Решение по дело №126/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 243
Дата: 11 май 2021 г. (в сила от 11 май 2021 г.)
Съдия: Ралица Ангелова Маринска
Дело: 20217170700126
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 243

гр. Плевен, 11.05.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ПЛЕВЕН, ОСМИ СЪСТАВ, в открито съдебно заседание на дванадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАЛИЦА МАРИНСКА

при секретаря Милена Кръстева, като разгледа докладваното от съдия МАРИНСКА адм. дело №126/2021г. по описа на Административен съд Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното

Производството е по реда на чл. 92, ал.14, вр. ал.1 от ЗГР, вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Производството по адм.д.№126/2021г. по описа на Административен съд- гр. Плевен, е образувано въз основа на жалба от Р.И.Д.,***, против Заповед №131/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър; жалбата е изпратена по подсъдност на АдмС- Плевен, с определение №321/11.02.2021г. по адм.дело №377/2021г. по описа на АдмС- Бургас. Твърди се, че оспорената Заповед на Кмета на Община Бургас не е връчвана на жалбоподателката Д.. Твърди се, че заповедта е издадена в нарушение на съдопроизводствените правила и не е мотивирана. Твърди, че не е уведомявана за започването на адм. производство по ЗГР. Твърди се, че оспорената заповед е издадена в нарушение на чл. 35 АПК и при неизяснена фактическа обстановка, поради липса на уведомяване по реда на чл. 26 от АПК. Посочва, че адресната й регистрация, по посоченият настояще адрес в гр. Обзор, ул. ***, е извършена по заявление, след съгласие на собственика на имота. Твърди се, че процесната заповед е издадена също и в противоречие със закона. Твърди се, че издадената заповед не е мотивирана. В заключение моли съда да отмени оспорената заповед, като незаконосъобразна.

Ответникът- Кмет на Община Несебър, изразява становище за неоснователност на депозираната жалба. Посочва се, че при извършените проверки е установено, че жалбоподателката Д. не живее на адреса за период повече от 30 дни.

Съдът, като съобрази становището на страните, на основание събраните по делото писмени доказателства и Закона, намира за установено следното:

Безспорно по делото се установява също, че Р.Д. е с регистриран настоящ адрес ***, считано от 02.05.2018г, въз основа на заявление, ведно с декларация- съгласие.

По делото се установява, видно от приложеният към преписката сигнал с рег.№304000-414/12.01.2021г по описа на РУ- Несебър, до Кмета на Община Несебър, че за периода 23.11.2020-07.01.201г, са планирани и извършени полицейски операции, за проверка на достоверността на получени сигнали, касаещи регистрации на лица по настоящ адрес. В писмото, конкретно за адреса на ул. ***е посочено, че е изградена къща, която е необитаема и лицето Р.Д.- адресно регистрирана там, не е установена. Посочено е, че не са установени лица, които да познават Д. или които да посочат нейното местоположение към момента на проверката- без посочване на конкретната дата на проверката. Представено е сведение от съсед от 05.01.2021г. Допълнително, въз основа на разпореждане на съда, без да са част от адм. преписка, са представени от трето неучастващо по делото лице- РУ- Несебър- докладни записки, за  извършени адресни проверки в гр. Обзор, на 23.11.2020г. и на 05.01.2021г; и в двете докладни, за процесния адрес, е отразено, че къщата е необитаема и лицето Р.И.  Д., не е установено на адреса.

По делото се установява също, че въз основа на Заповед №76/22.01.2021г, на Кмета на Община Несебър, на основание чл. 99б от ЗГР, формирана комисия- с посочен състав, която да извърши проверка на сигналните писма на РУ- Несебър, за нарушения на чл. 92, чл. 94, чл. 99 и чл. 99а от ЗГР, за което бъде съставен протокол. Видно от представеният Протокол за извършена проверка от 26.01.2021г. се установява, за процесния адрес, на който е регистрирана Д., е взето решение адресната й регистрация на бъде заличена.

По делото се установява, че въз основа на оспорената Заповед №131/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър, издадена на основание чл. 99, ал.1, вр. чл.99б от ЗГР, е заличена адресната регистрация по настоящ адрес-***, на жалбоподателката Р.И.Д.. В мотивите на заповедта е посочено, че същата се издава, във връзка с постъпил сигнал от РУ- Несебър /без посочен рег. номер/, за направени множество проверки и констатирани нередности по пребиваване по посоченият адрес в гр. Обзор, и въз основа на протокол от 26.01.2021г. на комисията по чл. 99б от ЗГР, обсъден по- горе.

По делото, като част от адм. преписка, не са представени доказателства за депозиран конкретен сигнал за процесния адрес в гр. Обзор, ул. ***, от страна на граждани. Съдът констатира също, че в преписката липсват доказателства за уведомяване на жалбоподателката Д., за образуване на настоящето адм. производство, по издаване на процесната заповед, в т.ч. и чрез изпращане на уведомление на постоянният й адрес в гр. Славяново. По делото няма данни и за надлежно връчване на оспорената заповед.

При така установено от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

Оспорената Заповед №131/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър, предмет на настоящето производство е издадена от компетентен орган, съобразно нормата на чл. 99, ал.3 от ЗГР и в кръга на делегираните със заповед №1919/11.11.2019г. на кмета на Община Несебър, правомощия, и в предписаната от закона форма. При издаването й обаче са допуснати съществени процесуални нарушения, които водят до нейната незаконосъобразност, поради което, заповедта следва да бъде отменена.

Производството по чл. 99б от ЗГР е административно по своя характер и същото приключва с издаването на индивидуален административен акт, с който се засягат права и законни интереси на гражданите, поради което следва да бъдат спазвани общите принципи по АПК. В административна преписка представена по делото, както бе посочено по-горе, липсват и доказателства, че до жалбоподателката Р.Д., в качеството и на заинтересовано лице, по смисъла на чл. 15, ал. 1 и чл. 26 от АПК, е било изпратено надлежно уведомление за образуваното административно производството. Комисията е следвало да установи дали и от кога конкретното лице не живее на посочения адрес, евентуално - мястото, където действително живее, за да бъде уведомено по реда на чл. 26, ал. 1 от АПК, за направеното искане за заличаване на настоящата му адресна регистрация, което не е сторено. По този начин жалбоподателката е била лишена от признатата и гарантирана от закона възможност да участва в тази фаза на административния процес– да се запознае с констатациите от извършената по реда и на основание чл. 99б от ЗГР проверка, да представи доказателства или да поиска събирането на такива, да направи възражения и т. н. Административният орган не е изпълнил и задължението си по чл. 9, ал. 2 от АПК и чл. 36, ал. 1 от АПК да събере всички необходими доказателства, както и задължението по чл. 35 от АПК да издаде акта след като обсъди всички факти и обстоятелства от значение за случая. Налице е непълнота на установената в хода на проведеното административно производство фактическа обстановка, като изводът на административния орган за заличаване адресната регистрация по настоящ адрес на А. Н. се явява необоснован. Поради посоченото процесуално нарушение за задължението за уведомяване, издадената заповед се явява незаконосъобразна само на това основание, по силата на нормата на чл. 168, ал.4 и ал.3 от АПК- отм. ДР бр. 15/2021г, но действащи към момента на издаване на процесната заповед.

Съдът намира също, че оспорената заповед е и материално незаконосъобразна, поради следните съображения: 

Съгласно чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл. 92- нарушения в процедурата за регистрация по настоящ адрес, детайлно регламентирана в самата норма на чл. 92, или при нарушения на чл. 99а- относно броя на лицата, които могат да се регистрират адресно на даден настоящ адрес, но не и когато е констатирано нарушение на чл. 99, ал. 1 от ЗГР, на което правно основание е издадена обжалваната заповед. Съобразно нормата на чл. 99, ал.1 от ЗГР, всяко лице е длъжно, в срок 30 дни, да заяви промяната на настоящия си адрес. Нормата на чл. 99б, ал. 1 от ЗГР, постановява, че при писмен сигнал или по искане на собственик на имот, подадени до орган по чл. 92, ал. 1 или до областния управител за нарушение на чл. 92, чл. 99, ал. 1 и 4 или чл. 99а, както и по собствена инициатива, кметът на общината или на района, издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес. По аргумент от ал. 2, проверката се извършва в 7-дневен срок от издаване на заповедта за определянето на комисията, като за резултатите от нея се съставя протокол. Предметът на проверката по чл. 99б от ЗГР е детайлно регламентиран с разпоредбата на чл. 140а от Наредба №РД-02-20-9/21.05.2012г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, в която се посочва какви точно факти следва да се установяват от комисията. По аргумент от ал. 3 на същата норма, въз основа на установеното при проверката, комисията съставя протокол, който предава на кмета на общината, за издаване на заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл. 92 или 99а от ЗГР. Съгласно ал. 4, въз основа на протокола на комисията и при спазване на чл. 35 от АПК, кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на ЗГР. В случая обаче, формираната въз основа на заповед №76/22.01.2021г, на Кмета на Община Несебър, комисия, не е разгледала правнозначимите факти, касаещи регистрацията по настоящ адрес, по реда на чл.92 от ЗГР, и в този смисъл, проверка от страна на органа, по отношение на фактите, обсновававащи заличаване на регистрацията, на предвидените в закона основания –чл. 92 и чл. 99а от ЗГР, не е извършена, а извършената проверка и направената правна квалификация по чл. 99, ал. 1 от ЗГР, не е основание за заличаване на регистрация.

На основание гореизложеното, следва оспорената Заповед №131/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър, да бъде отменена като незаконосъобразна.

Водим от горното и на основание  чл. 172, ал.2, предл. второ от АПК, Съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ, по жалба на Р.И.Д., ЕГН **********,***, Заповед №131/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър, въз основа на която, Е ЗАЛИЧЕНА адресната й регистрация по настоящ адрес,***, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

 

Решението, на основание чл. 92, ал.14 от ЗГР, е окончателно и не подлежи на обжалване. Копие от същото да се връчи на страните, за сведение.

 

АДМ. СЪДИЯ: /п/