Определение по дело №1905/2017 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 1294
Дата: 31 август 2017 г.
Съдия: Стела Веселинова Георгиева
Дело: 20175510101905
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 30 юни 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

 

№ …………                                  31.08.2017 г.                           град  К.        

 

 

КАЗАНЛЪШКИЯТ  РАЙОНЕН СЪД                    II   ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ

 

На тридесет и  първи    август                        две хиляди и седемнадесета година

 

В закрито съдебно заседание в следния състав:

 

 

  

Председател: Стела Георгиева                                                                

 

 

 

 

като разгледа докладваното от съдията Георгиева гражданско дело № 1905 по описа за 2017 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по делото е образувано по жалба от ЕТ „Г.П.Б. – ПиВ“, ЕИК *** град К., , представлявано от Г.Б. против писмо № *** г. на кмета на Община К. Г.С..

 

Съдът след като се запозна с исковата молба и представените по нея писмени доказателства, счита, че не е компетентен да се произнесе по спора по следните съображения:

С обжалваното писмо № 94-00-25#3/17.05.2017 г. на кмета на Община К. Г.С. на основание чл. 37 м, ал. 4, т. 2 от ЗСПЗЗ Община К. е преустановила наемните правоотношения, възникнали по силата на договор № Д04-74 от 07.07.2014 г. и считано от датата 15.05.2017 г. същият е прекратен. Безспорно във същото се съдържа изявлението на административния орган кмета на Община К. за прекратяване на договора за наем. Същото има белезите на индивидуален административен акт.

 

Договор за наем  № Д04-74 от 07.07.2014 г. е сключен между Община К., представлявана от кмета Г.С., като наемодател от една страна и ЕТ „Г.П.Б. – ПиВ“ – К., от друга страна като наемател. Съгласно договора, наемодателя предоставя на наемателя за ползване под наем, общински мери и пасища в землището на село Г.Ч., с номера по КВС № 000173, 000631, 000632, 000717, 000714, 000730, 000633, с обща площ 896,100 дка. Посочено е, че предоставеното под наем на общинска земя е на основание решение № 910/25.03.2014 г. на Общински съвет – К..

Отдаването на земите от Общинския поземлен фонд под наем или аренда е акт на управление на Общинския поземлен фонд, което Общинският съвет извършва по реда на чл. 24а, ал. 5 от ЗСПЗЗ. Оспорването на това решение е по реда на чл. 45, ал. 11 и ал. 2 от ЗМСМА пред съответния административен съд по реда на АПК.

 

Съгласно т. 10 и 11 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и ОС на Първа и Втора колегия на ВАС, постановено по Тълкувателно дело № 2/2014 г. е предвидено, че с разпоредбите на ЗСПЗЗ се създава компетентност на административни органи за издаване на актове на управление на общинско имущество, които не са индивидуални административни актове по ЗСПЗЗ, в смисъла по § 19 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ бр. 39/2011 г.).

Към актовете на управлението на пасищата, мерите и ливадите от Държавния или Общински поземлен фонд следва да се отнесат заповедите на кмета на Общината или на директора на Областна дирекция „Земеделие“, с които се прекратяват договорите за наем или аренда с предмет земи от Държавния или Общински поземлен фонд. Действията на управление са по отношение на имоти, които са отдадени под наем или арендувани без търг или конкурс, при предпоставките на чл. 37 и 37и, ал. 1 от ЗСПЗЗ и предвид препращането към реда по чл. 24а, ал. 2 от ЗСПЗЗ, като списъкът на тези имоти се определя със заповед на Министъра на Земеделието и храните, съответно с решение на Общинския съвет. За решението на ОбС по чл. 24, ал. 5 от ЗСПЗЗ за отдаване под наем или аренда на земи от Общинския поземлен фонд извън пасищата, мерите и ливадите, отдавани по реда на чл. 37и ЗСПЗЗ е признато, че са извън приложното поле на § 19, ал. 1 от ПЗР на ЗИД АПК. Актовете на кмета на Община К. за сключването и за прекратяването на договор за отдаване за временно ползване на земеделска земя – пасища и мери от Общинския поземлен фонд на ЕТ „Г.П.Б. – ПИВ“ са актове по прилагането на чл. 24а от ЗСПЗЗ. В този случай кметът на Общината действа като орган на власт, в изпълнение на изискването на закона,  а не като равнопоставен гражданскоправен субект. Качеството на автора на оспорения акт, както и съдържанието му изключват приложението на § 19 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ. Предвиденото в тази разпоредба изключение от общото правило не може да бъде тълкувано разширително. (Определение № 67/26.10.2016 г. на ВАС по Адм. дело № 56/2016 г., 5-членен състав, Определение № 48 от 18.07.2016 г. на ВАС по Адм. дело № 46/2016 г., 5-члелен състав, Определение № 75/04.11.2014 по Адм. дело № 70/2014 г., 5-членен състав).

 

Предвид гореизложеното, съдът счита, че не е компетентен да се произнесе по подадената жалба от ЕТ „Г.П.Б. – ПИВ“, ЕИК , град К.,  представлявано от Г.Б. против писмо № *** г. на кмета на Община К. Г.С..

 

Воден от горните мотиви, съдът

 

        

О П Р Е Д Е Л И:

 

 

ПРЕКРАТЯВА производството по гражданско дело № 1905/2017 г. по описа на Районен съд  -  К., поради неподсъдност.

 

ИЗПРАЩА гражданско дело № 1905/2017 г. по описа на Районен съд - К. по компетентност на Административен съд – С.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО за прекратяване подлежи на обжалване в едноседмичен срок от връчването му, с частна жалба пред Окръжен съд  - С.

 

 

 

 

 

 

Районен съдия :