О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№………..
гр.
Пловдив, 09 август
2022 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд- Пловдив, IX-ти
състав, в закрито заседание на девети август
през две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
НИКОЛАЙ СТОЯНОВ
като разгледа административно дело №2008 по
описа на съда за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 192, ал. 3
от ЗКН,
вр. чл. 166, ал. 4 от АПК.
Производството
по делото е образувано по жалба на кмета на община Пловдив против Разпореждане
с вх. № 94-00-2655 от 11.07.2022 г., издадено от Петя Ганчовска - главен
инспектор в Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното
наследство" /ГД ИОКН/ при Министерство на културата, с което е приложена
принудителна административна мярка по чл. 192, ал.
1, т. 2, б. "а" ЗКН за констатирано нарушение по чл. 28, ал. 6 ЗКН, извършено от
кмета на Община Пловдив.
С
жалбата се обосновава незаконосъобразност на посоченото разпореждане, като
издадено в нарушение на материалния закон и противоречие с неговите цели. Иска
се да се обяви за нищожно обжалваното разпореждане, като в условията на
евентуалност се иска отмяна на ПАМ. В жалбата е направено и искане за спиране
на допуснатото предварително изпълнение с мотива, че при неизпълнение в срок на
ПАМ жалбоподателят носи административно - наказателна отговорност по чл. 228б
от ЗКН.
Административен
съд – Пловдив, девети състав, като прецени наличните по делото доказателства и
съображенията по отношение искането за спиране на изпълнението, намира за
установено следното:
С
ПАМ вх.№94-00-2655 от 11.07.2022 г. на Главен инспектор в ГД ИОКН при
Министерство на културата на основание чл. 192, ал. 1, т. 2, буква
"а",
във връзка с чл. 22 и чл. 23 от Закона за административните
нарушения и наказания
и е цел преустановяване на нарушения на чл. 28, ал. 6 от ЗКН, на кмета на
община Пловдив са дадени предписания:
1.
Да предприеме действия за
обявяване и провеждане на конкурс за избор на директор на Регионален
исторически музей - Пловдив, съгласно разпоредбите на чл. 28, ал. 6 от ЗКН.
2.
Да предприеме действия за
обявяване и провеждане на конкурс за избор на директор на Регионален архелогически музей - Пловдив, съгласно разпоредбите на чл. 28,
ал. 6 от ЗКН.
3.
Да предприеме действия за
обявяване и провеждане на конкурс за избор на директор на Художествена галерия - Пловдив, съгласно разпоредбите на чл. 28, ал. 6 от ЗКН.
Срока за изпълнение
на посочените по-горе предписания е 31.08.2022 г.
Съдът
намира, че така подаденото искане за спиране на допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение е процесуално допустимо, като подадено от страна с
правен интерес, активно процесуално легитимирана да направи такова искане,
доколкото е адресат на ПАМ, в рамките на срока по чл. 166, ал. 2 от АПК.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
Пред
съд в настоящия състав, не се ангажираха доказателства, от които да се направи
обоснован извод, че предварителното изпълнение на принудителната
административна мярка ще причини на молителя значителни и трудно поправими
имуществени вреди и че с ПАМ се застрашават неговите интереси в по-висока
степен от заложения в закона обществен интерес.
В
приложимата специална норма на чл. 192, ал. 3
от ЗКН,
е предвидено предварително изпълнение на принудителните административни мерки.
Законодателят е преценил, че с оглед интензитета на регулираните обществени
отношения, при налагане на принудителна административна мярка обстоятелствата
по чл. 60, ал. 1 от АПК се презумират.
Искането
за спиране предварителното изпълнение на принудителната административна мярка
до съда е обосновано с обстоятелството, че неизпълнение в срок на ПАМ влече
след себе си административно- наказателна отговорност.
Съдът
може да спре предварителното изпълнение само, ако от страна на жалбоподателя са
посочени и установени значителни или трудно поправими вреди, които биха могли
да настъпят. Такива в случая от страна на жалбоподателя не се доказват. Изложените
основания не представляват реална опасност за настъпването на вреди по смисъла
на чл. 166 АПК. В случая не се установяват и
обстоятелства, от които може да бъде направен извод за засягане на личен
интерес, защитен от закона с интензитет, надвишаващ обществения. На
презумирания в чл. 2, ал. 2 от ЗКН обществен интерес,
жалбоподателя не противопоставя и не доказва свои застрашени или накърнени
лични интереси, които да са от същата или по-висока степен на важност, поради
което да са противопоставими.
Специалната
законова уредба на чл. 192, ал. 2 ЗКН, задължава съда да прецени и
обществения интерес, и личния, като даде приоритет на по-застрашения от
увреждане интерес. Правомощието на съда да спре предварителното изпълнение е
обусловено от надлежна преценка именно на този баланс между защитения от закона
интерес и вероятността за настъпване на значителни или трудно поправими вреди
за лицето, оспорващо административния акт. От данните по делото не може да се
приеме, че засягането на интересите на молителя в процесния случай е
противопоставимо по значимост на визираните обществени интереси. Евентуално
причинените вреди от изпълнението на процесната ПАМ подлежи на обезщетяване по
реда на ЗОДОВ, в случай че бъде установена незаконосъобразността на акта.
Евентуалната административно наказателна отговорност, подлежи на съдебен
контрол.
Предвид
изложеното искането за спиране се явява неоснователно и следва да бъде
отхвърлено.
Предвид гореизложеното и на основание
чл.166, ал.3 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на кмета
на община Пловдив за спиране на допуснатото по закон предварително
изпълнение на ПАМ с вх. № 94-00-2655 от 11.07.2022
г., издадено от Петя Ганчовска - главен инспектор в Главна дирекция
"Инспекторат за опазване на културното наследство" при Министерство
на културата.
Определението
може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Адм.
съдия:.........................
/Н.Стоянов/