Определение по дело №17936/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 13704
Дата: 31 май 2022 г.
Съдия: Васил Валентинов Александров
Дело: 20221110117936
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 13704
гр. София, 31.05.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 156 СЪСТАВ, в закрито заседание на
тридесет и първи май през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ВАСИЛ В. АЛЕКСАНДРОВ
като разгледа докладваното от ВАСИЛ В. АЛЕКСАНДРОВ Гражданско дело
№ 20221110117936 по описа за 2022 година
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
гр. София, 31.05.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, II Г. О., 156-ти състав в закрито заседание на
тридесет и първи май през две хиляди и деветнадесет и втора година, в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВАСИЛ АЛЕКСАНДРОВ

като разгледа докладваното от съдия Васил Александров гр. д. № 17936/2022 г. по описа на
СРС, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 15 ГПК.
Подадена е искова молба от Фонд „Научни изследвания“ с вх. № 65977/04.04.2022 г.
срещу Софийски университет „Св. Климент Охридски“, като се твърди, че ответникът
дължал сумата от 12943,43 лева, представляващи главница по договор ДФНД Б02/13 от 2014
г.
Съдът, като взе предвид твърденията на ищеца и при извършена служебна проверка
на редовността и допустимостта на исковата молба намира следното:
Подведомоствеността по смисъла на чл. 15 ГПК е абсолютна задължителна
процесуална предпоставка за която съда следи служебно, поради което настоящият съдебен
състав намира, че настоящото производство не е гражданско (арг. чл. 14, ал. 1 ГПК), а е
административно такова, поради което същото е подведомствено на административния съд.
С оглед твърденията на ищеца, договорът между страните е сключен съобразно
установения по ЗННИ ред. При изменението на чл. 29, ал. 4 (Доп – ДВ, бр. 77 от 2018 г., в
сила от 01.01.2019 г.) сключеният между страните договор е квалифициран като
административен договор и съгласно изменената разпоредба, споровете относно
сключването, изпълнението, изменението и прекратяването на договора се решават по реда
на Административнопроцесуалния кодекс.
В правилото на чл. 19а АПК е предвидено, че В производство пред
административните органи страните могат да сключат административен договор по въпроси
1
от значим обществен интерес само когато е предвидено в специален закон.
Административният договор е писмено съглашение между административен орган и
граждани или организации. Административният договор се сключва в писмена форма и
съдържа: страни, предмет и съдържание, дата на сключване и подписи на страните, ако
друго не е предвидено в специален закон. Действително легалното определение за
административен договор е даден за първи път в обнародвания през 2016 АПК, като
правната норма има действие pro futuro (за напред), но въпреки това следва да се вземе
предвид факта, че институтът на административният договор е познат на българското
обективно право и преди това, въпреки, че не е бил прецизно дефиниран. Тоест, в
множество специални закони институтът е бил познат (което е безспорно и в правната
теория), като единствено е липсвала дефиницията на договора като административен такъв.
Въпреки това, при историко-политическото тълкуване на закона трябва да се направи извод,
че кодифицирането на института има за цел да обедини и систематизира предвидените в
множество закони административни договор, като се въведе общо понятие (дефиниция), при
което ако сключеният договор отговаря на изискванията, то същият следва да се
квалифицира именно като административен договор. Тоест, нормата на чл. 19а АПК не
създава нов правен институт, а има кодификационен характер, като с дефиницията си
очертава общите белези на вече познатия до този момент на българското обективно право
институт на административния договор.
Предвид правилото на чл. 29, ал. 4 ЗННИ с оглед определянето на договора като
административен, след изменението на разпоредбата, същата е приложима освен за
предвидения в ЗННИ ред за сключване и норми, които уреждат съдържанието на
правоотношението и правилата на общата за всички уредба на административните договор –
чл. 19а – 19ж АПК. Действително, макар и в процесуалният закон тези норми регламентират
материалноправен институт, поради което същите нямат обратно действие.
Въпреки горното трябва да се спомене, че правилото на чл. 29, ал. 4 ЗННИ – че
споровете се решават по реда на АПК е обаче има процесуален характер, тъй като същото
определя реда за защита на правата на страните по договора по чл. 29, ал. 4 ЗННИ. Тоест,
нормите уреждащи института на административния договор, като материалноправни норми
определят правата и задълженията на страните по правоотношението, докато процесуалните
норми определят реда и начина на защита на материалните субективни права. Ето защо, като
новост в регламентацията на защитата на правата на страните по договора е редът, по който
се разглеждат споровете по сключването, изпълнението, изменението и прекратяването на
административните договори по ЗННИ. Тоест, правилото на чл. 29, ал. 4 ЗННИ има
процесуален характер, като следва да се прилага по заварените спорове или
новообразуваните такива, във връзка със защита на материалните права на страните по
договора (доколкото в закона няма предвидена норма или ПЗР в обратен смисъл, а по
правило процесуалните норми имат т. нар. „несъщинско обратно действие“ или т. нар.
незабавно действие).
С оглед на горното и предвид правилото на чл. 128, ал. 1, т. 3 АПК, която е
приложима към случаите, когато за разглеждане са поставено спорове във връзка с
административни по същността си договори, поради което следва извод, че спорът е
подведомствен на АССГ.
Така мотивиран, Софийският районен съд

ОПРЕДЕЛИ:
ОПРЕДЕЛИ:
2
ПРЕКРАТЯВА производството по гр. д. № 17936/2022 г. по описа на СРС, II Г. О.,
156-ти състав.
ИЗПРАЩА по подведомственост производството на Административен съд София –
град.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва в едноседмичен срок от съобщението до
ищеца с частна жалба пред Софийски градски съд.
Препис от определението да се връчи на ищеца.

РАЙОНЕН СЪДИЯ:
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
3