Решение по дело №248/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 459
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170700248
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  459/  16. Юли 2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На осми юли 2020г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 248/ 2020г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Административното дело е образувано по жалба на Ц.И.П. ***  срещу Заповед № ЗСПД/Д-ЕН/136 от 23.01.2020г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Плевен, с която на осн. чл. 10 ал.4 от Закона за семейни помощи за деца на жалбоподателката е отпусната месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д ал.1 и ал.7 от ЗСПД за детето Н И С в размер на 350 лв. за срок от 01.01.2020г. до 30.11.2021г.

Жалбоподателката оспорва заповедта като незаконосъобразна. Сочи, че е спазила срока за оспорване на осн. чл. 140 ал.1 АПК, тъй като в заповедта не е посочен срок и пред кой орган се оспорва. По същество обжалва отпускането на помощта считано от 01.01.2020г. с мотив, че ЕР на ТЕЛК е от 29.11.2019г. и документите е подала в законния тримесечен срок. Претенцията й е месечната помощ за отглеждане на дете с увреждания да се отпусне, считано от датата на ЕР на ТЕЛК.

Ответникът – Директора на ДСП – Плевен  изразява становище за неоснователност на жалбата като счита издадената заповед за законосъобразна. Сочи, че заповедта е била оспорена по административен ред пред Директора на РДСП – Плевен, който прекратил производството заради просрочие и заповедта е влязла в сила.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 10 ал.6 от Закона за семейните помощи за деца.

 

Заповедта е била оспорена по административен ред пред Директора на РДСП, който прекратил административното производство по жалбата поради просрочие.

Съгласно чл. 10 ал.6 ЗСПД заповедта подлежи на обжалване пред съответния административен съд по реда на АПК. Не подлежи на задължителен административен контрол като процесуалноправна предпоставка за допустимост на съдебното обжалване. Ето защо право на избор на жалбоподателя е да упражни правото си на обжалване по административен или по съдебен ред в рамките на законния срок по АПК.

В конкретния случай в оспорената заповед е посочено единствено, че може да бъде обжалвана по реда на АПК, но липсва указание пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба. Поради което на осн. чл. 140 ал.1 АПК срокът за съдебно обжалване се удължава на два месеца.

Заповедта е връчена с обр.разписка на 29.01.2020г., а жалбата до съда е подадена на 27.02.2020г. в рамките на удължения двумесечен срок за съдебно обжалване срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт и от активно легитимирана страна. Въпреки, че е положителен за жалбоподателката акт, оспорва се началния момент на отпускане на помощта,  поради което за страната е налице правен интерес от оспорването.

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Жалбоподателката Ц.И.П. е подала заявление-декларация с Вх. № ЗСПД(Д)ЕН-136/10.01.2020г. за отпускане на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане до 18г. възраст по чл. 8д от Закона за семейните помощи за деца за малолетната й дъщеря – Н И С, родена на ***г. 

Към заявлението е приложено влязло в сила ЕР на ТЕЛК № 3215/29.11.2019г. за преосвидетелстване, с което е определена 50% вид и степен на увреждане на детето Н И С без чужда помощ със срок две години до 01.11.2021г.

Видно от мотивите в приложеното ЕР на ТЕЛК с предходно ЕР на ТЕЛК е била определена 40% вид и степен на увреждане за срок до 01.02.2020г. като на 10.10.2019г. са подадени документи за влошено здравословно състояние и това е поводът за преосвидетелстването и издаването на новото ЕР на ТЕЛК, което е приложено към заявлението.

С оспорената Заповед № ЗСПД/Д-ЕН/136 от 23.01.2020г., издадена  от Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Плевен, на осн. чл. 8д ал.1 от Закона за семейните помощи за деца на Ц.И.П. е отпусната месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане  – Н И С в размер на 350 лв., считано от 01.01.2020г. до 30.11.2021г. – т.е. от началото на месеца, през който е подадено заявлението до края на месеца, в който изтича срока на определената с ЕР на ТЕЛК вид и степен на увреждане на детето. Заповедта е връчена с писмо с обр. разписка на 29.01.2020г.

Заявителката е подала жалба по административен ред до горестоящия административен орган – Директора на РДСП – Плевен с Вх. № 1506-94Ц-00-095/19.02.2020г. Изразява несъгласие с началната дата на отпускане на помощта от 01.01.2020г., тъй като ЕР на ТЕЛК е от дата 29.11.2019г., а документите е подала в законовия тримесечен срок.

В придружително писмо от 21.02.2020г. Директорът на ДСП-Плевен е изразил становище, че жалбата е подадена след изтичане на срока по чл. 84 ал.1 АПК. С Решение № 15-РД06-0005/24.02.2020г. Директорът на РДСП – Плевен приел, че жалбата е просрочена и прекратил производството по оспорване по административен ред. Жалбоподателката е оспорила заповедта пред съда, позовавайки се на разпоредбата на чл. 140  ал.1 АПК.

По делото не е налице спор по фактите. Спорът е правен и се свежда до прилагането на разпоредбите на чл. 8д ал.7 и ал.8 от ЗСПД спрямо конкретния случай относно началния момент, от който следва да се отпусне помощта.

Съгласно чл. 8д ал.1 от ЗСПД – месечни помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от навършване на 20-годишна възраст, се предоставят на родители (осиновители), които отглеждат деца с трайни увреждания, независимо от доходите на семейството, при условие, че детето живее постоянно в страната и не е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.

Размерите на месечните помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане се определят ежегодно със закона за държавния бюджет на Република България, като не може да бъдат по-ниски от предходната година и се определят в зависимост от степента на увреждането или степента на намалената работоспособност и в съответствие с предназначението им, определено в случая съгласно ал. 5 т.1 ЗСПД – за задоволяване на основните и специфичните поради увреждането потребности на децата с трайни увреждания, предвид определения процент на увреждането. Месечните помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане целят да подпомогнат семействата в отглеждането на децата с трайни увреждания в семейна среда и тяхното социално включване.

Условията и реда за подпомагане с месечни помощи по чл. 8д ЗСПД за отглеждане на дете с трайно увреждане са уредени в разпоредбите на чл.8д ал.7 и ал.8 от ЗСПД и са доразвити в чл. 24а и чл. 24б от ППЗСПД, където е указан и редът за отпускането им.

Съгласно чл. 10 ал.4 ЗСПД семейните помощи за деца се отпускат със заповед на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ или упълномощено от него лице. Отказът за отпускане на семейна помощ за деца задължително се мотивира.

Съгласно чл. 8д ал.7 ЗСПД месечните помощи за дете с трайно увреждане се отпускат от началото на месеца, през който е подадено заявлението-декларация, до изтичането на срока, определен в експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК.

Съгласно чл. 24а ППЗСПД  правоимащите лица по чл. 8д от ЗСПД  подават заявление-декларация по образец до Директора на ДСП по настоящ адрес.

В конкретния случай се касае за преосвидетелстване на дете с увреждане, за което е било издадено предходно ЕР на ТЕЛК със срок до 01.02.2020г. и определен 40 % вид и степен на увреждане и този срок не е изтекъл, а е налице преосвидетелстване поради влошаване на състоянието преди изтичане срока на ЕР и определяне с ново ЕР на ТЕЛК от 29.11.2019г. на нов по-висок процент - 50% вид и степен на увреждане без чужда помощ със срок 2 години до 01.11.2021г.

Приложима е разпоредбата на чл. 8д ал.8 ЗСПД, според който месечната помощ се отпуска от 1-во число на месеца, през който е определена датата на инвалидността в експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК, но не повече от година назад, считано от месеца на подаване на заявлението-декларация, ако то  е подадено в тримесечен срок от датата на решението, като размерът на помощта за периода преди подаването на заявлението-декларация е 50 % от размера на помощта, определен със Закона за държавния бюджет за съответната година.

В конкретния случай неправилно Директорът на ДСП – Плевен е отпуснал помощта на осн. чл. 8д ал.1 и ал.7 от ЗСПД от началото на месеца, през който е подадено заявлението-декларация – от 01.01.2020г.

Приложим е не чл. 8д ал.7 ЗСПД, а чл.8д ал.8 ЗСПД, според който когато заявлението-декларация е подадено в тримесечен срок от датата на ЕР на ТЕЛК, месечната помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане се отпуска от 1-во число на месеца, през който е определена датата на инвалидността в ЕР на ТЕЛК/НЕЛК, като размерът на помощта за периода преди подаване на заявлението-декларация е 50 на сто от размера на помощта, определена по реда на ал.3 със Закона за държавния бюджет на Република България.

В случая ЕР на ТЕЛК е от 29.11.2019г. и заявлението-декларация е подадено на 10.01.2020г. т.е. в тримесечния срок от датата на ЕР на ТЕЛК, затова месечната помощ следва да се отпусне от 1-во число на месеца, през който е определена датата на инвалидността в ЕР на ТЕЛК т.е. от 01.11.2019г., като размерът на помощта за периода преди подаването на заявлението-декларация е 50% от размера на помощта, определена със Закона за държавния бюджет на Република България за 2019г. по реда на ал.3.

Заповедта е издадена от съответния материално и териториално компетентен орган – Директора на ДСП - Плевен, в необходимата писмена форма. Но липсват мотиви за частичния отказ. Излагането на мотиви при отказ е задължително, дори и когато този отказ е за част от периода, за който се отпуска помощта и това следва от изричната разпоредба на чл. 10 ал.5 ЗСПД. Не са приложени относимите материално-правни разпоредби, вследствие на което неправомерно и в несъответствие с целта на закона семейството, отглеждащо дете с трайно увреждане е било лишено от полагащото се подпомагане за част от миналия период.

Това налага отмяна на оспорената заповед и изпращане на административната преписка за ново произнасяне съобразно дадените по-горе указания по прилагане и тълкуване на закона.

Съдебното решение на административния съд е окончателно съгласно чл. 10 ал.6 ЗСПД (нова – ДВ- бр. 77/2018г., в сила от 01.01.2019г.) и не подлежи на касационен контрол от ВАС.

Затова на осн. чл. 174 АПК следва да се определи 14-дневен срок за произнасяне по заявлението, считано от датата на получаване на настоящото съдебно решение.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 и чл. 173 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № ЗСПД/Д-ЕН/136 от 23.01.2020г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Плевен.

ИЗПРАЩА административната преписка на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Плевен за ново произнасяне по заявление-декларация с Вх. № ЗСПД/Д-ЕН/136/10.01.2020г. от Ц.И.П. *** за отпускане на месечни помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д от Закона за семейни помощи за деца, съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение, в 14-дневен срок от получаване на решението.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :/п/