Решение по дело №186/2018 на Районен съд - Девня

Номер на акта: 108
Дата: 19 юли 2018 г. (в сила от 15 август 2018 г.)
Съдия: Даниела Христова Вълева
Дело: 20183120200186
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юни 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 РЕШЕНИЕ

№108/19.7.2018г.

гр. Девня

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ, в публично заседание на девети юли през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ВЪЛЕВА

 

при секретар - протоколист Искра В., като разгледа докладваното НАХД № 186/2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН и е образувано по жалба на Ф.К.Ф., ЕГН: ********** против Наказателно постановление № 11-01-10/02.06.2017 г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ - София, с което за нарушение на чл. 10 ал. 1 на НАРЕДБА № 3 от 4.04.2005 г. за условията и реда за предоставяне на средства за субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони /отм./, на основание чл. 32 ал. 1 т. 1 вр. чл. 35 ал. 1 от Закона за държавната финансова инспекция е наложено административно наказание - глоба в размер на 500 лева.

Въззивникът счита издаденото наказателно постановление за неправилно и незаконосъобразно, като в жалбата и допълнение към нея излага подробни доводи за това. Навежда твърдения за допуснати в хода на административно – наказателното производство съществени процесуални нарушения. В с.з. лично и чрез процесуален представител поддържа жалбата и искането за отмяна на обжалвания акт. В допълнение на доводите за това излага, че твърдяното нарушение е погасено поради изтичане на т. нар. абсолютна давност, поради което счита, че е санкциониран в нарушение на закона.

Въззиваемата страна, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Твърди, че констатациите на наказващия орган относно извършването на нарушението и неговия автор са правилни и обосновани и че при съставяне на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, а сроковете са спазени. Намира, че в случая е приложима специалната разпоредба на чл. 34 ал. 2 от ЗАНН, а не разпоредбите на НК, касаещи абсолютната давност. Моли съда, да потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Контролиращата страна – ДРП, не изпраща представител, не ангажира становище по жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

По време на финансова ревизия, извършена в Община Провадия от свид. И.Ж.И. съгласно Заповед № ФК-10-1384/16.11.2016 г., изменена със Заповед № ФК-10-1554/30.12.2016 г. на Директора на АДФИ –било установено, че на 23.07.2012 г. от Ф.Ф. в качеството му на кмет на Община Провадия е наредил плащане на целеви средства от държавния бюджет за субсидиране на вътрешноградски превози за третото тримесечие на 2012 г. в размер, който превишава сумата, съответстваща на нетния финансов ефект от изпълнението на задължението за обществени услуги субсидии за пътнически превози през месеците юли, август и септември 2012 г. в нарушение на чл.10 ал.1 на Наредба №3/04.04.2005г. за условията и реда за предоставяне на средства за субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони (отм.).

За това нарушение на въззивника на 16.01.2017 г. бил съставен АУАН №11-01-10, който му е връчен и срещу който депозирал възражения.

Наказващия орган, след запознаване с издадения АУАН и доказателствата към него, приел за доказани фактическите констатации, отразени в акта, а възражението срещу него за неоснователно, поради което и издал атакуваното пред съда наказателно постановление.

Така описаната фактическа обстановка се приема за установена въз основа на кредитираните от съда като безпристрастно дадени и резултат от непосредствени лични възприятия показания на разпитания свидетел, както и от приложените по делото писмени доказателства.

Съдът, въз основа императивно вмененото задължение за цялостна проверка на издадения акт по отношение законосъобразността, обосноваността и справедливостта на наказателното постановление направи следните фактически и правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е приета от съда за разглеждане като допустима.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 35 ал. 1 от ЗДФИ – Директора на АДФИ – София.

Като взе предвид, че въззивникът е санкциониран за нарушение, извършено на 23.07.2012 г. съдът намира, че към момента на издаване на обжалваното наказателно постановление е била изтекла погасителна давност за ангажиране на отговорността му, поради което същото е незаконосъобразно и неправилно.

В ЗАНН по отношение на давността има уредба в чл.34 и в чл.82. Първият текст урежда случаите, при които административно-накзателното производство въобще не се образува или образуваното се прекратява – когато нарушителят е починал, изпаднал в постоянно разстройство на съзнанието и когато това е предвидено в закон или указ. Според същата норма, не се образува административно- наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на административно нарушение в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението, като за митнически, данъчни, банкови и др. конкретно посочени видове нарушения срокът е две години от извършване на нарушението. Различен давностен срок е предвиден в алинея 2, при конкретна хипотеза на чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция. Според ал.3, образуваното административно-наказателно производство се прекратява, ако не е издадено наказателно постановление в 6-месечен срок от съставяне на акта.

От съдържанието на разпоредбите на чл.34 на ЗАНН може да се направи еднозначен извод, че става въпрос за давност, която е обвързана с момента на съставяне на акта за установяване на нарушение, който поставя началото на административно-наказателното производство в две хипотези – от откриване на нарушителя или от извършване на нарушението. В чл.34 от ЗАНН няма разпоредба аналогична на разпоредбата на чл.81 ал.3 от НК, уреждаща абсолютната давност. Всички разпоредби на чл.34 от ЗАНН, касаещи административно-наказателното преследване, засягат единствено сроковете за образуване на производството със съставяне на акт за установяване на административно нарушение.

Давността за наказателно преследване е период от време, определен в закона, с изтичането на който държавата губи правото си да осъществи наказателно преследване. Наличието на специалната норма на чл.34 от ЗАНН, уреждаща случаите, в които административно-наказателно производство не би следвало да се образува, а образуваното такова да се прекрати, не изключва прилагането в общия случай на срока на абсолютната давност по чл. 81 от НК във вр. с чл. 11 от ЗАНН. Ако се приеме обратното, би означавало, че извършителят на административно нарушение се поставя в по-неблагоприятно положение от извършителя на престъпление. В мотивите на съвместното тълкувателно решение на ВАС и ВКС се прие, че един от значителните пропуски в ЗАНН е свързан с липсата на правна регламентация на института на абсолютната погасителна давност и в чл.34 от ЗАНН няма разпоредба, аналогична на разпоредбата на чл.81 ал.3 от НК, уреждаща абсолютната давност. Тази липса се преодолява с препращащата норма на чл.11 от ЗАНН, като тази  разпоредба препраща към уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в Наказателния кодекс.

Според чл.11 от ЗАНН, по въпросите за вината, вменяемостта, обстоятелствата изключващи отговорността, формата на съучастие, приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част на НК, доколкото в този закон не се предвижда друго.

Според правната доктрина обстоятелствата, изключващи наказателната отговорност са три групи: първо – изключващи преследването и изтърпяването на наказанието, сред които е смърт на субекта, давност, амнистия. Втората група са обстоятелства, водещи до освобождаване от наказателна отговорност и третата група са такива, които водят до освобождаване от изтърпяване на наказанието. Давността попада в първата група и без съмнение представлява обстоятелство, изключващо наказателната отговорност.

В глава ІХ от НК „Погасяване на наказателното преследване и на наложеното наказание”, чл.79 предвижда, че наказателното преследване се изключва когато е изтекла предвидената в закона давност.

С оглед датата на извършване на нарушението и вида на процесното наказание – глоба, на основание чл. 3 ал.2 от ЗАНН в настоящия случай  приложима е хипотезата на чл.80 ал.1 т.5 от НК, според която наказателното преследване се изключва по давност, когато не е възбудено в продължение на три години.

Съгласно чл.81 ал.3 от НК, независимо от спирането или прекъсването на давността наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока предвиден в чл. 80 от НК.

В случая административнонаказателното преследване е възбудено в срок, но НП не е влязло в сила и към настоящия момент, а съобразно чл. 81 ал. 3 във вр. с чл.80 ал.3 от НК, независимо от спирането или прекъсването на давността наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока по чл.80 ал.1 т.5 от НК, като този срок започва да тече съобразно ал.3 на чл. 80 от НК, от довършване на деянието. В конкретния случай, то е довършено на датата, на която е извършено – 23.07.2012 г. Абсолютната давност, предвид факта, че деянието се наказва с глоба, е четири години и шест месеца, съгласно приложимата редакция на чл.80, ал.1, т.5 от НК и изтича на 24.01.2017 г. Наказателното постановление е издадено няколко месеца след изтичането й, при което се явява незаконосъобразно и неправилно, тъй като давността е обстоятелство, което изключва административно – наказателната отговорност. 

В горния смисъл са и постановените през настоящата година решения от Административен съд – Варна по казуси, аналогични на настоящия. Цитираните в представеното от процесуалния представител на въззиваемата страна решения не се споделят от настоящия съдебен състав, още повече, че датират далеч преди постановяването на Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 година, ВКС /ВАС, ОС на НК и ІІ колегия на ВАС/.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63 ал. 1 изр. 1 пр. 3 от ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-10/02.06.2017 г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ - София, с което на Ф.К.Ф., ЕГН: ********** за нарушение на чл. 10 ал. 1 на НАРЕДБА № 3 от 4.04.2005 г. за условията и реда за предоставяне на средства за субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони /отм./, на основание чл. 32 ал. 1 т. 1 вр. чл. 35 ал. 1 от Закона за държавната финансова инспекция е наложено административно наказание - глоба в размер на 500 лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Варна в 14 - дневен срок от съобщаването до страните.

 

 

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: