Решение по дело №2386/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2475
Дата: 29 ноември 2019 г. (в сила от 16 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20197180702386
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 август 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

  2475/29.11.2019г.                            гр. Пловдив                     29.11.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, ХХV състав в публично заседание на тридесети октомври през две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                                                                  

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2386  по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 215  във вр. с чл. 177 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл. 145 от Административно-процесуалния кодекс АПК/.

Образувано е по жалба на „ИНВЕСТПРОДУКТ“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Цар Иван Асен“ № 8, представлявано от П.Г.-управител, против отказ на Началника на ДНСК-София за назначаване на Държавна приемателна комисия, обективиран в писмо изх. № РД-2037-02-976/17.07.2019 г.

Жалбоподателят моли да се отмени отказа и да се върне преписката за ново произнасяне. Твърди да не е  съобразена процедурата и да не са налице предпоставките за издаване на оспорвания отказ.  Представя писмени доказателства. Не претендира разноски

Ответникът - НАЧАЛНИК на ДНСК-София, чрез процесуалния представител  юр. Д. оспорва жалбата и моли да се потвърди отказа. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните по делото, приложената административна преписка и събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Жалбата е допустима,защото:

Обжалваният отказ и досието на строежа, във връзка с който е издаден обжалвания акт, е получен от управителя на дружеството-жалбоподател на 26.07.2019 г., а жалбата е депозирана на 02.08.2019 г, или в предвидения в закона 14-дневен срок.

По своята правна същност отказа за назначаване на Държавна приемателна комисия /ДПК/ е индивидуален административен акт, с който се засягат пряко права и законни интереси на граждани и организации в производствата по въвеждане в експлоатация на строежите. Този отказ прегражда по-нататъшното развитие на административното производство по разрешаване ползването на строежа, поради което и подлежи на съдебен контрол. Същият не е приравнен на отказ за издаване на разрешение за ползване на строежа като реда и предпоставките за издаване на последния са различни.

Актът е издаден от компетентен орган, съгласно чл. 4 от Наредба № 2 от 31.07.2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти. ( Наредба № 2 от 31.07.2003 г.)

Дружеството-жалбоподател, като възложител, разполага с активна процесуална легитимация да оспори отказа, доколкото разполага с правото да заяви назначаването на ДПК. Назначаването на ДПК е част от производството по въвеждане в експлоатация на строежа и формално положително и благоприятстващо засяга пряко правната сфера на възложителя, а съответно отказът за това е неблагоприятстващ.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Административното производство е започнало по искане на „ИНВЕСТПРОДУКТ“ ООД за назначаване на ДПК и издаване на разрешение за ползване с вх. № ПД-1344-04-258 от 03.04.2019 г. за строеж:

 „Хотелски комплекс /апартаментен тип/ с ресторант - барбекю, винарна, кафе, кафе-аперитив и подземен гараж", с подобекти: Блок А, Блок Б и Блок В, УПИ XI - 415,417, кв.65а - нов /16 - стар/, по плана на Централна градска част, гр. Пловдив /ПИ с идентификатор ***по КККР/, с административен адрес: гр. Пловдив ул. „Стефан Караджа“ № 3. Към искането са представени документи по опис (л.42).

В хода на съдебното производство като доказателства са приобщени представени от процесуалния представител на жалбоподателя писмени доказателства, описани в искането за назначаване на ДПК, както и писмо на ДНСК гр. София с изх. № РД-2037-04-226/07.10.2019 г., ведно с приложеното към него копие от писмо изх. № РД-2037-02-976/17.07.2019 г.

Констатира се, че е налице пълно съответствие с нормата на чл.177,ал.1 от ЗУТ при подаване на искането до административния орган.

За да постанови процесният отказ, ответникът е приел, че не са налице основания за въвеждане в експлоатация на строежа, позовавайки се на разпоредбите на чл. 178, ал.3, т.1 от ЗУТ и чл. 14, т.1 от Наредба № 2 от 31.07.2003 г., както и на установеното с КП от 19.04.2016 г. на служители на район „Централен“ при Община Пловдив и КП № Ц-1411/19.07.2016 г. на служители на РО НСК Пловдив при РДНСК ЮЦР и на резултатите от извършена проверка на 10.07.2019 г. от служители на РДНСК Пловдив, при която е установено, че процесният строеж се изпълнява със съществени отклонения от издадените строителни книжа и в несъответствие с предвижданията на действащия ПУП и РУП.

Съгласно чл. 177, ал. 2 ЗУТ строежите от първа, втора и трета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на ДНСК.

Редът и условията за това са определени в Наредба № 2/31.07.2003г. за въвеждане в експлоатация на строежите в РБ и минималните гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството (Наредба № 2/31.07.2003г.).

Производството започва по искане от възложителя, като представя окончателен доклад по чл. 168, ал. 6 ЗУТ, договорите с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, технически паспорт и сертификат за проектни енергийни характеристики и документ от АГКК, че е изпълнено изискването по чл. 175, ал. 5 ЗУТ- чл. 177, ал. 1 ЗУТ.

Каза се, тези условия на закона с подаване на заявлението от страна на жалбоподателя са били изпълнени.

Началникът на ДНСК или упълномощено от него лице назначава или отказва назначаването на ДПК. Комисията приключва работата си с протокол обр. 16, който е основание за издаване на разрешение за ползване на строежа или отказ за издаване на същото.

Отказ за назначаване на ДПК може да бъде постановен, ако искането за това не е направено от възложителя ( или упълномощено от него лице, според чл. 3 от наредбата) и ако не са представени документите, посочени в чл. 177, ал. 1 ЗУТ и чл. 4, ал. 2 от Наредба № 2/31.07.2003г.  (следва да се посочи, че с наредбата не могат да се въвеждат допълнителни изисквания и документи, извън посочените в закона).

В случая изложените мотиви за отказ не представляват основание за същия. Това дали процесният строеж е в несъответствие с одобрените проекти, издадените разрешения за строеж и действащия ПУП и РУП, не е основание да се откаже назначаване на ДПК,а касае въвеждането на строежа в експлоатация.

Следва да се отбележи впрочем,че съответствието на проектите и разрешението за строеж с подробния устройствен план се счита за окончателно установено с влизането им в сила (чл. 156, ал. 5 ЗУТ).

Инвестиционните проекти са основание за издаването на разрешение за строеж и подлежат на оценка за съответствието им с основните изисквания към строежите – чл. 142, ал. 4 ЗУТ, която обхваща съответствието с предвижданията на ПУП и изискванията на влезли в сила административни актове, които са необходимо условие за разрешаване на строителството по ЗООС, ЗБР и други специални закони – ал. 5, т. 1 и т. 8 на текста. Оценката е елемент от фактическия състав на РС и ако е налице порок в нея, той би рефлектирал върху законосъобразността на разрешението.

На следващо място следва да се посочи, че в чл. 178, ал. 3 ЗУТ са посочени изчерпателно случаите, когато строежите не се въвеждат в експлоатация, но те не са условия за отказ за назначаване на ДПК. (Решение № 5864 от 11.05.2017 г. на ВАС по адм. д. № 9561/2016 г., II о.).

В този смисъл и позоваването на чл. 178, ал. 3, т. 1 ЗУТ и цитираните в обжалвания отказ разпоредби на чл. 14, т.1 от Наредба № 2 от 31.07.2003 г. не са основания за отказ за назначаване на ДПК.

В хипотезата на чл. 18 от Наредба № 2/31.07.2003г., Началникът на ДНСК действа в условията на обвързана компетентност и задължително "постановява отказ" при наличие на предпоставките на ал. 1, т. 1 или т. 2, но в хипотезата на чл. 6 от същата Наредба, с оглед характера на предвидения като възможност отказ, той има правото на преценка, която не може да бъде контролирана извън крайния акт и създава условия за административен произвол. (Решение № 9132 от 22.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 3297/2016 г., II о.).

Казаното налага извод за незаконосъобразност на оспорвания отказ. Същият следва да се отмени и преписката да се върне за ново произнасяне по така подаденото заявление.

При новото разглеждане на заявлението компетентният орган следва да прецени само дали са приложени изискуемите от чл. 177, ал. 1 ЗУТ документи. Функционалната пригодност на строежа за ползване съобразно издадените строителни книжа ще е предмет на установяване от ДПК в акт обр. 16, основание за издаване на крайния акт.

Водим от горното, Съдът

 

 

                                Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по оспорване на „ИНВЕСТПРОДУКТ“ ООД отказ за назначаване на Държавна приемателна комисия, обективиран в писмо изх. № РД-2037-02-976/17.07.2019г. на Началника на ДНСК-София.

ИЗПРАЩА преписката на Началника на ДНСК-София за ново произнасяне по искане на „ИНВЕСТПРОДУКТ“ ООД с вх. № ПД-1344-04-258 от 03.04.2019 г., при спазване задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: