Решение по дело №551/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 292
Дата: 27 ноември 2019 г. (в сила от 4 февруари 2020 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20197110700551
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

292 от 27.11.2019 год., гр. Кюстендил

 

  В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесети ноември хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                                             СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 551 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс ИК).

Делото е образувано по жалба от коалиция „БСП за България”, представлявана от Корнелия Петрова Нинова – председател на Националния съвет на политическа партия „Българска социалистическа партия” и представляващ коалицията, чрез С.И.К. – пълномощник, срещу Решение № 164-МИ/03.11.2019 г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) – Кочериново, с което е обявен за избран за кмет на община Кочериново на втори тур И.С.М., издигнат от политическа партия (ПП) „ГЕРБ”. С жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на решението поради допуснати съществени нарушения на изборния процес. Твърди се, че незаконосъобразно са назначени секционни избирателни комисии (СИК), тъй като в проведените на 18.09.2019 г. консултации на партиите и коалициите с кмета на община Кочериново за съставите на секционните избирателни комисии ПП Движение за права и свободи(член на Местна коалиция „НДСВ коалиция”) е представлявана от пълномощника Силвана Сотирова Рекарска, която към този момент е била заместник-председател на ОИК – Кочериново и нейното участие в консултациите е неправомерно (тя е освободена като заместник-председател на ОИК – Кочериново с Решение № 1168-МИ/23.09.2019 г.), а видно от Решение № 068-МИ/29.09.2019 г. и назначаването на съставите на шестнайсетте секционни избирателни комисии е постановено в съответствие с постигнатото споразумение при проведените консултации. Посочено е, че в качеството си на пълномощник Силвана Рекарска е подписала и заявлението за регистрация на кандидата за кмет на община Кочериново от Местна коалиция „НДСВ коалиция”. Със заличаването на регистрацията на И. С. Ч. за кандидат за кмет на община Кочериново от името на Местна коалиция „НДСВ коалиция” с Решение № 075-МИ/05.10.2019 г. на ОИК – Кочериново е отпаднал правният интерес на тази коалиция от участие в местните избори за кметове и общински съветници в община Кочериново, и въпреки това ПП „ДПС е внесла искане за замяна на техни членове на СИК и такава замяна е извършена с Решение № 097-МИ/24.10.2019 г., в нарушение на ИК. Твърди се, че от протоколите на ОИК– Кочериново за избиране  на кмет на общината, съставени на 28.10.2019 г. и 03.11.2019 г., е видно, че на първия тур броят на избирателите според избирателните списъци, предадени на СИК, е бил 3553, а на втория тур броят на избирателите е бил 3698, т.е. увеличен е със 145, както и че са гласували и са записани под чертата общо 23 граждани на първия тур и 31 граждани на втория тур, което води до основателно съмнение, че са допуснати да гласуват граждани без право на глас и за целта са записвани под чертата на избирателния списък. Освен това ОИК – Кочериново е приела и отразила участието на И. С. Ч. от Местна коалиция НДСВ коалицияв изборния процес, макар кандидатската листа да е заличена, което е опорочило избора на кмет на община Кочериново и е направило вота недействителен, доколкото в бюлетината не са заличени името на местната коалиция, номера на бюлетината и името на кандидата за кмет И. С. Ч., и в резултат на това за същия са подадени три недействителни бюлетини. Посочено е и че изборният процес е опорочен и поради това, че са приети от ОИК решения за преразпределение на бюлетини за избор на кмет по време на първия тур. На 27.10.2019 г. са иззети бюлетини от едни СИК и са предадени на други СИК, като от СИК № 10270002 са иззети 15 броя бюлетини без да се опишат поредни номера на бюлетините по кочани и взетите бюлетини са предадени на СИК № 10270010, и този факт не е описан в секционните протоколи на СИК. Иззети са и 50 броя бюлетини от СИК № 1027003 и са предадени на СИК №10270012 – 15 броя, СИК № 10270013 – 5 броя, и СИК №10270015 – 30 броя, и тези факти не са описани в секционните протоколи на СИК. С тези си действия ОИК – Кочериново е създала опасност да не достигнат бюлетините в двете СИК, от които са иззети. Посочено е, че възникват съмнения за начина на транспортиране, пазене и предаване на бюлетините към секционните избирателни комисии. Твърди се, че изборният процес е опорочен и от участието в местни избори на множество гласоподаватели с настоящ адрес, които нямат родови корени в Община Кочериново и не плащат местни данъци и такси там. Посочено е, че е налице нарушение на чл. 182, ал. 1 от ИК, доколкото е допусната предизборна агитация в стая № 14 на общинската администрация, в която се подавали заявленията за гласуване по настоящ адрес – в същата имало календар на ПП „ГЕРБ, насочен към погледите на посетителите, че кметове на кметства, кметски наместници и служители в общинската администрация са извършвали агитация в изборния ден и са осъществявали контрол на вота на избирателите в нарушение на чл. 182, ал. 4 от ИК, както и че неизвестни лица са заличавали агитационни материали на коалиция „БСП за България чрез залепване на такива на ПП „ГЕРБ, с което е нарушен чл. 183, ал. 5 от ИК. Твърди се и че членове на ОИК – Кочериново са се намесвали в работата на СИК относно гласуването с придружител, което е в правомощията само на председателите на СИК съгласно чл. 236, ал. 1 от ИК, както и при съставянето на протоколите за започване на изборния ден, което е в правомощията само на СИК съгласно чл. 100 от ИК. По изложените съображения се иска отмяна на обжалваното решение и обявяване на избора на И.С.М. *** за недействителен.

В съдебното заседание по делото жалбата се поддържа от процесуалните представители по пълномощие на коалиция „БСП за България” – адвокат Й.Т. и адвокат В. Е..

           ОИК – Кочериново, чрез председателя си – А.Б., оспорва жалбата като неоснователна.

Заинтересованата страна И.С.М., редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебното заседание по делото, и не изразява становище по жалбата.

Заинтересованата страна ПП „ГЕРБ”, редовно призована, не се представлява в съдебното заседание по делото и не изразява становище по жалбата.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:

За участие в насрочените за 27.10.2019 г. местни избори за кмет на община Кочериново са регистрирани следните кандидати: С.Д.Х.. – ПП „Нова алтернатива”, В. К. С. – ПП „ВМРО – Българско национално движение”, И.С.М. – ПП „ГЕРБ”, Костадин Петров Катин – ПП „Воля” и С.В.Г. – коалиция „БСП за България” (регистрацията на И. С. Ч. за кандидат за кмет на община Кочериново, издигнат от Местна коалиция „НДСВ коалиция” е заличена с влязло в сила Решение № 075-МИ/05.10.2019 г. на ОИК – Кочериново). Изборът е проведен в шестнадесет избирателни секции, като в протоколите от същите не са отразени никакви спорове между членовете им. С Решение № 113-МИ/27.10.2019 г. на ОИК – Кочериново, влязло в сила на 31.10.2019 г., са иззети от СИК № ********* в гр. Кочериново 15 броя бюлетини за гласуване за кмет на община с поредни номера по кочан от № 20001386 до № 20001400, и са предадени на СИК №********* в с. Крумово, като е възложено изземването и предаването на бюлетините да се извърши от членове на ОИК – Кочериново от различни партии. В Протокола за предаване и приемане на изборни книжа и материали на СИК №********* от 26.10.2019 г. са отбелязани като предадени 50 броя бюлетини за гласуване на кмет на община – по кочан от № 20000301 до № 20000350, а в Протокола на СИК №102700010от 27.10.2019 г. са посочени като получени 65 броя бюлетини. С Решение № 115-МИ/27.10.2019 г. на ОИК – Кочериново, влязло в сила на 31.10.2019 г., са иззети от СИК № ********* в гр. Кочериново 50 броя бюлетини за гласуване за кмет на община с поредни номера по кочан от № 20001451 до № 20001500, за да бъдат предадени, както следва: на СИК № ********* в с. Фролош – 30 броя, и на СИК №********* в с. Боровец – 20 броя, като е възложено изземването и предаването на бюлетините да се извърши от членове на ОИК – Кочериново от различни партии. С Решение № 117-МИ/27.10.2019 г. на ОИК – Кочериново, влязло в сила на 31.10.2019 г., е решено от иззетите от СИК № ********* в гр. Кочериново 50 броя бюлетини за гласуване за кмет на община да се извърши предаване на 15 броя на СИК № ********* в с. Боровец, 5 броя на СИК №********* в с. Драгодан и 30 броя на СИК № ********* в с. Фролош, като е възложено изземването и предаването на бюлетините да се извърши от членове на ОИК – Кочериново от различни партии. За изземването и предаването на бюлетините са съставени протоколи, в които са описани поредните номера на бюлетините от кочаните за всяка СИК, и същите са подписани от представителите на ОИК – Кочериново, определените с горепосочените решения, и от членовете на съответната СИК. Въз основа на данните от протоколите на секционните избирателни комисии ОИК – Кочериново е изготвила Протокол за избиране на кмет на община Кочериново по образец – Приложение № 92-МИ от 28.10.2019 г., в който е отразила броя на секционните избирателни комисии в общината – 16, броя на секционните избирателни комисии, представили протоколи от гласуването – 16, броя на избирателите според избирателните списъци при предаването им на СИК – 3553 души, в това число 23 избиратели, вписани в допълнителните страници (под чертата) на избирателните списъци в изборния ден, броя на намерените в избирателните кутии бюлетини – 2623, броя на действителните гласове (бюлетини) – 2505, и броя на недействителните недействителните гласове (бюлетини) – 118. В резултат на така обобщените данни ОИК – Кочериново е отчела действителните гласове за кандидатите, както следва: за кандидата Слави Христов – 67 гласа, за кандидата В. С. – 239 гласа, за кандидата И.М. – 1215 гласа, за кандидата Костадин Катин – 273 гласа, и за кандидата С.Г. – 687 гласа (трите бюлетини за заличения кандидат И. Ч. са отчетени като недействителни). В протокола на ОИК е отразено, че при отчитане на резултатите от гласуването в ОИК е постъпила една жалба – от С.Д.Х.., по която е взето Решение № 118-МИ/27.10.2019 г. на ОИК – Кочериново, както и че изборите в изборния район са проведени в спокойна обстановка (с посоченото Решение № 118-МИ/27.10.2019 г. на ОИК – Кочериново, влязло в сила, е отхвърлена жалбата с вх. № 9/27.10.2019 г. от Слави Христов). Така изготвеният протокол е подписан от членовете на ОИК – Кочериново без възражения и особени мнения. Въз основа на данните от протокола ОИК – Кочериново е постановила Решение № 121-МИ/28.10.2019 г., с което е допуснала до участие във втори тур на избора за кмет на община Кочериново на 03.11.2019 г. кандидатите И.С.М. и С.В.Г..

На втория тур изборът е проведен в шестнадесет избирателни секции, като в протоколите от същите не са отразени никакви спорове между членовете им. Въз основа на данните от протоколите на секционните избирателни комисии ОИК – Кочериново е изготвила Протокол за избиране на кмет на община Кочериново по образец – Приложение № 92-МИ от 03.11.2019 г., в който е отразила броя на секционните избирателни комисии в общината – 16, броя на секционните избирателни комисии, представили протоколи от гласуването – 16, броя на избирателите според избирателните списъци при предаването им на СИК – 3698 души, в това число 31 избиратели, вписани в допълнителните страници (под чертата) на избирателните списъци в изборния ден, броя на намерените в избирателните кутии бюлетини – 2672, броя на действителните гласове (бюлетини) – 2605, и броя на недействителните гласове (бюлетини) – 67. В резултат на така обобщените данни ОИК – Кочериново е отчела действителните гласове за кандидатите, както следва: за кандидата И.М. – 1383 гласа и за кандидата С.Г. – 1203 гласа. Така изготвеният протокол е подписан от членовете на ОИК – Кочериново без възражения и особени мнения. Въз основа на данните от протокола ОИК – Кочериново е постановила Решение № 164-МИ/03.11.2019 г., с което обявила за избран за кмет на община Кочереново на втори тур И.С.М., получил 1383 действителни гласа. Решението е прието единодушно от присъстващите членове на ОИК – Кочериново.

            При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок по чл. 459, ал. 1 от ИК, от легитимирана страна, при наличието на правен интерес. Съгласно разпоредбата на чл. 459, ал. 1 от ИК всеки кандидат за кмет, партиите, коалициите и лицето, което представлява инициативния комитет, регистрирали кандидати за избор за кмет, може да обжалват решението на общинската избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите. Видно от приетите доказателства по делото коалиция „БСП за България” е регистрирала С.Г. за кандидат за кмет на община Кочероново. От оспореното решение се установява, че той не е обявен за избран за кмет, т.е. за коалиция „БСП за България” съществува правен интерес от обжалване на резултатите от изборите.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган, в кръга на правомощията му, определени от ИК. Същото е законосъобразно и постановено при точно отчитане на резултатите от изборите.

В производството по чл. 459 от ИК, в което се обжалва решението на ОИК за определяне на резултатите от изборите, се осъществява контрол за законосъобразност на избора, изразяващ се в проверка за наличието на нарушения в изборния процес и преценка за тяхното влияние върху крайния резултат. За да бъде преценена жалбата за основателна, съдът следва да установи такива нарушения при провеждане на избора, които биха довели до опорочаване волята на избирателя и промяна на вота, респ. които биха направили невъзможно определянето на резултата от избора. В това производство съдът следва да отговори на въпроса дали са налице закононарушения, които да водят до неправилно отчитане волята на избирателите за даден кандидат за кмет, и дали същите са такива, които, ако не бяха допуснати, изборният резултат би бил различен. В тази връзка следва да се посочи Решение № 13/28.11.2013 г. на Конституционния съд на Република България по конституционно дело № 14/2013 г., което, макар и да касае законността на избори за народни представители, дава разрешение на принципни въпроси във връзка с избори, произведени по предходния Изборен кодекс, обнародван в „Държавен вестник” бр. 9 от 28 януари 2011 г., и според което, за да бъдат обявени изборите за незаконни, трябва да се констатира, че са налице едновременно две предпоставки: съществени, особено тежки нарушения на изборния процес, относими към основополагащите демократични конституционни принципи на избирателното право (общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване – чл. 10 от Конституцията на Република България (Конституцията) и тежестта на тези нарушения да е от такова естество, че да е невъзможно да се установи действителната воля на избирателите. Само със съмнения, предположения и вероятности за тежки нарушения на изборния процес се омаловажава труда и действията на хиляди хора – избиратели и длъжностни лица, свързани с произвеждане на насрочените с Указ № 163 от 10 юли 2019 г. на Президента на републиката избори за общински съветници и кметове – първите, осъществили конституционното си право да гласуват (чл. 10 от Конституцията), а вторите, в качеството си на органи на изборния процес (СИК, ОИК и ЦИК), без значение от коя политическа партия или коалиция са били предложени (вж. в т. см. Решение № 6547/02.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 856/2016 г., IV о.).

В случая не се установяват съществени нарушения и пороци на произведените на първи и втори тур съответно на 27.10.2019 г. и 03.11.2019 г. избори за кмет на Община Кочериново.

По-конкретно по изложените в жалбата възражения и фактите:

Твърденията за незаконосъобразно назначени секционни избирателни комисии и незаконосъобразно извършени промени (замени) в състава им са неотносими към настоящия спор. Секционните избирателни комисии в страната, каквито са тези при избори за общински съветници и кметове, се назначават от общинските избирателни комисии по реда на глава пета „Избирателни комисии, раздел IV „Секционни избирателни комисии в страната от ИК. Подробно са уредени процедурата, съставът, статутът, изискванията към членовете, заседанията, правомощията. В определени от ИК случаи (чл. 51, ал. 2 и ал. 3; чл. 91, ал. 5; чл. 229) се извършват и промени в състава на СИК. Изключително право на ОИК е не само да назначава (чл. 87, ал. 1, т. 5), но и да освобождава членовете на СИК (чл. 87, ал. 1, т. 6), и за нормалното осъществяване на правомощията на СИК от деня на назначаването до приключване на съответния вид избор, предаването на изборните книжа и материали в общинската избирателна комисия и общинската администрация и т. н. (чл. 93, ал. 1 ИК) е безспорно, че освободените членове трябва да бъдат заместени (заменени) с нови. Решенията на ОИК относно съставите на СИК подлежат на обжалване пред ЦИК съгласно чл. 88 от ИК, а не пред съда и не са предмет на изследване в това производство (вж. в т. см. Решение № 6547/02.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 856/2016 г., IV о.).

Неотносимо към спора е и възражението, че изборният процес е опорочен от участието в местните избори на множество гласоподаватели с настоящ адрес, които нямат родови корени в Община Кочериново и не плащат местни данъци и такси там. Регистрирането по постоянен и настоящ адрес и съставянето на избирателни списъци са производства, които предхождат самите избори и за тях има предвидени процедури за контрол в определените от закона органи и срокове (вж. в т. см. Решение №14142/22.12.2015 г. на ВАС по адм. д. № 13338/2015 г., IV о. и Решение №6547/02.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 856/2016 г., IV о.). Избирателните списъци съгласно чл. 23 от ИК се съставят от общинските администрации по населените места, в които се води регистър на населението и се подписват от кмета на общината, съответно от кмета на кметството или от кметския наместник, и от секретаря на общината. Разпоредбата на чл. 36 от ИК дава възможност на избирател, чиито постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес, при определени в закона условия и срок. Според чл. 406, ал. 1 и чл. 407, ал. 1 от ИК част I от списъка се съставя по постоянния адрес на гражданите, въз основа на Национална база данни „Население от ГД „ГРАО към МРРБ и в него се включват само български граждани, отговарящи на условията на чл. 396, ал. 1 от ИК, в т.ч. и съобразно изискването през последните шест месеца да са живели в съответното населено място (или т. нар. неофициално „изискване за уседналост”). Избирателният списък има характер на официален свидетелстващ документ. От своя страна, начинът на съставяне, заличаване, вписване и дописване в избирателния списък, както и отказите за това, са регламентирани в глава IV „Списъци” от ИК, като в чл. 43 и чл. 45 от ИК е предвидено оспорване на актовете, свързани с непълноти и грешки в избирателния списък, както и отказите за вписване в него, и последните подлежат на обжалване пред административния съд в двудневен срок. Въз основа на предадените на СИК списъци се осъществява и гласуването в изборния ден. За прецизност следва да се посочи, че има разлика в случаите, когато в избирателния списък се вписват лица по настоящ адрес и то най-късно 14 дни преди изборния ден (чл. 36 от ИК), в случаите на вписването на лица в избирателния списък по постоянен адрес до предаване на списъците на СИК (чл. 27, ал. 4 от ИК) и в случаите на дописване в избирателния списък по постоянен адрес, което се извършва в самия изборен ден от СИК (чл. 27, ал. 5 от ИК). В допълнителната страница на избирателния списък се вписват всички данни на избирателя, ако има право да гласува, но не е вписан в избирателния списъкчл. 264, ал. 4 от ИК, който текст се намира намира приложение по силата на препращащата разпоредба на чл. 398 и чл. 424 от ИК. От приетите като доказателства по делото избирателни списъци, декларации и списъци на заличените лица се установява, че при дописването по чл. 27, ал. 5 от ИК в изборния ден на 27.10.2019 г. не са допуснати нарушения, а в изборния ден на 03.11.2019 г. е допуснато едно нарушение – в списъка на СИК № ********* е дописана Йоанна Кирилова Калаузка, която е вписана в списъка на заличените лица. Това нарушение обаче не се отразява на изборния резултат.

Съдът намира, че не представлява нарушение на изборния процес обстоятелството, че в образеца на бюлетината на първия тур са заличени с хоризонтална черта името на Местна коалиция НДСВ коалицияи името на кандидата за кмет И. С. Ч., като е изписано „заличен, доколкото са спазени указанията на ЦИК в тази връзка. Освен това на първия тур за И. Ч. са подадени три гласа, които са отразени като недействителни.

Не е налице соченото в жалбата опорочаване на изборния процес поради приемане от ОИК на решения за преразпределение на бюлетини за избор на кмет по време на първия тур. Както бе посочено по-горе, с Решение № 113-МИ/27.10.2019 г. на ОИК – Кочериново, влязло в сила на 31.10.2019 г., са иззети от СИК № ********* в гр. Кочериново 15 броя бюлетини за гласуване за кмет на община с поредни номера по  кочан от №20001386 до № 20001400, и са предадени на СИК № ********* в с. Крумово, като е възложено изземването и предаването на бюлетините да се извърши от членове на ОИК – Кочериново от различни партии. В Протокола за предаване и приемане на изборни книжа и материали на СИК № ********* от 26.10.2019 г. са отбелязани като предадени 50 броя бюлетини за гласуване на кмет на община – по кочан от № 20000301 до № 20000350, а в Протокола на СИК № ********* от 27.10.2019 г. са посочени като получени 65 броя бюлетини. С Решение № 115-МИ/27.10.2019 г. на ОИК – Кочериново, влязло в сила на 31.10.2019 г., са иззети от СИК № ********* в гр. Кочериново 50 броя бюлетини за гласуване за кмет на община с поредни номера по кочан от № 20001451 до № 20001500, за да бъдат предадени, както следва: на СИК №********* в с. Фролош – 30 броя, и на СИК № ********* в с. Боровец – 20 броя, като е възложено изземването и предаването на бюлетините да се извърши от членове на ОИК – Кочериново от различни партии. С Решение № 117-МИ/27.10.2019 г. на ОИК – Кочериново, влязло в сила на 31.10.2019 г., е решено от иззетите от СИК №********* в гр. Кочериново 50 броя бюлетини за гласуване за кмет на община да се извърши предаване на 15 броя на СИК № ********* в с. Боровец, 5 броя на СИК № ********* в с. Драгодан и 30 броя на СИК № ********* в с. Фролош, като е възложено изземването и предаването на бюлетините да се извърши от членове на ОИК – Кочериново от различни партии. За изземването и предаването на бюлетините са съставени протоколи, в които са описани поредните номера на бюлетините от кочаните за всяка СИК, и същите са подписани от представителите на ОИК – Кочериново, определени с горепосочените решения, и от членовете на съответната СИК. Съдът намира за необходимо да отбележи, че дори и да бе опорочено изземването и предаването на горепосочените бюлетини, това не би се отразило на резултатите от първия тур на изборите.

Неоснователни са посочените в жалбата възражения за опорочаване на изборния процес поради нарушаване на чл. 182, ал. 1, чл. 182, ал. 4 и чл. 183, ал. 5 от ИК. Съгласно чл. 182, ал. 1 от ИК не се допуска предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала, според чл. 182, ал. 4 от ИК не се допуска предизборна агитация 24 часа преди изборния ден и в изборния ден, а разпоредбата на чл. 183, ал. 5 от ИК забранява унищожаването и заличаването на агитационни материали, поставени по определения в кодекса ред, до края на изборния ден. Според Решение № 5/09.07.2013 г. на Конституционния съд на Република България по конституционно дело № 13/2013 г. „… причинната връзка между едно или друго действие на участниците в изборния процес, свързано с агитация, и крайния резултат от изборите не може да бъде установена с правни средства, резултатът от които да бъде използван за доказване ... Няма как да се установи дали изборният резултат би бил различен при отсъствието на твърдените нарушения.”. В контекста на това решение по отношение на горепосочените твърдения в жалбата следва да се отбележи, че дори и да бяха установени нарушенията на посочените забрани, няма как да се установи как това се е отразило на изборния резултат, след като вотът е таен – според чл. 10 от Конституцията изборите се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване, а според чл. 3, ал. 1, изр. 1 от ИК изборите се произвеждат въз основа на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване и осигуряват свободно изразяване на волята на избирателите. Тоест не може да се установи по безспорен и категоричен начин как забранената агитация и унищожаването и заличаването на агитационни материали на коалиция „БСП за България чрез залепване на такива на ПП „ГЕРБ” е повлияла на мисловната дейност на избирателя и за кого точно той е дал своя глас (вж. в т. см. Решение № 891/27.01.2016 г. на ВАС по адм. д. № 13698/2015 г., IV о. и Решение № 4153/11.04.2016 г. на ВАС по адм. д. № 14618/2015 г., IV о.).

В жалбата не са изложени конкретни доводи за намеса на членове на ОИК – Кочериново при гласуването с придружители. В протоколите на СИК няма отбелязване за такива нарушения. Дори и да се приеме, че такива нарушения са били налице, същите не са съществени, доколкото с оглед броя на гласувалите лица с придружители и на първия, и на втория тур, тези нарушения не биха се отразили на резултатите от изборите. Неоснователно е и оплакването в жалбата, че членове на ОИК са се намесвали при съставянето на протоколите за започване на изборния ден. В протоколите на СИК няма отбелязване за такива нарушения. Съдът намира за необходимо да отбележи, че в изборния процес ролята на застъпниците на кандидатите и на членовете на СИК освен всичко друго е да реагират своевременно на нарушения в изборния ден, които следва да обективират по надлежен начин, за да е обективно възможна проверката им впоследствие (вж. в т. см. Решение № 1346/09.02.2016 г. на ВАС по адм. д. № 13812/2015 г., IV о.).

От приетите като доказателства по делото протоколи на СИК се установява, че в шестнайсетте избирателни секции в община Кочериново и на първия, и на втори тур на изборите, изборният ден е започнал в 07:00 часа и е завършил в 20:00 часа, че изборите са протекли в нормална и спокойна обстановка, както и че в секционните комисии не е имало никакви спорове за действителност или недействителност на гласовете. С жалбата не се оспорват отразените в протоколите резултати, не са наведени доводи за неправилно отчетени действителни или недействителни бюлетини от секционните избирателни комисии. Отделно от това, от протоколите на секционните избирателни комисии, които са официални удостоверителни документи, е видно, че спорове между членовете от СИК за резултатите от гласуването и на първия, и на втория тур не са били налице. След като секционните избирателни комисии са съставени от представители на различни политически партии с противоположни интереси в изборния процес, които са могли да направят своите възражения, и такива в настоящия случай не са направени, съдът приема за безспорно установено по делото, че между членовете на секционните избирателни комисии не са съществували спорове по отношение на правилността на отчетените изборни резултати както на първия, така и на втория тур. Протоколите на СИК отразяват действителния вот на избирателите за избор на кмет на община Кочериново и действителното положение за броя на гласувалите лица, броя на недействителните гласове, броя на действителните гласове и броя на гласовете, подадени за всеки от кандидатите. От друга страна, след като протоколите на СИК отразяват действителния вот, правилно е отчетен той и в протоколите на ОИК от двата тура, тъй като последните отразяват данните от протоколите на СИК. Протоколите на ОИК от 28.10.2019 г. и от 03.11.2019 г. съдържат всички данни, посочени от закона, подписани са от всички присъстващи членове на комисията, без особени мнения, в тях не са констатирани допуснати очевидни фактически грешки и не са извършвани поправки. Въз основа на протокола на ОИК – Кочериново от 03.11.2019 г., като официален свидетелстващ документ, следва да се приеме, че оспореното решение на ОИК – Кочериново е законосъобразно, тъй като от събраните по делото доказателства не се потвърдиха оплакванията в жалбата за съществени нарушения на изборния процес. Напротив, установи се, че няма никакви нарушения, които да са довели до опорочаване вота на избирателите и до нарушаване на техните избирателни права.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 459, ал. 10, изр. 1, предл. 1 от ИК, съдът

 

                                                      Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 164-МИ/03.11.2019 г. на Общинска избирателна комисия – Кочериново, с което е обявен за избран за кмет на община Кочериново на втори тур И.С.М..

Решението може да се обжалва от страните пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                                       СЪДИЯ: