонастанена растителност, както и на дървета, застрашаващи сигурността на гражданите, безопасността на движението, сградите, пътната и техническата инфраструктура, както и при строителство, преустройство, реконструкция и ремонти на сгради, пътища и обекти на техническата инфраструктура и при доказана невъзможност за запазването й.

Във връзка с издаването й е извършена е фитосанитарна оценка на съществуващата растителност във връзка с проект „Реконструкция на Дондукова градина УПИ I – градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив“, съгласно който част от дърветата се запазват, а други следва да бъдат премахнати. Същите са обозначени с номера от проекта и представената експертиза и съвпадат с описаните номера в заповедта.

            За предвидения обект „Реконструкция на Дондукова градина“, УПИ I – градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив, за част от ПИ 56784.518.1250, е издадено разрешение за строеж № 124/14.05.2018г. /л.24 по делото/, презаверено на основание чл.153 ЗУТ на 01.06.2021г. Разрешението за строеж е издадено на основание скица-виза за проектиране, комплексен доклад за оценка на съответствието от „Кима консулт“ ЕООД, одобрен/съгласуван технически инвестиционен проект по части: Паркоустройство и благоустройство, Архитектура, Конструкции, ВиК и Поливна система, част Електро, част ОВК и част Геодезия. В разрешението за строеж е поставено условие - при извършване на СМР да се спазват изискванията на Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив. В комплексния доклад се съдържа информация за част Паркоустройство и благоустройство съдържа констатации за наличната дървесна растителност и за предвижданията с основна цел и задачи „Растително изграждане“. Освен това Дондуковата градина е обявена като елемент на групов паметник на градинското и парково изкуство и съгл. § 12 ПЗР ЗКН и има статут на архитектурно-строителна недвижима културна ценност, което е наложило издаването на становище на министерството на културата за съгласуване на техническия проект за обекта.

Относно спорния по делото въпрос по допустимостта на жалбата, съдът отчете влязлото в сила разрешение за строеж № 124/14.05.2018г., презаверено на 01.06.2021г., на основание чл.153 ЗУТ, като намира, че оспорената заповед е издадена именно в изпълнение на влязъл в сила административен акт – разрешение за строеж, поради което приложение намира нормата на чл.21 ал.5 пр.1-во АПК. Според тази нормативна уредба не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове. Описаните в оспорената заповед дървета по проект попадат в обхвата на обекта на разрешението за строеж и подлежат на премахване съгласно проекта, в който са отразени номерата на дърветата за премахване, като заповедта е в изпълнение на влезлия в сила индивидуален административен акт.

Предвид изложеното, съдът намира, че оспорената заповед е издадена в  изпълнение на влязъл в сила административен акт /разрешението за строеж/ и няма самостоятелно правно значение. Поради това същата не би могла да засегне интереси или да наруши права, доколкото не може да бъде квалифицирана на индивидуален или общ административен акт. В тази връзка е постановеното Определение № 8459/25.08.2023г. по адм.д.№ 7718/2023г., ВАС.

Във връзка с допустимостта на жалбата необходимо е да се посочи също, че по силата на международната конвенция, която с оглед на разпоредбата на чл. 5 ал. 4 от Конституцията има приоритет пред национални разпоредби, които й противоречат, и с оглед на специалния ЗООС, наличието на правен интерес на сдруженията следва да бъде преценен в съответствие с чл. 9, § 2 Конвенцията за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземане на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда, ратифицирана със закон, приет от ХХХIХ Народно събрание на 2 октомври 2003г. /ДВ, бр. 91 от 2003г., в сила от 16 март 2004г. – т. нар. Орхуска конвенция/.

Така за целите на конвенцията под достатъчен интерес се приема  заинтересоваността на всяка неправителствена организация, която отговаря на изискванията на националното право и работи за опазване на околната среда - чл. 9, § 2 във вр. с чл. 2, т. 5 Конвенцията. Извод за наличието на правен интерес може да се направи и от дефиницията на §1 т.25 ДР ЗООС за засегната общественост -  „обществеността по т.24, която е засегната или с вероятност да бъде засегната, или която има интерес при процедурите за одобряване на планове, програми, инвестиционни предложения и при вземането на решения за издаването или актуализацията на разрешителни по реда на този закон или на условията в разрешителното, включително екологичните неправителствени организации, създадени в съответствие с националното законодателство.“. В същия смисъл е нормата на чл. 9, § 5, т. "а" от Конвенцията.

По отношение защитата и опазване на околната среда в контекста на настоящия правен спор, в случая жалбоподателят е следвало да оспори представеното по делото писмо изх.№ ОВОС-893-ОВОС-752/04.05.2018г. на директора на РИОСВ Пловдив /л.85 и сл по делото/, послужило като основани за издаване на разрешението за строеж. В това писмо, издадено по повод уведомлението за инвестиционно предложение – реконструкция на „Дондукова градина“, директорът на РИОС е приел при преценка на благоустройствените, озеленителни, реконструкционни и ремонтни работи, вкл. проектираните по-плътни иглолистни и вечнозелени масиви, че посочените дейности не подлежат на регламентираните по реда на глава шеста от ЗООС процедури по оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ или екологична оценка /ЕО/. Именно писмото на директора на РИОСВ за липсата на нужда от провеждане на процедура по реда на Глава втора от Наредбата за ОС е актът, който би имал значение за защита и опазване на околната среда, постановен по реда на чл.82 и сл. ЗООС. Същият подлежи на самостоятелен съдебен контрол и е допустим за разглеждане при оспорване от категорията правни субекти, какъвто се явява  жалбоподателят.

Предвид изложеното и на основание чл.159 т.1 АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение с нестопанска цел /СНЦ/ „Аз обичам Пловдив“, с ЕИК *********, гр.Пловдив, с председател Л.Ч., чрез адв. А.Б., против заповед № РДЦ-18-188/21.02.2018г. на кмета на Район „Централен“ при Община Пловдив.

            Прекратява съдебното производство по адм.д.№ 1589/2023г. по описа на Административен съд - Пловдив.

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седемдневен срок от получаване на съобщение за постановяването му с препис за страните.

 

 

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: