Решение по дело №297/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 441
Дата: 13 декември 2021 г.
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700297
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 РЕШЕНИЕ

№ 441

 

гр.Враца  13.12.2021г.

 

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  шести  състав, в публично заседание на  18.11.2021г. /осемнадесети ноември  две  хиляди  двадесет  и първа година / в  състав:

                                                                 

АДМ. СЪДИЯ:  ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията  адм. дело № 297 по описа на АдмС – Враца за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е  по чл.145 и сл. от  АПК  вр. чл.144 от ДОПК.

Образувано е по жалба на „М.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от * С.П.А.  против Акт  за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК  №189/24.02.2021г.  на  мл.експерт „Ревизии и Проверки“ при Община Мездра, потвърден с Решение №2 от 20.04.2021г.  на  Ръководител на отдел „Местни приходи“  в  Община Мездра.  С жалбата се твърди, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, неправилно е определен размер на данъчната основа за всеки от обектите, посочени в акта, като не е съобразена и реално предоставяната от Общината услуга при определяне размера на задълженията. Иска се отмяна на оспорения акт по съображения изложени в жалбата.

Ответникът  в с.з. чрез процесуалния си представител * Ц.С. моли за отхвърляне на жалбата, като неоснователна и недоказана и за потвърждаване на Акта за установяване на задължения №189/24.02.2021г. Поддържат се изложените съображения в представения по делото отговор по жалбата. Претендират се разноски по делото, съгласно представен списък. 

Настоящият съдебен състав, след като се запозна с депозираната жалба, с доводите и съображенията на страните, доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на оспорения акт съобразно вмененото му задължение по чл.168,ал.1 АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Предмет  на  делото е  Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК №189/24.02.2021г. на мл.експерт „Ревизии и Проверки“ при Община Мездра, потвърден с Решение №2 от 20.04.2021г. на  Ръководител на отдел „Местни приходи“ в Община Мездра. С оспорения акт са установени размерите на задължения за ТБО по видове и периоди и лихвите за просрочие към тях за 2017г. - 2020г., като в акта са описани имотите по партиден номер, посочено е  местонахождението  на имотите, за които са установени задълженията, размера  на  задълженията за всяка година и лихвите за просрочие, данъчната основа върху която е установено задължението.  С акта са установени задължения в общ размер на 103 655,00 лева, от които 86 266,06лева главница и 17 388,94 лева лихви определени към  дата 24.02.2021г.  за 5 имота, четири от тях нежилищни и 1 жилищен, както следва за  имот с партиден номер 5607F733  81 833,70лв.  главница и 16 496,15 лихва, за имот с партиден номер  5607F729 2 515,48 лв. главница и 506,67 лихва, за имот с партиден номер 5607F730 1 403,64 лв. главница и 282,73 лв. лихва, имот с партиден номер М149   481,96лв. главница и лихва 97,08 лв. и за имот с партиден номер 4220091142001  главница  31,28лв. и лихва 6,31 лв.

            АУЗ е издаден възоснова  на  подадени декларации от дружеството по чл.14 и чл.17/отм./ ЗМДТ,  вх. № **********/21.06.2005г., вх. № **********/01.07.2010г. и по чл.17/отм/ вх.№ *********/01.07.2010г., вх. № **********/28.03.2012г., вх. №**********/28.03.2012г. и вх.№ **********/28.03.2012г.  общо 5 подадени  декларации, приложени по преписката, с които „М.“ ЕООД е декларирало собствени имоти, от които 4 нежилищни, находящи се в *** и един жилищен, находящ се  в ***, като в декларациите подробно са описани имотите по местонахождение, площ, РЗП и предназначение, посочени са и отчетните стойности на нежилищните имоти. 

АУЗД е оспорен от дружеството с жалба вх.№ 26.00-132/15.03.2021г. пред горестоящия орган, който се е произнесъл с Решение №2/20.04.2021г., с което е оставил жалбата без уважение и е потвърдил  издадения  акт, като правилен и законосъобразен, за което е изложил подробни мотиви в решението.  

Със   заповед №84/17.02.2020г. на Кмета на Община Мездра са определени длъжностните лица, които да упражняват правата и задълженията на орган по приходите по ДОПК, като под номер 3 фигурира лицето П.В.-С. издало оспорения  АУЗ, а под номер  1 фигурира лицето  Д.Д.- ***, който е издал решението с което е потвърден АУЗ.

Със  Заповед №719/28.10.2016г. на Кмета на Община Мездра на основание чл.15, ал.2 от Наредбата за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на ОбС-Мездра/наредба/, считано от  01.01.2017г.  са определени районите на предлаганите услуги по чл.14 от наредбата  в съответния район и честотата на сметоизвозване, като същите са изрично посочени в заповедта.  

С  решение № 254 от протокол № 18/22.12.2016г.  на  Общински съвет Мездра е одобрена план-сметка на разходите за услуги за 2017г. за дейностите  сметосъбиране и сметоизвозване по населени места, обезвреждане на битови отпадъци по населени места, чистота на териториите за обществено ползване по населени места, определена е и такса битови отпадъци за 2017г. според количеството на отпадъци за нежилищни нужди, измерени чрез броя на необходимите съдове-контейнер тип „Бобър“ с обем 1,1 куб. и кофа от 110л.

По преписката са приложени съставени актове за изпълнени услуги  за  2017г. с възложител Община Враца и изпълнител Екобулсорт, съгласно договор №У-34/13.02.2014г. с наименование на услугата предварителна обработка на смесени битови отпадъци, като сред тях е и Община Мездра.       

Със заповед №4/05.01.2017г. на Кмета на Община Мездра е възложено поддържането, в т.ч. зимно поддържане на съответни участъци, изрично посочено в заповедта на ОП“Чистота“ - Мездра. Съответно за 2017г. са приложени и пътни листове от ОП“Чистота“-Мездра за извършени услуги на територията на Община Мездра. Налице са изготвени от ОП“Чистота“ и приложени  графици за маршрутно-часови график за събиране и транспортиране на битови отпадъци в *** за 2017г., в който са описани маршрутите/адресите/, часа на обслужване, типа „бобър“. Налице са  и графици за събиране в селата на Община Враца за 2017г., сред които е и ***. Приложена е и одобрена схема на разположението на контейнерите за обществено ползване на територията на *** за периода 2016г.- 2021г.  и от която е видно, че попадат и имотите на оспорващото дружество.

Със  Заповед №758/23.10.2017г. на Кмета на Община Мездра, основание чл.15, ал.2 от Наредбата, считано от  01.01.2018г.  са определени районите на предлаганите услуги по чл.14  от Наредбата в съответния район и честотата на сметоизвозване, като същите са изрично посочени в заповедта.  С решение на ОбС-Мездра №448/28.12.2017г. е приета план-сметка за дейностите по ТБО за 2018г., ведно със справка по видове услуги за 2018г.  Със заповед № 2/03.01.2018г. на Кмета на община Мездра е  възложено на ОП“Чистота“ - Мездра поддържането, в т.ч. зимно поддържане на съответни участъци, изрично посочено в заповедта. Налице са  и  представени по преписката  изготвени графици от ОП “Чистота“ за сметосъбиране в селата на община Мездра, както и маршрутно-часови графици за събиране и транспортиране на битови отпадъци в *** за 2018г. , пътни листове  и товарителници към тях за извършвани услуги на територията на община Мездра за 2018г., протокол за зимно снегопочистване на пътната мрежа за 2018г., вкл. и ***, актове за установяване на извършени услуги за 2018г.

Със  Заповед №671/19.10.2018г. на Кмета на Община Мездра, на основание чл.15, ал.2 от наредбата, считано от  01.01.2019г.  са определени районите на предлаганите услуги в съответния район и честотата на сметоизвозване. С  решение на ОбС-Мездра №621/20.12.2018г. е приета план-сметка за дейностите по ТБО за 2019г., ведно със справка по видове услуги за 2019г.  Със заповед № 46/29.01.2019г. на Кмета на община Мездра е  възложено на ОП“Чистота“ - Мездра поддържането, в т.ч. зимно поддържане на съответни участъци, изрично посочено в заповедта. Налице са  и  представени по преписката  изготвени графици от ОП “Чистота“ за сметосъбиране в селата на община Мездра, както и маршрутно-часови графици за събиране и транспортиране на битови отпадъци в *** за 2019г., пътни листове  и товарителници към тях за извършвани услуги на територията на община Мездра за 2019г., протокол за зимно снегопочистване на пътната мрежа за 2019г., вкл. и ***, актове за установяване на извършени услуги за 2019г.

Със  Заповед №880/18.10.2019г. на Кмета на Община Мездра, на основание чл.15, ал.2 от Наредбата, считано от  01.01.2020г.  са  определени районите на предлаганите услуги в съответния район и честотата на сметоизвозване. С  решение на ОбС-Мездра №44/30.01.2020г. е приета план-сметка за дейностите по ТБО за 2020г., ведно със справка по видове услуги за 2020г.  Със заповед № 156/11.03.2020г. на Кмета на Община Мездра е възложено на ОП “Чистота“ - Мездра поддържането, в т.ч. зимно поддържане на съответни участъци, изрично посочено в заповедта. Налице са  и  представени по преписката  изготвени графици от ОП “Чистота“ за сметосъбиране в селата на община Мездра, както и маршрутно-часови графици за събиране и транспортиране на битови отпадъци в *** за 2020г., пътни листове  и товарителници към тях за извършвани услуги на територията на Община Мездра за 2019г., протокол за зимно снегопочистване на пътната мрежа за 2020г., вкл. и ***, актове за установяване на извършени услуги за 2020г.

Приложени са и справки за регионално депо за неопасни отпадъци за периода 01.01.2019г. - 31.12.2020г. и за периода от 01.01.2017г.- 31.12.2018г.

С решение № 516 по протокол №43/27.01.2011г.  на  ОбС-Мездра на  основание чл.21, ал.1,т.7 ЗМСМА са определени  такса битови отпадъци  2011г. по отношение на всеки един от компонентите на таксата е посочен съответния размер. По преписката липсват последващи приети решения от ОбС-Мездра за определяне на други размери на ТБО.

По делото няма спор, че на територията на Община Враца има  РДНО, като „Е.“ ООД е приело да извършва всички дейности свързани със съхранение на битови отпадъци генерирани на територията на Община Враца и Община Мездра. Този факт се установява и от приложения по делото договор №У-13/06.02.2019г., сключен между  Община Враца, Община Мездра и „Е.“ ООД с предмет: предоставяне на  услуги по приемане и съхранение на битови отпадъци на територията на РДНО ***, в т.ч. депониране в клетка 2.1, обезпечаване на нормалното функциониране на изградената инфраструктура на депото, която не е предоставена на друг оператор за извършване на услуги, свързани с дейности с постъпилите битови отпадъци  и обслужване на обект „разтоварване на строителни и неопасни производствени отпадъци“ в п.и..12259.153.4, ***. Представен е и договор № У-17/27.01.2014г. сключен между Община Враца и  „Е.“ ООД с предмет: всички дейности свързани със съхраняване на битови отпадъци генерирани на териториите на Община Враца и Община Мездра. Приложени са и приети като доказателство по делото копия от фактури и извършени плащания на „Е.“ ООД за периода 2017г.-2020г. и на „Е.“ ЕАД.

Приложен е и правилник за дейността на ОП“Чистота“ и решение №180/13.03.1997г. на ОбС-Мездра  за  създаване на ОП“Чистота“. Също така е приложена и Наредба за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на Община Мездра 2015г., както и  Наредба за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на Община Мездра 2018г.

По делото е допусната и изслушана ССЕ с ВЛ И.К., което не е оспорено от страните и съдът го кредитира изцяло, като обективно и компетентно изготвено.От заключението на ВЛ се установява че имотите на дружеството са заведени в Община Мездра, на база посочените данни в декларациите. За периода от 2017-2020г. не са подавани декларации от дружеството по чл.19 от Наредбата за определяне на ТБО според количеството, в зависимост от броя и вида на съдовете за изхвърляне на битови отпадъци. В заключението потвърждава, че размера на ТБО за въпросните имоти е правилно изчислен, както и размера на дължимите лихви. В с.з. ВЛ дава пояснения, че имотите на оспорващото дружество попадат в района и по отношение на тях има организирано сметосъбиране и сметоизвозване, както и че по отношение на тях са предоставяни  услугите  за периода от 2017-2020г. Правилно са изчислени дължимите такси и лихви за посочения период по отношение на имотите на  оспорващия, за които е издаден АУЗ. При изчисляване на данъчната основата същата е правилно определена, като е спазен чл.21, ал.1 ЗМДТ. Същото се прави със софтуер, не се смята от служителите, като всяка година се актуализира софтуера.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена от страна, имаща правен интерес от оспорването, в  законоустановения срок, против  АА, подлежащ на оспорване, поради което се явява допустима.  Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Оспорения  АУЗ и решението, с което е потвърден, са издадени от компетентните за това органи, съгласно представените по делото  доказателства -заповед №84/17.02.2020г. на Кмета на Община Мездра, от която е видно, че лицето издало акта има правомощията на орган по приходите, а лицето издало решението е определено за ръководител отдел МДТ, същите са издадени  в изискуемата писмена форма и съдържат необходимите реквизити, поради което не са нищожни. При издаването на оспорения  акт не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до неговата отмяна. Същия е издаден и в съответствие с материалния закон.

Предмет  на  делото е  Акт за установяване на задължения по  чл.107, ал.3 ДОПК №189/24.02.2021 г.  на мл.експерт „Ревизии и проверки“ в  отдел “Местни приходи“ при Община Мездра, потвърден с Решение  №2/20.04.2021г.  на Ръководител отдел „Местни приходи“ при Община Мездра, относно определените задължения за  ТБО за  периода 2017г.-2020г. по отношение на имотите  подробно описани в акта   в общ размер на 103 655,00 лева, от които 86 266,06лв. главница и лихва -17 388,94 лв. към дата 24.02.2021г.  

Безспорно е, че дружеството е декларирало с декларации по чл.14 и чл.17/отм./ ЗМДТ общо 5 имота, от които 4 нежилищни находящи се в *** и един жилищен находящ се в ***. Безспорно е, че дружеството е данъчно задължено лице по отношение на тези пет имота, както и че  имотите се намират в строителни граници на населените места. По отношение на декларираните имоти от дружеството не е заплащана ТБО за периода от 2017г. - 2020г.  

Безспорно е също така, че по отношение на имотите на оспорващото дружество се предоставят и трите  услуги  относно управлението на битовите отпадъци, като само по отношение на имот с партиден номер 5607F729, представляващ земя с площ от 22 159 кв.м. в *** не е извършвана услугата сметосъбиране и сметоизвозване и такава не е начислявана.

Съгласно чл.62 ЗМДТ таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания. Размерът на таксата се определя по реда на чл.66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.   

Съгласно чл.63, ал.2 ЗМДТ видът на предлаганите услуги по чл.62 на територията на общината, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година.

Съгласно чл.64 ЗМДТ такса битови отпадъци заплащат данъчно задължените лица по чл. 11 за имотите на територията на общината.               

Съгласно чл.66 и 67 ЗМДТ размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице се определя за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците. Размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице е сумата от размера на таксата за всяка услуга по чл.62, която се определя, като разходите за сметка на таксата за битови отпадъци за текущата година от план-сметката, формирани по реда на чл.66, ал.13 за всяка услуга по чл. 62, се разпределят, като се приложи съответният начин за изчисление в зависимост от приетите от общинския съвет основи за услугите по чл.62. Размерът на таксата за единица основа се определя в левове за всяка календарна година и се приема с решението на общинския съвет по чл.66,ал.3,т.2 за одобряване на план-сметката. Размерът на таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност и според количеството битови отпадъци. Когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци, размерът на таксата се определя в левове или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет. 

Съгласно  чл.71, т.1, т.3 от ЗМДТ  сила от 1.01.2014 г./ - Не се събира такса за: сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота; поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината; обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.

Съгласно чл.21 ЗМДТ данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2, а за жилищните имоти - данъчната им оценка съгласно приложение № 2.

Съгласно чл.18 от Наредба 2015г. и  чл.19  от Наредба 2018г. е предвидено, че таксата за сметосъбиране и сметоизвозване и за обезвреждане на битови отпадъци в депо ще се определя според количеството на битовите отпадъци и по-точно в зависимост от броя на съдовете за изхвърляне на битови отпадъци, а когато не може да се установи пропорционално върху данъчната оценка съгласно чл.20 и чл.21 ЗМДТ. В  ал.3 на чл.19 е предвидено, че за да се определи таксата според броя на съдовете задължените лица следва да подадат декларация до 30 ноември на предходната година. В зависимост от данъчната оценка се определя и таксата за услугата „поддържане чистота на обществени територии“.   

Съгласно чл.21 /отм./  и чл.22  от Наредбата  е предвидено, че за имотите които няма да се ползват през цялата година се подава декларация.  

Съгласно чл.11, ал.1 и чл. 64, ал.1 ЗМДТ - задължени лица за данък и такса битови отпадъци са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти.

Видно  от  данните по преписката имотите на оспорващото дружество попадат в строителни граници,   в границите на районите, където Общината предоставя услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, със съответната честота на тези услуги. За периода 2017г.-2020г. със заповед  №719/28.10.2016г., Заповед №758/23.10.2017г., Заповед №671/19.10.2018г. и Заповед №880/18.10.2019г. на Кмета на Община Мездра са определени районите на предлаганите услуги по чл.14  от Наредбата в съответния район и честотата на сметоизвозване, като същите са изрично посочени в заповедта, сред които попада и ***. С решение № 254/22.12.2016г. на ОбС-Мездра е приета план сметка за ТБО за 2017г.,ведно със справка по видове услуги за 2017г.,  с решение №448/28.12.2017г. на ОбС-Мездра е приета план-сметка за дейностите по ТБО за 2018г., ведно със справка по видове услуги за 2018г., с решение на ОбС-Мездра №621/10.12.2018г. е приета план-сметка за дейностите по ТБО за 2019г., ведно със справка по видове услуги за 2019г.  С  решение на ОбС-Мездра №44/30.01.2020г. е приета план-сметка за дейностите по ТБО за 2020г., ведно със справка по видове услуги за 2020г. За   процесния  период  са  представени пътни листове с включени услуги и направления, графици, маршрути, актове за установяване на изпълнени услуги в периода 2017г.-2020г., както и заповеди за зимно поддържане на пътната мрежа и  протоколи за извършени услуги. Тези  доказателства  обосновават извършването на тези услуги на територията на Общината за процесния период и при определената честота, без да е необходимо такива да бъдат представяни поотделно за всеки отделен имот. От една страна – предоставянето на услугите е предвидено и организирано за цялата територия на Община Мездра, поради което  при обслужването на тази територия недвижимите имоти, които попадат в тези граници, също се обслужват, за  което  се  дължи съответна такса.  В  случай, че собственикът на конкретен имот е счел, че за определен период от време по отношение на неговия имот не са предоставяни услугите по сметосъбиране и извозване, то същият е имал възможност своевременно да уведоми за това Общината, която да извърши съответната проверка.  От  представените  пътни листове за  2017г. - 2020г., маршрутно разписание, графици, актове за установяване на изпълнени услуги   е  видно, че  услугите са  предоставяни  по  отношение на посочените в АУЗ имоти на оспорващото дружество  в  пълен  обем, поради което и същото дължи  такси  за  посочения период за имоти с партиден номер 5607F733, 5607F730 и М 149 и за трите услуги вкл. в определена ТБО. Този факт се потвърждава и от заключението на ВЛ и дадените от него обяснения в с.з., а именно че по отношение на имотите на дружеството са предоставяни услугите за  периода от 2017-2020г.

По отношение  на  имот  с партиден номер  5607F729, представляващ земя с площ от 22 159 кв.м. в ***  не  е извършвана услугата сметосъбиране  и  сметоизвозване, видно от данните по преписката  и такава правилно не е  начислена  в  акта. По отношение на останалите два компонента на ТБО за обезвреждане на отпадъци в депо и чистота на териториите за общ.ползване се дължи такса  за имота и същата правилно е начислена.

По отношение на жилищния имот на дружеството в ***, партиден номер 4220091142001 видно от представените по преписката писмени доказателства услугите  са предоставяни на дружеството в пълен обем  и  за  четирите  години. Не са подавани декларации за освобождаване от такса, поради което и ТБО правилно е определена  за периода от 2017г.- 2020г. в общ размер на 37,59 лева, от които 31,28лв. главница и 6,31 лв. лихва.

По отношение на услугата по обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа за такива отпадъци, следва да се има предвид, че законодателят предвижда освобождаване на задължените лица от този вид такса, в случай че няма депа, респ. съоръжения, в които да се извършва тази услуга. По делото няма спор, че на територията на Община Враца има  РДНО, като „Е.“ ООД е приело да извършва всички дейности свързани със съхранение на битови отпадъци генерирани на територията на Община Враца и Община Мездра. Този факт се установява и от приложения по делото договор № У-13/06.02.2019г., сключен между  Община Враца, Община Мездра и „Е.“ ООД с предмет: предоставяне на  услуги по приемане и съхранение на битови отпадъци на територията на РДНО ***, в т.ч. депониране в клетка 2.1, обезпечаване на нормалното функциониране на изградената инфраструктура на депото, която не е предоставена на друг оператор за извършване на услуги, свързани с дейности с постъпилите битови отпадъци  и обслужване на обект „разтоварване на строителни и неопасни производствени отпадъци“ в п.и..12259.153.4, ***. Представен е и договор № У-17/27.01.2014г. сключен между  Община Враца и  „Е.“ ООД с предмет: всички дейности свързани със съхраняване на битови отпадъци генерирани на териториите на Община Враца и община Мездра. Тоест по делото са  представени доказателства за наличие на функциониращо депо на територията на Община Враца,  свързани със съхранение на битови отпадъци генерирани на територията на Община Враца и Мездра, на чиято територия се  намират  и имотите на оспорващото дружество.  В тази връзка дали  имотът  генерира отпадъци е въпрос, който няма релевантно значение за дължимостта на този вид услуга. По смисъла на закона за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци не се събира такса само тогава, когато няма такива, като заплащането не е обвързано от използването му, а от наличието на депо и след като на територията на общината съществува такова то и правилно е начислена такава такса по отношение на имотите на дружеството.

По отношение на таксата за чистота на териториите за обществено ползване съдът приема, че същата е правилно начислена за имотите на дружеството. От доказателствата по делото е видно, че такава услуга е предоставяна по отношение на имотите.

По отношение размерът на ТБО за недвижимите имоти  посочени в акта  същия е правилно  определен  в  АУЗ. С   решение № 516/27.01.2011г. на ОбС-Мездра  е определена основата за определяне на таксата по видове услуги. Последващи решения за изменяне на основата за определяне на таксата не са приемани,  поради което и правилно са определени задълженията на дружеството  за таксата възоснова на това решение на ОбС-Мездра. В чл.19 от Наредбата и чл.18/отм./ е предвидено, че таксата за сметосъбиране и сметоизвозване и за обезвреждане на битови отпадъци в депо ще се определя според количеството на битовите отпадъци и по-точно в зависимост от броя на съдовете за изхвърляне на битови отпадъци , а когато не може да се установи пропорционално върху данъчната оценка съгласно чл.20 и чл.21 ЗМДТ. В  ал.3 на чл.19 е предвидено, че за да се определи таксата според броя на съдовете задължените лица следва да подадат декларация до 30 ноември на предходната година. В зависимост от данъчната оценка се определя и таксата за услугата „поддържане чистота на обществени територии“.  Видно от данните по преписката за периода от 2017г. - 2020г. от дружеството не са подавани декларации за определяне на таксата възоснова на количеството, поради което същото не може да бъде установено и правилно таксата е изчислена върху определената от ОбС основа. Дружеството е декларирало имотите с отчетната им стойност и на база посочените на тях данни в декларациите на основание чл.21 ЗМДТ по високата стойност между данъчната оценка и заявената отчетна стойност са послужили за основа за изчисляване на таксите за услугите за нежилищни имоти, а за жилищния имот данъчната оценка е съгласно приложение №2 на ЗМДТ. Изчислението, направено   съобразно  посочената данъчна  основа в АУЗ е правилно, като този факт се потвърждава и от заключението на ВЛ и дадените от него обяснения в с.з. и същото потвърждава, че определените задължения на дружеството за ТБО за периода 2017-2020г. са правилно определени и изчислени. В  тази насока  възражението  на  оспорващия, че не е ясна основата за определяне на ТБО е неоснователно.

Съгласно   чл. 71, ал. 1  ЗМДТ  не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота. Декларации  за освобождаване за  периода  2017-2020г.  не са подавани от дружеството  за  притежаваните от него имоти, по отношение на които е начислена ТБО в АУЗ за периода от 2017г.-2020г.  За  периода от 2017г. - 2020г. от дружеството не са подавани и декларации за определяне на таксата възоснова на количеството, поради което същото не може да бъде установено и правилно таксата е изчислена върху определената от ОбС основа.

По отношение на лихвата върху определените задължения ТБО за периода 2017г. -2020г.  за  нежилищни  имоти *** и жилищния имот *** същата е правилно изчислена. Това се установява  и  от заключението на ВЛ. Посочените в акта размери на лихвите  за тези  задълженията е изчислен в съответствие с нормативно установените срокове  за която са дължими.

Неоснователно е възражението, че съгласно чл.67, ал.2 ЗМДТ размерът на данъчната оценка не може да бъде данъчната оценка на имота, неговата балансова стойност или пазарната му цена. С решение №516/27.01.2011г. на ОбС-Мездра е определен размера и основата на таксата по видове услуги. От данните по преписката се установява, че последващи решения не са приемани относно основата за определяне на таксата поради което приложение намира именно това решение. За същото  няма данни да е отменено с влязъл в сила акт. Освен това ползването на такава основа по принцип не противоречи на разпоредбата на  чл.67, ал.2 ЗМДТ. Възражението на жалбоподателя се основава на норма, която все още не е част от действащото към момента на издаване на АУЗД право. Забраната основата да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена, е предвидено чрез допълване на  чл.67, ал.2 ЗМДТ с §6 ЗИД на ЗМДТ /обн. ДВ бр. 101 от 2013 г./, като съгласно  §13 от ПЗР на този закон §6 влиза в сила от 01.01.2018 г., а със ЗИД на ЗМДТ /обн. ДВ бр. 88 от 03.11.2017 г., изм. ДВ бр. 98 от 27.11.2018 г. /, влизането в сила на § 6 е отложено за 31.12.2021 г. Следователно за периоди 2017г. -2020г. не е в сила забраната определяната от общинския съвет основа по чл.67, ал.2 ЗМДТ, върху която пропорционално се определя размера на ТБО, да не е данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена.

Възражението на оспорващия, че наредбата действала за периода  2017 и 2018г. е различна от действащата е неоснователно. Както в сега действащата наредба, така и в действащите наредби  към 2017 и 2018г. са предвидени  едни и същи задължения  за ТБО, като различното е че по едната наредба е предвидено напр.  в  чл.18, а след изменение на наредбата в чл.19 напр. не означава, че са предвидени различни  обстоятелства по събирането на  ТБО. Тоест налице са едни и същи разпоредби от наредбата  действащи за  периода 2017-2020г., макар и записани в различни членове от наредбата за посочения период. Още повече, че оспорващия не посочва изрично кои разпоредби са действали различно от наредбата, а направеното възражение е общо.

Не се споделя и възражението че не е мотивирано определянето на задължението за „сметосъбиране и сметоизвозване“ и „обезвреждане на битови отпадъци“. Същото е подробно посочено, както в АУЗ, така и в решението, с което актът е потвърден. Обстоятелството, че след 31.07.2014г. в каквато насока се прави възражение, че предприятието е преустановило извършването на стопанска дейност поради бедствено положение е ирелевантно към предмета на делото. Същото не е обстоятелство, което да води до освобождаването от заплащането на ТБО по отношение на имотите на оспорващия. След като не е извършвана стопанска дейност, както се твърди то е следвало дружеството да подаде декларация за несъбиране на такси за услугата до края на всяка една от  предходната година. След като не е подадена такава  декларация от дружеството за периода от 2017-2020г. по отношение на всеки един от имотите предмет на АУЗ, то и размерът на дължимата такса правилно е определен за четирите години по реда на чл.67, ал.2 ЗМДТ респ. по предвидения ред в наредбата. 

Не се споделя и възражението, че общината не е предоставяла реално услуги, които да формират посочения в акта размер на ТБО. Възражението е общо, но от данните по делото е видно, че услугите са реално предоставяни от общината, за което са налице надлежни доказателства за периода от 2017-2020г.

С  оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл.168, ал.1 АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в съответната форма, при спазване на материалноправните и процесуалноправни норми, и в съответствие  с  целта на закона, поради което жалбата против него следва да се отхвърли.

При този изход на делото основателно се явява искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на направените по делото  разноски за адвокатско възнаграждение. На ответника следва да се присъдят разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 3 600 лева, видно от данните по делото същото е договорено и заплатено. От страна на оспорващия не са направени възражения по отношение прекомерност на адвокатското възнаграждение, поради което и същото следва да се заплати в пълен размер.  По отношение на искането за заплащане на разноски в размер на 500 лева за ССЕ по делото макар и своевременно направено съдът приема, че същото не следва да се присъжда. Експертизата е допусната по искане на процес.представител на ответника, чиято е тежестта на доказване за издаване на акта, поради което и разноските следва да се поемат от него и да не се присъждат в настоящото производство.

Водим от горното и  на основание  чл. 172  АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата  на „М.“ ЕООД,  ЕИК *******, със седалище и адрес на управление ***, против Акт  за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК  №189/24.02.2021г.  на  мл.експерт „Ревизии и Проверки“ при Община Мездра, с който са установени задължения за ТБО за периода от 2017г.- 2020г.  в общ размер на 103 655,00 лева, от които 86 266,06 лева главница и 17 388,94 лева  лихви, от които по отношение на имот с партиден номер 5607F733  81 833,70лв.  главница и 16 496,15 лихва, за имот с партиден номер  5607F729 2 515,48 лв. главница и  506,67 лихва, за имот с партиден номер 5607F730 1 403,64 лв. главница и 282,73 лв. лихва, имот с партиден номер М149  481,96лв. главница и лихва 97,08 лв. и за имот с партиден номер 4220091142001  главница  31,28лв. и лихва 6,31 лв., потвърден с Решение №2 от 20.04.2021г. на  Ръководител отдел „Местни приходи“  при Община Мездра.

ОСЪЖДА „М.“ ЕООД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление *** разноски по делото в размер на 3 600/три хиляди и шестстотин/ лева  за заплатено адвокатско възнаграждение  и отхвърля искането за разноски в размер на 500/петстотин/ лева за експертиза.

РЕШЕНИЕТО  подлежи  на  обжалване, чрез Административен съд  Враца  пред   Върховен административен съд  София  в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМ.СЪДИЯ: