О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№
1678/11.10.2021г.
гр. Пазарджик, 11.10.2021 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–ПАЗАРДЖИК, ІІІ – административен състав, в закрито
съдебно заседание на единадесети октомври, две хиляди двадесет и първа година в
състав:
СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА
КРИВИРАЛЧЕВА
като
разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 1015 по описа за 2021
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 156 и следващите от
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл. 4, ал. 1 от
Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ и е
образувано по жалба на Софийски университет „***“, гр. София 1504, бул. **“ №
*, представляван от И.Д.Ректор проф. д-р Е. С. против Акт за установяване на
задължения по декларация № 10001-139/14.04.2021 г., издаден от С.Г.на длъжност
Главен експерт приходи, Звено „Местни приходи“ към Община Батак.
Задълженията за данък върху недвижимите имоти
представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2,
т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Според чл. 166, ал. 1 от този кодекс установяването на публичните вземания се
извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията
за данък върху недвижимите имоти този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 от
Закона за местните данъци и такси, според
който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се
извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва
по същия ред.
Съгласно чл. 4, ал. 5 ЗМДТ кметът
на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни
приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция
за приходите. Същевременно редът за издаване на административните актове, с
които се определят задължения въз основа на декларация, е уреден в глава 14 на ДОПК, като в чл. 107, ал. 4 на кодекса е
регламентиран редът за оспорването им. Съгласно цитираната разпоредба на ДОПК
актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от
получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по
издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци и такси
е по реда на ДОПК.
Доколкото е налице ред, установен в специален закон, не
могат да намерят приложение общите правила за оспорване на административните
актове по Административнопроцесуалния кодекс, където на оспорващия е
предоставена възможността да избира дали да отнесе въпроса пред по-горестоящия
административен орган или да сезира съда.
Към административния ред за обжалване препраща чл. 4, ал. 5 ЗМДТ във връзка с определянето на решаващия орган по смисъла
на чл. 152, ал. 2 ДОПК.
Обжалването по административен ред за тези актове е процесуална предпоставка за
допустимостта на обжалването по съдебен ред, доколкото в чл. 144 ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на
ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал. 1 ДОПК.
По силата на чл. 156, ал. 2 ДОПК ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в
частта, в която не е обжалван по административен ред. ДОПК изисква
жалбоподателят да е изчерпал административния ред за обжалване като
задължителна процесуална предпоставка за развитие на съдебното производство.
Анализът на посочените разпоредби, приложен към
разглеждания в настоящото производство случай, налага извода, че жалбата, с
която е сезиран съдът в настоящото производство, съдържа оспорване на
административен акт, което не е било предявено по административен ред.
Ето защо жалбата, с която се оспорва акт за установяване на задължения по декларация № 10001-139/14.04.2021 г.,
издаден от С. .на длъжност Главен експерт приходи, Звено „Местни приходи“ към
Община Батак, се явява недопустима и производството
по делото следва да се прекрати.
Така мотивиран и на основание чл. 156, ал. 2 и чл. 157, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, и чл. 159, т. 1 от Административно-процесуалния
кодекс, Административен съд – Пазарджик, ІІІ - състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Софийски университет
„Св. Климент Охридски“, гр. София 1504, бул. **“ № *, представляван от
И.Д.Ректор проф. д-р Е. С. против Акт за установяване на задължения по
декларация № 10001-139/14.04.2021 г., издаден от С. Г. на длъжност Главен
експерт приходи, Звено „Местни приходи“ към Община Батак.
ПРЕКРАТЯВА производството по
адм. дело № 1015/2021 г. по описа на Административен съд – Пазарджик, ІІІ -
състав.
ИЗПРАЩА
преписката по компетентност на началник отдел „МДТ“ при Община гр. Батак.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 -
дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: /п/
Определение
№ 1144 от 08.02.2022г. на ВАС - София, Осмо отделение по АД № 1031/2022г. -
ОТМЕНЯ Определение № 1678/11.10.2021 г., постановено по адм. дело № 1015/2021
г. по описа на Административен съд - Пазарджик.
ВРЪЩА делото на
същия съдебен състав за продължаване на съдопроизводствените действия, при
правилно конституиране на страните в процеса.