Р Е Ш
Е Н И Е
07.08.2020 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
НО, ІІІ
Районен съд – Дупница състав
25 юни 2020
на Година
В публично съдебно заседание в следния състав:
Светла
Пейчева
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Ива
Георгиева
2.
Секретар:
Прокурор:
Председателя на
състава
Сложи за разглеждане докладваното от
НАХ 1253 2019
дело № по описа за година и за да се произнесе взе предвид следното:
|
|
|
|
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
,,Феникс
Дупница“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Дупница,
ул. „Разметаница“ № 50 представлявано от управителя К.И. е обжалвало
Наказателно постановление № ОН-43 от 19.09.2019 г. на издадено от кмета на
Община Дупница, с което на дружеството-жалбоподател е наложена имуществена
санкция в размер на 4 000 (четири хиляди) лева, на основание чл. 134, а.1, т.
1 от Закона за управление на отпадъците.
Счита, че НП е неправилно и незаконосъобразно
и моли да бъде отменено като такова. Сочи, че не са спазени сроковете
предвидени в чл. 34 от ЗАНН.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител, оспорва
доводите в жалбата и пледира наказателното постановление да бъде потвърдено
изцяло, като законосъобразно и правилно.
Съдът, след като прецени
събраните по делото доказателства по реда на чл. 13 и чл. 14 от НПК, както и
доводите на страните, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от
надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес. Допустима е. Разгледана
по същество се явява основателна.
С констативен протокол от 14.08.2019 г. комисия назначена със Заповед №
РД-04-830/14.08.2019 г. от Кмета на община Дупница, в състав от председател и
осем членове, е извършила проверка на място и констатирала, че опожарения
участък обхваща подмостовото пространство на АМ „Струма“ – имоти с
идентификатори № 20763.50.50 и № 20763.50.51
–публична държавна собственост, територия на Транспорта, НТП за автомагистрала,
както и имот с идентификатор № 20763.50.508 по чл. 19 от ЗСПЗЗ, временно
стопанисван от Община Дупница, на чиято територия към момента на проверката е
установено, че са натрупани част от изгорелите отпадъци, нерегламентирано
съхранявани под съоръжението.
В имот с идентификатори № 20763.50.52 и в част от имот
№ 20763.50.51 -публична държавна
собственост, територия на Транспорта, НТП за автомагистрала се съхраняват
нерегламентирано следите видове отпадъци от дейността на ,,Феникс Дупница“ ООД, а именно:
производствени отпадъци от фармацевтичната промишленост (блистери от опаковки
на лекарства, алуминиеви изрезки, алуминиеви опаковки), полиетиленови бутилки,,
балирани биг-бегове, хартиени отпадъци, полиетиленови сламки и др.; 2 бр.
амортизирани съдове за разделно събиране на отпадъци от опаковки и 3 бр.
пластмасови бидони (сини) с неизяснено съдържание, хартиени и картонени
отпадъци, както и строителни отпадъци (скална маса). Под виадукта е бил
паркиран тежкотоварен автомобил МАН, с рег. №
КН 3179 ВС, специализирана техника-багер, както и напълнени контейнери с
упоменатите по-горе отпадъци. В хода на проверката е установено, че има
нерегламентирано натрупване на отпадъци от фармацевтичната индустрия и др.,
генерирани от дейността на фирма ,,Феникс Дупница“ ООД и върху имоти с идентификатори № 20763.50.55,
№ 20763.50.53 и № 20763.50.54 –частна общинска собственост,
територия на Транспорта, НТП -за местен път.
Комисията е предписала на ,,Феникс Дупница“ ООД да извърши почистване на имоти с
идентификатори № 20763.50.55, № 20763.50.53, №
20763.50.54 и № 20763.50.131 от
нерегламентираното натрупаните производствени и масово разпространени отпадъци,
генерирани от дейността на фирмата в срок от
7 дни, считано от получаване на настоящия протокол.
Управителят на дружеството се е запознал със
съдържанието на протокола, но отказал да го получи препис от него, който отказ
е удостоверен с подписа на един свидетел.
На 23.08.2019 г. е съставен Протокол №
002297/23.08.2019 г., в който служители от Общината – С.Т., на длъжност ст.
специалист „Чистота“ Е.В., на длъжност технически изпълнител „Контролно звено“;
И.Т., на длъжност отговорник „Контролно звено и
К.К., на длъжност технически изпълнител „Контролно звено“ и свидетел на
отказа, в присъствието на управителя на дружеството – К.И. отразили, че при проверка на място в
землището на с. Джерман, м. „Алачица“, във връзка с направено предписание с
констативен протокол от 14.08.2019 г., констатирали на 23.08.2019 г., в 10.10 ч., че имоти с
идентификатори № 20763.50.55; № 20763.50.53; № 20763.50.54 и № 20763.50.131 от нерегламентирано натрупани
производствени и масово разпространени отпадъци, генерирани от дейността на
фирма ,,Феникс Дупница“ ООД не са
почистени от управителя на фирмата в дадения 7-мо дневен срок, с предписанието
дадено от комисията, назначена със
Заповед № РД-04-830/14.08.2019 г. от Кмета на община Дупница. Описаното
представлява нарушение на чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Не е отразено в графата,
че управителят е отказал да получи
препис от протокола, но има подпис на един свидетел, удостоверяващ горното
обстоятелство.
На база тези констатации на 23.08.2019 г. актосъставителят
Е.В., на длъжност технически изпълнител в Община Дупница съставила АУАН № 001631
срещу дружеството- жалбоподател, в присъствието на свидетелите -С.Т., на
длъжност ст. специалист „Чистота“ И.Т., на длъжност отговорник „Контролно
звено“, в който е установено следното: Установеното с Протокол № 002297/23.08.2019
г. На 14.08.2019 г., комисия назначена със Заповед № РД-04-830/14.08.2019 г. от
Кмета на община Дупница във вр. със Заповед № РД-04-829/13.08.2019 г. от Кмета
на община Дупница за обявено бедствено положение във връзка с възникнал пожар
на 03.08.2019 г.е извършена проверка на
административен адрес: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50, поземлени имоти с идентификатори №
20763.50.55, № 20763.50.53, № 20763.50.54 и№ 20763.50.131 – собственост на Община Дупница
и имоти с идентификатори № 20763.50.50, №
20763.50.51, № 20763.50.52
и№ 20763.51.37 – държавна собственост,
попадащи под АМ „Струма“, участък км 62+670. На 23.08.2019 г. в 10.10 ч. е
извършена проверка в землището на с. Джерман, м. „Алачица“, във връзка с
направено предписание с констативен протокол от 14.08.2019 г., от която е
установено, че имоти с идентификатори № 20763.50.50; № 20763.50.54; № 20763.50.53 и № 20763.50.131. Описано е, че е нарушен чл.
134, ал. 1, т. 1 от ЗУО.
Посочено е, че актът е съставен в присъствието на
представителя на дружеството, но не е вписано в графата на нарушител, че лицето
отказва да подпише АУАН, като е вписан един свидетел на отказа. Установено е в
деловодната система на Община Дупница, че не са постъпили писмени възражения в
срока предвиден в чл. 44 от ЗАНН.
Въз основа на съставения АУАН Кметът на Община
Дупница, съгласно правомощията му, като АНО, визирани в чл. 157, ал. 1 от ЗУО е
издал атакуваното НП №
ОН-43/19.09.2019 г. е наложил
имуществена санкция на дружеството-жалбоподател, в размер на 4000 лева (четири хиляди) лв., като е възприета следната фактическа и
правна обстановка:
На 14.08.2019 година в 13:30 часа и на основание
Заповед № РД 04-830/14.08.2019 година на Кмета на Община Дупница, комисия е
извършила проверка на поземлен имот с административен адрес: ул. „Разметаница“
№ 50, гр. Дупница (собственост на „Феникс Дупница“ ООД), и на поземлени имоти
находящи се в непосредствена близост с горепосочения, с идентификатори №
20763.50.55, № 20763.50.54, № 20763.50.131, № 20763.50.53 /собственост на Община
Дупница/ и поземлен имот с идентификатор 20763.51.37, № 20763.50.51, №
20763.50.52 /държавна собственост/, попадащи под надлеза на АМ „Струма“ при
участък 62+670. При извършената проверка, комисията е установила, че в
гореописаните имоти – общинска собственост се съхраняват нерегламентирано
следните видове отпадъци от дейността на Фирма „Феникс Дупница“ ООД, а именно:
производствени отпадъци от фармацевтична промишленост (блистери от опаковки на
лекарства, алуминиеви изрезки, алуминиеви опаковки), полиетиленови бутилки,
стъклени бутилки, балирани биг-брегове, хартиени отпадъци, полиетиленови
сламки, 2 броя амортизирани съдове з аразделно събиране на отпадъци и опаковки,
3 броя пластмасови бидони (сини) с неизяснено съдържание, хартиени и картонени
отпадъци, както и строителни отпадъци. На място под виадкута е установен
тежкотоварен автомобил MAN с
регистрационен номер КН 3179 ВС, специализирана техника – багер, както и
напълнени контейнери с упоменатите по-горе отпадъци. В хода на проверката е
установено нерегламентирано натрупване на отпадъци от фармацевтична индустрия и
други генерирани от дейността на фирма „Феникс Дупница“ ООД. Комисията е издала
предписания на фирма „Феникс Дупница“ ООД да извърши почистване на имоти с
идентификатори № 20763.50.55, №
20763.50.54, № 20763.50.131, № 20763.50.53 /собственост на Община Дупница/ от
нерегламентирано натрупаните производствени и масово разпространени отпадъци,
генерирани от дейността на фирмата в срок 7 дни от получаване на протокола за
извършената проверка. Е.К.В. – на длъжност технически изпълнител „Контролно
звено“ в общинска администрация – Дупница и Георги Венциславов Гусийски – на
длъжност технически изпълнител „Контролно звено“ в общинска администрация –
Дупница са представили протокол от извършена проверка и дадени предписания на
управителя на Фирма „Феникс Дупница“ ООД – К.В.И., като същият след като се
запознал със съдържанието на протокола отказал да го подпише. Отказът на
управителя на фирмата е удостоверен с подписа на свидетеля И.Б. Терзийски – на
длъжност отговорник „Контролно звено“ в Община Дупница.
На 23.08.2019 година в 10:10 часа след изтичане на
срока на направеното предписание е извършена проверка от служители на Община
Дупница – С.Т., Е.В., И.Т. и К.К. присъствието на управителя на Фирма „Феникс
Дупница“ ООД К.В.И., при която е установено, че имоти с идентификатори №
20763.50.55, № 20763.50.53, № 20763.50.54, № 20763.50.131 /собственост на
Община Дупница/ нерегламентирано натрупани с производствени и масово
разпространени отпадъци, генерирани от дейността на фирма „Феникс Дупница“ ООД
не са изчистени от управителя на фирмата в дадения 7-мо дневен срок с
предписанието на комисията, назначена със Заповед № РД04-830/14.08.2019 година
и описано в констативен протокол от 14.08.2019 година, което е отразено с
констативен протокол № 002297/23.08.2019 година.
Сочи се, че на
фирма „Феникс Дупница“ ООД е съставен АУАН в присъствие на управителя на
дружеството К.В.И. на основание чл. 40, ал. 1 от ЗАНН от упълномощени лица със
Заповед № РД04-1178/20.11.2018 година да съставя актове по Закона за управление
на лица със Заповед № РД 04-1178/20.11.2018 година да съставя актове по Закона
за управление на отпадъците, за това, че при извършена проверка на 23.08.2019
година на административен адрес: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50 относно
предписание за почистване на имоти с идентификатори № 20763.50.55, №
20763.50.53, № 20763.50.54, № 20763.50.131 /собственост на Община Дупница/ от
различни видове отпадъци, а именно: производствени отпадъци от фармацевтична
промишленост (блистери от опаковки на лекарства, алуминиеви изрезки, алуминиеви
опаковки), полиетиленови бутилки, стъклени бутилки, балирани биг-брегове,
хартиени отпадъци, полиетиленови сламки, 2 броя амортизирани съдове за разделно
събиране на отпадъци и опаковки, 3 броя пластмасови бидони (сини) с неизяснено
съдържание, хартиени и картонени отпадъци, както и строителни отпадъци, масово
разпространени отпадъци и други е установено, че „Феникс Дупница“ ООД не е
извършило необходимите действия по почистване на имотите, с което дружеството е
нарушило разпоредбите на чл. 134, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на
отпадъците.
На 23.08.2019 година, служителите на Община Дупница – Е.К.В.
и Георги Венциславов Гусийски и двамата на длъжност – технически изпълнители
„Контролно звено“ са извършили посещение на адреса на дружеството - ул. „Разметаница“ № 50, гр. Дупница във
връзка с връчване на съставения АУАН № К-001631 от 23.08.2019 година на „Феникс
Дупница“ ООД представлявано от управителя К.В.И., като същият след като се
запознал със съдържането му отказал да го подпише. Отказът установен с подпис
на К.Л.К. – технически изпълнител на „Контролно звено“ към общинска
администрация гр. Дупница – свидетел при връчването.
В срока по чл.44, ал.1 от ЗНН не е подадено възражение
от „Феникс Дупница“ ООД, относно съставения срещу дружеството АУАН, което
обстоятелство е отразено в констативен протокол от 27.08.2019 година от
служителите на Община Дупница – Е.К.В. – тех. Изпълнител „Контролно звено“ в
Община Дупница и Д. Валериева Николова – ст. спец. „Административна дейност“ в
Община Дупница.
Предвид изложеното, и на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, във вр. с чл. 134, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците,
Горната фактическа обстановка се
установява от показанията на разпитаните по делото актосъставител - Е.В. и свидетелите по акта И.Т.
и К.К., които поддържат изцяло и в пълен обем
отразените в акта за установяване на административно нарушение констатации.
Актосъставителят твърди, че е възприел, че е налице описаното в АУАН
административно нарушение, тъй като е направил проверка на място и подробно е
описал както нарушението, така и обстоятелствата при които е извършено. Посочил
е доказателствата, на които е преценил, че е налице извършено нарушение на чл. 134, ал.1, т. 1 от
ЗУО.
При така установеното от фактическа
страна, от правна страна съдът намери за установено следното:
АУАН и НП са издадени от
компететни длъжностни лица със съответната материална компетеност предвидена в
закона. При съставяне на АУАН
и НП не са спазени императивните разпоредби на чл. 42, т. 4 и чл. 57, от ЗАНН,
поради което съдът счита, че нарушено
правото на защита на жалбоподателя, тъй като описанието на нарушението не е
ясно, точно и конкретно, не са посочени обстоятелствата, при които нарушението
е извършено и доказателствата, които го потвърждават, поради което същият не е разбрал в какво точно е
обвинен и не е могъл реализира правото
си на защита си в пълен в пълен обем.
Законът за
административните нарушения и наказания съдържа абсолютни правила и изисква строга формалност
относно реда за поставяне начало и водене на производствата за налагане на
административни наказания, категорични във връзка с необходимостта от лично
възприемане на действията на актосъставителите от
нарушителите – физически лица, свързани с правото на последните да възразяват и
да се защитят своевременно срещу предявяваното им административнонаказателно "обвинение". Като изключение
от правилото на чл. 24, ал. 1
на ЗАНН обаче, е предвидена възможност за носене на административнонаказателна отговорност, обективна и безвиновна,
и от юридически лица (ЮЛ) и еднолични търговци (ЕТ).
В конкретния случай АУАН липсва описание на нарушението, не са посочени
обстоятелствата, при които е възприето, че нарушението е извършено. В АУАН не
са описани вида отпадъци, за които се твърди, че дружеството -жалбоподател ги
„съхранява“ на нерегламентирани за това
места. Действително в АУАН е описано, че в Протокол № 002297/23.08.2019 г. е установено, че не са изпълни дадени
предписания в констативен протокол, съставен на 14.08.2019 г., като и в протокол от 23.08.2019 г. и в АУАН е
възприето, че е нарушен чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Никъде, обаче, в АУАН не е
описано, при лаконичното описание на констатираното нарушение, че същото се доказва на база отразените
констатации, подробно описани в Констативен протокол от 14.08.2019 г.
Административно-наказателното производство се инициира със съставяне на АУАН,
на който закона е придал присъща обвинителна функция, поради което нарушението
и обстоятелствата, при които е извършено нарушението следва да бъдат
описани подробно, точно и ясно,
което не е сторено в случая.
АНО се е опитал да санира посочения порок,
съгласно правомощията визирани в чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, в която е предвидено,
че НП се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено
по безспорен начин извършване на нарушението, самоличността на нарушителя като
е описал подробно нарушението и обстоятелствата,
при които последното е било извършено, включително и до посочи правилно
идентификационните номера на всички поземлени имоти, тъй като в АУАН е посочен
имот № 20763.50.50, вместо № 20763.50.55.
Независимо от обстоятелството, че е приложена разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от
АНО, съдът приема, че не е налице саниране, тъй като допуснато нарушение на
императивните правила, в АУАН, на чл.
42, т. 4 от ЗАНН, съгласно констатната съдебна практика, е съществено
процесуално нарушение.
От друга страна, относно съставянето на АУАН, макар и
в НП да е описано, че актът е съставен на основание чл. 40, ал. 1 от ЗАНН по
делото са налице противоречиви показания относно това обстоятелство.
Разпитаните по делото свидетели -Е.В., С.Т., И.Т. и К.К., които са вписани
в АУАН, от една страна твърдят, че АУАН е съставен в присъствие на
представителя на дружеството-жалбоподател , а от друга страна св. К.М.
(невписан в АУАН) е категоричен, че при съставяне на АУАН не е присъствал
представител на санкционираното дружество, за да бъде надлежно връчен акта на
надлежна страна. Дори св. М. твърди, че
са правени няколко опита за връчване на АУАН. Възможно е поради отминало време
св. М., доколкото и същият не е вписан в АУАН да е объркал връчването на АУАН
на представителя на дружеството-жалбоподател, касаещ друг случай, тъй като
показанията на актосъставителя и тримата свидетели са еднопосочни относно този факт. Дори съдът да кредитира показанията на
актосъствителя и свидетеля по акта следва да бъде отбелязано, че АУАН не е оформен съгласно
изискванията на чл. 43, ал. 2 от ЗАНН, тъй като в графата за подпис на мястото
на нарушител не е отбелязано, че лицето
отказва да получи препис от АУАН.
Поради така допуснатите съществени процесуални
нарушения съдът не дължи произнасяне по
съществото на спора.
Независимо от това съдът следва да посочи, че
актосъставителя и АНО са възприели, че е
нарушена разпоредбата на чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО, в която е предвидена
санкция за всеки административно наказателно отговорен субект, които изхвърля,
а не „съхранява“, като е описано в
АУАН и НП, неопасни отпадъци на неразрешени за това места или в съдове или в торби, различни от определените от
общината за измерване на количеството битови отпадъци по чл. 67, ал. 8 от ЗМДТ.
В случая е налице противоречие между фактическото описание на нарушението и
неговата правна квалификация, като посочената липса на идентичност е пренесена
и в атакуваното НП. За неизпълнение на предписание АНО е следвало да
подведе под административно наказателна
отговорност дружеството- жалбоподател на основание чл. 156 от ЗУО, а не по чл.
134, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Следователно АНО неправилно е приложил и
материалноправния и процесуалноправния закон. Именно поради противоречието
между мотивите и наложената санкция за процесуалния
представител на дружеството-жалбоподател е направил възражение за неправилното
приложение на разпоредбата на чл. 34 от
ЗАНН, като твърди, че не следвало да бъде образувано административно
наказателно производство, тъй като от показанията на св. М., е видно, че тези
отпадъци са на място от 2012 г., за което Община Дупница е знаела, като в
случая са изтекли сроковете предвидени в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН – и
тримесечния от откриване на нарушителя и една година от извършване на
нарушението. Съдът не приема за основателно направеното възражение, тъй като се
касае за място, на което се съхраняват отпадъци, като ситуацията по отношение
на тях е динамична, досежно тяхното доставяне и преработване от оторизираното
за това дружество. В тази връзка е представен договор между
дружеството-жалбоподател и „Балканфарма Дупница“ АД, което доказателство не
следва да бъде обсъждано от настоящия съдебен състав, предвид посочените
по-горе мотиви.
Предвид изхода на делото искането на въззивния
жалбоподател за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като
на основание чл. 63, ал. 3
от ЗАНН (ДВ бр. 94/ 29.11.2019 г.), Община Дупница следва да бъде осъдена да
заплати на ,,Феникс Дупница“ ООД, със седалище и адрес на управление: гр.
Дупница, ул. „Разметаница“ № 50 сумата
от 500 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за
един адвокат за осъществено процесуално представителство във въззивното производство
по Договор за правна услуга от 19.11.2019 г.
Предвид изложеното на основание чл. 63, ал.1
пр.III-то от ЗАНН, Районен съд
гр. Дупница:
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ОН-43 от 19.09.2019 г. на издадено от кмета на Община Дупница,, с което на Феникс Дупница“ ООД, с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50
представлявано от управителя К.И. е наложена имуществена санкция в размер на 4
000 (четири хиляди) лева, на основание чл. 134, а.1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА
Община Дупница да заплати на ,,Феникс Дупница“ ООД, със седалище и адрес на
управление: гр. Дупница, ул. „Разметаница“ № 50
сумата от 500 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско
възнаграждение за един адвокат за осъществено процесуално представителство във
въззивното производство по Договор за правна услуга от 19.11.2019 г.
Решението
подлежи на обжалване и протест, в 14-дневен срок,
считано от датата на връчването на страните, пред Кюстендилски
административен съд на основанията предвидени в НПК и по реда на гл. ХІІ от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: