Решение по дело №11/2021 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: 150
Дата: 2 август 2021 г. (в сила от 10 декември 2021 г.)
Съдия: Стоян Иванов Стоянов
Дело: 20213420200011
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 150
гр. Силистра , 02.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на двадесет и втори
април, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Стоян Ив. Стоянов
при участието на секретаря П. Г. Т.
като разгледа докладваното от Стоян Ив. Стоянов Административно
наказателно дело № 20213420200011 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателят, Д-р Ю. Н. Н. с ЕГН:..., моли съда да отмени
Наказателно постановление №64/01.12.2020 година на Директора на РИОСВ
гр.Р., с което му е наложено административно наказание –глоба в размер на
3000 лева за нарушение на разпоредбите на Закон за управление на
отпадъците. Твърди, че при издаването на наказателното постановление са
били допуснати нарушения, тъй като сроковете за образуване на
административнонаказателно производство са изтекли. Също така твърди, че
съставените протоколи не са връчени по съответния ред. Счита, че
фактическата обстановка не е била изцяло изяснена от контролните органи.
Също така твърди, че актосъставителя няма компетентност да съставя актове
за установяване на административни нарушения.
Ответникът по жалбата счита, че Наказателното постановление е
законосъобразно, и моли съда да го потвърди. Твърди, че при провеждане на
производството не са допуснати процесуални нарушения и правилно е
приложен материалния закон.
Силистренски районен съд ,като прецени доводите на страните и провери
1
данните по делото, при за установено следното от фактическа и правна
страна:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално
допустима.
При обжалване по съдебен ред, в тежест на наказващия орган е да
докаже извършването на нарушението от страна на жалбоподателя, а за
провеждането на процедурата и спазването на определените срокове съдът
следи служебно.
От събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени
доказателствени средства се установи, че контролните органи на РИОСВ са
извършили проверка на 08 и 09.07.2020 година за спазване на разпоредбите на
ЗУО на територията на Община С.. При тази проверка било констатирано, че
почти всички села на територията на Община Силистра има замърсявания със
строителни или битови отпадъци. За проверката е бил съставен констативен
протокол, който бил връчен на жалбоподателя. С него са били дадени
предписания на Кмета на Общината. Същият е бил поканен и за съставяне на
акт за установяване на нарушение. На тази покана Кмета на Общината не се
явил и акта бил съставен в негово отсъствие. В последствие въз основа на
този Акт е било издадено и обжалваното Наказателно постановление.
Тази фактическа обстановка е била установена от Наказващия орган и е
послужила за формиране на извода му, че деянието представлява
административно нарушение.
Такава бе установена тя и в хода на съдебното следствие с няколко
допълнения. В самия констативен протокол /л.29/ е записано, че кмета на
Община Силистра е упълномощил кметовете на населените места и кметските
наместници да осъществяват контрол по чл.112 от ЗУО. На следващо място е
било установено, че сметоизвозването е организирано и са поставени съдове
за разделно събиране на отпадъци. Също така е било констатирано, че с
писмо от 13.03.2020 година, Община С. е информирала контролните органи
какви действия за почистване на терени е предприела. От разпита на
свидетеля Великов се установи, че действително през месеците февруари и
март Община С. е извършила почистване на замърсени терени. Също така се
2
установи, че в населените места са поставени информационни табели
предупреждаващи да не се изхвърлят отпадъци на нерегламентираните места.
Такава капания е била предприета и на сайта на Общината.
Кмета на Общината е изпълнил и дадените предписания, което е видно
от представените писмени доказателства /л.14 и следващите/.
Тази фактическа обстановка се установява от разпита на свидетелите О.,
А., Ц. и В., както и от цитираните писмени доказателства.
От нея може да се направи единствено възможния извод, че
жалбоподателя в качеството си на Кмет на Община С. е предприел действия
за недопускане на изхвърляне на отпадъци извън съдовете за тяхното
събиране, като е поставил информационни табели, предприел е кампания на
сайта на Община С., упълномощил е кметовете и кметските наместници да
извършват контрол и е предприел почистване на замърсените места през
месеците февруари-март. Следователно той е изпълнил до голяма степен
вменените му задължения с разпоредбата на чл.19, ал.3 от ЗУО и по
специално на т.15. Незабавно след констатиране на замърсяванията е
предприел действия за ново почистване на замърсените терени.
Изложеното по-горе дава основание на съда да приеме, че жалбоподателя
не е бездействал и направил възможното да не допуска замърсяване на
терени, а когато това се е случвало ги е почиствал. Такова деяние не е
обществено опасно и не представлява административно нарушение.
Вярно е, че след като има замърсявания следва да се предприемат още
мерки за тяхното не допускане, но те не могат да бъдат изпълнени само от
едно лице. Именно за това санкционната разпоредба на чл.151, ал.2 от ЗУО
предвижда и други субекти на административнонаказателната отговорност.
Тези хора са по-близо до населението на общината извън общинския център,
по добре познават местните условия и места, където могат да се изхвърлят
отпадъци и е логично контрола да им бъде възложен, както в случая е
направил и жалбоподателя, упълномощавайки кметовете на населените места
и кметските наместници да извършват постоянен контрол.
При провеждането на производството не са били допуснати процесуални
нарушения и са спазени всички процесуални способи. Съставянето на акта в
3
отсъствие на жалбоподателя е законосъобразно, тъй като той не е се е явил на
отправената покана. Видно от приложената кореспонденция и заповеди и
пълномощни и актосъставителя и наказващия орган са били оправомощени
съответно да съставят актове и да издават наказателни постановления.
Всичко това дава основание на съда да приеме, че процедурата е била
спазена и но материалния закон не е бил правилно приложен.
Предвид гореизложеното Силистренски районен съд,
РЕШИ:
Отменя Наказателно постановление №64/01.12.2020 година на
Директора на РИОСВ гр.Р..
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд
Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.
Съдия при Районен съд – Силистра: _______________________
4