№ 11
гр. Девин, 12.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на двадесет и трети
април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Елка Ант. Хаджиева
при участието на секретаря Лили В. Чаушева
като разгледа докладваното от Елка Ант. Хаджиева Административно
наказателно дело № 20245410200058 по описа за 2024 година
И ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ, ВЗЕ ПРЕДВИД СЛЕДНОТО:
Производството е по реда на чл. 59 и следващи ЗАНН.
Жалбоподателят твърди, че с електронен фиш, издаден от
Министерство на вътрешните работи на основание чл.21, ал.2, във връзка с
чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл. 182, ал.2, т.2
от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 400.00 лева. Счита същия за
незаконосъобразен и неправилен, тъй като констатацията в електронния фиш
не отговаря на действителната фактическа обстановка.
В о. с. з. жалбоподателят не се явява.
В о. с. з. въззиваемият ОДМВР – Смолян не изпраща представител. С
писмени бележки главен юрисконсулт Н. Ш., оспорва жалбата изцяло като
неоснователна и моли да се потвърди електронния фиш и излага подробни
съображения.
В о. с. з. РП - Смолян, ТО - Девин не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
Съдът, като прецени доказателствата поотделно и в съвкупност,
намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно
1
разпоредбата на чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и от лице, имащо правен интерес от
обжалването, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана,
по същество е неоснователна, по следните съображения:
Съставен е Електронен фиш за налагане на глоба серия К №
5948868/21.05.2022г., издаден от ОДМВР - Смолян за нарушение, установено
с автоматизирано техническо средство или система, за това, че на 21.05.2022 г.
в 10:52 часа в обл. Смолян, общ. Девин извън населено място на път III кл
– 866 /нов път/ на 52км + 200 м, с посока на движението към гр. Девин,
въведено ограничение с ПЗ- "В26" от 40км/ч и отчетен толеранс от минус
Зкм/ч в полза на водача, с МПС „Тойота Рав 4“, вид лек автомобил, с рег. №
********* е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство № TFR1-M 551 разрешена стойност на
скоростта 40 km/h, установена стойност на скоростта 78 km/h, превишена
стойност на скоростта 38 km/h. Собственик, на когото е регистрирано МПС –
А. Г. П., с ЕГН **********, с адрес: гр. С., ул. Н. № **, ет. * , ап. *, поради
което за извършеното нарушение на чл. 21, ал. 1 и на основание чл. 189, ал. 4,
във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП й е наложена глоба 400.00 лева.
Изготвен е Протокол за използване на Автоматизирано техническо
средство или система рег. № 252р-6693/25.05.2022г., автоматизираното
техническо средство/система вид ТFR1-М № 551 е използвано на дата
21.05.2022г., на път III-866 на 52 км. + 200- в близост до тунел „Л.“, с посока
на движение от с. М. към гр. Д., на служебен автомобил *****.
Представена е справка за нарушител/водач за издадени спрямо
жалбоподателя актове, НП и фишове, ожт която се установява, че спрямо
жалбоподателя е съставен само настоящия ел. фиш.
От справка в централна база КАТ, изготвена на 12.06.2024 г. се
установява, че МПС „Тойота Рав 4“, вид лек автомобил, с рег. № ********* е
собственост на А. Г. П..
Представени са по делото протокол № 1-47-22 от проверка на
мобилна система за видеоконтрол ТFR-1М, идент. № 551/10 и снимков
материал, както и удостоверение за одобрен тип средство за измерване от
БИМ, приложено по делото и валидно към 24.02.2020г.
Описаната фактическа обстановка се установява от материалите по
2
административнонаказателната преписка.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи:
Законодателят е въвел специална процедура, по реда на която се
ангажира отговорността на водачите на МПС чрез съставяне на електронен
фиш, изключваща общия ред на налагане на административни наказания с
АУАН и НП. Електронният фиш /ЕФ/ е своеобразен властнически акт с
установителни и санкционни функции, като формата и начинът му на
издаване са регламентирани само и единствено в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, без да
са приложими правилата на ЗАНН за форма, съдържание и реквизити, но има
характеристиките на АУАН и НП по отношение на правното му действие.
Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон "електронен фиш" е
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически
средства или системи.
При констатиране на нарушението и издаване на електронния фиш
не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
представляващи основание за отмяна. В издаденият ЕФ е видно каква е
стойността на установеното превишение, както и че нарушението е извършено
в населено място. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено
и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния
фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. В конкретния случай,
съставеният електронен фиш серия К № 5948868/21.05.2022г., издаден от
3
ОДМВР - Смолян за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство отговаря на изискванията на чл. 189, ал.
4 от Закона за движението по пътищата за надлежна индивидуализация на
приложената санкционна норма.
Съдът намира, на базата на всички събрани по делото доказателства,
че извършването на нарушението е установено по несъмнен начин
и действително на датата и мястото отразени в електронния фиш, описаният
в него автомобил е извършвал движение с превишена скорост и е извършено
нарушение по чл. 21, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗДВП. Това обстоятелство е
установено и надлежно заснето със съответно автоматизирано техническо
средство № TFR1-M 551, за което средство е издадено удостоверение за
одобрен тип средство за измерване от БИМ, приложено по делото и валидно
към 24.02.2020г. Според приложеното Удостоверение № 10.02.4835, издадено
на 24.02.2010г. от Председателя на Българския институт по метрология, TFR
1-М е одобрен тип средство за измерване, като удостоверението е със срок на
валидност 24.02.2020г. Съгласно чл. 30, ал. 5 от Закона за измерванията когато
срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба
средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат за одобрен
тип. Видно от приложеният по делото протокол за използване на АТС или
система от 10.08.2020г. техническото средство ТFR 1-М № 551 е минало
последваща проверка и отговаря на изискванията. От това следва, че
ползваната Мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение- TFR 1-М отговаря на изискванията на чл. 43 от Закона за
измерванията, т.е. преминала е последваща метрологична проверка, от която
се установява съответствие на метрологичните им характеристики с
изискванията към тях, както и да изпълнява предвиденото си предназначение.
Така приложеният снимков материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от ЗДвП като
изготвен с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, съставлява веществено доказателствено средство в
административно- наказателния процес и като такова е приобщено по
съответния ред по делото. Мястото и времето на нарушението са отразени по
надлежния ред и достатъчно подробно в електронния фиш, за да стане ясно на
наказаното лице за какво именно нарушение му се налага санкцията. От
приложения снимков материал се вижда, че е отчетена по-висока скорост на
4
движение, а именно 81 км/час, след отчетен толеранс от минус 3 % е
определена скорост от 78 км/час. Видно е, че е налице разминаване между
установената съгласно приложения снимков материал и т.нар. наказуема
скорост, която именно е отразена във фиша, както и изчисленото на тази база
превишаване, като тук следва да се има предвид, че съгласно данните за
конкретния вид система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения,
публикувани в Публичния регистър на одобрените средства за измерване на
БИМ, са налице максимално предвидени грешки при измерване на скорост от
3%. В тази връзка и видно и от отразеното върху приложената снимка и
електронния фиш, в същия са намалени в полза на водача наказуемата скорост
и наказуемото превишаване, като действително установената скорост от 81
км/час е намалена на 78 км/час. Нарушението е безспорно установено от
приложения снимков материал от техническо средство, като в случая
скоростта е била ограничена до 40 км/ч, а същата е била превишена от водача,
обстоятелство, което е безспорно установено. Същевременно е представено и
копие от протокол за проверка, от който се установява, че техническото
средство отговаря на метрологичните изисквания. Спазени са и изискванията
на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., като по делото е наличен коректно
попълнен протокол за работа на техническото средство по чл.10 от Наредбата.
Правилно е определен и субекта на административно-наказателната
отговорност. Електронният фиш е издаден по отношение на А. Г. П., в
качеството й на собственик, на която е регистрирано МПС, видно от
приложената справка от информационната система на ОДМВР- Смолян.
Същата не се е възползвала от процедурата по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, да
оспори факта, че тя е управлявала автомобила и авторството си в
извършването на нарушението, като в 14-дневен срок от получаването му
предостави писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението и
копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство,
следователно правилно съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП ЕФ е издаден именно
срещу нея. В ЕФ като санкционни са посочени нормите на чл. 189, ал. 4, във
връзка с чл. 182, ал. 2 т.2 от ЗДвП.
Правилно е приложена в случая процедурата по чл. 189, ал. 4 от
ЗДвП и за констатираното нарушение е издаден електронен фиш и е
наложена глоба в размер на 400.00 лева.
5
Съдът намира, с оглед на гореизложеното, че Електронен фиш серия
К № 5948868/21.05.2022г., издаден от ОДМВР - Смолян следва да се потвърди
като законосъобразен.
По отношение на разноските, съгласно чл. 63, ал. 3 ЗАНН страните
имат право на такива. Въпросът за възлагането на разноските в
административно наказателния процес обаче е изрично уреден в чл. 63, ал. 3
ЗАНН, а именно по реда на АПК. В АПК въпросът за възлагането на
разноските е уреден в чл. 143, в който е посочено, че когато съдът отхвърли
оспорването, подателят на жалбата заплаща всички направени по делото
разноски, включително минималното възнаграждение за един адвокат,
определено съгласно наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата, ако
другата страна е ползвала такъв. Приложението на този принцип с оглед
изхода на делото води до извод, че в случая се дължат разноски на
въззиваемата страна, която претендира разноски за юрисконсултско
възнаграждение. без да се сочи техния размер. На основание чл. 63 ал.5 от
ЗАНН, във вр. с чл. 37 от ЗПП, във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащане на
правната помощ съдът намира, че такива следва да бъдат определени в размер
на 100.00 лева и с оглед изхода на делото следва да се присъдят в полза на
ОДМВР-Смолян.
ВОДЕН ОТ ГОРНОТО, ДЕВИНСКИ РАЙОНЕН СЪД
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 5948868/21.05.2022г.,
издаден от ОДМВР - Смолян за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство № ТFR1-М № 551, с който за
нарушение на чл. 21, ал. 2, във връзка с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на А. Г. П., с
ЕГН **********, с адрес: гр. С., ул. Н. № **, ет. *, ап. * й е наложена глоба
400.00 лева, КАТО ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА А. Г. П., с ЕГН **********, с адрес: гр. С., ул. Н. № **,
ет. *, ап. * ДА ЗАПЛАТИ на ОДМВР - Смолян, представлявано от старши
комисар К. П. – директор сумата от 100.00 лева /сто лева/ - разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Смолянски
6
административен съд в 14 - дневен срок, считано от съобщението му до
страните.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
7