Решение по дело №78/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 април 2022 г. (в сила от 14 април 2022 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20227260700078
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 254

гр. Хасково, 14.04.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ХАСКОВО, в публично заседание на двадесет и трети март, през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕНКА КОСТОВА

                        ЧЛЕНОВЕ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА-ИВАНОВА

                      АНТОАНЕТА МУТРУШЕВА

 

при секретаря Ангелина Латунова и в присъствието на прокурор Петър Мидов от ОП- Хасково, като разгледа докладваното от съдия Костова АНД (К) № 78 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е касационно по реда на чл.63в от ЗАНН, вр. с чл.208 и сл.от АПК.

Образувано е по касационна жалба от М.Д.М., ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Р.А., срещу Решение № 514/ 13.12.2021г., постановено по АНД № 576/2021 г. по описа на Pайонен съд Димитровград.

В касационната жалба се твърди, че решението е неправилно, тъй като въззивния съд не се е произнесъл и не е обсъдил всички заявени в жалбата оплаквания за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление, а тези доказателства, които е обсъдил, въз основа на тях е достигнал до неправилни правни изводи. Районен съд Димитровград несъобразил, че разглежданото наказателно постановление било издадено при неизяснена фактическа обстановка, в нарушение на чл.52, ал.4 от ЗАНН. На лице било разминаване между АУАН и НП по отношение на заеманата от актосъставителя длъжност в структурите на МВР, за да се обоснове дали е материално компетентен за валидно установяване на вписаното административно нарушение. На следващо място се сочи, че АУАН не отговарял на изискването за форма заложено в чл.42 от ЗАНН. В същия не било посочено и мястото на извършване на нарушението. На лице било и несъответствие между посочените нарушени законови разпоредби и описанието на нарушението и обстоятелствата, при които било извършено. Не била доказана и субективната страна на нарушението съгласно чл.6 от ЗАНН, а именно виновното извършване от страна на жалбоподателя на вмененото му нарушение. Освен това се сочи, че е следвало да намери приложение разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН, тъй като към настоящия момент заповедта на министъра на здравеопазването, която се сочи в НП, че била нарушена, вече била отменена. На следващо място в касационната жалба се развиват съображения за приложимост на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Предвид гореизложеното, се моли да бъде отменено обжалваното решение и бъде постановено ново, с което да бъде отменено изцяло Наказателно постановление № 254р-405/12.03.2021г. на Директор на ОДМВР - Хасково. Претендира се и присъждане на направените по делото разноски. Изложените в жалбата съображения се поддържат и в депозираната по делото молба от процесуалния представител на жалбоподателя.

Ответникът – Областна дирекция на МВР – Хасково в депозирано по делото чрез процесуален представител писмено становище предлага да бъде потвърдено обжалваното решение на Районен съд Димитровград и заявява искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева.

Представителят на Окръжна прокуратура Хасково намира жалбата за основателна и предлага решението на Районен съд Димитровград, да бъде отменено, както и наказателното постановление, поради маловажност.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намери жалбата за допустима, като подадена в срок и от надлежна страна.

Разгледана по същество, същата е неоснователна, поради следните съображения:

С Решение № 154/13.12.2021 г., постановено по АНД № 576/2021 г., Районен съд Димитровград е потвърдил като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 254р-405/12.03.2021 г., издадено от директора на ОДМВР - Хасково, с което на М.Д.М., на основание чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето е наложено наказание глоба в размер на 300.00 лв. за това, че на 07.02.2021 г. около 08:40 часа в гр.Димитровград, на „Автомобилен пазар“, на открито обществено място, в условията на въведена извънредна епидемична обстановка в Република България, въведена и удължавана с решения на Министерския съвет, във връзка с т. 16 от издадена Заповед № РД-01-677/2020г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-52/2021г. на Министъра на здравеопазването, лицето се е движило, без да е поставило защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата му, с което виновно е нарушил чл. 209а, ал. 1 във връзка с чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето, във връзка с т. 16 от Заповед № РД-01-677/2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-52/2021 г. на Министъра на здравеопазването.

За да постанови решението си, районният съд е приел за установено от фактическа страна, че на 07.02.2021 г. в гр.Димитровград, на „Автомобилен пазар“, служители на МВР възприели жалбоподателя, който не бил с поставена маска на лицето, за което деяние същият бил санкциониран с процесното наказателно постановление за нарушение на чл. 209а, ал. 1, във връзка с чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето, във връзка с т. 16 от Заповед № РД-01-677/2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-52/2021 г. на Министъра на здравеопазването. В решението си съдът е обсъдил въведените със Закона за здравето мерки, чието предназначение е да предпазят обществото от опасността за живота и здравето на населението от COVID-19 и въвеждането на специално законодателство в тази връзка, след което е изложил доводи, свързани със законосъобразността на обжалваното наказателно постановление. Обсъдена е и релевантната заповед на Министъра на здравеопазването, въвеждаща изискването за поставена защитна маска за лице на посочените в заповедта места, чието неспазване е скрепено със съответната санкция.

Изложени са доводи в насока, че е налице правилна квалификация на нарушението и правилно словесно описание на същото. Конкретното нарушение е прието за безспорно установено, като съдът е изложил доводи и за извършената преценка, че не се касае за маловажен случай, съответно, че наказанието е определено в минимален размер, поради което не се налага излагането на мотиви във връзка с неговото определяне.

При извършената служебна проверка на обжалваното решение касационната инстанция намери, че в същото относимите факти са възприети от съда въз основа на допустими доказателствени средства, събрани по изискуемия процесуален ред, като фактическите изводи са направени след надлежен анализ и преценка на събраните по делото доказателства.

При съставянето на АУАН не са допуснати съществени процесуални нарушения, спазени са съответно и сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Не са налице допуснати съществени процесуални нарушения и при издаването на наказателното постановление, като последното съдържа всички необходими реквизити, визирани в чл. 57 от ЗАНН. Не се споделя възражението за наличие на допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените, които да налагат отмяна на санкционния акт. В тази връзка основание за отмяна на наказателното постановление би било наличието на допуснати съществени нарушения при съставянето на АУАН и НП или съществени нередовности в тяхното съдържание, които да са довели до ограничаване правото на защита на лицето, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, или да възпрепятстват съдебната проверка за законосъобразност на издаденото наказателно постановление. Такива в конкретния случай не са налице, въпреки изложените в тази насока твърдения в касационната жалба.

При посочване на правната квалификация на нарушението, в наказателното постановление е отразено: "чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето във връзка с чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето, във връзка с т. 16 от Заповед № РД-01-677/2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-52/2021 г. на Министъра на здравеопазването". Релевантната т. 16 от цитираната заповед регламентира изискването на всички пазари, тържища и базари да се създаде организация за еднопосочно движение и осигуряване на дистанция от най-малко 1,5 м. между посетителите, както и изискването работещите и посетителите да носят защитна маска за лице. В акта и наказателното постановление е налице описание на нарушението, в съответствие с изискванията на чл. 42 от ЗАНН и чл. 57 от ЗАНН. Изрично е отразено, че е нарушена противоепидемична мярка, въведена на основание чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето. В този смисъл, касационният състав намира, че е налице правилна квалификация на нарушението и надлежно словесно описание на административното нарушение.

Споделят се и правните изводи на въззивния съд относно безспорната установеност на вмененото на лицето нарушение. С разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, в приложимата към процесния период редакция, е предвидено административно наказание "глоба" от 300 до 1 000 лева за нарушаване или неизпълнение на въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление. С нормата на чл. 63, ал. 4 от ЗЗ, също в приложимата към процесния период редакция, в правомощие на министъра на здравеопазването, е вменено при възникване на извънредна епидемична обстановка, да въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион. Видно е, че както нормата на чл. 63, ал. 4 от ЗЗ, така и тази на чл. 209а, ал. 1 от същия закон, са бланкетни, а установяването на конкретните противоепидемични мерки, като правила на поведение, целящи опазване живота и здравето на населението, е предоставено в правомощията на министъра на здравеопазването. В конкретния случай такава се явява горецитираната Заповед № РД-01-677/2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-52/2021 г., издадена от Министъра на здравеопазването, с която се въвеждат противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 27.11.2020 г. до 30.04.2021 г. В т. 16 от заповедта е посочено, че посетителите на всички пазари, тържища и базари следва да носят защитна маска за лице. Неизпълнението на посоченото задължение правилно е квалифицирано от административнонаказващия орган като нарушение на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето.

Напълно се споделя от настоящата инстанция и преценката на районния съд, че случаят не разкрива особености, които да го отличават с липса на обществена опасност, или явно незначителна такава, поради което не може да се квалифицира като маловажен по чл. 28 от ЗАНН.

В този смисъл, като е потвърдил наказателното постановление, районният съд е приложил правилно материалния закон и е постановил валидно, допустимо и съответстващо на закона решение. Не са налице касационни основания за ревизията на същото по смисъла на чл. 348 от НПК, което обуславя оставянето му в сила.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане от страна на касационния ответник пред административния съд за присъждане на разноски на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, касационния жалбоподател следва да бъде осъден да му заплати сумата от 80.00 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение за защита пред настоящата съдебна инстанция, определено в минималния размер по чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ с оглед фактическата и правна сложност на делото.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 154/13.12.2021г., постановено по АНД № 576/2021 г. по описа на Pайонен съд Димитровград.

ОСЪЖДА М.Д.М., ЕГН ********** ***, да заплати на Областна дирекция на МВР – Хасково сумата от 80.00 лева (осемдесет лева), представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

        2.