О П Р
Е Д Е Л Е Н И Е
Номер |
|
Година |
19.06.2023 г. |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Административен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
На |
19.06. |
Година |
2023 г. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Секретар |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
228 |
По
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Производството е по чл.
188 от ЗДДС във вр. с чл. 60,
ал. 5 и ал. 6 от АПК.
Производството
пред Административен съд – Кърджали е образувано на 14.06.2023 г. по постъпила жалба
от „МЕТЕ 2015“ ЕООД ***, с ЕИК ***, срещу Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № ФК-209-0116110/30.05.2023 г., издадена от Д. Л. Р. -
Началник отдел „Оперативни дейности“ - Пловдив в ЦУ на НАП, с която на
основание 186, ал. 1, т. 1, б.„а“ от ЗДДС за нарушение на чл. 3, ал. 1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл. 118,
ал. 1 от ЗДДС, е наложена принудителна административна мярка запечатване на
търговски обект – магазин ***, находящ се на адрес: ***,
стопанисван от МЕТЕ 2015“ ЕООД ***, с ЕИК *** и забрана за достъп до него за
срок от 14 /четиринадесет/ дни.
Въведени
са доводи, че Заповедта за налагане на принудителна административна мярка № ФК-209-0116110/30.05.2023
г. е незаконосъобразна и неправилна. По същество са изложени съображения, че
наложената мярка се явявала неоправдано тежка и несъразмерна със степента на
извършеното нарушение. В този смисъл се сочат, както ниската стойност на
закупените продукти, за които не е издадена фискална касова бележка, така и
обстоятелството, че нарушението било първо по рода си за търговеца.
Счита,
че в случая не са спазени разпоредбите на чл. 6, ал. 2 и чл. 35 от АПК. Сочи,
че административният орган не е изпълнил задължението си да мотивира акта в
достатъчна степен, като от съдържанието на заповедта не ставало ясно, в какво
се изразявали фактическите действия на извършеното нарушение и кой бил
нарушеният ред и начин на издаване на фискална касова бележка.
В
заключение е въведен следният петитум: „На основание изложеното и на основание чл.
172, ал. 2 от АПК, моля да постановите решение, с което да отмените Заповед за
налагане на принудителна административна мярка № ФК-209-0116110/22.05.2023 г.
на Началника отдел „Оперативни дейности“ при ЦУ на НАП – Пловдив за налагане на
принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект и забрана за
достъп до него за срок от 14 дни“, като неправилна и незаконосъобразна. Моля на
„МЕТТЕ 2015“ ЕООД да бъдат присъдени и разноските за водене на настоящето
дело.“
Предвид
обстоятелството, че към жалбата не е бил представен документ за внесена
държавна такса, с Разпореждане № 434/14.06.2023 г. съдът е оставил жалбата без движение
и е дал указания на жалбоподателя да
внесе държавна такса в размер на 50 лв. по сметка на органа на съдебната власт.
На
19.06.2023 г. пълномощникът на дружеството е представил доказателства за
внасяне на определената държавна такса както и молба/ вх. № 1646/19.06.2023 г., 9.26 часа/, в която е посочил, че
заповедта, ведно с разпореждането за предварително изпълнение е обжалвана в
тридневен срок, считано от връчването й. Въведено е искане съдът да отмени
разпореждане за допускане на предварителното изпълнение на заповедта и спре
изпълнението на предварителното изпълнение, тъй като изпълнението й би могло да
причини на оспорващия значителни вреди.
Съдът, след като
прецени съдържанието на жалбата, представената молба от 19.06.2023 г. и доказателствата
по преписката, намира депозираното искане за отмяна на допуснатото
предварително изпълнение на оспорения акт и искането за спиране на неговото
изпълнение по реда на чл. 60, ал. 5 и ал. 6 от АПК, за недопустими като
предявени след изтичане на законоустановения срок за
това.
Във връзка с горното,
със Заповед за налагане на принудителна административна мярка №
ФК-209-0116110/30.05.2023 г., издадена от Д. Л. Р. - Началник отдел „Оперативни
дейности“ - Пловдив в ЦУ на НАП, с която на основание 186, ал. 1, т. 1, б.„а“
от ЗДДС за нарушение на чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, е наложена принудителна
административна мярка запечатване на търговски обект – магазин ***, находящ се на адрес: ***, стопанисван от МЕТЕ 2015“ ЕООД
***, с ЕИК *** и забрана за достъп до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни.
Административният орган е постановил предварително изпълнение на ПАМ, за което
е изложил мотиви.
Заповедта е връчена на
адресата на 06.06.2023 г.
Видно от
обстоятелствената част на заповедта, на 22.05.2023 г. в 13:50 часа е била
извършена проверка на търговски обект по смисъла на § I т. 41 от ДР на ЗДДС - магазин
***, находящ се на адрес: ***, стопанисван от МЕТЕ
2015“ ЕООД ***, с ЕИК ***, при която е констатирано, че дружеството в
качеството му на задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н - 18/13.12.2006г. на МФ
за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към
лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало нарушение
на същата, като не регистрира и отчита всяка извършена продажба на стоки и
услуги от търговския обект, чрез издаване на фискални касови бележки от
въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство.
При проверката е била извършена
контролна покупка на 1 брой хляб, 1 бр.
пушена наденица, минерална вода и полиетиленова
торбичка на обща стойност 4.45 лв., платени в брой, за което не бил издаден
фискален касов бон от въведеното в експлоатация и работещо в обекта фискално
устройство, нито касова бележка от кочан с ръчни касови бележки, отговаряща на
изискванията на разпоредбите на Наредба Н-18 / 13.12.2006г. на МФ.
Във връзка с горното, материална
предпоставка за налагане на ПАМ по чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "б" от ЗДДС е нарушение на задължението за издаване на съответен документ за продажба
по чл. 118. Това са и предпоставките за налагане на ПАМ по чл. 187, ал. 1 от ЗДДС, която се налага кумулативно с тази по чл. 186, ал. 1 от ЗДДС.
Съдържанието на мерките се изразява в
запечатване на обекта, в който е извършено нарушението и забрана на достъпа до
него.
По силата на чл. 188 от ЗДДС, принудителната административна мярка по чл. 186, ал. 1 подлежи на
предварително изпълнение при условията на чл. 60, ал. 1 – 7 от Административнопроцесуалния кодекс. Предвид това административният
орган би следвало да издаде разпореждане по чл. 60, ал. 1 от АПК на основанията
посочени в закона. Задължен е от закона да постанови разпореждане и да допусне
предварително изпълнение на посочените в чл. 186, ал. 1 от ЗДДС принудителни
административни мерки, в което, в съответствие с чл. 60, ал. 1 от АПК, да
изложи мотиви с фактически и правни основания. В настоящият случай административният орган е постановил такова
разпореждане за предварително изпълнение на наложената ПАМ, което обаче не е
обжалвано в определения от закона тридневен срок.
Съгласно чл. 60, ал. 5
от АПК, разпореждането, с което се допуска или се отказва предварително
изпълнение, може да се обжалва чрез административния орган пред съда в
тридневен срок от съобщаването му, независимо дали административният акт е бил
оспорен. Алинея 6 на нормата регламентира, че жалбата се разглежда незабавно в
закрито заседание, като преписи от нея не се връчват на страните. Тя не спира
допуснатото предварително изпълнение, но съдът може да го спре до окончателното
й решаване.
В конкретния случай обаче,
в депозираната до съда жалба срещу ЗППАМ/вх.
№ ИТ-00-5750 от 06.06.2023 г. на ТД на НАП – Пловдив,
офис Кърджали/ липсва каквото и да е искане за отмяна на разпореждането на
административния орган, с което е допуснато предварително изпълнение на
наложената ПАМ и/или за спиране на изпълнението на предварителното изпълнение,
както и каквито и да са изложени доводи в тази връзка. Таково искане е въведено
едва с молбата от 19.06.2023 г., т.е. 13 дни след връчване на заповедта. Именно
поради липсата на такова надлежно въведено искане в жалбата съдът не е
постановил и акт в срока по чл. 60, ал. 6 от АПК.
Предвид това, депозираната
молба/ вх. № 1646/19.06.2023 г., 9.26
часа/, с която се иска от съда да отмени разпореждането за допускане на
предварителното изпълнение на заповедта и спре изпълнението на предварителното
изпълнение, се явява процесуално недопустима и следва да бъде оставена без
разглеждане като такава.
Следва да се отбележи,
че в конкретния случай не може да се приеме, че молбата за спиране на
предварителното изпълнение има характер на молба по чл. 166, ал. 2 от АПК, тъй
като посочената хипотеза е приложима за влязло в сила разпореждане, с което е
допуснато предварителното изпълнения, каквото в случая жалбоподателят твърди,
че е оспорил надлежно, но не и според настоящия съдебен състав. Освен това, на
посоченото основание изпълнението може да се спре единствено въз основа на нови
обстоятелства, каквито не са посочени в молбата. В този смисъл, съдът намира, че
жалбоподателят би могъл да поиска спиране на изпълнението по реда на чл. 166,
ал. 2 от АПК, след влизане в сила на настоящето определение, като за
основателността на молбата си следва да посочи възникналите нови обстоятелства.
Водим от горното съдът счита,
че процесната молба/ вх. № 1646/19.06.2023 г., 9.26 часа/, с която се иска от съда да
отмени разпореждането за допускане на предварителното изпълнение на заповедта и
спре изпълнението на предварителното изпълнение, е депозирана след срока,
регламентиран в нормата на чл. 60, ал. 5 от АПК, респ. при липсата на
положителна процесуална представка за допустимост на искането, от категорията
на абсолютните такива, поради което, въведените в нея искания, следва да бъдат
оставени без разглеждане.
По изложените съображения и на
основание чл. 159, т. 5 от АПК, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ депозираните с молба/ вх. № 1646/19.06.2023 г./, искания на пълномощника на „МЕТЕ 2015“ ЕООД
***, с ЕИК ***, за спиране на предварителното изпълнение и отмяна на
разпореждане, с което е допуснато предварително изпълнение на Заповед за
налагане на принудителна административна мярка № ФК-209-0116110/30.05.2023 г.,
издадена от Д. Л. Р. - Началник отдел „Оперативни дейности“ - Пловдив в ЦУ на
НАП, с която на основание 186, ал. 1, т. 1, б.„а“ от ЗДДС за нарушение на чл.
3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във вр.
с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, е наложена принудителна административна мярка
запечатване на търговски обект – магазин ***, находящ
се на адрес: ***, стопанисван от МЕТЕ 2015“ ЕООД ***, с ЕИК *** и забрана за
достъп до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни, като просрочени.
Определението може да
се обжалва пред ВАС с частна жалба, в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните,
чрез Административен съд - Кърджали.
Председател: