Решение по дело №599/2017 на Апелативен съд - Пловдив

Номер на акта: 43
Дата: 20 февруари 2018 г.
Съдия: Деница Цанкова Стойнова
Дело: 20175000600599
Тип на делото: Въззивно наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 31 октомври 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 43

 

                             гр. Пловдив, 20.02.2018 г.

 

                             В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АПЕЛАТИВЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, в публичното заседание на девети януари през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАГДАЛИНА ИВАНОВА

                                         ЧЛЕНОВЕ: ДЕНИЦА СТОЙНОВА                               

                                                           ВЕЛИНА АНТОНОВА

 

при участието на секретаря НЕЛИ КИРИЛОВА

в присъствието на прокурора КРАСИМИР ПАПАРИЗОВ

като разгледа докладваното от съдия ДЕНИЦА СТОЙНОВА ВНОХД № 599/2017г. по описа на съда

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на глава ХXI от НПК.

         С Присъда №20/25.09.2017г., постановена по НОХД №136/2017г., Окръжен съд - Кърджали е признал  подсъдимия А.Я.Х. за ВИНОВЕН в това, че на 28.10.2016 г. на път I-5, км.353+200 в участъка от пътя сп.Д. - КГПП „*“,при управление на моторно превозно средство - лек автомобил марка „*“с рег. № ***, е нарушил правилата за движение по пътищата: чл.20, ал.2 от ЗДвП и чл.16, ал.1, т.1 от ЗДвП и по непредпазливост е причинил смъртта на повече от едно лице - Т. Т.М., ЕГН ********** и Д.А.М., ЕГН **********, поради което и на основание чл. чл.343, ал.3, пр.II-ро, буква „б”, във вр. с ал.1, буква „в”, във вр. с чл.342, ал.1, във вр. с чл.54 и чл.58а, ал.1  от НК го е ОСЪДИЛ на ТРИ ГОДИНИ лишаване от свобода, изтърпяването на което на основание чл.66, ал. 1 от НК е  ОТЛОЖЕНО с изпитателен срок от ПЕТ години.      На основание чл.343г, във вр. с чл.37 т.7 от НК подсъдимият А.Я.Х. е лишен от право да управлява МПС за срок от  ЧЕТИРИ години. Съдът се е произнесъл във връзка с приложените по делото веществени доказателства и разпоредил лек автомобил марка „*“с рег. № *** да се върне на собственика му А.Я.Х.,  лек автомобил марка „*“, модел „*“ с рег. № *да се върне на собственика му Ш.С.С.. В тежест на подсъдимия са възложени деловодните разноски в полза на органите на съдебната власт, които са ги направили, както и в полза на повереника на  частните обвинители разноски  в общ размер от 7 500 лв.

           Недоволни от присъдата са останали подсъдимият и частните обвинители, като в депозираните от адв. П. – защитник на подсъдимия и адв. М. – повереник на частните обвинители, жалби се прави само едно оплакване срещу съдебния акт – явна несправедливост на наложените наказания. Съответно, прави се искане от подсъдимия присъдата да се измени, като се намали размера на наложеното наказание лишаване от свобода и определения изпитателен срок, а частните обвинители молят да се увеличат и двете кумулативно наложени наказания до максимално предвидения в закона срок и да се отмени приложението на чл.66 ал.1 от НК.  

          В съдебно заседание подсъдимият и защитника му поддържат жалбата и направените с нея искания, доводите в подкрепа на които се доразвиват в пледоарията на защитника в хода на съдебните прения.

         Повереникът на конституираните по делото частни обвинители, както и явяващите се лично в залата частни обвинители, считат жалбата на подсъдимия за неоснователна и молят да се остави без уважение, а подадената от тях жалба да се уважи изцяло.

         Представителят на Апелативна прокуратура -  Пловдив счита жалбата на подсъдимия за неоснователна, а тази на частните обвинители споделя само досежно искането за отмяна приложението на чл.66 ал.1 от НК. В останалата й част, според пледоарията на прокурора, присъдата е правилна и законосъобразна. Или, предлага се, съдът да измени атакуваната присъда, като отмени приложението на чл.66 ал.1 от НК и постанови наложеното наказание лишаване от свобода да се изтърпи ефективно при първоначален „ Общ“ режим, а в останалата част – да се потвърди.

         ПЛОВДИВСКИЯТ АПЕЛАТИВЕН СЪД, след като се запозна с приложените по делото доказателства, прецени направените оплаквания, становищата на страните и служебно извърши проверка на правилността и законосъобразността на обжалвания съдебен акт в пределите и предмета на въззивната проверка по чл.313 и чл.314 от НПК, намери за установено следното:

           Депозираните жалби са подадени в срок, от надлежно легитимирани страни в процеса – упълномощен от подсъдимия защитник и упълномощен от частните обвинители повереник, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което са процесуално ДОПУСТИМИ, а разгледани по същество – жалбата на подсъдимия е частично ОСНОВАТЕЛНА, макар и не по изложените в нея съображения, а жалбата на частните обвинители също е частично ОСНОВАТЕЛНА.

           

            Производството по делото е протекло по глава 27 от НПК, в хипотезата на чл.371 т.2 – направеното от подсъдимия самопризнание на изложените в обстоятелствената част на обвинителния акт факти и изразено съгласие да не се събират доказателства за тези факти.

         

           За да постанови атакуваната присъда, Окръжният съд е ползвал направеното от подс. Х. самопризнание на изложените факти и подкрепящите го доказателства, на базата на които е приел за установена фактическата обстановка, изложена и в обвинителния акт, както следва:           

          На 28.10.2016г. около 21 часа, подс. Х. управлявал л.а. марка „*“ с рег. № ***по главен път  I-5 в участъка от пътя спирка „„*“. На предна дясна седалка в автомобила била св. В.. Двамата били с поставени обезопасителни колани. Движението се осъществявало в тъмната част на денонощието по суха, без неравности пътна настилка, на къси светлини със скорост около 90 км./ч.  Около  км. 353+200 на пътя, в района на с. В., обл. М., подс. Х. възприел фарове на насрещно движещ се автомобил, преценявайки, че той се движи в неговото платно за движение. Инстинктивно предприел завой наляво, при което последвал удар между управлявания от него автомобил и управлявания от пострадалия Т. М. л.а., марка „*“, модел „ *“ с рег. № *, в който на предна дясна седалка се намирала съпругата му – пострадалата Д. М.. Ударът настъпил в лявата част на пътното платно спрямо движението на подсъдимия, в лентата на насрещно движещият се автомобил, като предната лява част на л.а. „*“се ударила челно в предна лява част на л.а. „*“. В резултат на удара и причинените от него травматични увреждания, на мястото на произшествието починала Д. М., а съпруга й – Т. М. починал по време на транспортирането му до болнично заведение с екип на „Спешна помощ“. Пострадалите в момента на удара не са били с поставени предпазни колани.

             В изготвените в досъдебната фаза съдебно – медицински експертизи на труповете на починалите /л.32 – л.46 от дос. пр./, са отразени всички констатирани по трупа на  Д. М. и Т. М. травматични увреждания, посочено е, че същите добре отговарят да са причинени в резултат на транспортно произшествие и представляват автомобилни травми, причинени при местонахождението на пострадалите в автомобил и са причината за настъпилата смърт на двете лица.

             Според заключението на изготвените химически експертизи / л.71, л.73 и л.75 от дос. пр./ в кръвта на подс. Х. и на пострадалите Д. и Т. М. не се установява наличие на етилов алкохол.

            В досъдебната фаза е била изготвена и автотехническа експертиза /л.57 – л.67/. Според нея мястото на удара е в лентата за движение на л.а. „*“/в посока К./ на 43.40м. от мерната линия по посока на огледа – мерено успоредно на оста на пътя и на 2.90м. от базовата линия, към вътрешността на платното за движение в  посока гр.К., премерено перпендикулярно на оста на пътя. Управляваният от подсъдимия автомобил е навлязъл изцяло в лентата за насрещно движение, като десните му гуми са били почти на осевата линия.  Скоростта на л.а. „*“в момента на удара е 91.62 км./ч., при която опасната му зона на спиране е 81.05м., скоростта на л.а. „*“в момента на удара е 78.39 км./ч. с опасна зона на спиране 63.76м. Навлизането на л.а. „*“в насрещното платно за движение е станало най – късно 1.58 секунди преди мястото на удара, в който момент то се намирало на 34,37м. от автомобила „*“, а отстоянието между двата автомобила в този момент е било 74.58м. При движение на къси светлини и зоната на осветеност пред фаровете от 45м., съобразената с видимостта скорост, с която подс. Х. е следвало да се движи е 62.10 км./ч., с която би имал възможност да реагира с аварийно спиране в рамките на осветената зона пред автомобила.

     Изложената фактическа обстановка е приета за установена от окръжния съд въз основа на направеното от подсъдимия самопризнание по реда на чл.371 т.2 от НПК и подкрепящите го доказателства, изведени от доказателствени източници, приобщени по делото по надлежния процесуален ред, поради което се  споделя  от настоящия въззивен състав. Проведената от съда диференцирана процедура - съкратено съдебно следствие в предвидената в чл.371, т.2 от НПК алтернатива, е реализирана при спазване на очертаните в процесуалния закон императивни предписания. Изложените от съда мотиви, макар и пестеливи, покриват минималните изисквания на чл. 305 ал.3 от НПК и дават възможност на страните да реализират правото си на защита в пълен обем, а на въззивния съд – да осъществи въззивна проверка на съдебния акт в предмета и пределите по чл.313 и чл.314 от НПК.

    Заявеното признание от подсъдимия на изложените в обвинителния акт факти е обезпечено от доказателства и доказателствени способи, които са преимуществено еднопосочни, взаимнодопълващи се и кореспондиращи помежду си, поради което удовлетворяват изискванията на чл.116 от НПК. В противовес на останалите събрани в хода на разследването доказателства са единствено депозираните в досъдебната фаза на процеса обяснения от подс. Х., в частта им, в която твърди, че произшествието е настъпило в неговото платно за движение и не той, а пострадалият М. е навлязъл в неговата пътна лента. Окръжният съд се е задоволил лаконично да посочи, че кредитира обясненията на подсъдимия, без да изпълни задължението си по чл.305 ал.3 изр. 2 – ро от НПК и да ги съпостави с останалите доказателства по делото. Този съдебен състав намира, че обясненията в посочената им част са недостоверни, необективни и са депозирани единствено като израз на защитна позиция, която обаче се опровергава категорично от останалите доказателства по делото. Мястото на удара и експертния извод, че той е насъпил в насрещната за подсъдимия лента за движение, в която се е движил управлявания от пострадалия М. автомобил, се базира изцяло и само на обективни данни по делото, извлечени от протокола за оглед на местопроизшествието / следи от застъргване по асфалта, местоположение на МПС след удара, деформации по двете превозни средства, паднали части от автомобили, петно от разлив на течност по пътното платно и др./, а не се градят на субективните възприятия на подсъдимия, които също са обсъдени подробно в заключението и категорично са отхвърлени като недостоверни от техническа гледна точка. Автотехническата експертиза е изготвена по поставени от органите на разследването въпроси, от назначено по надлежен ред вещо лице, при съблюдаване на изискванията на относимите разпоредби на чл. 144 и сл. от НПК, от лице с нужните знания и специалност в изследваните области.  Експертните изводи са подробно мотивирани и подкрепени с общо приети и ползвани в изследваната област теоретични положения и практически формули и изчисления, което позволява да се проследи механизма по извличане им, даден е подробен и обоснован отговор на всеки от поставените въпроси. Поради изложеното правилно окръжният съд е ползвал експретизата като способ за подпомагане формирането на вътрешното му  убеждение.  От друга страна, на базата на направените технически експретни изводи се налага правния извод, че обясненията на подс. Х., в посочената им по-горе част, не следва да се кредитират и ползват при постановяване на съдебния акт. Вещото лице е изследвало защитната версия и е посочило, че тя е технически невъзможна. При тази хипотеза ударът отново би настъпил в предната лява част на л.а. „*“, но поради образуваното рамо между масовия център и мястото на удара, „*“- а ще се завърти по посока на часовниковата стрелка, а не както се е установил след произшествето /отразено в протокола за оглед/ – обратно на часовниковата стрелка. В останалата им част като кореспондиращи с данните, изведени от другите доказателствени източници правилно е прието от окръжния съд, че обясненията на Х. следва да се кредитират като обективни и неповлияни от процесуалното му качество.

    При осъществения въззивен контрол, не се констатират допуснати от органите на разследването и от окръжния съд съществени процесуални нарушения, които по смисъла на чл.335 от НПК,  да предпоставят отмяна на присъдата на процесуално основание, а и доводи в тази насока не се въвеждат от страните в процеса. Впрочем, към настоящия момент процесуална възможност за връщане на делото в досъдебната фаза не съществува. Според действащата от 05.11.2017г. редакция на разпоредбата на чл.335 ал.1 от НПК, връщане на делото на прокурора е възможно само, когато се установи, че престъплението, за което е образувано дело от частен характер по тъжба, е от общ характер. В параграф 114 от преходните и заключителни разпоредби на НПК /също в сила от 05.11.2017г./ не е предвидено приложение на действащата преди изменението норма на чл.335 ал.1 от НПК по неприключили преди измененията съдебни производства.

 

                При правилно установена фактическа обстановка окръжният съд е приложил правилно материалния закон, приемайки, че настъпилия противоправен резултат – смърт на две лица – Д. и Т. М., е в пряка причинно – следствена връзка с допуснато от подс. Х. нарушение на правилата за движение по пътищата и конкретно по чл.16 ал.1 т.1 от ЗДвП – нарушил е забраната да навлиза и да се движи в лентата за насрещно  движение /по пътно платно с двупосочно движение/, освен при изпреварване или заобикаляне.

              Съобразявайки всички обективни находки на местопроизшествието, отразени в протокола за оглед, подложени на подробно експертно изследване и резултатите от него, окръжният съд е направил обоснован и мотивиран извод, че удара между управляваните от подс. Х. и пострадалия М. автомобили е настъпил в лявата лента за движение /в посока гр. К./, която лента е била тази, определена за движение на пострадалия Т. М., респективно – се явява насрещна за подс. Х.. Непосредствената, единствената и пряка причина за настъпване на  съставомерния резултат е навлизането в насрещната пътна лента на управлявания от подс. Х. автомобил в момент, когато там се е движел правомерно автомобила, управляван от пострадалия М. и когато удара е бил непредотвратим. Признатите по реда на чл.371 т.2 от НПК от подсъдимия в този смисъл факти намират пълна подкрепа в доказателствения матерал, с изключение на обясненията на подс. Х., които вече се обсъдиха подробно по-горе.

            В казуса данни за предприето изпреварване или заобикаляне по делото не са събрани, включително и от обясненията на подсъдимия и показанията на пътуващата в автомобила му свидетелка, като подс. Х. е признал описаните в обвинителния акт факти, сред които такива за предприето заобикаляне или изпреварване не са изложени.

           Липсват и доказателства навлизането да се дължи на загуба на контрол върху превозното средство, поради отклонение на вниманието /напротив, подс. Х. сочи в обясненията си, че посредством целенасочено въздействие върху волана е отклонил автомобила в ляво/, в който случай извършеното би следвало да се квалифицира като нарушение по чл.20 ал.1 от ЗДвП. Установено е от обясненията на подсъдимия, от направените експертни изчисления и изведените на тяхна база факти в обвинителния акт, признати по реда на чл.371 т.2 от НПК, че навлизането в насрещната лента се дължи само и единствено на неправилната субективна преценка на подсъдимия, която не е сред обстоятелствата, които да изключват вината на дееца, поради което е без правно значение / в този смисъл е Решение № 46/1983 г. по н. д. № 1074/82 г., III н. о. ВС/. Необоснованата преценка на пътната обстановка не съставлява извинителна грешка, а е основание да се приеме, че деянието е извършено по непредпазливост / Решение № 486/2009 г. на ВКС по н. д. № 508/2009 г., III н. о./.

             По отношение на второто вменено във вина на подсъдимия нарушение на правилата за движение по пътищата – по чл.20 ал.2 от ЗДвП, следва да се отбележи на първо място, че в обвинителния акт липсва ясно отграничение на хипотезата, в която попада поведението на подс. Х., сред тези, визирани в изр.1 – во и изр. 2 - ро на посочената разпоредба, като в актуалната съдебна практика се приема, че не може да има нарушение едновременно на разпоредбите на чл.20 ал.2 изр. 1-во и 2-ро ЗДвП, тъй като принципа е същият, както при чл.20 ал.2 и чл.21 ЗДвП / Решение № 16/2012г., II н.о. ВКС, Решение №222/2014г., II н.о. ВКС/. С изр. 1 – во се вменява задължение за всеки водач на МПС, да се движи със скорост, съобразена с конкретната пътна обстановка, като са изброени примерно и неизчерпателно негативни фактори, представляващи по правило пътни препятствия, налагащи да се избере скорост по - ниска от максимално допустимата за конкретния пътен участък. Тези фактори следва да са обективно съществуващи и видими за водача, поради което в тази хипотеза се изследва въпроса за наличието на т.н. "предвидима опасност“ или „предвидимо  препятствие". В чл. 20 ал. 2 изр. 2 – ро от ЗДвП е уредена "непредвидимата опасност", която се появява внезапно и в границите на съобразената скорост въвежда задължение за водачите да намалят скоростта или да спрат, когато възникне опасност за движението.

             По експертен път е установено, че навлизането в насрещната лента за движение е осъществено от подс. Х. със скорост, която не е била съобразена с един от изброените в чл.20 ал.1 изр 1 – во от ЗДвП негативни фактори, съществуващ и видим за подс. Х.  - намалената видимост, поради движение в тъмната част на денонощието на къси светлини. При движение през нощта, опасната зона за спиране е тази част пред превозното средство, която е осветена от късите светлини и в случая дължината на осветената зона пред автомобила е около 45м. /автотехническата експертиза - л.64 от дос. пр./.

           Максималната скорост на движение, осигуряваща възможност автомобила да спре при възникване на опасност, преди да измине дължината на опасната зона, според експертизата, е 62.10 км./ч. Или, движейки се с установената по експертен път скорост от 78.39 км./ч., подс. Х. не е съобразил обективните условия на пътя – нощно време при ограничена от тъмнината видимост, простираща се само до зоната на осветяване от къси светлини, с което неправомерно е увеличил разстоянието на опасната си зона на спиране до 63.76м., поради което формално нарушение на изискването на чл.20 ал.2 изр. 1 – во е допуснато. Добре известно е обаче, че тази констатация не е достатъчна, за да доведе до осъждането на дееца във връзка с посоченото нарушение, тъй като водачът не носи отговорност, когато скоростта не му е позволявала да спре в осветената зона, но ударът е бил непредотвратим и  при движение със скорост, която му е позволявала спирането / в този смисъл Решение № 510/2008г. на ВКС по н. д. № 485/2008г., II н. о., ВКС/, тъй като в този случай допуснатото нарушение на правилата за движение по пътищата няма да е в пряка причинно – следствена връзка с ПТП. В тази връзка няма спор, че дори и при движение с установената като несъобразена скорост 79 км./ч.  / а и при движение с максимално разрешената от 90 км./ч. и дори надвишаваща тази величина/, ако подс. Х. не бе навлязъл в насрещната лента, удар не би последвал и престъпния резултат не би настъпил. Така че, основната причина за смъртта на пострадалите М. е навлизането на управлявания от подсъдимия автомобил в тяхната лента за движение, а не скоростта, с която се е движил Х..

           Експертно изследване по делото, с поставяне на конкретен въпрос относно предотвратимостта на произшествието при движение на подс. Х. със съобразена скорост от 62.10 км./ч., не е правено.

            Посочената от експерта дължина на опасната зона за спиране при движение със съобразена скорост от 62.10 км./ч. - 45 метра и най – вероятния момент на навлизане на подс. Х. в насрещната лента за движение – 1.58 секунди преди удара, дават възможност на съда, без да притежава специални знания, единствено на базата на математически пресмятания, да отговори на този въпрос, който има отношение и към наличието/липсата на съпричиняване на резултата от пострадалия М.. При движение на двамата водачи със съобразена скорост от 62.10 км./ч. всеки автомобил изминава за 1 секунда 17.25 метра. Според експертизата най – късно от техническа страна навлизането на автомобила на подс. Х. в насрещното платно е станало 1.58 секунди преди удара /л.63 – гръб от дос. пр./ и това е най – вероятния от техническа страна  момент на възникване на опасността, тъй като ако тя е възникнала по-рано всеки един от водачите е имал време да я възприеме и да реагира. Липсата на данни, продължава експерта, за реакция и от двамата водачи / спирачни следи и др./ сочи на извод, че навлизането е станало много малко време, преди удара, когато той вече е бил непредотвратим. Поради това съдът приема, че навлизането в насрещната лента от подс. Х. е станало 1.58 секунди преди удара. За това време, всеки от двамата водачи, ако се движи със съобразената скорост от 62.10 км./ч. ще измине 27.25м. /1.58 секунди х 17.25м./. Или, отстоянието на всеки един от мястото на удара ще е 27.25м., а общото разстояние между тях - 54.50м. Опасната зона за безопасно спиране при движение със съобразена скорост от 62.10. км./ч., според експертизата е 45 метра. При тези данни безспорно е, че мястото на удара отстои на по-малко разстояние от разстоянието за безопасно спиране на всеки един от двамата водачи. От това следва и правния извод, че дори и при движение на двамата водачи със съобразена с намалената видимост скорост и своевременна реакция със задействане на спирачния механизъм, произшествието е било непредотвратимо. Подс. Х. не е реагирал съобразно изискванията на чл.20 ал.2 изр. 2 – ро, но дори и да беше реагирал, ако се движеше със съобразена скорост от 62.10 км./ч., чрез намаляване или екстрено спиране, ударът отново е бил непредотвратим.

             Поради изложеното съдът намира, че от доказателствения материал по делото не може да се извлече категоричен и несъмнен правен извод за наличието на причинно – следствена връзка между допуснато от подс. Х. нарушение на чл.20 ал.2 от ЗДвП и съставомерния резултат, което е основание атакуваната присъда да се измени, като подсъдимият бъде признат за невиновен и оправдан по първоначално повдигнатото му обвинение в този смисъл.

             Законосъобразна е дадената от прокурора и приета от окръжния съд утежнена квалификация на деянието, тъй като в резултат на него е причинена смърт на повече от едно лице – на две лица – Д. и Т. М..

             Окръжният съд е отбелязал, че престъплението е извършено от подс. Х. по непредпазливост, мотивирайки наличието на небрежност, макар и да не е визирал конкретно тази, по - лека форма на непредпазлива вина, в мотивите си.  Независимо от това, правилно е отбелязано, че при небрежността липсват конкретни представи за престъпния резултат, но това не означава, че деецът няма някакви най-общи представи за това, което върши, за обстановката, в която действа и за възможните опасности. В разглеждания случай е безспорно установено, че подсъдимият Х. е причинил престъпния резултат, без да е предвиждал същия, без да го е искал и целял. Реализираното от него грубо отклонение от дължимото поведение обаче неминуемо поражда за него задължение да предвиди настъпването на престъпния резултат. Х., който е пълнолетно лице, е могъл да разбира свойството и значението на извършеното и да ръководи постъпките си, предвид, както липсата на изключваща вменяемостта му душевна болест, така и индивидуалното му достигане на възрастта за психическа и социална зрелост. Налице са били всички субективни предпоставки, за да може подсъдимият да предвиди настъпването на престъпния резултат. Ако беше проявил дължимата грижа и взискателност, ако беше подложил на внимателна преценка всички обстоятелства, подсъдимият е бил длъжен и е могъл да изведе в съзнанието си представата за общественоопасните последици от своето деяние.

              Спорният въпрос по делото е справедливостта на наложените на подс. Х. наказания и определения от окръжния съд начин на изтърпяване на наказанието лишаване от свобода.  В депозираните въззивни жалби и пледоариите пред съда се набляга именно на относимите към решаването на този спор факти и обстоятелства.   

              Преценявайки наведените доводи, този състав намира, че няма основание за корекция на присъдата в санкционната й част, тъй като кумулативно наложените наказания са определени при спазване на материалния закон и принципите за индивидуализирането им, поради което не се явяват явно несправедливи.

              Окръжният съд, в  преобладаваща им част, е отчел коректно смекчаващите и отегчаващите отговорността на подсъдимия обстоятелства.

              Споделя се извода за безспорна положителна личностна характеристика на подс. Х., изведена от данните за чистото му съдебно минало, добри характеристични данни и полагането на обществено – полезен труд, като в допълнение, без да се влиза в противоречие с чл.56 от НПК, в негова полза може да се отчете и по – леката форма на непредпазлива вина.

               Изброените не са нито многобройни, нито изключителни, че да мотивират определяне на наказание при условията на чл. 58а ал.4 вр. с чл.55 от НК, както се претендира от защитата на подсъдимия. В тази връзка неправилно като допълнително смекчаващи отговорността на подс. Х. обстоятелства от защитата се визират - признанието на вината, поведението му, след настъпване на произшествието и данните за съпричиняване на резултата от страна на пострадалите М..  Съобразно даденото в ТР № 1/2009г. на ВКС, по тълк. д. № 1/2008 г., ОСНК, т.7 тълкуване,  при определяне на наказанието, съгласно правилата на чл. 373, ал. 2 НПК, признанието по чл. 371, т. 2 НПК не следва да се третира като допълнително смекчаващо отговорността обстоятелство, освен ако съставлява елемент на цялостно, обективно проявено при досъдебното разследване процесуално поведение, спомогнало за своевременното разкриване на престъплението и неговия извършител. Данни за такова, решаващо за разкриване на обективната истина,  поведение на подс. Х. по делото липсват. Напротив, до внасяне на обвинителния акт, подс. Х. е застъпвал версията за навлизане на пострадалия М. в неговото платно за движение. Това безспорно е израз на реализиране на правото му на защитата в контекста на чл.55 от НПК и не може да се отчита в негова вреда, но не е и фактор, който да се отчете в негова полза. Действията на подс. Х. след деянието – проверка на състоянието на пострадалите М. и обаждане на тел.112, освен, че не може да са основание да се преквалифицира деянието по чл.343а от НК, не са нищо повече от нормална човешка реакция спрямо други хора и то пострадали именно в резултат на негово неправомерно поведение.

      Неправилната преценка на подс. Х., че в неговата лента за движение е навлязъл друг автомобил, некоректно се отчита от окръжния съд в положителен за него аспект. Именно поради тази неправилна преценка, която не е породена от обективни фактори, стоящи извън субективните възможности на подсъдимия, се е достигнало до тежкия съставомерен резултат. Не са установени препятствия на пътя, които да ограничават видимостта и да ограничават възможността на подсъдимия да спазва законовите изисквания и ако той бе проявил нужното внимание и концентрация при управлението на автомобила си, до навлизане в насрещната лента и удар с насрещно движещия се автомобил не би се стигнало.

      Съпричиняване на престъпния резултат от страна на пострадалите - сем. М., не е налице.  Този извод следва от посоченото по-горе във връзка с вмененото във вина на подс. Х. нарушение по чл.20 ал.2 от ЗДвП. Няма спор, че движейки се със скорост от 91.62 км./ч.     пострадалият Т. М. е нарушил забраната по чл.21 от ЗДвП, не е съобразил и изискването на чл.20 ал.2 изр. 1 – во. Реципрочен и относим към пострадалия е извода на експерта, че съобразената с намалената видимост скорост на движение е 62.10 км./ч. По изложените мотиви обаче се установява, че дори и да се е движил с тази скорост / дори и двамата водачи да са се движили с нея/, тъй като навлизането на подс. Х. в нарсещната лента за движение е станало 1.58 секунди преди удара, последният е бил непредотвратим и чрез екстрено задействане на спирачния механизъм. Независимо дали пострадалия се движи със скорост от 90 км./ч. , с по-висока или с по-ниска, ако подс. Х. не бе навлязъл в неговата лента за движение, опасност за движението на пострадалия М. не би възникнала и удар не би настъпил.

     Опасността за пострадалия е възникнала в момента, в който подс. Х. с управлявания от него автомобил е навлязъл в неговото платно за движение, както се приема и в съдебната практика. / в този смисъл са Решение № 1167/1976, 3 н.о., Решене № 227/1977г., 3 н.о.,  Решение № 441/1983г., 3 н.о., Решение №21/1987г. 3 н.о./. До момента на навлизането в насрещната лента за движение, действията на подс. Х. не са индикирали по несъмнен начин, че такова навлизане ще бъде реализирано от него. В тази връзка приложима в казуса е и съдебната практика, според която водач на ППС не е длъжен да предвиди неправомерно поведение на друг водач, освен ако е имало обективни данни, сочещи, че то несъмнено ще бъде предприето, каквито по делото не са събрани. / в този смисъл са Решение №409/2010г. по н.д. №380/2010г., III н.о., ВКС, Решение № 479/2008 г. по н.д.№ 448/2008 г., I н.о. ВКС/.

       Поради изложеното неправилно е прието от окръжния съд, че скоростта на движение на пострадалия М. е в причинна връзка с настъпилата негова и на съпругата му смърт. 

       Непоставянето на предпазни колани от пострадалите е в разрез с изискванията на ЗДвП, но недоказана и недоказуема е причинната връзка между това нарушение и смъртта на пострадалите, както правилно е приел и окръжния съд. По делото не е извършено експертно изследване за възможноста вредните последици от произшествието да не настъпят при наличието на поставени обезопасителни колани. Такова изследване е и невъзможно, а резултатите от него биха представлявали предположение, на каквото не може да почива един съдебен акт / чл.303 ал.1 от НПК/.

               Единственото изводимо от мотивите към присъдата отегчаващо отговорността на подс. Х. обстоятелство, което е отчетено от окръжния съд е факта, че пострадалите са били в работоспособна възраст. Резонен е в тази връзка въпроса, изследван от страните в жалбите, за обоснованост на фиксирания с присъдата размер на наказанието лишаване от свобода на 4г. и 6м. Този съдебен състав намира, че макар и не добре мотивиран, крайният извод на окръжния съд е правилен и определеното в посочения размер наказание е справедливо. Освен отразеното в мотивите – смърт на две лица в разцвета на жизнения им път, не може да не се отчете и факта, че с деянието е засегнато правото на живот на две лица от едно и също семейство и пострадалите, поради неправомерното поведение на подсъдимия, са загубили едновременно и двамата си родители. Допуснато нарушение на правилото за движение по пътищата е тежко, поради което, както се отбеляза от прокурора, за извършването му е предвидена една от най – сериозните административни санкции в ЗДвП, като осъществяването му почти винаги води до тежък резултат. За да се приеме, че нарушение по чл.16 от ЗДвП е допуснато е достатъчно дори и минимално навлизане в насрещното платно за движение, като в казуса е установено по експертен път, че подс. Х. е навлязъл и се е движил изцяло в платното за движение на пострадалия М.  и то не поради обективни причини – например заслепяване, извършване на маневра, възникнала опасност, на която да се реагира със спасителна маневра и др. подобни, а единствено поради неправилна субективна преценка на ситуацията.

              При определяне вида и размера на наказанието следва да се постигне баланс между интересите на подсъдимия и пострадалите в контекста и на обществената полза от наказателната репресия. С определеното наказание от 4г. и 6м., според този състав, търсеният баланс е постигнат и не се откриват основания за увеличаване/намаляване на същото. Няма спор, че причинения престъпен резултат е тежък, свързан със загуба на два човешки живота, поради което житейски оправдано е становището на частните обвинители за налагане на по-високо наказание. Субективните очаквания на пострадалите и желанието им да се репарират причинените им болки и страдания, чрез налагане на максимално възможното наказание на дееца обаче не бива да има решаващо значение в процеса по индивидуализация на наказанието, тъй като те са фактор извън тези, които законодателят е предвидил в чл.54 от НК.

             В съответствие с императива на чл. 373 ал.2 от НПК окръжният съд е редуцирал така определеното наказание с 1/3 до размер от 3 години.

            Определяйки начина на изтърпяване на наложеното наказание, неправилно окръжният съд е дал превес на личната над генералната превенция, като е счел, че за постигане целите на наказанието не се налага изолиране на подс. Х. от обществото.  Наказанието – неговия размер и начина на изтърпяването му, се определя не само след съобразяване на личностните качества на подсъдимото лице, но представлява и средство за постигане на другите посочени в закона цели, тези на генералната превенция /Решение № 31/2010 г. на ВКС по н. д. № 605/2009 г., I н. о./. Действително личностната характеристика на подсъдимия е положителна, но конкретните характеристики на извършеното от него деяние и данните за предишни нарушения на правилата за движение по пътищата, съвсем не го характеризират като примерен водач, за който нарушаването на правилата за движение по пътищата е изолиран и инцидентен случай. Смъртта на две лица в трудоспособна възраст, членове на едно и също семейство, настъпилият в резултат на деянието друг, макар и несъставомерен резултат - значителни имуществени повреди по управлявания от пострадалия Т. автомобил, преценени в контекста на допуснатото грубо по характера си нарушение на правилата за движение по пътищата – навлизане изцяло в насрещната пътна лента, мотивират съда да приеме, че обществена опасност на дееца не е пренебрежимо ниска, а конкретното деяние се отличава с висока такава. По експертен път е установено, че освен, чрез спазване на изискванията на закона – да не навлиза в насрещната лента за движение, произшествието е било предотвратимо и при своевременна реакция на подсъдимия за връщане на автомобила в своята пътна лента, след навлизането в другото платно за движение, което, според изготвената експретиза дори и при установените скорости на движение на двата автомобила, е било технически възможна реакция.

              Поради изложеното, съдът намира, че  превъзпитанието и поправянето на дееца не може да бъде постигнато, без откъсването му от естествената семейна и социална среда. Ефективното изтърпяване на наказанието ще спомогне Х. да се поправи и превъзпита и да осъзнае, че дори и  минимално проявеното невнимание и неспазване на правилата за движение по пътищата може да доведе / в случая и е довело/ до най – тежкия житейски възможен резултат. С ефективно изтърпяване на наказанието ще се постигнат целите и на генералната превенция, тъй като очевидно преимуществената част от останалите членове на обществото, независимо от т.н. „война по пътищата“, при която ежедневно умират хора,  не  отчитат факта, че и най – малкото отклонение от нормативно определените правила  при упражняване на тази рискова по характера си дейност, обикновено води до необратим, тежък резултат.

             Посоченото е основание атакуваната присъда да се измени, с отмяна приложението на чл.66 ал.1 от НК и да се постанови наложеното наказание лишаване от свобода в размер на ТРИ ГОДИНИ да се изтърпи ефективно, при първоначален „ Общ“ режим, в съотвествие с чл. 57 ал.1 т.3 от ЗИНЗС.

            Кумулативно наложеното наказание лишаване от правоуправление не подлежи на редукция, поради което и същото е наложено с присъдата в размер от 4 години, който е съобразен с изискването на чл.49 ал.2 от НК, с данните за предишни допуснати от подсъдимия и санкционирани по административен ред нарушения по ЗДвП и с тежестта на конкретно нарушеното правило за движение по пътищата.  Поради това основания за корекция на присъдата в тази й част не се откриват.

            Правилно, в съответствие с чл.301 ал.1 т.11 от НПК окръжният съд се е разпоредил с приложените по делото веществени доказателства, а разноските са възложени в тежест на подсъдимия в съответствие с изискванията на чл.189 ал.3 от НПК.

  Поради изложеното до тук и на основание чл.334 т.3 вр. с чл.337 ал.1 т.2 и ал.2 т.2 от НПК, ПЛОВДИВСКИЯТ АПЕЛАТИВЕН СЪД:

Р     Е     Ш     И    :

 

           ИЗМЕНЯ Присъда №20/25.09.2017г., постановена по НОХД №136/2017г. по описа на Окръжен съд - Кърджали, както следва :

           - признава подсъдимия А.Я.Х. за НЕВИНОВЕН в това нарушението по чл.20 ал.2 от ЗДвП да е в причинна връзка с настъпилия съставомерен резултат, поради което и на основание чл.304 от НПК го ОПРАВДАВА по повдигнатото му обвинение в този смисъл;

         -  отменя приложението на чл.66 ал.1 от НК и ПОСТАНОВЯВА наказанието лишаване от свобода за срок от ТРИ ГОДИНИ да се изтърпи ефективно при първоначален „Общ“ режим.  

        ПОТВЪРЖДАВА присъдата в останалата й част.

        РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване и протест в 15 – дневен срок от обявяването му на страните по реда на чл.340 ал.2 пр.1 – во от НПК пред ВКС на РБългария.

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:    

                                                                                                 

                                                          ЧЛЕНОВЕ :