Решение по дело №57/2009 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 октомври 2009 г. (в сила от 1 октомври 2009 г.)
Съдия: Величка Славчева Маринова
Дело: 20097210700057
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2009 г.

Съдържание на акта

                                              Р     Е      Ш    Е    Н    И    Е № 67

 

                                              гр. Силистра,   01.октомври.2009 г.

 

 

                                  В     И  М  Е  Т  О     Н А     Н  А  Р  О  Д   А

 

      

 Административен съд Силистра, в открито съдебно заседание  на  шестнадесети септември      две хиляди и девета  година ,  в състав :

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Маргарита Славова

                                                                      ЧЛЕНОВЕ :     Величка Маринова  

                                                                                               Валери Раданов

                                                                                               

при  участието на секретаря   Стефка Димитрова, разгледа   докладваното от административния съдия Величка Маринова К.А.Н.Д.   № 57 / 2009 г по описа на Административен съд Силистра, и при участието на прокурор  Свилен Тодоров, и за да се произнесе, взе предвид следното:

              Производство по чл.63 ал.1 ЗАНН във вр. с чл.208 и сл АПК.

              С Решение № 114 / 27.05.2009г. постановено по НАХД  № 533 / 2008 г. по описа на Районен   съд Силистра ,  е  отменено   НП  № 18/ 16.06.2008 г. на Началника на Митница ,Силистра, с което е наложено наказание имуществена санкция  в размер на 3843 лв на “***** “ АД,със седалище и адрес на управление : гр. *** ,Резервен промишлено складов терен,представлявано и управлявано от ***,с ЕГН -********** .

               Недоволен от така постановеното решение на СРС е останал жалбоподателят  Началник Митница Силистра, представлявано  в с.з. от процесуалния   представител – мл-юрисконсулт ***,  който в срока по чл.211 ал.1 АПК, го обжалва, като счита, че същото е неправилно  и незаконосъобразно  ,поради нарушение на материалния закон ,че е постановено в нарушение на съдопроизводствените правила ,а също така, че решението е необосновано .

    Моли, да се отмени решението на СРС изцяло ,като  касационният съд постанови потвърждаване на НП ,издадено от Началник Митница Силистра .

     Ответната по  жалбата страна,  чрез процесуалния  си представител, взема становище за неоснователност на касационната жалба, и моли да бъде оставена без уважение, а решението на СРС да бъде потвърдено .

     Прокурор **** от Окръжна прокуратура Силистра, изразява  становище, да се  уважи жалбата, като основателна, да се отмени решението на СРС и се потвърди обжалваното НП .

      Съдът, като взе предвид развитите доводи в жалбата ,както и изразените становища на ответната по жалбата страна и Окръжна  прокуратура  и при служебна проверка на съдебния акт – чл.218, ал.2 АПК,  прие за установено следното :

Жалбата е подадена от легитимна страна – чл.210 АПК, в законно установения срок по чл.211 АПК, поради което е допустима . Разгледана по същество, същата се явява неоснователна по следните съображения :

Жалбоподателят  развива доводи, за незаконосъобразност на решението, поради противоречие с материалното право .Навежда доводи,че решението на СРС е постановено при съществени нарушения на съдопроизводствените правила . Тези доводи в жалбата сочат на касационните основания по чл.348, ал.1  т.1 и 2 НПК, към който текст препраща и чл.63 от ЗАНН.Що се отнася до релевираното оплакване за необоснованост на съдебното решение, предмет на жалбата, то не е  касационно основание, обхванато от  нормата на чл.348  НПК, и не подлежи на обсъждане в касационното производство .      

          Предмет на касационният контрол  са сочените от жалбоподателя пороци на съдебния акт , както и неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон ,за което съдът следи служебно – чл.218, ал.2 АПК.

 Безспорно е установено по делото ,следната фактическа обстановка –На основание чл.117 от ДОПК  и в изпълнение на Заповед за възлагане на Ревизия № ***/ 03.05.2007 г.на Началник Митница Силистра  е бил съставен Ревизионен доклад  № *** 17.08.2007 г.,с който е направено предложение за установяване размерите на задълженията за акциз по периоди и лихвите  за просрочие  за тях ,изчислени към 16.08.2007 г. на „****” АД .В резултат на така съставения ревизионен доклад, е бил изготвен Ревизионен акт № *** / 05.11.2007 г. на „**** „АД ,съгласно който е установено размер на задължение за акциз по периоди и лихви  за просрочие по тях изчислени към 05.11.2007 г.След съставяне на ревизионния акт ,административният орган е съставил и акт за установяване на административно нарушение / АУАН/ № *** / 22.01.2008 г.,с мотиви-че с неначисляване на дължимия акциз  в акцизна декларация дружеството е нарушило разпоредбите на чл.112, ал.1 от ЗАДС.След съставяне на АУАН е издадено и НП № 18 / 16.06.2008 г. от Началник Митница Силистра,  и на основание чл.112 ал.1 от ЗАДС е наложено административно наказание „имуществена санкция „  на „****”АД,със седалище и адрес на управление гр.****, в размер на 3843 лв.

Всички тези обстоятелства, установяващи конкретната фактическа обстановка,са доказани по безспорен начин с приложените писмени доказателства по делото – ревизионен доклад, ревизионен акт , както и всички други писмени доказателства, приложени към тях.

 СРС е обсъдил подробно всички доказателства, представени от двете страни по делото,както писмени ,така и гласни, и е направил своите правни изводи за допуснати нарушения на чл.42 и чл.57 ЗАНН-липсата на реквизити ,които са  задължителни,за да бъдат  АУАН  и НП редовни  . Решаващият съд е обсъдил както доказателствата, подкрепящи тезата на наказващия орган ,така и тези в подкрепа на защитната теза .Вътрешното убеждение  на съда  е формирано в съответствие принципа  на чл.14 НПК ,като е сторено необходимото за разкриване на обективната истина- чл.13 НПК.

        Основният въпрос, който следва да се обсъди е, дали АУАН е съставен в срока по чл.34  ал.1 ЗАНН.СРС е приел, че АУАН е изготвен в срока по чл.34 ЗАНН, като е приел, че срокът започва да тече от издаване на ревизионния акт -05.11.2007 г. Тези изводи на съда са незаконосъобразни .Това е така, защото административно наказващия орган е узнал за нарушението по ЗАДС още със съставяне на ревизионния доклад – а това е 17.08.2007 г., от който момент започва да тече тримесечния срок за съставяне на АУАН,предвиден в чл.34  ,ал.1 ЗАНН.Съставеният след този срок АУАН е просрочен и влече след себе си незаконосъобразно издадено НП ,което подлежи на отмяна . На посочената дата   -17.08.2008 г.,административно наказващия орган е констатирал извършеното нарушение по чл.112 ал.1 от ЗАДС-че дружеството като е задължено не е начислило акциз,подлежи на  административно  наказание-имуществена санкция, чийто размер е посочен и в текста на закона.Известен е и нарушителят и е следвало в тримесечен срок  от изготвяне на ревизионният доклад ,да се състави АУАН.  .Административният орган действа при условията на обвързана компетентност – тоест при наличие на определени предпоставки, следва да предприеме процедурата за налагане на административно наказание ,чийто ред е определен в  чл.128 ЗАДС- по  ЗАНН. Неправилно административно наказващият  орган  е приел, че между двете производства- административно наказателното за извършено нарушение по чл.112 ЗАДС  и ревизионното производство,което също се развива по специална процедура има зависимост  . Това са две независими  производства и нито едно от тях не е предпоставка за валидността и законосъобразността на другото .Задълженията за плащане на дължим акциз,установени по реда на ревизионното производство, завършващо с ревизионен акт ,не е предпоставка за започване и развиване на административно наказателно производство . В този смисъл и  Тълкувателно решение № 1 / 07.05.2009 г. на ВКС ,т.1, именно – че извършването на данъчна ревизия и издаването на ревизионен акт, респективно влизането му в сила,  не е необходима предпоставка за ангажиране  на административно наказателната отговорност по реда на ЗАНН.  Неправилно административно наказващия орган е поставил в зависимост  от ревизионното производство,започването и развитието на административно наказателното –съставяне на АУАН и съответно издаване на  НП  . Тримесечният срок за съставяне на АУАН е  започнал да тече от 17.08.2008 г. и с неговото изтичане се преклудира правото на административният орган да състави АУАН ,съответно и да издаде НП за налагане на административно наказание .

Останалите доводи на съда, като правни изводи на съда изцяло са съобразени със събраните по делото доказателства.

Независимо, за приетото друго становище, относно срокът, за издаване на АУАН ,районният съд е постановил правилен съдебен акт, който следва да се потвърди .

Проверката на материалната законосъобразност на процесното решение ,сочи на правилно прилагане на материалния закон – ЗАДС в съответствие със заложените в него цели .

        Ограничен в пределите на касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението,  настоящият касационен състав счита, че няма основание за неговата отмяна, а решението е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено .Служебната проверка по чл.218,ал.2 от АПК  не установи основания за нищожност , недопустимост  на атакуваното решение  или несъответствие с материалния закон .

Горното мотивира съдът да остави в сила решението на СРС .

        Водим от горното и на основание чл.221 АПК, съдът

 

                               Р    Е     Ш    И    :

 

       ОСТАВЯ В СИЛА  решение №  114 / 27.05.2009 г. постановено по НАХ дело № 533 / 2008 г. по описа на Силистренски районен съд .

          Решението е окончателно .

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ :             

                                           

                                                  ЧЛЕНОВЕ : 1.                                     2.