Решение по дело №157/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 264
Дата: 29 юни 2021 г. (в сила от 5 април 2022 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20217240700157
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  264

 

      гр.Стара Загора, 29.06.2021 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         тридесет и първи май

през      две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                  Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                                  Членове:            

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело    157 по описа  за 2021 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/ във връзка с чл.82 от Закона за водите /ЗВ/.

 

Образувано е по жалба от „Медицински център Павел баня“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Павел баня, ул.“Петко Колев“ № 16 против Решение № РР-4154/ 19.02.2021г на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ /БД ИБР/, с което е отнето част от разрешеното годишно водно количество по разрешително № 31610100/23.05.2017г., издадено от Директора на БД ИБР, за водовземане на минерална вода от находище на минерална вода „Павел баня“ от Сондаж Сз-7 и разрешително № 31610100/23.05.2017г е изменено в части „Параметри на разрешеното водовземане“ и „Разпределение на разрешения годишен воден обем по цели за ползване на минералната вода“. Изложени са оплаквания за незаконосъобразност на административния  акт като постановен при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Оспорва се мотивът на административния орган, че е налице хипотезата на чл.79а, ал.1, т.5 от Закона за водите за частично отнемане на водовземането поради неупражняване на права в определените параметри. Според жалбоподателя при формиране на този извод не са взети предвид всички релевантни факти и не са събрани доказателства. Счита, че при определяне размера на изменение на водовземането, решението е необосновано, тъй като липсват конкретни  мотиви и данни за установяване на съществуващ недостиг на свободни водни количества от находището. Направено е искане за отмяна на оспореното решение и присъждане на направените разноски по делото.

 

Ответникът – Директор на БД ИБР чрез процесуалния си представител юрисконсулт Г. изразява становище за неоснователност на  жалбата. Намира  решението за обосновано, издадено от компетентен за това орган и правилно издадено в съответствие с разпоредбите на Закона за водите. Обосновава, че по безспорен начин от извършената проверка е установено, че жалбоподателят като титуляр на съответното разрешително не се е възползвал от цялото количество, което му е предоставено. Поради това поддържа, че ценност, каквато е минералната вода, не трябва да бъде държана без да бъде използвана, а да се предостави на друг титуляр, който да я използва рационално.

 

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

С разрешително № 31610100/23.05.2017г., издадено от Директора на БД ИБР е предоставено правото на „Медицински център Павел баня“ ЕООД да водовзема минерална вода с цел на водовземането „лечебни цели в специализирани болници за лечение и рехабилитация “ от находище на минерална вода „ Павел баня“ - № 54 от Приложение № 2 към чл.14, т.2 от Закона за водите (ЗВ), от Сондаж Сз-7, с разрешен средноденонощен дебит 0,164 л/сек и разрешен годишен воден обем 5168,4 куб. м/годишно за обект „Хотел за селски туризъм, отдих и възстановяване“, находящ се в ПИ с идентификатор 65021.501.1276, (административен адрес: град Павел баня, ул. „Петко Колев“ № 16, община Павел баня, област Стара Загора) по КК и КР на град Павел баня, община Павел баня, област Стара Загора.

 

На жалбоподателя е издадено Разрешение за строеж №60/16.08.2017г. за външен водопровод за минерална вода от Сз-7 в УПИ Х „Каптаж мин.вода“, кв.27а до „Медицински център Павел баня“ в УПИ ХIII, кв.25. В него е вписано Разрешително за водовземане на минерална вода № 31610015/ 11.05.2011г. Съставен е  протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво за строежи на техническата инфраструктура от 01.11.2017г.

 

 С писмо изх.№ 54/ 30.01.2018г жалбоподателят „Медицински център Павел баня“ ЕООД уведомява БД ИБР за монтиране на водомери съгласно условията на издаденото разрешително за водовземане. Видно от Констативен протокол № СЗ-098/ 19.05.2018г на БД ИБР, в обекта, описан в разрешително № 31610100/23.05.2017г  - Хотел за селски туризъм, отдих и възстановяване, са монтирани са водомери и е отчетено количество от водовземане. С писмо изх.№ 109/ 28.05.2018г жалбоподателят уведомява ответника за извършено  присъединяване на отклонение за захранване на водоснабдяване на същия обект на 25.05.2018г.

 

Жалбоподателят посочва отнет годишен воден обем с декларации по чл. 194б от ЗВ за периода 01.01.2017г.-31.12.2017г. - 0 куб. м., за периода 01.01.2018г.-31.12.2018г., - 929,9 куб. м., за периода 01.01.2019г.-31.12.2019г. - 2969,00 куб. м и за периода 01.01.2020г.-31.12.2020г. - 5100 куб. м.

 

 С подадената декларация по чл. 1946 от ЗВ за периода 01.01.2020г.-31.20.2020г. с вх. № КД-04-521/19.01.2021г. е представено копие на тетрадка- дневник с отчитането на изразходеното количество минерална вода. Данните за отчетен период 15.01.2020г.-03.02.2020г. за потребено количество минерална вода показват средноползван дебит 752 куб./м., което е средно 39,6 куб.м/ден или 0,46 л./сек; за периода 01.07.2020г.-01.10.2020г. показват средно ползван дебит 1605 куб. м., което е средно 535 куб.м./месец, 17,45 куб.м/ден или 0,202 л./сек.

 

 Със Заповед № РД-769 от 24.09.2020г. на министъра на околната среда и водите е наредено да се сформира работна група, която да извърши проверка на място и по документи във връзка с предприемането на действия от страна на БД ИБР по изменение и частично отнемане на разрешително, при което е установено неупражняването на права в определените в разрешителното параметри на водовземането.

 

  С одобрен от министъра на околната среда и водите доклад с изх. № РД-08- 16/19.10.2020г. от директор дирекция „Планове и разрешителни“ в БД ИБР е предложено Директорът на БД БИР да измени разрешително № 31610015/11.05.2011г., служебно изменено с Решение № РР-1874/14.02.2014г., издадени от Директора на БД ИБР, с титуляр „Медицински център - Павел баня“ ЕООД.

 

   С писмо с изх. № РР-15-12/04.11.2020г., на основание чл. 26, ал. 1 във вр. с чл.34 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), титулярът по разрешителното е уведомен за образуваното административно производство по чл. 79а, ал. 2 във връзка с чл.79а, ал.1, т.5 от ЗВ и е поканен да вземе участие, като се запознае с административната преписка и изрази становище във връзка с установеното основание за изменение и частично отнемане на индивидуалния административен акт - разрешително № 31610100/23.05.2017г., издадено от Директора на БД ИБР. Писмото е получено на 05.11.2020г., видно от обратната разписка с товарителница *********.

 

             С писмо с вх. № РР-15-13(1)13.11.2020г. е постъпило възражение от управителя на Медицински център - Павел баня“ ЕОО д-р Стоимен Гечев относно уведомление изх. № РР-15-12/04.11.2020г. и № РР-15-13/04.11.2020г. С него се изразява отрицателно становище относно отнемането на количества минерална вода от лечебното заведение МЦ „Павел баня“, както и се настоява за увеличение на разрешените в момента количества минерална вода.

 

  На 27.01.2021г е публикувано съобщение за публично обявление по чл.62а от ЗВ на интернет страницата на БД ИБР. С писмо с изх. № РР-15- 12(3)/2020г./27.01.2021г. е изпратено съобщение за публично обявяване до кмета на Община Павел баня във връзка с открита процедура за изменение и частично отнемане на разрешително МЦ „Павел баня“, служебно изменено с Решение № РР-1874/14.02.2014г., издадени от Директора на БД ИБР. С писмо с вх. № РР-15-13/4/01.02.2021г. БД ИБР е уведомена от Община Павел баня, че  обявяването е извършено на 29.01.2021г, за което е приложен протокол.

 

  В 14-дневния срок по чл. 64, ал. 1 от ЗВ  от обявяването на 29.01.2021 г. в Община Павел Баня на съобщението за откриване на процедура за издаване на разрешително по чл. 62а от ЗВ е постъпило възражение с вх. № РР-15-12/5/11.02.2021г. по процедурата от „Медицински център - Павел баня“ ЕООД.

 

  С оспореното в настоящото производство Решение № РР-4154/ 19.02.2021г на Директора на БД ИБР на основание чл.52, ал.1, т.4, чл.75, ал.1 и чл.79а, ал.2 във вр. с чл.79а, ал.1, т.5 от ЗВ е :

1. отнето част от разрешеното годишно водно количество по разрешително № 31610100/23.05.2017г., издадено от Директора на БД ИБР, за водовземане на минерална вода с цел на водовземането „лечебни цели в специализирани болници за лечение и рехабилитация“ от находище на минерална вода „Павел баня“ - № 54 от Приложение № 2 към чл.14, т.2 от ЗВ, от Сондаж Сз-7, за обект „Хотел за селски туризъм, отдих и възстановяване“, находящ се в ПИ с идентификатор 65021.501.1276, (административен адрес: град Павел баня, ул. „Петко Колев“ № 16, община Павел баня, област Стара Загора) по КК и КР на град Павел баня, община Павел баня, област Стара Загора с титуляр „Медицински център - Павел баня“ ЕООД;

2. изменено разрешително 31610100/23.05.2017г. в части

- „Параметри на разрешеното водовземане“ в буква „а) Разрешен средноденонощен дебит“, която придобива съдържание „Qср.ден. =0,094 л/сек.“

-  „Параметри на разрешеното водовземане“ в буква ,,в) Разрешен годишен воден обем“, която придобива съдържание „До 2969,00 м3/год.“

-   „Разпределение на разрешения годишен воден обем по цели за ползване на минералната вода“, която придобива съдържание: „До 2969,00 куб.м год. - „лечебни цели в специализирани болници за лечение и рехабилитация“.

Административният орган се мотивира с ограничения ресурс на минералната вода, поради което и предвид неупражняването на права в определените в разрешителното параметри на използването отнема част от водовземането и определя намалени показатели на годишно водно количество и  средноденонощен дебит. При обсъждане на събраните доказателства и подаденото възражение е прието, че дружеството системно, в три поредни години (2017г., 2018г., 2019г.), недостатъчно оползотворява разрешения годишен обем.  Административният орган изключва декларираното количество за 2020г от преценката си за водовземане в параметрите на разрешителното като счита, че с оглед получаване на уведомлението по чл.26 от АПК жалбоподателят е завишил отчетените количества вода до края на 2020г. Относно изменението на разрешителното се посочва, че е определено справедливо на база върховото потребление на обекта в посочените периоди.

 

По делото е допусната, назначена и изпълнена съдебно-техническа експертиза, от неоспореното заключение на която се установява, че към 19.02.2021г /датата на издаване на оспореното решение/ има 17 действащи разрешителни за водовземане на минерална вода от находище Павел баня, от които за сондаж Сз-3 – 5 бр, за сондаж Сз-7 - 5 бр /„БРО“ ЕООД, „ПРО“ ЕАД и 2 бр на Медицински център - Павел баня“ ЕООД/ за сондаж Сз-8 – 7 бр и за сондаж Х-19 – 1бр.  Към 19.02.2021г има неприключили две производства по заявления от  „ПРО“ ЕАД за издаване на разрешително за водовземане на минерална вода от находище Павел баня, сондаж Сз-7 и едно производство по заявление от „СБР-НК“ ЕАД за издаване на разрешително от сондаж Сз-8.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с изложените в жалбата доводи и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

Жалбата е подадена в законоустановения срок, считано от съобщаване на решението на 21.02.2021г, и от надлежна страна, за която административният акт е неблагоприятен, поради което е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, се явява основателна.

 

Оспореното решение на Директора на БД ИБР, с което е изменено/частично отнето издаденото разрешително за водовземане от минерална вода с титуляр "Медицински център - Павел баня" ЕООД е издадено от материално и териториално компетентен орган, съгласно чл. 79а, ал.2 във връзка с чл. 52, ал.1, т.4 от ЗВ, в съответствие с изискванията за писмена форма и излагане на мотиви от фактическо и правно естество.

 

 Съдът намира, че при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Изпълнени са  общите условия по чл.26 от АПК за уведомяване на адресата на акта при започване на производството и по чл. 35 от АПК за издаване на индивидуалния административен акт едва след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени. Спазено е и специалното правило по чл.62а, ал.2 от ЗВ съобщението със съдържанието по ал. 1 да се изпрати на кмета на съответната община за публично обявяване и се поставя на интернет страницата на органа по чл. 52, ал. 1 от ЗВ.

 

Несъстоятелно е оплакването, че административният орган не е изложил собствени мотиви, а се е позовал изцяло на доклад изх. № РД-08- 16/19.10.2020г. на Директор дирекция „Планове и разрешителни“ в БД ИБР. Съдържанието на част от доклада действително е инкорпорирано в решението, но след като констатациите в него се възприемат изцяло и по начин, който недвусмислено установява съгласието на органа с тях, няма пречка да послужат за мотивировка на административния акт, тъй като изразяват собствената му воля.

 

При постановяване на решението обаче неправилно е приложен материалният закон. Съгласно посочената в него като правно основание норма на чл.79а от ЗВ, пълно/частично отнемане на разрешителното за водовземане може да се извърши при условията на ал.1, т.1-7, т.е. при оперативна самостоятелност на административния орган. При оспорване на актовете, издадени в тази хипотеза, съдът проверява освен дали органът е разполагал с оперативна самостоятелност, спазил ли е изискванията за законосъобразност на административните актове по чл. 146 от АПК, включително и принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК.

 

В случая ответният административен орган се позовава на т.5 - неупражняване на права в определените в разрешителното параметри на използването. Законът не предвижда за какъв срок е релевантно бездействието.  Ответникът го счита за системно проявено през три последователни години /2017г, 2018г и 2019г/. Но при произнасянето му не е взето предвид, че започване на водовземането е свързано с изграждане на водопроводно отклонение, което реално е направено в едногодишния срок от началния срок на действие на разрешителното. Фиксираният начален срок в разрешителното е 23.05.2017г, а на 25.05.2018г е извършено присъединяване на отклонението като още на 30.01.2018г жалбоподателят „Медицински център Павел баня“ ЕООД уведомява БД ИБР за монтиране на водомери, които е задължително да бъдат пломбирани от органа, за да започне водовземане. Следователно обективно е невъзможно през 2017г и м.януари 2018г да е потребявано количество минерална вода и неправилно е изведен извод, че разрешеното количество не се ползва от титуляра на разрешителното от момента на издаване/влизане в сила.  Данните по делото сочат, че за 2018г /дори да се изключи м.януари/  и 2019г е налице неоползотворяване на разрешения годишен обем. За 2020г не може да се направи такова категорично заключение, а становището на ответника в обратна насока е необосновано, базирано на предположения и неясно от гледна точка на конкретните факти /например как въведеното извънредно положение е оказало влияние/. Упражняването на административното правомощие по частично отнемане на разрешителното едва през 2021г сочи постигане на резултат, който е различен от целта на закона - управление на водите в интерес на обществото и за опазване на здравето на населението, както за устойчиво, балансирано и справедливо водоползване. В тази връзка е необходимо да се изтъкне, че потреблението за 2020г е от решаващо значение както при преценката за наличие на основанието по чл.79а, ал.1, т.5 от ЗВ, така и относно бъдещото потребление. Количеството потребена минерална вода за 2020г действително е декларирано през 2021г, но няма причина данните за него от дневника на жалбоподателя да не се кредитират с доверие поне до 05.11.2020г, когато е получено уведомлението за образувано административно производство по чл.79а, ал.2 във вр. с чл.79а, ал.1, т. 5 от ЗВ. Данните от водомера с показания от 871 до 1861 са фиксирани в констативни протоколи  № СЗ-280/ 25.09.2020г и № СЗ-327/ 19.11.2020г, поради което при липса на други доказателства несподелима се явява тезата на ответника за умишлено завишаване на отчетените количества. Напротив, установява се, че потреблението се доближава максимално до разрешените количества.

 

ЗВ не предвижда като втора, още по-малко кумулативна, предпоставка за пълно/частично отнемане на разрешителното, необходимостта от пренасочване на неизползваните количества минерална вода. Това касае обосноваване на целесъобразност на административния акт, поради което възражението на  жалбоподателя относно наличието на други водоползватели и каква е тяхната нужда от минерална вода не следва да се разглежда  и обсъжда в контекста на липса на материалноправно основание. Това обаче са релевантни факти в аспект законосъобразно изменение на разрешителното. Съгласно нормативната уредба изменение на разрешителното може да се извършва служебно от органа по чл. 52, ал. 1 от ЗВ при наличие на условията на чл. 73, ал. 1, т.1-3 от същия закон, нито едно от които не се установява по делото. Освен това при произнасянето си органът е длъжен да съблюдава изискванията на чл. 55, т. 1, 2, 3 и 4 от ЗВ, като отчете наличните водни ресурси, потребностите на ползвателя на водния обект, състоянието на водното тяло и придобитите права, което той не е направил. Безспорно се установи по делото от заключението на съдебно-техническата експертиза, че други потребители на находище Павел баня има, но не всички са лечебни заведения като жалбоподателя, на които Законът за здравето в чл.78, ал.1 дава приоритет при ползване на минерална вода за осъществяване на лечебна дейност. На практика с намаляването на параметрите на разрешеното водовземане няма да се постигне целта на закона за справедливо и балансирано водоползване, тъй като отнетото количество не се разпределя между равностойни по статут и дейност правни субекти. От друга страна, новоопределените параметри не са съобразени с доказано използваното количество минерална вода през 2020г или поне през първата й половина /2550 куб.м. според доклада на Директор дирекция „Планове и разрешителни“ в БД ИБР/, което доближава отнетото количество за 2019г от 2969 куб. м., т.е. за цялата 2020г потреблението е повече от така разрешеното и е трябвало да бъде съобразено при изменение на разрешителното. След като това не е направено оспореният акт е издаден в противоречие и с чл.6 от АПК, задължаващ административните органи до упражняват правомощията си без да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за постигане целта на акта. Както вече се посочи, с оспореното решение, освен че се накърняват правата на жалбоподателя като необосновано се отнема/изменя разрешеното годишно водно количество по издаденото разрешително за водовземане, не се постига и предвидената от ЗВ цел за ползването на минерална вода.

 

По тези съображения съдът счита, че оспореното Решение № РР-4154/ 19.02.2021г на Директора на БД ИБР като материалнонезаконосъобразно и противоречащо на целите на ЗВ следва да бъде отменено.

 

При този изход на спора на основание чл.143, ал.1 от АПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата 1550лв, представляваща направените по делото разноски за държавна такса в размер на 50лв и възнаграждение за един адвокат в размер на 1200лв, уговорено и заплатено по договор за правна помощ и съдействие № 411/ 01.04.2021г и възнаграждение на вещо лице в размер на 300лв.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2, предл.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

 

ОТМЕНЯ по жалба от „Медицински център Павел баня“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Павел баня, ул.“Петко Колев“ № 16  Решение № РР-4154/ 19.02.2021г, издадено от Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, с което частично е отнето разрешеното годишно водно количество по разрешително № 31610100/23.05.2017г., издадено от Директора на БД ИБР, за водовземане на минерална вода с цел на водовземането „лечебни цели в специализирани болници за лечение и рехабилитация “ от находище на минерална вода „ Павел баня“ - № 54 от Приложение № 2 към чл.14, т.2 от Закона за водите, от Сондаж Сз-7, за обект „Хотел за селски туризъм, отдих и възстановяване“, находящ се в ПИ с идентификатор 65021.501.1276, (административен адрес: град Павел баня, ул. „Петко Колев“ № 16, община Павел баня, област Стара Загора) по КК и КР на град Павел баня, община Павел баня, област Стара Загора с титуляр „Медицински център - Павел баня“ ЕООД и е изменено разрешително 31610100/23.05.2017г в част „Параметри на разрешеното водовземане“ б.“а“ и б.“в“ и част „Разпределение на разрешения годишен воден обем по цели за ползване на минералната вода“, като незаконосъобразно.

 

ОСЪЖДА  Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ да заплати на Медицински център Павел баня“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Павел баня, ул.“Петко Колев“ № 16 сумата 1550 /хиляда петстотин и петдесет/лв за направени по делото разноски.

 

 Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

 

 

                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: