Решение по дело №69/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 248
Дата: 20 юни 2023 г. (в сила от 18 юли 2023 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20237220700069
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 248

 

гр. Сливен 20.06.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на пети юни,  две  хиляди двадесет и трета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 69/2023 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба от Н.Т.Н., с адрес ***, чрез адв. Д.Н. - И. от САК, подадена против Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2022, В ЧАСТТА относно парцели с идентификатори № 51398-43-19-1, № 51398-584-138-2, № 39030-213-5-1, № 39030-661-18-1, № 39030-684-17-1, № 39030-692-47-1, № 39030-727-87-1 и № 62061-22-62-1.

В жалбата си оспорващият твърди, че заповедта в оспорената част е незаконосъобразна, като постановена при нарушение на административно производствените правила, при неправилно приложение на материалния закон и в противоречие с целта на закона. Заявено е искане за отмяна на заповедта в оспорената ѝ част и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Депозирано е писмено становище от упълномощен процесуален представител адв. И., която поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира разноски, за което прилага списък.

Административният орган – Министъра на земеделието, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Непретендира присъждане на разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият Н.Т.Н. е регистриран с Уникален регистрационен номер / УРН *****в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2022 г. е заявил 24 парцела, в землищата на гр. Котел, с. Раково, с. Нейково, с. Жеравна, с. Медвен, с. Тича, с. Боринци,  и с. Кипилово. Всички парцели са заявени с един и същ код култура - 314000 и култура Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Процесните 8 парцела са с обща площ 27, 55 ха и са разположение, както следва :             5 парцела в землището на гр. Котел (39030-213-5-1, 39030-661- 18-1, 39030-684-17-1, 39030-692-47-1 и 39030-727-87-1) с обща площ 20,97 ха; 2 парцела в землището на с. Нейково (51398-43-19-1 и 51398- 584-138-2) с обща площ 3,66 ха; 1 парцел в землището на с. Раково (62061-22-62-1) с площ 2,92 ха.

Границите на слоя „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2022 г. за землищата, в които оспорващият е заявил  процесните парцели за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, са определени въз основа на дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез аерофото заснемане, извършено на 09.09.2022 г..

Със Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г. е одобрен проект на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022 г. От заявените за подпомагане площи за процесните 8 парцела с обща площ 27,55 ха, извън границите на проекта за слой „ПДП" (недопустими за подпомагане), са останали 4,58 ха. Оспорващият е подал възражение вх. № РД-12-05-268/08.12.2022 г. срещу границите на слоя „ПДП". Във възражението си е посочил процесните 8 броя парцели с идентификационните им номера. Възражението му срещу проекта на специализирания слой не е било уважено.

За процесните парцели е извършено  дешифриране на цифрова ортофотокарта /ЦОФК/, като за част от площите дешифрирането е следното: за парцел с идентификатор 39030-213-5-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, части от парцела попадащи в източната и западната му част са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - полски пътища с прилежащи неподдържани площи около тях; неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба) с компактна нежелана растителност/орлова папрат; територии с неземеделско предназначение - храсти и ерозирали терени. Последните площи са неподходящи за подпомагане и по мярка Натура 2000, тъй като са с неземеделски характер (ХЗТ - храсти и затревени територии и ГЕТ - голи и ерозирали терени); за парцел с идентификатор 39030-661-18-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба).; за парцел с идентификатор 39030-684-17-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, площи от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - групи дървета; за парцел с идентификатор 39030-692-47-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, площи от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 7 и ал. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 2, т. 4 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - ерозирал, оголен терен без тревна покривка, с камъни; орлова папрат; за парцел с идентификатор 39030-727-87-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, площи от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - дървета/части от гора и неподдържани площи без следи от земеделска дейност (паша или коситба), масово заето от нежелана растителност/орлова папрат; за парцел с идентификатор 51398-43-19-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба); за парцел с идентификатор 51398-584-138-2, съгласно ЦОФК /дешифрация, част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба) и за парцел с идентификатор 62061-22-62-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, площи от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - път, орлова папрат. В следствие извършеното дешифриране, извън границите на окончателния слой „ПДП" (недопустими за подпомагане) са останали 4,58 ха.

С оспорената Заповед № 09-94 от 31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК /Наредба № 105 от 22.08.2006 г./, е одобрен окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 като част от Система за идентификация на земеделските парцели.

Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 15 от 14.02.2023г.

По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. П.З. със специалност „Геодезия и картография“, чиито заключение съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал.

От заключението на вещото лице З. е установено, че: За кампания 2022 г. границите на слоя „ПДП" за ФБ в землищата на гр. Котел (5 парцела), с. Нейково (2 парцела) и с. Раково (1 парцел), където се намират процесните парцели са изчертани въз основа на дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез аерофото заснемане, извършено на 09.09.2022 г. Аерофото заснемането, по резултатите от което е обновена ЦОФК, е извършено на 09.09.2022 г. в интервала между 8.00 и 9.00 часа (8.00- 8.30 за землищата на селата Раково и Нейково и 8.30- 9.00 за землището на гр. Котел). Вещото лице заключава, че ЦОФК и предоставените извадки за процесните парцели отговарят на изискванията на Наредба № 105 от 22.08.2006 г. В СИЗП е въведена актуалната за 2022 г. ЦОФК, като за всеки парцел може да бъде направена извадка.

По отношение на процесните парцели вещото лице установява следното:

-                     за парцел 39030-213-5-1 - в землището на гр. Котел със заявена за подпомагане площ от 3,64 ха констатира, че в северозападния край на парцела на много места има захрастени площи с дървета и храсти в слята повърхност, а източната част на парцела е разделена на две части: оголени и ерозирали площи, заети от пресичащи се черни пътища, вървища на животни и площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или с брой по-голям от допустимите (до 100хр./ха). Обобщава, че дешифрирането е извършено коректно. Парцела е с ерозирали, оголени площи, както и дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта. Останалите извън слоя площи са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, т. 7; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ;

-                     за парцел 39030-661-18-1 - в землището на гр. Котел със заявена за подпомагане площ от 0,16 ха, установява, че в момента на заснемане 09.09.2022 г., средата на парцела е заета от дървета и храсти в слята повърхност в клиновидна форма. Тази част представлява изоставена и неподдържана площ. Обобщава, че дешифрирането е извършено коректно. В голямата си част парцела е зает от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта. Останалите извън слоя площи са недопустими на основание чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 39030-684-17-1 - в землището на гр. Котел със заявена за подпомагане площ от 5,96 ха, посочва, че в североизточния край на парцела има неподдържан участък с площ 470 м2, зает от дървета и храсти в слята повърхност и с брой значително по- голям от допустимия; в югоизточния край на парцела 3 туфи от дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 100 м2 (145 м2, 224 м2 и 1440 м2) са изключени от слоя ПДП, но в централната част на парцела има площ, която видимо от снимката е ползвана за обръщане на посоката от обработващата техника, но въпреки това, тази площ не е оголена и отговаря на изискванията за допустимост на Наредба № 2 от 26.03.2018 г. Вещото лице заключава, че тази площ (0,09 ха) е неправилно определена като недопустима и следователно недопустимата за подпомагане площ на парцела следва да се редуцира от 0,36 ха на 0,27. Останалите извън слоя площи са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 39030-692-47-1 - в землището на гр. Котел със заявена за подпомагане площ от 7,53 ха вещото лице установява, че в северния край на парцела, по билото се наблюдават площи с ерозия, оголени камъни и скали; по ниско се наблюдава вредна растителност и начало на дере; в южната част на парцела има ерозирали участъци, със скали и камъни; в западния край се наблюдават полски пътища, изключени от слоя ПДП; в южния край освен ерозиралите площи се наблюдават и площи заети от вредна растителност - бързо растящи храсти.(начало на друго дере). В заключение посочва ,че дешифрирането е извършено коректно. Парцела е с ерозирали, оголени площи заети от камъни и скали, както и дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, даващи начало на дере. Останалите извън слоя площи са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, т. 7; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 39030-727-87-1 - в землището на гр. Котел със заявена за подпомагане площ от 3,68 ха, констатира, че в северната и централната част на парцела от слоя ПДП са изключени площи заети от дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 100 м2 (400 м2, 1200 м2); в западната страна на парцела, при изчертаване на границите му, е навлизано в горска територия. Вещото лице заключава, че дешифрирането е извършено коректно. Парцела е с площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, даващи начало на дере от изток на запад. Останалите извън слоя площи са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 51398-43-19-1 - в землището на с. Нейково със заявена за подпомагане площ от 0,92 ха, установява, че в северозападния и югоизточния край на парцела от слоя ПДП са изключени необработваеми площи заети от дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 100 м2 и полски път, от там в югозападно направление започва дере. Вещото лице обобщава, че дешифрирането е извършено коректно. Парцела е с площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, даващи начало на дере от изток на югозапад. Останалите извън слоя площи са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 51398-584-138-2 - в землището на с. Нейково със заявена за подпомагане площ от 2,74 ха, констатира, че в югозападния край на парцела от слоя ПДП са изключени необработваеми площи заети от дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 100 м2. Вещото лице обобщава, че дешифрирането е извършено коректно. Парцела е с площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта. Останалите извън слоя площи са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 62061-22-62-1 - в землището на с. Раково със заявена за подпомагане площ от 2,92 ха, установява, че в северния край на парцела от слоя ПДП са изключени необработваеми площи заети от дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 100 м2, а останалите изключени площи са полски пътища. В заключение посочва, че

дешифрирането е извършено коректно. Парцела е с необработваеми площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта. В южния край е изключен черен път. Останалите извън слоя площи са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

В заключение си вещото лице посочва, че процесните имоти попадат изцяло в Защитена зона „Котленска планина" - BG0002029, за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД - 910/11.12.2008 г. на МОСВ, обнародвана в ВД бр. 15/24.02.2009 г.

Забранителните режими за Защитена зона „Котленска планина" - BG0002029 са:

          Забранява се премахването на характеристики на ландшафта (синори, единични и групи дървета) при ползването на земеделските земи като такива;

          Забранява се залесяването на ливади, пасища, както и превръщането им в обработваеми земи и трайни насаждения;

          Забранява се използването на пестициди и минерални торове в пасища и ливади;

          Забранява се намаляването площта на крайречните гори от местни дървесни видове.

          Забранява се използването на неселективни средства за борба с вредителите в селското стопанство;

          Забранява се косенето на ливадите от периферията към центъра с бързодвижеща се техника и преди 15 юли.

Съгласно Заповед № РД - 09-847/22.07.2022 г. на министъра на земеделието: „... с цел отстраняване на източниците на опасност за причиняване на пожари, да не извършват косене на тревата, машинно почистване (мулчиране), включително и почистването на храсти, през периода от 25 юли 2022 г. до 7 август 2022 г. включително. ...", т е. за периода до 07.08.2022 г. е забранено косенето и почистването на процесиите парцели. Със Заповед № РД - 09-858/28.07.2022 г. се изменя на Заповед № РД- 09-847/22.07.2022 г., като се въвежда нов чл. 4, в който се указва, че забраната не се отнася за парцелите в защитени зони по Натура 2000, когато „косенето се извършва ръчно или с косачки за бавно косене". В заключение посочва, че периода от 07.08. (крайна дата от забраната) до 09.09.2022 г. (когато е извършено аерофото заснемането) няма забрани за земеделска дейност в парцелите, т.е. момента на заснемане е съобразен със забраните за косене и почистване.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ бр. 15 от 14.02.2023г. Жалбата срещу заповедта е входирана в деловодството на АС - Сливен на 28.02.2023 г. Жалбата е подадена и от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Съгласно чл. 33а, ал. 5 от ЗПЗП, обхватът на данни от Системата за идентификация на земеделските парцели за съответната година, които се публикуват на интернет страниците на Министерството на земеделието и на Държавен фонд "Земеделие", се определя с наредбата по чл. 30, ал. 6, като задължително се включват цифрови географски данни за физически блокове, и постоянно затревени площи. На основание чл. 30, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители е приета Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове министъра на земеделието по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в "Държавен вестник".Съгласно чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. Министърът на земеделието, храните и горите одобрява или изменя със заповед окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане". Заповедта се изпраща за обнародване в "Държавен вестник" и се публикува на интернет страниците на Министерството на земеделието, храните и горите и на Държавен фонд "Земеделие". Следователно оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган – МЗ.

Процесната заповед в оспорената й част е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о./.

Неоснователно е възражението, че при извършеното заснемане на процесните площи не е отчетено, че същите попадат в защитена зона „Котленска планина“, за опазване на дивите птици, поради което е налице забрана за косене, поради следното:

За кампания 2022 г. границите на слоя „ПДП" за ФБ в землищата на гр. Котел, с. Нейково и с. Раково, където се намират процесните парцели, са изчертани въз основа на дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез аерофото заснемане, извършено на 09.09.2022 г.  Съгласно Заповед № РД - 09-847/22.07.2022 г. на министъра на земеделието: „... с цел отстраняване на източниците на опасност за причиняване на пожари, да не извършват косене на тревата, машинно почистване (мулчиране), включително и почистването на храсти, през периода от 25 юли 2022 г. до 7 август 2022 г. включително. ...". Следователно за периода до 07.08.2022 г. е забранено косенето и почистването на процесните парцели. Със Заповед № РД - 09-858/28.07.2022 г. се изменя на Заповед № РД-09-847/22.07.2022 г., като се въвежда нов чл. 4, в който се указва, че забраната не се отнася за парцелите в защитени зони по Натура 2000, когато „косенето се извършва ръчно или с косачки за бавно косене". Следователно в периода от 07.08.2022 г. до 09.09.2022 г. няма действаща забрана, поради което земеделският стопанин е имал възможност за привеждане на заявените парцели в състояние, отговарящо на изискванията на Наредба № 2 от 26.03.2018 г.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма, но е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон по отношение на част от 0,09 ха от парцел 39030-684-17-1 - в землището на гр. Котел със заявена за подпомагане площ от 5,96 ха, от които 0,36 ха са останали извън слоя ПДП. Относно тази част от парцела, по делото е установено, че не е оголена и отговаря на изискванията за допустимост на Наредба № 2 от 26.03.2018 г., поради което и с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., тези площи от парцела са допустими за подпомагане и следва да бъдат включени в специализирания слой ПДП. Площта от 0,09 ха е неправилно определена като недопустима и недопустимата за подпомагане площ на парцела следва да се редуцира от 0,36 ха на 0,27ха.

По отношение на всички други площи от процесните парцели, които са останали извън одобрения специализиран слой ПДП, оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона, тъй като по делото е установено, че:

Относно парцел с идентификатор 39030-213-5-1, е с ерозирали, оголени площи, както и дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, поради което и съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1, т. 7; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, тези площи от 1,06 ха са неподходящи за подпомагане и правилно не са били включени в специализирания слой ПДП.

Относно парцел с идентификатор № 39030-661-18-1, парцела е зает от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, поради което и на основание чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., част от площта на парцела от 0,10 ха не попада в обхвата на специализиран слой ПДП.

Относно парцел с идентификатор № 39030-684-17-1, Площите от 0,27 ха от парцела са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, тъй като е установено по делото, че тези площи са заети от дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 100 м2.

Относно парцел с идентификатор № 39030-692-47-1, парцела е с ерозирали, оголени площи заети от камъни и скали, както и дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, даващи начало на дере, поради което и на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, т. 7; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., част от площта на парцела от 2,04 ха не попада в обхвата на специализиран слой ПДП.

Относно парцел с идентификатор № 39030-727-87-1, парцела е с площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, даващи начало на дере от изток на запад, поради което и на основание чл. 3, ал. 1, т. 1; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., част от площта на парцела от 0,50 ха не попада в обхвата на специализиран слой ПДП

Относно парцел с идентификатор № 51398-43-19-1, парцела е с площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, даващи начало на дере от изток на югозапад, поради което и на основание чл. 3, ал. 1, т. 1; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., част от площта на парцела от 0,17 ха не попада в обхвата на специализиран слой ПДП.

Относно парцел с идентификатор № 51398-584-138-2, парцела е с площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, поради което и на основание чл. 3, ал. 1, т. 1; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. част от площта на парцела от 0,14 ха не попада в обхвата на специализиран слой ПДП.

Относно парцел с идентификатор № 62061-22-62-1, парцела е с необработваеми площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или такива с по-голям от допустимия брой храсти за площта, поради което и на основание чл. 3, ал. 1, т. 1; чл. 8, ал. 2, т. 1; чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. част от площта на парцела от 0,21 ха не попада в обхвата на специализиран слой ПДП.

Общият размер на площите, които правилно не са били включени в специализирания слой ПДП е 4,49 ха.

По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения окончателен специализиран слой ПДП необосновано са изключени част от 0,09 ха от парцел № 39030-684-17-1 в землището на гр. Котел. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно установеното от съда.

Заповедта в частта й относно: част от 1,06 ха от парцел с идентификатор № 39030-213-5-1; част от 0,10 ха от парцел с идентификатор № 39030-661-18-1; част от 0,27 ха от парцел с идентификатор № 39030-684-17-1; част от 2,04 ха от  парцел с идентификатор № 39030-692-47-1; част от 0,50 ха от  парцел с идентификатор № 39030-727-87-1;  част от 0,17 ха от  парцел с идентификатор № 51398-43-19-1; част от 0,14 ха от  парцел с идентификатор № 51398-584-138-2 и част от 0,21 ха от парцел с идентификатор № 62061-22-62-1, с общ размер на площите: 4,49 ха, е законосъобразна, а подадената срещу нея в тази част жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е частично основателна. Съдът намира възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на оспорващия за неоснователно, предвид на това, че същото като размер е в предвидения по чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Действително направените от оспорващия разноски по делото са в общ размер на 1360 лева, от които: 10 лева – внесена държавна такса, платено адвокатско възнаграждение – 800 лева и 550 лева – внесен депозит за вещо лице. Съразмерно на уважената част от жалбата, претенцията е основателна в размер на 27 лева /0,09 ха : 4,58 ха = 0,0196 х 1360 лева = 27 лева/, която сума следва да бъде присъдена на оспорващия.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 са останали част от 0,09 ха от парцел с идентификатор № 39030-684-17-1.

ИЗПРАЩА преписката в отменената част на Министъра на земеделието за ново произнасяне при спазване на дадените в мотивите указания.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Т.Н., ЕГН **********, с адрес ***, подадена против Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 са останали следните площи: част от 1,06 ха от парцел с идентификатор № 39030-213-5-1; част от 0,10 ха от парцел с идентификатор № 39030-661-18-1; част от 0,27 ха от парцел с идентификатор № 39030-684-17-1; част от 2,04 ха от  парцел с идентификатор № 39030-692-47-1; част от 0,50 ха от  парцел с идентификатор № 39030-727-87-1;  част от 0,17 ха от  парцел с идентификатор № 51398-43-19-1; част от 0,14 ха от  парцел с идентификатор № 51398-584-138-2 и част от 0,21 ха от парцел с идентификатор № 62061-22-62-1.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на Н.Т.Н., ЕГН **********, с адрес ***, разноски по делото в размер на 27 лв. /двадесет и седем / лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

  

  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: