Решение по дело №1253/2019 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 265
Дата: 7 август 2020 г. (в сила от 12 февруари 2021 г.)
Съдия: Светла Василева Пейчева
Дело: 20191510201253
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

   07.08.2020

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

НО, ІІІ

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

25 юни

 

2020

 
 


на                                                                                                           Година

В публично съдебно заседание в следния състав:

         Светла Пейчева

 
Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

         Ива Георгиева

 
         2.

 

 
Секретар:

Прокурор:

Председателя на състава

 
 


Сложи за разглеждане докладваното от

НАХ

 

1253

 

2019

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година  и за да се произнесе взе предвид следното:

   

 

 

 

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 ,,Феникс Дупница“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50 представлявано от управителя К.И. е обжалвало Наказателно постановление № ОН-43 от 19.09.2019 г. на издадено от кмета на Община Дупница, с което на дружеството-жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 4 000 (четири хиляди) лева, на основание чл. 134, а.1, т. 1  от Закона за управление на отпадъците. Счита, че НП е неправилно  и незаконосъобразно и моли да бъде отменено като такова. Сочи, че не са спазени сроковете предвидени в чл. 34 от ЗАНН.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител, оспорва доводите в жалбата и пледира наказателното постановление да бъде потвърдено изцяло, като законосъобразно и правилно.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл. 13 и чл. 14 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес. Допустима е. Разгледана по същество се явява основателна.      

С констативен протокол от 14.08.2019 г.  комисия назначена със Заповед № РД-04-830/14.08.2019 г. от Кмета на община Дупница, в състав от председател и осем членове, е извършила проверка на място и констатирала, че опожарения участък обхваща подмостовото пространство на АМ „Струма“ – имоти с идентификатори № 20763.50.50 и №  20763.50.51 –публична държавна собственост, територия на Транспорта, НТП за автомагистрала, както и имот с идентификатор № 20763.50.508 по чл. 19 от ЗСПЗЗ, временно стопанисван от Община Дупница, на чиято територия към момента на проверката е установено, че са натрупани част от изгорелите отпадъци, нерегламентирано съхранявани под съоръжението.

В имот с идентификатори № 20763.50.52 и в част от имот №  20763.50.51 -публична държавна собственост, територия на Транспорта, НТП за автомагистрала се съхраняват нерегламентирано следите видове отпадъци от дейността на  ,,Феникс Дупница“ ООД, а именно: производствени отпадъци от фармацевтичната промишленост (блистери от опаковки на лекарства, алуминиеви изрезки, алуминиеви опаковки), полиетиленови бутилки,, балирани биг-бегове, хартиени отпадъци, полиетиленови сламки и др.; 2 бр. амортизирани съдове за разделно събиране на отпадъци от опаковки и 3 бр. пластмасови бидони (сини) с неизяснено съдържание, хартиени и картонени отпадъци, както и строителни отпадъци (скална маса). Под виадукта е бил паркиран тежкотоварен автомобил МАН, с рег. №  КН 3179 ВС, специализирана техника-багер, както и напълнени контейнери с упоменатите по-горе отпадъци. В хода на проверката е установено, че има нерегламентирано натрупване на отпадъци от фармацевтичната индустрия и др., генерирани от дейността на фирма ,,Феникс Дупница“ ООД  и върху имоти с идентификатори № 20763.50.55, №  20763.50.53 и №  20763.50.54 –частна общинска собственост, територия на Транспорта, НТП -за местен път.

Комисията е предписала на ,,Феникс Дупница“ ООД  да извърши почистване на имоти с идентификатори № 20763.50.55, №  20763.50.53, №  20763.50.54 и №  20763.50.131 от нерегламентираното натрупаните производствени и масово разпространени отпадъци, генерирани от дейността на фирмата в срок от  7 дни, считано от получаване на настоящия протокол.

Управителят на дружеството се е запознал със съдържанието на протокола, но отказал да го получи препис от него, който отказ е удостоверен с подписа на един свидетел.

На 23.08.2019 г. е съставен Протокол № 002297/23.08.2019 г., в който служители от Общината – С.Т., на длъжност ст. специалист „Чистота“ Е.В., на длъжност технически изпълнител „Контролно звено“; И.Т., на длъжност отговорник „Контролно звено и  К.К., на длъжност технически изпълнител „Контролно звено“ и свидетел на отказа, в присъствието на управителя на дружеството – К.И.  отразили, че при проверка на място в землището на с. Джерман, м. „Алачица“, във връзка с направено предписание с констативен протокол от 14.08.2019 г., констатирали   на 23.08.2019 г., в 10.10 ч., че имоти с идентификатори № 20763.50.55; №  20763.50.53; №  20763.50.54 и №  20763.50.131 от нерегламентирано натрупани производствени и масово разпространени отпадъци, генерирани от дейността на фирма ,,Феникс Дупница“ ООД   не са почистени от управителя на фирмата в дадения 7-мо дневен срок, с предписанието дадено  от комисията, назначена със Заповед № РД-04-830/14.08.2019 г. от Кмета на община Дупница. Описаното представлява нарушение на чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Не е отразено в графата, че управителят  е отказал да получи препис от протокола, но има подпис на един свидетел, удостоверяващ горното обстоятелство.

На база тези констатации на 23.08.2019 г. актосъставителят Е.В., на длъжност технически изпълнител в Община Дупница съставила АУАН № 001631 срещу дружеството- жалбоподател, в присъствието на свидетелите -С.Т., на длъжност ст. специалист „Чистота“ И.Т., на длъжност отговорник „Контролно звено“, в който е установено следното: Установеното с Протокол № 002297/23.08.2019 г. На 14.08.2019 г., комисия назначена със Заповед № РД-04-830/14.08.2019 г. от Кмета на община Дупница във вр. със Заповед № РД-04-829/13.08.2019 г. от Кмета на община Дупница за обявено бедствено положение във връзка с възникнал пожар на 03.08.2019 г.е извършена проверка  на административен адрес: гр. Дупница, ул. „Разметаница“  № 50, поземлени имоти с идентификатори № 20763.50.55, №  20763.50.53, №  20763.50.54 и№  20763.50.131 – собственост на Община Дупница и имоти с идентификатори № 20763.50.50, №  20763.50.51, №  20763.50.52 и№  20763.51.37 – държавна собственост, попадащи под АМ „Струма“, участък км 62+670. На 23.08.2019 г. в 10.10 ч. е извършена проверка в землището на с. Джерман, м. „Алачица“, във връзка с направено предписание с констативен протокол от 14.08.2019 г., от която е установено, че имоти с идентификатори № 20763.50.50;   20763.50.54; №  20763.50.53 и №  20763.50.131. Описано е, че е нарушен чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО.

Посочено е, че актът е съставен в присъствието на представителя на дружеството, но не е вписано в графата на нарушител, че лицето отказва да подпише АУАН, като е вписан един свидетел на отказа. Установено е в деловодната система на Община Дупница, че не са постъпили писмени възражения в срока предвиден в чл. 44 от ЗАНН.

Въз основа на съставения АУАН Кметът на Община Дупница, съгласно правомощията му, като АНО, визирани в чл. 157, ал. 1 от ЗУО е издал атакуваното НП № ОН-43/19.09.2019  г. е наложил имуществена санкция на дружеството-жалбоподател,  в размер на 4000 лева (четири хиляди) лв., като е възприета следната фактическа и правна обстановка:

На 14.08.2019 година в 13:30 часа и на основание Заповед № РД 04-830/14.08.2019 година на Кмета на Община Дупница, комисия е извършила проверка на поземлен имот с административен адрес: ул. „Разметаница“ № 50, гр. Дупница (собственост на „Феникс Дупница“ ООД), и на поземлени имоти находящи се в непосредствена близост с горепосочения, с идентификатори № 20763.50.55, № 20763.50.54, № 20763.50.131, № 20763.50.53 /собственост на Община Дупница/ и поземлен имот с идентификатор 20763.51.37, № 20763.50.51, № 20763.50.52 /държавна собственост/, попадащи под надлеза на АМ „Струма“ при участък 62+670. При извършената проверка, комисията е установила, че в гореописаните имоти – общинска собственост се съхраняват нерегламентирано следните видове отпадъци от дейността на Фирма „Феникс Дупница“ ООД, а именно: производствени отпадъци от фармацевтична промишленост (блистери от опаковки на лекарства, алуминиеви изрезки, алуминиеви опаковки), полиетиленови бутилки, стъклени бутилки, балирани биг-брегове, хартиени отпадъци, полиетиленови сламки, 2 броя амортизирани съдове з аразделно събиране на отпадъци и опаковки, 3 броя пластмасови бидони (сини) с неизяснено съдържание, хартиени и картонени отпадъци, както и строителни отпадъци. На място под виадкута е установен тежкотоварен автомобил MAN с регистрационен номер КН 3179 ВС, специализирана техника – багер, както и напълнени контейнери с упоменатите по-горе отпадъци. В хода на проверката е установено нерегламентирано натрупване на отпадъци от фармацевтична индустрия и други генерирани от дейността на фирма „Феникс Дупница“ ООД. Комисията е издала предписания на фирма „Феникс Дупница“ ООД да извърши почистване на имоти с идентификатори №  20763.50.55, № 20763.50.54, № 20763.50.131, № 20763.50.53 /собственост на Община Дупница/ от нерегламентирано натрупаните производствени и масово разпространени отпадъци, генерирани от дейността на фирмата в срок 7 дни от получаване на протокола за извършената проверка. Е.К.В. – на длъжност технически изпълнител „Контролно звено“ в общинска администрация – Дупница и Георги Венциславов Гусийски – на длъжност технически изпълнител „Контролно звено“ в общинска администрация – Дупница са представили протокол от извършена проверка и дадени предписания на управителя на Фирма „Феникс Дупница“ ООД – К.В.И., като същият след като се запознал със съдържанието на протокола отказал да го подпише. Отказът на управителя на фирмата е удостоверен с подписа на свидетеля И.Б. Терзийски – на длъжност отговорник „Контролно звено“ в Община Дупница.

На 23.08.2019 година в 10:10 часа след изтичане на срока на направеното предписание е извършена проверка от служители на Община Дупница – С.Т., Е.В., И.Т. и К.К. присъствието на управителя на Фирма „Феникс Дупница“ ООД К.В.И., при която е установено, че имоти с идентификатори № 20763.50.55, № 20763.50.53, № 20763.50.54, № 20763.50.131 /собственост на Община Дупница/ нерегламентирано натрупани с производствени и масово разпространени отпадъци, генерирани от дейността на фирма „Феникс Дупница“ ООД не са изчистени от управителя на фирмата в дадения 7-мо дневен срок с предписанието на комисията, назначена със Заповед № РД04-830/14.08.2019 година и описано в констативен протокол от 14.08.2019 година, което е отразено с констативен протокол № 002297/23.08.2019 година.

Сочи се, че на  фирма „Феникс Дупница“ ООД е съставен АУАН в присъствие на управителя на дружеството К.В.И. на основание чл. 40, ал. 1 от ЗАНН от упълномощени лица със Заповед № РД04-1178/20.11.2018 година да съставя актове по Закона за управление на лица със Заповед № РД 04-1178/20.11.2018 година да съставя актове по Закона за управление на отпадъците, за това, че при извършена проверка на 23.08.2019 година на административен адрес: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50 относно предписание за почистване на имоти с идентификатори № 20763.50.55, № 20763.50.53, № 20763.50.54, № 20763.50.131 /собственост на Община Дупница/ от различни видове отпадъци, а именно: производствени отпадъци от фармацевтична промишленост (блистери от опаковки на лекарства, алуминиеви изрезки, алуминиеви опаковки), полиетиленови бутилки, стъклени бутилки, балирани биг-брегове, хартиени отпадъци, полиетиленови сламки, 2 броя амортизирани съдове за разделно събиране на отпадъци и опаковки, 3 броя пластмасови бидони (сини) с неизяснено съдържание, хартиени и картонени отпадъци, както и строителни отпадъци, масово разпространени отпадъци и други е установено, че „Феникс Дупница“ ООД не е извършило необходимите действия по почистване на имотите, с което дружеството е нарушило разпоредбите на чл. 134, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците.

На 23.08.2019 година, служителите на Община Дупница – Е.К.В. и Георги Венциславов Гусийски и двамата на длъжност – технически изпълнители „Контролно звено“ са извършили посещение на адреса на дружеството  - ул. „Разметаница“ № 50, гр. Дупница във връзка с връчване на съставения АУАН № К-001631 от 23.08.2019 година на „Феникс Дупница“ ООД представлявано от управителя К.В.И., като същият след като се запознал със съдържането му отказал да го подпише. Отказът установен с подпис на К.Л.К. – технически изпълнител на „Контролно звено“ към общинска администрация гр. Дупница – свидетел при връчването.

В срока по чл.44, ал.1 от ЗНН не е подадено възражение от „Феникс Дупница“ ООД, относно съставения срещу дружеството АУАН, което обстоятелство е отразено в констативен протокол от 27.08.2019 година от служителите на Община Дупница – Е.К.В. – тех. Изпълнител „Контролно звено“ в Община Дупница и Д. Валериева Николова – ст. спец. „Административна дейност“ в Община Дупница.

Предвид изложеното, и на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, във вр. с чл. 134, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците,

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните по делото актосъставител - Е.В. и свидетелите по акта И.Т. и К.К., които поддържат изцяло и в пълен обем отразените в акта за установяване на административно нарушение констатации. Актосъставителят твърди, че е възприел, че е налице описаното в АУАН административно нарушение, тъй като е направил проверка на място и подробно е описал както нарушението, така и обстоятелствата при които е извършено. Посочил е доказателствата, на които е преценил, че е налице извършено  нарушение на чл. 134, ал.1, т. 1 от ЗУО.

При така установеното от фактическа страна, от правна страна съдът намери за установено следното:

АУАН и НП са издадени от компететни длъжностни лица със съответната материална компетеност предвидена в закона. При съставяне на АУАН и НП не са спазени императивните разпоредби на чл. 42, т. 4 и чл. 57, от ЗАНН, поради което съдът счита, че  нарушено правото на защита на жалбоподателя, тъй като описанието на нарушението не е ясно, точно и конкретно, не са посочени обстоятелствата, при които нарушението е извършено и доказателствата, които го потвърждават, поради което  същият не е разбрал в какво точно е обвинен  и не е могъл реализира правото си на защита си в пълен  в пълен обем.

Законът за административните нарушения и наказания съдържа абсолютни правила и изисква строга формалност относно реда за поставяне начало и водене на производствата за налагане на административни наказания, категорични във връзка с необходимостта от лично възприемане на действията на актосъставителите от нарушителите – физически лица, свързани с правото на последните да възразяват и да се защитят своевременно срещу предявяваното им административнонаказателно "обвинение". Като изключение от правилото на чл. 24, ал. 1 на ЗАНН обаче, е предвидена възможност за носене на административнонаказателна отговорност, обективна и безвиновна, и от юридически лица (ЮЛ) и еднолични търговци (ЕТ).

В конкретния случай  АУАН липсва описание  на нарушението, не са посочени обстоятелствата, при които е възприето, че нарушението е извършено. В АУАН не са описани вида отпадъци, за които се твърди, че дружеството -жалбоподател ги „съхранява“ на нерегламентирани  за това места. Действително в АУАН е описано, че в Протокол № 002297/23.08.2019 г.  е установено, че не са изпълни дадени предписания в констативен протокол, съставен на 14.08.2019 г., като  и в протокол от 23.08.2019 г. и в АУАН е възприето, че е нарушен чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Никъде, обаче, в АУАН не е описано, при лаконичното описание на констатираното нарушение, че  същото се доказва на база отразените констатации, подробно описани в Констативен протокол от 14.08.2019 г. Административно-наказателното производство се инициира със съставяне на АУАН, на който закона е придал присъща обвинителна функция, поради което нарушението и обстоятелствата, при които е извършено нарушението следва да бъдат описани  подробно, точно и ясно, което  не е сторено в случая.

АНО се е опитал да санира посочения порок, съгласно правомощията визирани в чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, в която е предвидено, че НП се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършване на нарушението, самоличността на нарушителя като е описал подробно нарушението  и обстоятелствата, при които последното е било извършено, включително и до посочи правилно идентификационните номера на всички поземлени имоти, тъй като в АУАН е посочен имот № 20763.50.50,  вместо № 20763.50.55. Независимо от обстоятелството, че е приложена разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от АНО, съдът приема, че не е налице саниране, тъй като допуснато нарушение на императивните правила,  в АУАН, на чл. 42, т. 4 от ЗАНН, съгласно констатната съдебна практика, е съществено процесуално нарушение.

