Определение по дело №782/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1321
Дата: 26 април 2022 г. (в сила от 10 май 2022 г.)
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20227050700782
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2022 г.

Съдържание на акта

 

        О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

         ………………./         2022 г., гр. Варна

 

              В ИМЕТО  НА  НАРОДА                                                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ВАРНА, XXXIV състав, в закрито заседание на двадесет и първи април през две хиляди двадесет и втора година в състав:                                    

ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

         

Е.Х.М. ЕГН ********** *** е депозирал искова молба по реда на ЗОДОВ срещу Административен съд – Добрич, в която е предявил обективно съединени искове за присъждане на обезщетение за причинени имуществени и неимуществени вреди. С Разпореждане № 4606/06.04.2022г. съдът е предоставил възможност на ищеца: 1/ Да представи доказателства за внесена по сметка на Административен съд Варна, държавна такса в размер от 10 лв.; 2/Да посочи ответник, за който счита, че следва да бъде осъден за понесените от него, вреди; 3/ След като се е позовал на разпоредбата на чл.8 от ЗОДОВ и същата е посочена като основание за подаване на иска, да конкретизира, като конкретно посочи на кое от посочените в чл.8 ЗОДОВ основания - на чл. 1, ал. 1 или чл. 2, ал. 1 и 2 или чл. 2а или чл. 2б, ал. 1претендира, че са настъпили вреди в неговия патримониум, с цел да се установи подсъдността на производството; 4/ Да конкретизира вида на вредите, да посочи периода на настъпването им и техния размер; 5/ Да конкретизира вредоносното деяние, като уточни дали е действие, бездействие или отменен като незаконосъобразен административен или съдебен акт; 6/ След като уточни видът на вредите, техния размер и период, както и ответник, да формулира искането си до съда; 7/ Да представи препис от иска и уточняващата молба за ответника.

С молба вх.№ 6467/20.04.2022г., ищецът уточнява, че Държавата в лицето на Административен съд – Добрич с длъжностно лице съдия Силвия Сандева е причинил имуществени вреди в размер от 5000000лв. и неимуществени вреди, чрез недопускане до правосъдие, според Наказателния кодекс чл.294 ал.4 и възпрепятстване на правосъдието, както посочил в исковата молба, по която е образувано адм.№77/2022г. по описа на Административен съд –Варна. Исковете били предявени на осн.чл.8 вр.чл.1 ал.1 и ал.2 ЗОДОВ. Не посочва размер на иска за присъждане на обезщетение за причинени неимуществени вреди, защото не знаел как се отразява момента на настъпващата инфлация. Не посочва и конкретния вид на неимуществени вреди, но уточнява, че това са разбити четири човешки съдби. Не посочва периода на увреда както за имуществените, така и за неимуществените вреди. Не е формулирал и искане до съда, посочил е, че иска да му се даде възможност за доказване на претенциите за обезщетение според ЗОДОВ.

Съдът, след като се запозна с доводите, изложени в исковата молба и уточняващата такава, в аспекта на относимата регламентация, приема, че е недопустимо исковата молба с така изложени претенции да бъде разгледана по същество от този съд, на следните доводи:

Ищецът не е изпълнил в цялост Разпореждане № 4606/06.04.2022г. Не е посочил размер и вид на нанесените му  неимуществени вреди, не е посочил периода на увреда, не е формулирал искане до съда. Тези обстоятелства представляват положителни процесуални предпоставки, доколкото без тях исковата молба е нередовна, респективно нередовността й, въпреки предоставената възможност не е отстранена, а тя представлява пречка по разглеждането на исковата молба по същество.

Исковата молба е недопустимо да бъде разгледана и на още едно отделно основание.  

     Законът за отговорността на държавата за вреди регламентира ясно и конкретно хипотезите, в които съдилищата са ответници по този ред. За да е пасивно легитимиран съд да е ответник, следва в исковата молба да са изложени твърдения, които кореспондират с някои от хипотезите за пасивна легитимация, регламентирани в същия закон. Съобразно чл.2 от ЗОДОВ, това са хипотезите, в които Държавата отговаря за вредите, причинени на граждани от разследващите органи, прокуратурата или съда, при: 1. задържане под стража, включително като мярка за неотклонение, домашен арест, когато са били отменени, прилагане от съда на задължително настаняване и лечение или принудителни медицински мерки, когато те бъдат отменени, както и при всички други случаи на лишаване от свобода в нарушение на чл. 5, § 1 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, съставена в Рим на 4 ноември 1950 г. (ратифицирана със закон - ДВ, бр. 66 от 1992 г.) (обн., ДВ, бр. 80 от 1992 г.; изм., бр. 137 от 1998 г.; попр., бр. 97 от 1999 г. и бр. 38 от 2010 г.), наричана по-нататък "Конвенцията"; 2. нарушаване на права, защитени от чл. 5, § 2 - 4 на Конвенцията; 3. обвинение в извършване на престъпление, ако лицето бъде оправдано или ако образуваното наказателно производство бъде прекратено поради това, че деянието не е извършено от лицето или че извършеното деяние не е престъпление, или поради това, че наказателното производство е образувано, след като наказателното преследване е погасено по давност или деянието е амнистирано; 4. налагане на наказание по Наказателния кодекс или на административно наказание, когато лицето бъде оправдано или административното наказание бъде отменено; 5. прилагане от съда на административна мярка, когато решението му бъде отменено като незаконосъобразно; 6. изпълнение на наложено наказание над определения срок или размер; 7. незаконосъобразно използване на специални разузнавателни средства.

В гореизброените случаи, исковете се разглеждат по ГПК, тоест не са  подсъдни на административните съдилища. На общите съдилища са  подсъдни и исковете, в които се претендира отговорност за дейност на органите на съдебната власт за нарушение на правото на разглеждане и решаване на делото в разумен срок, по арг.чл.2б ЗОДОВ, както и исковете по чл.2а от ЗОДОВ.

На административните съдилища са подсъдни исковете по чл.1 от ЗОДОВ, според който Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове.

Това е текстът, който регламентира единствено отговорността на администрацията, но не и на съдебните органи, както изрично е описано наименованието му.

Вторият вид искове, които се разглеждат от административните съдилища, според разпоредбата на чл.2в от ЗОДОВ са тези, в които се твърди нанесени вреди от достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз.

В конкретния случай, като вредоносен резултат ищецът посочва „ недопускане до правосъдие според наказателния кодекс чл.294 ал.4 НК възпрепятстване на правосъдието“. Това описание на вредите не кореспондира с нито една от изложените в ЗОДОВ хипотези, при които делото се разглежда от административен съд. Същевременно, то не позволява квалификацията на производството, така щото същото да бъде подведено по една от всичките регламентирани в ЗОДОВ разпоредби, за да е ясна родовата  подсъдност на иска.

На гореизложените основания, съдът в този състав приема, че производството е недопустимо, като неподсъдно на Административен съд и следва да бъде прекратено.

 

 

 

 

 

Така мотивиран, Административен съд-Варна, XXXIV-ти състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба, подадена от Е.Х.М. ЕГН ********** *** срещу Административен съд - Добрич, в която по реда на ЗОДОВ е предявил обективно съединени искове за присъждане на обезщетение за причинени имуществени и неимуществени вреди.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№782/2022г. по описа на Административен съд - Варна.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

             

Административен съдия: