Решение по дело №806/2019 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 260109
Дата: 19 ноември 2020 г.
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20192330200806
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2019 г.

Съдържание на акта

            РЕШЕНИЕ

№ 260109/19.11.2020 г.                                              19.11.2020 г.                               гр.Ямбол

 

в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, на осми октомври две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в следния състав :                         

 

                                                                                Председател: Г.Василев                                                                                                               

                                                             Съдебни заседатели:1………………..

 

                                   2………………..

 

Секретар Ж..

Прокурор …………

като разгледа докладваното от съдия Г.Василев

АНД № 806/2019 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе  взе  предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Г.В.Х. ***, против Наказателно постановление /НП/№ 611/15.05.2019 г. на Зам.кмета на Община-Ямбол, с което за нарушаване на  чл.13, т.4 от Наредба №1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община-Ямбол, на основание чл.39, ал.1, т.7 от Наредба №1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община-Ямбол му е наложено наказание „глоба“ в размер на 30 лв.

Жалбоподателят, редовно призован, не се явява в с.з., но чрез упълномощен адвокат пледира за отмяна на НП, като незаконосъобразно издадено, т.к. НП е издадено по АУАН, който не е предявен на жалбоподателя. Навеждат се и доводи за неправилно приложение на материалния закон и отмяна на НП. Според процесуалния представител, фактическото описание на нарушението сочи нарушение на разпоредбата на чл.13, т.1 от Наредба№1 на Община-Ямбол, а не на чл.13, т.4, защото процесният лек автомобил/л.а./ не е бил паркиран, а е престоявал, по смисъла на чл.93 от ЗДвП – извършвали са се товарно-разтоварни работи в присъствието на водача. В този случай, нарушението е следвало да бъде квалифицирано по чл.13, т.1 от наредбата. С Решение № 170/28.12.2016 г. по АНД№ 259/2016 г. АС-Ямбол е отменил Наредбата в тази част, и според адвоката на жалбоподателя, поради липса на правна норма, престоят на л.а. е квалифициран по чл.13, т.4 от Наредба№1 на Община –Ямбол. Според представителя на жалбоподателя е следвало да бъдат приложени и видеозаписите при констатиране на нарушението, за да се установи категорично дали е имало престой или паркиране, и макар това да е можело да бъде сторено от контролния орган, записът не е приложен към АУАН, и не е представен и по-късно в съда, защото или не е имало такъв запис, или той не е бил в интерес на контролния орган. Прави се искане и за присъждане на разноските по делото.

Вьззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител в с.з.

Съдът възобнови съдебното производство, т.к. прие, че събрания до този момент доказателствен материал не е достатъчен, за да се изясни обективната истина по делото и допусна до разпит като свидетели служители от ОП “Платени зони за паркиране“ и инспектор на репатриращия автомобил на Община-Ямбол.

При пледоариите въззиваемата страна не изпрати представител, а адвоката на жалбоподателя заяви, че поддържа пледоарията от предходното разглеждане на делото по същество.

 

Сьдьт, след като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

На 25.04.2019 г. на жалбоподателя Г.Х. бил съставен АУАН от св. С.Ж. *** към Звено “Общинска полиция“, за това, че на 25.04.2019 г., около 13.50 ч., в гр. Ямбол на ул. Кара Кольо, пред № 6, е паркирал л.а. “Фолксваген“ с рег. № ЕН *** КВ извън определените за това места – върху тротоарната площ.

АУАН бил съставен от полицая в присъствието на свидетелите Г.Г. и К.Н. – служители в ОП “Платени зони за паркиране и Общински пазар“. При изготвянето на АУАН присъствал и бащата на жалбоподателя – св. В. Х.. В акта било посочено, че е нарушена разпоредбата на чл.13, т.4 от Наредба № 1 на Общински съвет - Ямбол. След съставянето на АУАН, жалбоподателят посочил, че има възражения, но не изложи такива в акта.

На 15.05.2019 г. е издадено НП от Зам.кмета на Община - Ямбол, с което на жалбоподателя за нарушение на разпоредбата на чл.13, т.4 от Наредба №1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община-Ямбол е наложено административно наказание „глоба“ в р-р на 30 лв.

Горната фактическа обстановка сьдьт приема за установена от събраните по делото гласни и писмени доказателства – АУАН, НП, заповед на кмета на Община-Ямбол, писма-справки от Община-Ямбол прочетени на основание чл.283 от НПК.

Сьдьт кредитира изцяло показанията на разпитаните в с.з. свидетели С.Ж., Г.Г. и К.Н., че е съставен АУАН на жалбоподателя за неправилно паркиране, т.к. свидетелите са изпълнявали добросъвестно работата си и тези показания кореспондират, както помежду си, така и с писмените доказателства по делото – АУАН, НП, заповед на кмета на Община-Ямбол и писма-справки от Община-Ямбол.

Съдът не кредитира онази част от показанията на св. Валентин Х., в които се сочи, че е имало товарно-разтоварни работи от склада на тяхната фирма към процесния автомобил и проведен разговор за този товар, т.к. никой от останалите свидетели не посочи, че е имало товарене на стока в л.а. и разговор за това, и в този смисъл показанията на бащата на жалбоподателя са изолирани и не се подкрепят от останалия доказателствен материал. В тази насока е и ръкописния текст в АУАН, в който не е посочено от жалбоподателя, че е извършвал товарене на стока на автомобила си.

В останалата част съдът приема за достоверни показанията на св. В.Х., т.к. показанията му са в унисон с кредитирания от съда останал доказателствен материал.    

 

От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е допустима и подадена в срок. Разгледана по същество жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

АУАН и НП са незаконосъобразно издадени.

Допуснати са нарушения при съставянето на АУАН и НП на разпоредбите на чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. И в АУАН, и в НП са описани всички фактически обстоятелства, касаещи извършеното административно нарушение – време, място и начин на извършване на нарушението, но са посочени различни нормативни актове на Община – Ямбол. В АУАН се сочи, че е нарушена разпоредбата на чл.13, т.4 от Наредба № 1 на Общински съвет - Ямбол, а в НП, че е нарушена разпоредбата на чл.13, т.4 от Наредба №1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община-Ямбол. Нарушени са разпоредбите на чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Има противоречие между юридическото формулиране на административното нарушение в акта и в НП. Посочените разпоредби от ЗАНН са императивни, като при тяхното неспазване се ограничава съществено правото на защита на жалбоподателя, гарантирана от закона, още при съставянето на АУАН да му бъде точно и ясно разяснено, както от фактическа, така и от правна страна какво нарушение е извършил, като задължително обстоятелствата, при които е извършено нарушението трябва да съответстват на хипотезата и диспозицията на материалната правна норма, която е нарушена. В Община – Ямбол към момента на констатиране на административното нарушение няма приета Наредба № 1 на Общински съвет – Ямбол, която да касае паркирането на МПС. Съответно още при съставянето на АУАН на жалбоподателя не е ясно, по кой нормативен акт е наказан и е следвало да предполага, че наказанието е по чл.13, т.4 от Наредба №1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община-Ямбол. Този факт му е станал известен при връчване на НП или до този момент той не е знаел по коя наредба на Община - Ямбол всъщност му е съставен АУАН. В този случай жалбоподателят е бил лишен и от възможността да се защити по образуваното вече с АУАН административнонаказателно производство и да направи адекватни възражения по чл.44, ал.1 от ЗАНН, защото защитата на нарушителя не касае само фактическото формулиране на административното нарушение, а и неговата правна квалификация, както и компетентността на контролния орган и цялата процедурата по установяване на административното нарушение, приключваща с издаването на АУАН. В случая не може да се приложи разпоредбата на чл.53, ал.2 от ЗАНН при издаването на НП, защото могат да се отстраняват само нередовности в АУАН, които не касаят времето, мястото, начина на извършване на административното нарушение и правната норма, която е била нарушена виновно. Корекция на правната норма и закон/наредба по чл.53, ал.2 от ЗАНН може да има само при приложението на закон за същото, еднакво или по-леко наказуемо нарушение, без съществено изменение на обстоятелствената част на нарушението, а не за пръв път с НП да се посочи нарушената правна норма и нормативния акт, който е нарушил виновно жалбоподателя.    

Допуснатите нарушения не могат да бъдат отстранени от съда, поради което НП като незаконосъобразно издадено следва да бъде отменено. В тази връзка, съдът споделя само извода на процесуалния представител на жалбоподателя относно това, че НП е незаконосъобразно издадено, но не и доводите му за допуснато съществено нарушение при изписване на номера на АУАН, защото е видно от материалите по делото, че се касае за техническа грешка. Съдът не приема за основателна и аргументацията на представителя на жалбоподателя по съществото над делото, защото бе установено, че има извършено административно нарушение поради неправилно паркиране, а не престой на л.а. за извършване на товарно-разтоварни работи. Допуснатите процесуални нарушения при изготвянето на АУАН и НП за сериозни нарушения на процесуалните правила, които гарантират императивно правото на защита на жалбоподателя и законосъобразното протичане на административнонаказателното производство.

С оглед изложеното, съдът счита, че НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно издадено, а на жалбоподателя се дължат разноските по делото в размер на 300 лв., и на основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, и чл.143, ал.1 от АПК,

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ НП № 611/15.05.2019 г. на Зам.кмета на Община-Ямбол, с което на Г.В.Х. ***, ЕГН:**********, за нарушаване на чл.13, т.4 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община – Ямбол, на основание чл.39, ал.1, т.7 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община - Ямбол е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 30/тридесет/лв.

ОСЪЖДА Община – Ямбол да заплати направените по делото разноски от Г.В.Х. *** в размер на 300/триста/лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                                                    

                                                                       Районен съдия: