Определение по дело №1015/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1678
Дата: 11 октомври 2021 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20217150701015
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 1678/11.10.2021г.

 

гр. Пазарджик, 11.10.2021 г.

               

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–ПАЗАРДЖИК, ІІІ – административен състав, в закрито съдебно заседание на единадесети октомври, две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                        

          СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 1015 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и следващите от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ и е образувано по жалба на Софийски университет „***“, гр. София 1504, бул. **“ № *, представляван от И.Д.Ректор проф. д-р Е. С. против Акт за установяване на задължения по декларация № 10001-139/14.04.2021 г., издаден от С.Г.на длъжност Главен експерт приходи, Звено „Местни приходи“ към Община Батак.

Задълженията за данък върху недвижимите имоти представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Според чл. 166, ал. 1 от този кодекс установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху недвижимите имоти този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съгласно чл. 4, ал. 5 ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Същевременно редът за издаване на административните актове, с които се определят задължения въз основа на декларация, е уреден в глава 14 на ДОПК, като в  чл. 107, ал. 4 на кодекса е регламентиран редът за оспорването им. Съгласно цитираната разпоредба на ДОПК актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци и такси е по реда на ДОПК.

Доколкото е налице ред, установен в специален закон, не могат да намерят приложение общите правила за оспорване на административните актове по Административнопроцесуалния кодекс, където на оспорващия е предоставена възможността да избира дали да отнесе въпроса пред по-горестоящия административен орган или да сезира съда.

Към административния ред за обжалване препраща чл. 4, ал. 5 ЗМДТ във връзка с определянето на решаващия орган по смисъла на чл. 152, ал. 2 ДОПК. Обжалването по административен ред за тези актове е процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването по съдебен ред, доколкото в чл. 144 ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал. 1 ДОПК.

По силата на чл. 156, ал. 2 ДОПК ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. ДОПК изисква жалбоподателят да е изчерпал административния ред за обжалване като задължителна процесуална предпоставка за развитие на съдебното производство.

Анализът на посочените разпоредби, приложен към разглеждания в настоящото производство случай, налага извода, че жалбата, с която е сезиран съдът в настоящото производство, съдържа оспорване на административен акт, което не е било предявено по административен ред.

Ето защо жалбата, с която се оспорва акт за установяване на задължения по декларация № 10001-139/14.04.2021 г., издаден от С. .на длъжност Главен експерт приходи, Звено „Местни приходи“ към Община Батак, се явява недопустима и производството по делото следва да се прекрати.

Така мотивиран и на основание чл. 156, ал. 2 и чл. 157, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, и чл. 159, т. 1 от Административно-процесуалния кодекс, Административен съд – Пазарджик, ІІІ - състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Софийски университет „Св. Климент Охридски“, гр. София 1504, бул. **“ № *, представляван от И.Д.Ректор проф. д-р Е. С. против Акт за установяване на задължения по декларация № 10001-139/14.04.2021 г., издаден от С. Г. на длъжност Главен експерт приходи, Звено „Местни приходи“ към Община Батак.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1015/2021 г. по описа на Административен съд – Пазарджик, ІІІ - състав.

ИЗПРАЩА преписката по компетентност на началник отдел „МДТ“ при Община гр. Батак.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                   СЪДИЯ: /п/

 

Определение № 1144 от 08.02.2022г. на ВАС - София, Осмо отделение по АД № 1031/2022г. - ОТМЕНЯ Определение № 1678/11.10.2021 г., постановено по адм. дело № 1015/2021 г. по описа на Административен съд - Пазарджик.
ВРЪЩА делото на същия съдебен състав за продължаване на съдопроизводствените действия, при правилно конституиране на страните в процеса.