Решение по дело №718/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юни 2023 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20237180700718
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1056

                 

      град Пловдив, 7 юни 2023 година

                                                       В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДПЛОВДИВ, I отделение, XIV състав в открито съдебно заседание от трети май, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

като разгледа материалите по административно дело № 718 по описа съда за 2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 145 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата  /ЗДвП/.

 Образувано е по жалба на Г.Х.М., ЕГН: **********,***, чрез адв. Г., против заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 10 от 05.03.2023 г. (06.06.2023 г.), издадена от А. Н. Я. - **** към ОДМВР Пловдив, при РУ – П., с която е наложена ПАМ на основание чл. 171, т. 2А, б. „б“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС на собственик, който управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда - за срок от 6 месеца, като са снети 2 бр.регистрационни табели.

Жалбоподателят посочва, че описаната фактическа обстановка не отговаря на действителността и издаденият административен акт е неправилен, незаконосъобразен, издаден в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Жалбоподателят поддържа твърдението, че упражненото административно правомощие по чл. 171, т. 2А, б. „б“ от ЗДвП не е обосновано в необходимата и достатъчна степен от фактическа и правна страна, доколкото фактическата обстановка, описана в ЗППАМ и в съставения, и то с по-късна дата АУАН, не съответства на истината. В проведено по делото открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Г., който поддържа жалбата. Моли да се отмени заповедта и да се присъдят направените разноски.

За ответната страна се явява мл. инспектор – А.Я., който оспорва жалбата. В постъпило нарочно становище се посочва, че заповедта е издадена от компетентен орган, в предвидената форма и е мотивирана. Не счита, че са налице неточности при издаването на ЗПАМ. Счита за безспорно установено посоченото в АУАН нарушение, както и че при изписване на датата е допусната техническа грешка, което само по себе си не променя фактическата обстановка и извършеното нарушение. Моли заповедта да се остави в сила. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Пловдив не изпраща представител.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 Оспорването е направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на приложената с обжалваната заповед ПАМ, в законово установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

От фактическа страна се установява следното:

На Г.М. е съставен акт за установяване на административно нарушение серия GА № 942013/ 06.03.2023 г. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 05.03.2023 г., около 23.30 часа, в с. В., при движение запад изток до улица „Шипка“ №2, водачът М. управлява собствения си лек автомобил Фолксваген - Голф, като при извършена проверка се установява, че същият е употребил алкохол, който е измерен с техническо средство – „дрегер алкотест 7510 ARBA-0058“ на стойност 1,10 промила в издишан въздух. Издаден е талон за медицинско изследване № 0034858. Прави се заключение за извършено от водача нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП.

Като доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на обжалваната заповед № 10/ 05.03.2023 г., в т.ч АУАН серия GА № 942013/ 06.03.2023 г., заповед № 8121з-1632 от 02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи, заповед № 317з-3162 от 15.04.2022 г. на ръководителят на ОД на МВР – Пловдив, талон за изследване № 0034858 от 05.03.2023 г.

Допуснато е събиране на гласни доказателствени средства чрез разпит в качеството на свидетел на лицето А.к.С. – **** на жалбоподател, който твърде да го е придружавал към момента на осъществяване на проверката. Свидетелят заявява, че целта на посещението на МПС е вземането на забравено яке и документи, без водачът да е имал каквото и да е било намерение да пътува с автомобила. Твърди, че предварително се е знаело за пристигането на патрула в селото, а те вече били консумирали известно количество алкохол. Твърди, че униформеният приближил автомобила, задавайки въпрос на водача дали е консумирал алкохол, като е изискал неговите документи и документите на МПС за проверка. Свидетелят не е категоричен в твърдението си дали двигателят е работел или не е, но има ясен спомен за извършената проба за алкохол на собственика на автомобила, свалянето на номерата и закарването на жалбоподателя в РУ – Първомай.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът намира по същество следното:

Заповедта е издадена на посоченото в нея основание – чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП-разпоредба за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, според която се прилагат следните принудителни административни меркипрекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година.

В конкретния случай мярката „прекратяване на регистрацията на МПС“ е наложена на водач и собственик на процесния автомобил с рег. № 3545 НХ. Мярката е наложена за минимално предвидения в закона срок, затова, че М. е управлявал този автомобил с концентрация на алкохол в кръвта от 1.10 промила, което е над допустимата граница.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки /ПАМ/ по чл. 171, т.2а се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със заповед № 8121з-1632 от 02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи и на основание чл. 186 и чл. 189, ал. 1 и ал. 12 от ЗМВР са определени службите за контрол по този закон, сред които на основание т. 1.1. от същата са секторите „Пътна полиция“ в ОД на МВР на територията на съответната област. Съответно ръководителят на ОД на МВР – Пловдив – директорът на същата, със заповед № 317з-3162 от 15.04.2022 г., цитирана в процесния ИАА, на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП е определил служителите, които могат да налагат ПАМ на посочените правни основания сред които и на процесното такова по чл. 171, т. 2а, б. “б“ от този закон.  Съгл. т. 11 от тази заповед на младшите инспектори е възложено налагането на процесната ПАМ за нарушение на ЗДвП. В заключение въз основа на така изложеното съдът намира, че процесният ИАА е издаден от оправомощен орган, притежаващ както материална, така и териториална компетентност.

Като нарушение, поради което се налага процесната ПАМ, е посочено това по чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП – управление на МПС след употреба на алкохол при концентрация в кръвта над 0.5 промила или употреба на наркотични вещества или техни аналози. Като по този начин се установява и липсата на противоречие с материалния закон.

Съдът намира възраженията на жалбоподателя за неспазена форма на административния акт за неоснователни. Спазена е писмената форма, която е изискуема за акта, а и той от своя страна си съдържа всички изисквани от закона реквизити. Налице както фактически, така и правни мотиви, които си съответстват взаимно и отговарят на хипотезата на сочената в същия правна норма. При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Посочени са фактическите основания за издаване на заповедта – управление на МПС от лице след употреба на алкохол при концентрация в кръвта над 0,5 промила, регистрационният номер на управляваното МПС, данните за неговия собственик и данните на лицето, което е управлявало МПС, което в случая е едно и също, както и АУАН, с който е констатирано нарушението, във връзка с което е издадена процесната заповед. В конкретния казус особеното е допуснатата грешка относто датата на процесната заповед. Както е изтъкнато от ответника записването на датата 05.03.2023 г., вместо вярната, която трябва да е 06.03.2023 г. касае технически пропуск, който се дължи на факта, че процесният акт е издаден в ранните часове на следващия ден и поради заблуда е посочена дата на деня на констатиране на нарушението, а именно 05.03.2023 г. 23.30ч. Тази грешка не променя по никакъв начин фактическата обстановка, която е достатъчно подробно описана и самата заповед отговаря изцяло на изискванията за формата на ИАА – чл.59 АПК.

Към преписката е приложен талон за изследване № 0034858 от 05.03.2023 г., цитиран в заповедта, издаден от същото длъжностно лице, в който е отбелязано, че при гореописаната фактическа обстановка М. е изследван „дрегер алкотест 7510 ARBA-0058“,  който е отчел положителен резултат за алкохол от 1.10 промила. Нарушителят е вписал в талона саморъчно „приемам“ показанията на техническото средство, поради което е уведомен, че следва да се яви във ФСМП - Първомай до 90 минути от връчването на талона. Връчването е станало в  23.40 ч. или явяването във ФСМП – Първомай е следвало да се осъществи до 01.10 ч. на  дата – 06.03.2023 г. Жалбоподателят не е дал кръвна проба.

С Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози се урежда редът, по който се установява концентрацията на алкохол в кръвта на водачите на моторни превозни средства. Съгласно чл. 3 от нея при извършване на проверка на място от контролните органи концентрацията на алкохол в кръвта се установява с техническо средство, а употребата на наркотични вещества или техни аналози – с тест. В случая е използвано техническо средство за установяване наличие на алкохол – дрегер алкотест. Попълненият талон за изследване съставлява именно Приложение № 1 от наредбата, предвиден за издаване  в този случай. Няма данни за нарушаване на процедурата по чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата. Съгласно ал. 4 е отбелязан изборът на лицето за вида изследване, като М. е подписал направен избор в т. 2 – медицинско химическо или химико-токсикологично изследване. Срокът за явяване е определен на 90 минути. Съдът взе  предвид, че лицето е оказало съдействие на контролните органи като не е отказало проверката с дрегер. Процесуалните правила за установяване на концентрация на алкохол в кръвта също не са нарушени.

Съдът не кредитира свидетелски показания на св. С. Същият не знае дали автомобилът на жалбоподателя е работел, но твърди, че М. казал, че няма да кара колата. От друга страна св. посочва, че отишъл с М. да си вземе якето и документите, но го изпращал. Жалбоподателят е този, който носи тежестта на доказване на фактите, от които черпи благоприятни за себе си правни последици, както и да обори обвързващата материална доказателствена сила на АУАН, придадена му с нормата на чл.189, ал.2 от ЗД, а видно от последния, нарушителят е подписал АУАН без възражения.

В случая и с оглед на така изложеното Административен съд - Пловдив приема, че на процесната дата, час и място се установява по несъмнен начин, че жалбоподателят е управлявал МПС под въздействие и/или след употреба на алкохол, в синхрон с изложеното в процесния ИАА. Доказан е фактическият състав на посоченото нарушение и на разпоредбата, въз основа на която е наложена процесната ПАМ, конкретно – наличието на изложените в заповедта факти, а именно – управление след употреба на алкохол. След като лицето, подложено на проверка с техническо средство на място, то не оспорва резултата от същата. Особено с оглед разпоредбата на чл. 172, ал. 6 от ЗДвП, според която подадената жалба не спира изпълнението на приложената административна мярка – това законово предвиждане изправя административния орган пред предизвикателството да бъде възможно най-прецизен в обследване на релевантните факти и установяването им с безспорни доказателства към момента на налагане на мярката. Функцията на съда се простира до установяване на изложените конкретно и изрично факти в оспорения пред него административен акт и то на база представените пред него от страните доказателства.

 В заключение от събраните по делото доказателства се налага изводът, че оспореният административен акт е законосъобразен по същество, като прилагането на обжалваната ПАМ е фактически и правно обосновано и съответства на предвидената в закона цел да се осигури безопасността на движението по пътищата.

Предвид изложеното жалбата се явява неоснователна. Заповедта е издадена в съответствие с материалния закон и събраните по делото доказателства, поради което следва да бъде потвърдена.

С оглед изхода от спора не следва да се присъждат разноски.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2, изр. последно АПК, Административен съд – Пловдив, ХIV състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Х.М., ЕГН: **********,***, против заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 10 от 05.03.2023 г. (06.06.2023 г.), издадена от А.Н. Я. - ***** към ОДМВР Пловдив, при РУ - П.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:.......................................