Решение по дело №1204/2022 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 683
Дата: 1 април 2022 г. (в сила от 9 юни 2022 г.)
Съдия: Зорница Николова Тухчиева Вангелова
Дело: 20225330201204
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 683
гр. Пловдив, 01.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и девети март през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Зорница Н. Тухчиева Вангелова
при участието на секретаря Таня Д. Стоилова
като разгледа докладваното от Зорница Н. Тухчиева Вангелова
Административно наказателно дело № 20225330201204 по описа за 2022
година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш серия К, № 4146959, издаден от ОД на МВР -
Пловдив, с който на Ц. К. Д. на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 3
ЗДвП, е наложена глоба в размер на 100,00 /сто/ лева за нарушение на чл. 21,
ал.2, вр. 21, ал. 1 ЗДвП.
Жалбоподателят в жалбата и в допълнителни молби към нея излага
конкретни съображения за незаконосъобразност на ЕФ и моли за неговата
отмяна. Претендира разноски за адвокатско възнаграждение.
Въззиваемата страна ангажира писмено становище по допустимостта и
основателността на въззивната жалба, като моли същата да бъде оставена без
уважение, а обжалваният ЕФ да бъде потвърден като правилно и
законосъобразно постановен. Претендира разноски за юрисконсултско
възнаграждение. Релевира възражение за прекомерност.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално
легитимирана страна, против акт подлежащ на обжалване по съдебен ред,
поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по
същество.
Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди
1
доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на
атакувания ЕФ намери, че са налице основания за неговата отмяна.
Съображенията в тази насока са следните:
Обжалваният Електронен фиш е издаден за това, че на 06.10.2020 г., в
08,07 часа, на Републикански път II-64, км. 50, в посока от село Труд към град
Пловдив, извън населено място, при въведено ограничение 60 км/ч. с пътен
знак В-26, заснето с АТСС TFR1-M № 529 и отчетен толеранс от минус 3 км/
ч в полза на водача, МПС с рег. № *** се движело с установена наказуема
скорост 82 км/ч и наказуемо превишение на скоростта от 22 км/ час.
Съдът намира, че изложената в ЕФ фактическа обстановка се опровергава
от събраните по делото доказателства.
Видно от служебно изисканите и приложени като доказателство писма от
ОПУ – Пловдив към АПИ /л. 12, л. 15/ км. 50 + 000 на републикански път II -
64 в посоката от с. Труд към гр. Пловдив на посоченото километрично
положение не е наличен пътен знак В26.
Пътен знак В26 е поставен във връзка с организацията и безопасността на
движение на крайпътния обект „Амек Тойс“. За обекта е проведена процедура
по Наредбата за специално ползване на пътищата. От ОПУ Пловдив е
съгласуван технически проект, неразделна част от който е „Проект за
организация на движението“. Организацията на движението в района на
пътната връзка е изпълнена по одобрен проект съгласуван с ОД на МВР
Пловдив. Пътният знак В26 /60км/ч/ е при км. 49 +800, като към него няма
табела Т2. Действието на знака се изчерпва след забавителния шлюз и
кръстовището при входа/ изхода от „Амек Тойс“, находящ се на км. 49 +
960.
В аспект на горното, следва да се има предвид регламента на чл. 61, ал. 3 от
Наредба 18 за сигнализация на пътищата с пътни знаци според чийто текст
зоната на действие на пътен знак В26 е в сила до следващото кръстовище, а
доколкото км. 50 е след кръстовище то и ограничението на скоростта не важи
за него.
При положение, че на въпросния пътен участък липсва въведено
ограничение на скоростта 60 км/ч с надлежно поставен пътен знак В 26, то се
явяват оборени фактическите констатации в ЕФ, че е допуснато превишение
на режима на скоростта.
За пълнота на изложението следва да се посочи, че именно ОПУ-Пловдив
2
към АПИ е единствено компетентната институция, която може да предостави
надлежна информация дали на даден участък от републиканската пътна
мрежа има законосъобразно поставен знак към дадена дата и каква е зоната
му на действие.
Това е така, доколкото в чл. 4, от Наредба № 1 от 17 януари 2001 г. за
организиране на движението по пътищата, издадена от министъра на
регионалното развитие и благоустройството е предвидено, че стопанинът на
пътя отговаря за организацията на движението, включително и поставянето на
пътна сигнализация по даден пътен участък.
В чл. 17 от същата Наредба е предвидено, че Проектът за организация на
движението се одобрява, както следва:
1. за автомагистрали и републикански пътища I клас - от изпълнителния
директор на Изпълнителната агенция "Пътища";
2. за републикански пътища II и III клас - от директора на съответното
областно пътно управление;
3. за местни пътища - от кмета на съответната община.
В чл. 12, ал.1, т.3, б. „з“ от Наредбата е посочено, че подлежащият на
одобрение проект за организация на движението включва и организацията на
скоростните режими, което съгласно чл. 2, ал. 3 от Наредбата следва да стане
и посредством поставяне на съответната пътна маркировка и пътни знаци.
Абсолютно същото е предвидено и в глава VII от Наредба № 3 от 16 август
2010 г. за временната организация и безопасността на движението при
извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците, чл. 80
и сл. от която е установен режим на съгласуване и получаване на разрешение
от стопанина на пътя дори и за временно поставяне на знаци и пътна
маркировка във връзка с извършвани строителни или ремонтни дейности.
Доколкото процесният път, видно от наименованието му е Втори клас, то
компетентен да одобри плана за организация на движението по него
(независимо дали при постоянна или временна организация) е именно
директора на ОПУ-Пловдив на АПИ, респективно от тази институция ще
изхожда най-точната информация за законосъобразно поставени знаци по
процесния път.
Действително в ЕФ и протокола по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12
май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства е отбелязано, че пътен знак В 26 на процесния пътен участник е
3
наличен. Тоест съществува противоречие между отразеното в протокола по
чл. 10 и официалната информация постъпила от ОПУ-Пловдив към АПИ.
Това разминаване теоретично е възможно да се дължи на различни причини:
- да е налице допусната грешка при обозначаване мястото на извършване
на нарушението в ЕФ.
- да е налице грешка в Протокола по чл. 10 при описание на мястото на
разположение на пътния знак В 26, като посоченото място не отговаря на
действителното.
Доколкото процесния е републикански път, втори клас, то поставянето на
знака, без предварителното съгласуване и разрешение на Директора на ОПУ
на АПИ би било изцяло незаконосъобразно и въз основа на него не може да
бъде ангажирана административно - наказателната отговорност на водачите
по пътя.
Във всеки случай причината за това разминаване е ирелевантна. При
наличие на официално писмо от стопанина на пътя, че законосъобразно
поставен пътен знак в процесния участък към процесната дата няма,
настоящият състав намира, че следва да се съобрази с това становище.
В този изричен смисъл е Решение от 09.7.2020г. по Наказателно дело 1093/
2020г. Административен съд – Пловдив.

По разноските:

При този изход на спора, на основание чл. 63, ал.3 ЗАНН право на разноски
има жалбоподателят. Такава претенция е своевременно направена, като по
делото надлежно е представен списък на разноските по чл. 80 ГПК,
пълномощно, както и договор за правна защита и съдействие. Видно от
същия, страните по него са договорили възнаграждение в размер на 300,00
лева, което и било изплатено изцяло и в брой. Ето защо, така претендираните
разноски ще бъдат присъдени в полза жалбоподателя, като възражението на
процесуалния представител на въззиваемата страна за прекомерност се явява
неоснователно и следва да бъде оставено без уважение.
Мотивиран от горното Пловдивският районен съд, Пети н. с.,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К, № 4146959, издаден от ОД на МВР -
4
Пловдив, с който на Ц. К. Д., ЕГН ********** на основание чл. 189, ал. 4 вр.
чл. 182, ал. 2, т. 3 ЗДвП, е наложена глоба в размер на 100,00 /сто/ лева за
нарушение на чл. 21, ал.2, вр. 21, ал. 1 ЗДвП

ОСЪЖДА ОД на МВР – Пловдив ДА ЗАПЛАТИ на Ц. К. Д., ЕГН
********** сумата от 300 /триста/ лева, представляваща разноски по делото
за адвокатско възнаграждение за процесуално представителство пред Районен
съд Пловдив.

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд
в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за
постановяването му.


Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
5