Решение по дело №984/2023 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 402
Дата: 18 октомври 2023 г.
Съдия: Блага Бозова
Дело: 20235530200984
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 402
гр. Стара Загора, 18.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на трети октомври през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Блага Бозова
при участието на секретаря Пламена П. Янкова
като разгледа докладваното от Блага Бозова Административно наказателно
дело № 20235530200984 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
2022
Обжалвано е Наказателно постановление № 11-01-732/06.03.2023 г.
на Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр.София,
съставено на основание чл.32 ал.1 т.1 във вр. с чл.35 ал.1 от Закона за
държавната финансова инспекция (ЗДФИ), с което на П. В. Ч. в качеството му
на Управител на „Комплексен онкологичен център - Стара Загора“ („КОЦ -
Стара Загора“) ЕООД е наложено административно наказание „Глоба“ в
размер на 200.00 лв.
В жалбата жалбоподателят моли съда да отмени атакуваното
наказателно постановление като незаконосъобразно. Сочи подробни
съображения.
В съдебно заседание жалбоподателят изпраща представител, който
поддържа жалбата, претендират се направените разноски и е представен
списък с разноски.
Наказващият орган оспорва жалбата. Изпраща писмено становище в
последното в съдебно заседание. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение. Възразява срещу претендираното адвокатско
възнаграждение, като го счита за прекомерно.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните,
приема за установено следното:
Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена от надлежна
1
страна - наказано лице, което единствено чрез право на жалба може да си
гарантира правото да оспори административното обвинение и съответната
административно - наказателна санкция.
Жалбата е основателна.
С обжалваното Наказателно постановление на Директор на Агенцията
за държавна финансова инспекция, гр.София, съставено на основание чл.32
ал.1 т.1 във вр. с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция
(ЗДФИ) на жалбоподателя П. В. Ч., в качеството му на Управител на
„Комплексен онкологичен център - Стара Загора“ („КОЦ - Стара Загора“)
ЕООД е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 200.00
лв., за това, че на 08.05.2020 г. като управител на „КОЦ-Стара Загора“ ЕООД
и ръководител на организация от публичния сектор по смисъла на чл.2 ал.2 т.8
от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС)
не е приложил контролна дейност „система за двоен подпис“ при сключване
на договор № 2 на 08.05.2020г. с предмет: абонаментно сервизно обслужване
на медицинска техника и апаратура, съобразно посоченото в Приложение №
1, представляващо неразделна част от договора, в съответствие с
инструкциите за експлоатация на производителя и изискванията на
възложителя с „ЕМИКРОН“ ООД, гр.София, с който поел финансово
задължение, без същият да е подписан от лицето, отговорно за счетоводните
записвания в лечебното заведение.
При извършена финансова инспекция финансовия инспектор свидетелят
Йортов възприел, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл.13 ал.3 т.1
вр. чл.2 ал.2 т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния
сектор, тъй като на 08.05.2020 г. в град Стара Загора като управител на „КОЦ-
Стара Загора“ ЕООД и ръководител на организация от публичния сектор по
смисъла на чл.2 ал.2 т.8 от Закона за финансово управление и контрол в
публичния сектор (ЗФУКПС) не е приложил контролна дейност „система за
двоен подпис“ при сключване на договор № 2 на 08.05.2020г. с предмет:
абонаментно сервизно обслужване на медицинска техника и апаратура,
съобразно посоченото в Приложение № 1, представляващо неразделна част от
договора, в съответствие с инструкциите за експлоатация на производителя и
изискванията на възложителя с „ЕМИКРОН“ ООД, гр.София, с който поел
финансово задължение, без същият да е подписан от лицето, отговорно за
счетоводните записвания в лечебното заведение.
За така възприетото свидетелят Й. в присъствието на свидетелката М.
съставил и връчил на 07.09.2022 г. на жалбоподателя акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ № 11-01-732 от 07.09.2022 г.
Възприетото от актосъставителя и наказващия орган деяние е
квалифицирано като нарушение на разпоредбата на чл.13 ал.3 т.1 във вр. с
чл.2 ал.2 т.8 от ЗФУКПС, в резултат на което административно наказателната
отговорност е ангажирана със санкцията предвидена в чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ.
Съгласно чл.13 ал.1 от ЗФУКПС ръководителите на организации по
2
чл.2 от закона осигуряват контролни дейности, включващи писмени политики
и процедури, създадени да дават разумна увереност, че рисковете са
ограничени в допустимите граници, определени в процеса на управление на
риска.
Съгласно чл.13 ал.2 от ЗФУКПС контролните дейности се прилагат на
всички нива в организацията и на всички етапи при постигането на целите,
като те могат да са превантивни, разкриващи или корегиращи и трябва да
включват най-малко предвидените в ал.3 правила и процедури.
Правилото на чл.13 ал.3 т.1 от ЗФУКПС предвижда, че една от
задължителните контролни дейности е т.нар. „Система за двоен подпис“.
Законодателят не е дал легална дефиниция на тази дейност, но в същата
разпоредба е пояснил, че това е система, която не разрешава поемането на
финансово задължение или извършването на плащане без подписите на
ръководителите на организацията и на лицето, отговорно за счетоводните
записвания. Тълкуването на посочената правна норма налага извода, че
системата за двоен подпис следва да бъде приложена в една от двете
предвидените в тази норма хипотези: към момента на поемането на
финансово задължение или към момента на извършване на самото плащане.
Отсъствието на съюза „и“ изключва задължителното кумулативното
прилагане на системата за двоен подпис в двете хипотези едновременно.
В съответствие с така установеното законово положение и на основание
чл.13 ал.1 от ЗФУКПС жалбоподателят, в качеството му на управител на
публична организация е утвърдил Вътрешни правила - Система за финансово
управление и контрол в „Комплексен онкологичен център - Стара Загора“
ЕООД.
Съгласно чл.19а от действащите и утвърдени правила в „Комплексен
онкологичен център - Стара Загора“ ЕООД се прилага контролна дейност -
система за двоен подпис, която не разрешава поемането на финансово
задължение или извършването на плащане без подписите на управителя на
лечебното заведение и лицето ,отговорно за счетоводните записвания - главен
счетоводител или заместник главен счетоводител.
Разпоредбата на чл.19а от действащите в „Комплексен онкологичен
център - Стара Загора“ ЕООД правила възпроизвежда съдържанието на чл.13
ал.3 т.1 от ЗФУКПС и не въвежда друго различно от даденото със закона
разрешение за алтернативно прилагане на системата за двоен подпис в една
от възможните две хипотези - при поемане на задължение или при
извършване на разход.
Редът за поемане на задължения в „Комплексен онкологичен център -
Стара Загора“ ЕООД е уреден в чл.16 и сл. от действащата в лечебното
заведение „Система за финансово управление и контрол“.
Според тези разпоредби, за всички разходи, извършвани в лечебното
заведение се осъществява предварителен контрол. Установено е, че процесът
на поемане на задължение предшества всяко извършване на разход, като в
3
началото на всяка година се изготвят заявки за поемане на задължение за
годишните разходи по договори за ел.енергия, природен газ, ВиК, договори за
абонаментно поддържане и други договори. Предварителният контрол се
осъществява посредством заявка за поемане на задължение, съгласно
утвърден образец, която се валидира от управителя след подписите на
ръководител финансов отдел, финансов контрольор и главен счетоводител.
Съгласно чл.16 ал.5 от действащите правила, предварителен контрол за
поемане на задължение при провеждане на процедури по ЗОП се осъществява
от ръководител финансов отдел и юрисконсулт, като един от последните
двама полага подпис върху „Документацията за обществената поръчка по
реда на ЗОП“.
Отделно от тази процедура е предвидено, че при извършване на разход
се извършва предварителен контрол, който включва съставяне на Искане за
извършване на разход, което се съставя и подписва от началника на
съответното звено, ръководител финансов отдел, главен счетоводител.
Въведени са три самостоятелни регистри, първите два от които са за поемане
на задължения, а третия за извършване на разходи, като редът за полагане на
подписи в заявките за поемане на задължения е регламентиран в чл.18 ал.4 от
Системата за финансово управление и контрол, като според този ред,
подписът на управителя се полага след подписите на заявител, финансов
контрольор и главен счетоводител.
В нито едно от така разписаните правила не е предвидено, че договорът
за възлагане на обществена поръчка следва да бъде подписан от лицето,
отговорно за счетоводните записвания.
Съгласно действащото обективно право, договорът е съглашение между
две лица, за да създаде или уреди една правна връзка, като излишно е да бъде
сочено, че действителността на обективираните с един договор
волеизявления, същите следва да бъдат направени от правоспособните и
легитимни за това лица. Законен представител на търговско дружество е
неговият управителен орган, като лицето, осъществяващо счетоводните
записвания в същото търговско дружество не разполага с каквато и да било
представителна власт.
Ето защо, само по себе си, търсенето на подпис на главен счетоводител
в сключен между търговци, а дори и физически лица договор е извън каквото
и да било правно основание. Такова основание не се съдържа и в ЗФУКПС.
От събрания доказателствен материал се установява, че на 08.05.2023 г.
между „Комплексен онкологичен център Стара Загора“ ЕООД и „Емикрон“
ЕООД е сключен договор за възлагане на обществена поръчка с предмет
абонаментно сервизно обслужване на медицинска техника и апаратура.
В съответствие с действащите в лечебното заведение Система за
финансово управление и контрол и Вътрешни правила за управление на
цикъла на обществени поръчки, обществената поръчка е планирана в План-
график за 2020 г. на обществените поръчки, които ще се обявяват през
4
периода 01.01.2020 г.- 31.12.2020 г.
С план-графика е предвиден разходът за обществената поръчка, като
така съставеният документ е подписан от Ръководител финансов отдел,
Главен счетоводител и Управител на лечебното заведение. Сам по себе си
така съставеният и подписан план график удостоверява извършения от
ръководителя контрол за поемане на задължение чрез прилагане на системата
на двойния подпис - обстоятелство, което в случая не е взето предвид от
наказващия орган.
Отново в съответствие с действащата в лечебното заведение Система за
финансово управление и контрол, с датата на сключения договор е съставена
Заявка за поемане на задължение, съдържаща подписите на предвидените в
правилата отговорни лица в т.ч. ръководител финансов отдел, главен
счетоводител и управител на лечебното заведение.
Съставената и подписана чрез системата за двоен подпис заявка за
поемане на задължение е игнорирана от наказващия орган с аргумент, че
същата е съставена след подписване на договора за възлагане на
обществената поръчка. Този извод се опровергава от събраните в хода на
производството свидетелски показания, които установиха реда за събиране на
подписи върху съставените във връзка с договора документи - договорите се
номерират според номера на обособената позиция или поредността на
тяхното постъпване; заявката за поемане на задължение се съставя преди
полагане на подпис от управител, както и че заявката за поемане на
задължение и договора се подписват от управителя едновременно, като при
внасянето за подпис на управителя, заявката за поемане на задължение е вече
подписана от главен счетоводител и ръководител финансов отдел.
При тези данни, а и при отсъствието на каквито и да било действия от
страна на извършващия проверката, а в последствие и от страна на
наказващия орган да изследват прилагането на установения със Системата за
финансово управление и контрол ред за полагане на подписи, повдигнатото
административно обвинение е направено без изследване на действителните
фактически обстоятелства, без да е установена действителната фактическа
обстановка и от тази гледна точка се явява необосновано.
Независимо от това, приемайки, че сключеният договор не е подписан
от главен счетоводител, с което са нарушени правилата за прилагане на
системата за двоен подпис, наказващият орган не е съобразил
обстоятелството, че предвидената в чл.13 ал.3 т.1 от ЗФУКПС контролна
дейност за прилагане на двоен подпис е осъществена в предвидената в тази
разпоредба втора алтернативна хипотеза.
По делото е представено искане за извършване на разход, съставено
преди датата на извършване на разхода по сключения договор, т.е. преди
заплащане на извършената дейност. Искането за извършване на разход носи
подписите на всички предвидени според вътрешните правила длъжностни
лица (главен счетоводител и ръководител финансов отдел), като разходът е
5
осъществен по банков път, с платежно нареждане подписано отново от
управител и главен счетоводител, т.е. налице е спазване на изискванията и
прилагането на системата за двоен подпис.
Предвид изложеното, съдът приема, че не е извършено нарушение на
чл.13 ал.З т.1 от ЗФУКПС, поради което ангажирането на предвидената в
чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ административно наказателна отговорност е
извършено в нарушение на материалния закон, отсъствие на виновно
поведение и обективна несъставомерност на вмененото нарушение и
повдигнато на това основание обвинение.
Ето защо, съдът приема, че атакуваното НП следва да бъде отменено
като незаконосъобразно.
Съгласно чл.63д ал. 1 от ЗАНН - В производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат
право на присъждане на разноски по реда на Административно процесуалния
кодекс. По делото е направено искане за присъждане на направени разноски
за адвокат, като е представен списък с разноски възлизащи на 360.00 лева,
заплатени по банков път от жалбоподателя на 12.06.2023 година, видно от
представения по делото Договор за правна защита и съдействие /лист 15 от
делото/.
Предвид изхода на делото, в тежест на Агенцията за държавна
финансова инспекция, гр.София, следва да се възложи сума в размер на
360.00 лева с ДДС, представляваща направени от жалбоподателя разноски за
адвокат, определена по реда на чл.18 ал.2, вр. чл.7 ал.2 т.2 от Наредба № 1 от
9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Няма
основания за намаление на разноските като същите са съобразени със
сравнително ниската фактическа и правна сложност на делото.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
2022
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-732/06.03.2023 г. на
Директор на Агенция за държавна финансова инспекция, гр.София, като
незаконосъобразно.
ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция, гр.София, да
заплати на П. В. Ч. сума в размер на 360.00 лева с ДДС, направени по делото
разноски.
Решението подлежи на касационно обжалване чрез Районен съд - Стара
Загора пред Административен съд - Стара Загора в 14 - дневен срок от
получаване на съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
6