От друга страна, относно съставянето на АУАН, макар и в НП да е описано, че актът е съставен на основание чл. 40, ал. 1 от ЗАНН по делото са налице противоречиви показания относно това обстоятелство. Разпитаните по делото свидетели -Е.В., С.Т., И.Т. и К.К., които са  вписани  в АУАН, от една страна твърдят, че АУАН е съставен в присъствие на представителя на дружеството-жалбоподател , а от друга страна св. К.М. (невписан в АУАН) е категоричен, че при съставяне на АУАН не е присъствал представител на санкционираното дружество, за да бъде надлежно връчен акта на надлежна страна. Дори св. М.  твърди, че са правени няколко опита за връчване на АУАН. Възможно е поради отминало време св. М., доколкото и същият не е вписан в АУАН да е объркал връчването на АУАН на представителя на дружеството-жалбоподател, касаещ друг случай, тъй като показанията на актосъставителя и тримата свидетели са еднопосочни  относно този факт.   Дори съдът да кредитира показанията на актосъствителя и свидетеля по акта следва да бъде  отбелязано, че АУАН не е оформен съгласно изискванията на чл. 43, ал. 2 от ЗАНН, тъй като в графата за подпис на мястото на нарушител не е  отбелязано, че лицето отказва да получи препис от АУАН.

Поради така допуснатите съществени процесуални нарушения съдът не дължи  произнасяне по съществото на спора.

Независимо от това съдът следва да посочи, че актосъставителя  и АНО са възприели, че е нарушена разпоредбата на чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО, в която е предвидена санкция за всеки административно наказателно отговорен субект,  които изхвърля, а не „съхранява“, като е описано в АУАН и НП, неопасни отпадъци на неразрешени за това места или в съдове  или в торби, различни от определените от общината за измерване на количеството битови отпадъци по чл. 67, ал. 8 от ЗМДТ. В случая е налице противоречие между фактическото описание на нарушението и неговата правна квалификация, като посочената липса на идентичност е пренесена и в атакуваното НП. За неизпълнение на предписание АНО е следвало да подведе  под административно наказателна отговорност дружеството- жалбоподател на основание чл. 156 от ЗУО, а не по чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Следователно АНО неправилно е приложил и материалноправния и процесуалноправния закон. Именно поради противоречието между  мотивите  и наложената санкция за процесуалния представител на дружеството-жалбоподател е направил възражение за неправилното приложение на разпоредбата на чл. 34  от ЗАНН, като твърди, че не следвало да бъде образувано административно наказателно производство, тъй като от показанията на св. М., е видно, че тези отпадъци са на място от 2012 г., за което Община Дупница е знаела, като в случая са изтекли сроковете предвидени в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН – и тримесечния от откриване на нарушителя и една година от извършване на нарушението. Съдът не приема за основателно направеното възражение, тъй като се касае за място, на което се съхраняват отпадъци, като ситуацията по отношение на тях е динамична, досежно тяхното доставяне и преработване от оторизираното за това дружество. В тази връзка е представен договор между дружеството-жалбоподател и „Балканфарма Дупница“ АД, което доказателство не следва да бъде обсъждано от настоящия съдебен състав, предвид посочените по-горе мотиви.

Предвид изхода на делото искането на въззивния жалбоподател за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН (ДВ бр. 94/ 29.11.2019 г.),  Община Дупница следва да бъде осъдена да заплати на ,,Феникс Дупница“ ООД, със седалище и адрес на управление: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50  сумата от 500 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат за осъществено процесуално представителство във въззивното производство по Договор за правна услуга от 19.11.2019 г.

Предвид изложеното на основание чл. 63, ал.1 пр.III-то от ЗАНН, Районен съд гр. Дупница:

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ОН-43 от 19.09.2019 г. на издадено от кмета на Община Дупница,, с което на Феникс Дупница“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50 представлявано от управителя К.И. е наложена имуществена санкция в размер на 4 000 (четири хиляди) лева, на основание чл. 134, а.1, т. 1  от Закона за управление на отпадъците, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

ОСЪЖДА Община Дупница да заплати на ,,Феникс Дупница“ ООД, със седалище и адрес на управление: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50  сумата от 500 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат за осъществено процесуално представителство във въззивното производство по Договор за правна услуга от 19.11.2019 г.

Решението подлежи на обжалване и протест, в 14-дневен срок, считано от датата на връчването на страните, пред Кюстендилски административен съд на основанията предвидени в НПК и по  реда на гл. ХІІ от АПК.

 

         РАЙОНЕН СЪДИЯ: