Решение по дело №317/2019 на Районен съд - Тетевен

Номер на акта: 130
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 30 декември 2019 г.)
Съдия: Ани Борисова Георгиева
Дело: 20194330200317
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                                       Р Е Ш Е Н И Е №

                                гр. Т. ,05.12.2019 г.

                              В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

      Т.ският районен съд, първи  състав, в открито съдебно заседание на двадесет и пети ноември през две хиляди и деветнадесета година , в състав:

         

          Председател: АНИ ГЕОРГИЕВА

         

          при секретаря ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА

 

        Като разгледа докладваното от съдията НАХД № 317  от 2019г  по описа на  Т.ският Районен Съд, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

           Жалбоподателя М.М.А. с ЕГН ********** е обжалвала НП № 18 -0356 -000584 от 15.01.2019г на Наталия Василева на длъжност началник РУП към ОДМВР Ловеч , РУ Т. , упълномощен със заповед № 8121з-515/14.05.....г  , само в частта с което за нарушение на чл.150 от ЗДвП му е наложено административно наказание на основание чл.177 ал.1,т.2 от ЗДвП глоба в размер на 300лв., в останалата част НП е влязло в законна сила .

        В жалбата се изтъкват доводи ,че признава вината си , но административният орган не е съобразил наказанието с чл.27 от ЗАНН , поради което моли да му бъде наложена глоба в минимален размер .

            Административно наказващия орган не се явява и не се представлява , жалбоподателя    се явява , моли да му бъде наложена минимална глоба.

         Съдът като прецени събраните по делото доказателства и наведените в жалбата доводи и съображения и след цялостна служебна проверка на атакуваното НП, приема за установено следното от фактическа страна:

         Жалбата срещу  НП е процесуално допустима,  като отговаряща на изискуемите реквизити по чл.59 – 60 ЗАНН за форма, съдържание, срок и надлежна страна.

        Видно от представеният по административната преписка АУАН същия е четлив подписан е от нарушителя и същия му е връчен , като точно са посочени и нормите на закона , които са нарушени .От разпита на свидетелите Ц.И. Цанков и А.Л.Л. безспорно се установява описаната в АУАН и НП фактическа обстановка ,а именно ,че на 25.11.2019г около 01,30ч жалбоподателят е бил неправоспособен водач и е  управлявал л.а № Ауди 3 , с рег. № ОВ 2886ВС на път първи клас №358 в община Т., водачът бил употребил алкохол загубил контрол над автомобила и , блъснал се е в скат и реализирал ПТП.Видно е от справката за нарушител водач ,че А. не притежава СУМПС .

        При така установената фактическа обстановка, могат да се направят следните правни изводи:  Акта за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на същия наказателно постановление са издадени в сроковете по чл.34 ЗАНН и не страдат от съществени нарушения на процесуалните изисквания относно законоустановените форма и съдържание. Нарушението е констатирано въз основа на извършена проверка от служители на РУ МВР гр.Т. .Съгласно чл.40, ал.1 ЗАНН, АУАН е съставен в присъствие на  нарушителя и на свидетел, който е присъствал при установяване на нарушението.Безспорно е установено при извършената проверка от служители при РУ МВР гр.Т.  , че въззивникът е управлявал л.а Ауди 3 , с рег. № ОВ 2886ВС, без да притежава СУМПС.В тази насока са както приложените доказателства в АНП – справка за нарушител водач , така и показанията на актосъставителя и свидетеля при съставяне на АУАН , което са непротиворечиви , ясни и кореспондират помежду си.

Посочената от АНО квалификация на нарушението, кореспондира с установеното от фактическа страна.

Съгласно чл.3,ал. 3 и чл. 50, ал. 1 ЗБЛД, свидетелството за управление на моторно превозно средство е индивидуален удостоверителен документ за правоспособност за управление на моторно превозно средство. Но свидетелството, съгласно чл. 3, ал. 3 и чл. 50, ал. 2 ЗБЛД, е и идентификационен документ за самоличност на българските граждани на територията на Република България. Следователно свидетелството за управление на моторно превозно средство има две удостоверителни функции.

     Съображение 2 от Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20.12.2006 г. относно свидетелствата за управление на превозни средства сочи, че "Правилата за свидетелствата за управление на превозни средства са съществен елемент на общата транспортна политика и допринасят за подобряване на пътната безопасност и улесняват свободното движение на хора, които се установяват в държава-членка, различна от тази, която е издала свидетелството за управление". Тази значимост, която индивидуалните транспортни средства имат за свободното движение на хора, е обусловила взаимното признаване между държавите-членки на издадените от тях свидетелства за управление - чл. 2, § 1 Директива 2006/126, и е довела до регламентирането чрез вторичен акт на правото на Европейския съюз на предпоставките, при наличието на които се издава и действа съответното свидетелство за управление на превозно средство.

     С оглед на легалната дефиниция, дадена в чл.3, ал. 3 и чл.50, ал.1 ЗБЛД, свидетелството за управление на моторно превозно средство е официален удостоверителен документ, който с обвързваща всички доказателствена сила установява релевантния факт - правоспособността на притежаващия го да управлява съответното моторно превозно средство. Съгласно изрична законова разпоредба - чл. 51 ЗБЛД, свидетелството за управление на моторно превозно средство е удостоверителен документ със законово определен срок на валидност по изказа на закона. Той не е официален удостоверителен документ, който до края на живота на съответното лице удостоверява притежавана правоспособност.

     Правоспособността да се управлява моторно превозно средство е признато от държавата право да се извършва дейността по управление на моторно превозно средство. Признаването на това право държавата е поставила в зависимост от наличието на две групи изисквания: 1. съвкупност от знания, умения и поведение, които позволяват управление на моторното превозно средство, и 2. физическа и психическа годност за управление на моторно превозно средство. Двете изисквания трябва да са налице кумулативно както към момента на първоначалното признаване на правоспособността, така и по време на нейното упражняване. Липсата на което и да е от изискванията води до липса на правоспособност. За установяване наличието на двете изисквания законодателят е създал специален ред - изпит пред оторизиран от държавата правен субект за проверка на знанията, уменията и поведението, и медицински преглед от компетентно медицинско лице.Проверката на знанията, уменията и поведението на лицето чрез полагане на съответния изпит се извършва при първоначалното признаване на правоспособността. Законодателят е приел, че придобитите знания, умения и поведение не се нуждаят от последваща проверка, освен ако управлението на моторно превозно средство водачът е извършвал в нарушение на установените правила.

         Разпоредбата, която съдържа хипотезата на извършеното нарушение в конкретния случай е чл.150 от ЗДвП- така, както е посочено в АУАН  и НП, тъй като безспорно МПС е управлявано от неправоспособен водач Съобразно чл.177 ал.1т.2 от ЗДвП, който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, се наказва с глоба в размер от 100 до 300лв. С оглед на изложеното, управляването на моторно превозно без свидетелство за управление, следва да се тълкува в смисъла, регламентиран от законодателя в разпоредбата на чл.150 от ЗДвП. Последните обстоятелства налагат редуциране размера на наказанието глоба, но към размер, до минимума, тъй като това не би означавало допускане на неоправдана снизходителност и толеранс на подобен вид прояви, за сметка постигане на целите на наказанието, установени в чл. 12 ЗАНН. Ето защо, съобразявайки конкретните обстоятелства при извършване на нарушението и данните свързани с личността и имотното състояние на нарушителя, съдът намира, че наказание в размер на 100 лв. е техен адекватен санкционен отговор, а от друга страна то би превъзпитало нарушителя към спазване на установения правен ред и би въздействало възпитателно и предупредително върху останалите граждани. В тази част наказателното постановление следва да се измени, като наложената санкция се редуцира от 300 на100 лв.В тази насока съдът съобрази обстоятелството, че посоченото в наказателното постановление нарушение нарушението по чл. 150 от ЗДвП е формално и признаците на състава му не изискват настъпването на определен вредоносен резултат, изразяващ се в значителни имуществени вреди. За осъществяване на нарушението е достатъчно от обективна страна наказаното лице да не е изпълнило задължението си. В случая нарушителят е признал и вината си , което съдът определя като смекчаващо обстоятелство съобразно чл.27 от ЗАНН . 

 

       Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, Т.ският  районен съд

 

 

                       Р  Е  Ш  И

 

         ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 18 -0356 -000584 от 15.01.2019г на Наталия Василева на длъжност началник РУП към ОДМВР Ловеч , РУ Т. , упълномощен със заповед № 8121з-515/14.05.....г с което на М.М.А. с ЕГН ********** *** е наложено  административни наказания „глоба” в размер на 300 /триста / лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2, предл. 1-во от ЗДвП за нарушение по чл. 150 от ЗДвП, като я намаля на 100лева .

       Решението подлежи на касационно обжалване в четиринадесет дневен срок пред Ловешки Административен съд, считано от датата на съобщаването му.

                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: