Решение по дело №635/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20197140700635
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 165/13.04. 2020 г.

 

           Административен съд - Монтана, в публичното съдебно заседание на  тринадесети март ,през две хиляди и двадесета година в състав :  

 

                                                                  Председател:ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                                         Членове:СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                                        БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                                                                       

при секретаря……...Петя Видова …и с участието на прокурора Олег Димитров …….като разгледа докладваното от съдията…БИСЕРКА БОЙЧЕВА…адм.д.№635/2019г. по описа на Административен съд Монтана………………….………………………….........................................................

 Съдебното производство е по раздел ІІІ ,глава 10 от АПК/чл.185-196 от АПК/ .

Делото е образувано по  протест на прокурор при  Окръжна прокуратура-Монтана Галя Александрова против Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност на територията на Община Медковец,приета с Решение№328 по Протокол№40/26.03.2015г.на ОС-Медковец. В протеста  се поддържа ,че Наредбата е нищожна при липса на компетентност на Общинския съвет да издава наредби за регулиране на обществени отношения от местно ниво в областта на пожарната безопасност ,ако не е  изрично овластен за това от Конституцията на Република България или закон. В съдебно заседание не се явява и не взема становище.

 Ответникът-ОС-Медковец ,чрез неговия председател не се явява и не изпраща процесуален представител, не взема становище .

 Представителят на Окръжна прокуратура-Монтана в съдебно заседание поддържа протеста  и  моли да бъде уважен.

 Административен съд Монтана , след преценка на събраните по делото писмени доказателства , становищата на страните и въз основа на закона, приема следното:

Доколкото оспорването на подзаконовите нормативни актове не е ограничено със срок, на основание чл.187,ал.1 от АПК и доколкото законът дава право на прокурора да протестира подзаконови нормативни актове ,каквато е наредбата,съгласно нормата на чл.186,ал.2 АПК , протеста като  подаден от легитимирано лице се явява  допустим  за разглеждане. Разгледан по същество е и  основателен, като съображенията за това на съда  са следните:

От фактическа страна е установено ,че по докладна записка на кмета на община Медковец е прието Решение№328 по Протокол№40/26.03.2015г.на ОС-Медковец,с което  е приета Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност на територията на Община Медковец.Решението е прието с 10 гласа „за“ ,0 „против“ и 0 „въздържал се“,при спазване необходимия кворум.

По отношение компетентността на органа.

По естеството си Наредбата е нормативен административен акт съгласно определението на чл.75, ал.1 АПК, защото съдържа административноправни норми, отнасящи се за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие. В същия смисъл е и дефиницията на чл.1а ЗНА.По силата на чл.76, ал.1 АПК нормативни административни актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи /така е и според чл.2, ал.1 ЗНА/.Следва да се отбележи, че компетентността на органа винаги се определя в съответствие с материалния закон, като това е пряко следствие от нормата на чл.4, ал.1 КРБ и чл.4, ал.1 АПК.Разпоредбите, посветени на компетентността, не могат да се тълкуват разширително, поради изключителния им характер. Така е, защото всяка власт /в т. ч. и за вземане на определено решение, каквато всъщност е компетентността,/ се учредява изрично.Според чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

Оспорваната наредба е приета като подзаконов нормативен административен акт с това значение, базиран на нормата по чл. 76 ал. 3 АПК и е издадена на основание чл. 21 ал.2 от Закона за местното самоуправление и местна администрация/ЗМСМА/.Вярно е ,че Общинският съвет има нормотворческа компетентност, както и други органи, но следва да е изрично овластен за това от Конституцията или закон, за да е валиден неговия акт /чл.76 ал. 1 АПК./

С приемането на разглежданата Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност на територията на Община Медковец ,Общински съвет Медковец е разширил приложното поле на дадените му компетенции с разпоредбата на чл. 8 от ЗНА и чл. 76 ал. 1 АПК, съгласно които е допустимо Общинският съвет да издава наредби, с които да урежда обществени отношения от местно значение, но това следва да стане съобразно нормативните актове от по-висока степен.

Цитираната норма на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА оправомощава общинските съвети да приемат правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения,т. е. тя определя единствено видовете актове, които приема общинският съвет като орган на местното самоуправление.

Липсва изрично основание, предвидено в ЗМСМА, даващо право на общинския съвет да издаде наредба за регулиране на местно ниво на обществените отношения, свързани с пожарната безопасност.

Не е предвидено такова основание и в други нормативни актове от по-висока степен.

След проверка на разпоредбите на специалния ЗМВР не се откриват разпоредби, овластяващи местния орган на власт да приема такъв подзаконов нормативен акт.Подходът на законодателя е категоричен и, че правните норми за безопасност от пожари се въвеждат от орган, който разпростира правомощията си на цялата територия на страната, респ. обратното - не предвижда създаване на самостоятелни нормативни изисквания в отделните административно-териториални центрове, каквито са общините.

Не води до друг извод и разпоредбата на чл. 137, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, според която за осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита при бедствия в населените места органите на държавната власт и местното самоуправление осигуряват спазването на правилата и нормите за пожарна безопасност и защита при бедствия на териториите на общините и кметствата и разработват съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна безопасност в съответните населени места.

От горното става ясно, че в закона изчерпателно е посочен кръгът на прерогативите на местния орган на власт и той касае съблюдаването на вече създадените правила и норми, както и съвместното въвеждане на изисквания според характерни, свойствени, типични за съответните населени места условия. Очевидно не това е сторено от общинския съвет. Оправомощаването за нормотворчество винаги е конкретно, а на общинския съвет не е предоставена власт да приеме оспорваната наредба.

При сравнение освен с цитираните норми от ЗМВР, но и с разпоредбите на Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 година за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на инвестиционното проектиране, Наредба № Із-1971 от 29.10.2009 година за строително- технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството, Наредба № 8121з-758 от 22.10.2014 година за осъществяване на превантивна дейност от органите за пожарна безопасност и защита на населението на Министерството на вътрешните работи, издадена от министъра на вътрешните работи, Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 година за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол на министъра на вътрешните работи ,Наредба № 8121з-968 от 10.12.2014 г.за правилата и нормите за пожарна безопасност при извършване на дейности в земеделските земи, издадена от министъра на земеделието и храните , Наредба № 8121з-531 от 09.09.2014 година за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола върху тях, издадена от министъра на вътрешните работи, Наредба за реда за създаване и организиране дейността на доброволните формирования за предотвратяване или овладяване на бедствия, пожари и извънредни ситуации и отстраняване на последиците от тях, приета с ПМС № 123 от 25.06.2012 година, е видно, че относимите въпроси са уредени в нормативни актове от по-висок ранг.

От изложеното по-горе следва ,че с приемане на Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност на територията на Община Медковец общинския съвет е осъществил нормотворческа дейност над своята компетентност, тъй като няма нормативен акт от по-висока степен, който да дава правомощие на Общинските съвети да уреждат този вид обществени отношения на местно ниво.

 По изложените съображения съдът намира , че оспорената Наредба  е нищожна ,при липса на специално овластяване за издаването й в акт от по-висока степен за регулиране на обществени отношения ,засягащи пожарната безопасност на местно ниво.Протестът,като основателен, следва да се уважи.При наличие на нищожност на акта  ,не следва да се обсъждат другите основания за отмяна на акта по чл.146,т.2-5 АПК.

При направено искане за разноски от ОП-Монтана ,чрез представляващия ги прокурор , същите се дължат на основание чл.143,ал.1 от АПК. Водим от гореизложените мотиви, административният съд

 

                                                     Р      Е       Ш      И :

 

ПРОГЛАСЯВА  нищожността на Наредба за правилата и нормите за пожарна безопасност на територията на Община Медковец,приета с Решение№328 по Протокол№40/ 26.03.2015г.на ОС-Медковец.

ОСЪЖДА Общински съвет-Медковец  да заплати на ОП-Монтана разноски по делото в размер на 20/двадесет/лв. за обявление  в ДВ .

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба  пред ВАС  в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението подлежи на обнародване в Държавен вестник и влиза в сила от деня на обнародването му.

                                                     

                                                                               

 

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ :                            

 

                                                                         ЧЛЕНОВЕ:1.           

 

 

                                                                                            2.