Решение по дело №139/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 81
Дата: 5 май 2022 г.
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20217110700139
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

                                                             Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                  05.05.2022 г.

 

         Номер                   81                           2 0 2 2 година                                   гр. Кюстендил

 

                                                  В     И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Кюстендилският административен съд

на деветнадесети април                                                                                     2 0 2 2 година

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                  Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Лидия С. 

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 139 по описа за 2021 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

      Производството е по чл. 145 и сл. от АПК.

      „В.Б.“ ООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Б. Д. В., обжалва като незаконосъобразно Решение № 399 от Протокол № 19 т. 5/31.03.2021 г. на Общински съвет – Кюстендил, относно приемане на Общинска транспортна схема за възлагане на превози по автобусни линии и делегиране изпълнението на провеждане на процедура по реда на Закона за обществените поръчки на Кмета на Община Кюстендил, разгласено на 07.04.2021 г.

      В жалбата се излагат доводи за неправилност и незаконосъобразност на Решение № 399 от Протокол № 19/31.03.2021 г. на ОС – Кюстендил, поради противоречие със закона. Счита, че са допуснати и процесуални нарушения при гласуването на решението. Оспорването се поддържа пред съда от процесуалния представител на жалбоподателя, като се претендират и направените деловодни разноски.

      Ответната страна – ОС – Кюстендил, чрез процесуалния си представител юк. М, изразява становище за неоснователност и недоказаност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение, съответно прави възражение за размера на адвокатското възнаграждение на ответната страна.

      По делото са разпитани и свидетелите М. С. М. и Б.С.З..  

      Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, приема за установено следното:

      На 31.03.2021 г. е проведено заседание на Общински съвет – Кюстендил, оформено с Протокол № 19 от същата дата, на което е приет дневен ред, включващ и оспореното  и протестирано решение № 399.

       Решение № 399/31.03.2021 г. на  ОС – Кюстендил е прието с 32 гласа “за”; 0 гласа “против” и 0 глас “въздържал се” от присъствалите 32 общински съветници, при общ брой на общинските съветници 37.

      С Решение № 399/31.03.2021 г. на ОС – Кюстендил, се 1. Приема Общинска транспортна схема за обществен превоз на пътници на територията на община Кюстендил, по която да бъдат възложени превозите по автобусни линии по реда на Закона за обществените поръчки; 2. Възлага на Кмета на Община Кюстендил организирането и провеждането на процедура по реда на Закона за обществените поръчки и сключването на договори за обществен превоз на пътници с класираните на първо място участници за срок от 5 /пет/ години.

      Решението е взето във връзка с докладна вх. № 61-00-76/17.03.2021 г. на Кмета на Община Кюстендил.       

      Жалбоподателят е субект на правото на съдебно оспорване, упражнил е правото си надлежно, което прави жалбата допустима.

      Така установеното от фактическа страна води до следните правни изводи, както следва:

      Разпоредбата на чл. 21 ал. 1 т. 1 – т. 28 от ЗМСМА, определя правомощията на общинските съвети на общините като органи на местното самоуправление, в чието изпълнение съгласно ал. 2, ОС приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Редът за приемането на тези актове е регламентиран в гл. трета на ЗМСМА, както и в правилника, който приема ОС на основание чл. 21 ал. 3 от закона. Освен това, съгласно чл. 45 ал. 12 от ЗМСМА, за неуредените въпроси по издаването, оспорването и изпълнението на актовете на общинските съвети и кметовете, се прилагат правилата за административното производство, установени със закон, който се счита специален на общия ЗМСМА.

      Процесното решение на ОС е административен акт, редът за чието приемане е уреден в общите правила на ЗМСМА, респективно в Правилника по чл. 21 ал. 3  от ЗМСМА. Относно формата и съдържанието му като такъв акт са приложими общите правила на АПК /чл. 59/ и проверката за формалната му законосъобразност предполага преценка наличието на фактически и правни основания, т. е. мотиви за приемането му. Проверката за съответствието с материалния закон като част от изискванията за законосъобразност по чл. 146 от АПК, предполага съпоставянето на неговия предмет с правната регламентация на съответните обществени отношения с разпоредбите в приложимия специален закон или съответните подзаконови нормативни актове.

      Решението е прието по точка 5 от дневния ред на заседанието на ОС – Кюстендил на 31.03.2021 г., по докладна записка вх. № 61-00-76/17.03.2021 г. на Кмета на Община Кюстендил, която е били разгледана в ресорната постоянна комисия на ОС – по нормативна дейност. Докладната записка съдържа предложение да се даде съгласие за

Приемане на Общинска транспортна схема за обществен превоз на пътници на територията на община Кюстендил, по която да бъдат възложени превозите по автобусни линии по реда на Закона за обществените поръчки, както и да се възложи на кмета на Община Кюстендил, да организира и проведе процедура по реда на ЗОП и сключването на договори за обществен превоз на пътници с класираните на първо място участници за срок от 5 /пет/ години.

      Председателят на Комисията по транспорт, назначена със Заповеди № РД-00-112/06.02.2019 г. и № РД-00-1376/03.12.2020 г. на Кмета на Община Кюстендил, е представил становището на комисията – с 6 гласа „за", 2-ма неприсъстващи и 1 неподписал, комисията е приела проекта за решение по докладната записка и я е внесла за разглеждане и приемане от Общински съвет – Кюстендил.

      По предложението на самото заседание са били направени изказвания от общинския съветник К.Д.и кмета на общината, които са подкрепили предложената общинска транспортна схема за обществен превоз на пътници на територията на общината.

      Проекта за решение по докладната записка от кмета на общината е включен в дневния ред за гласуване и приет, съответно с гласовете на 32 общински съветници “за”, 0 “против” и 0 “въздържал се”, от общо присъствали при гласуването 32 общински съветници от общо 37 /лист 98 от делото/, т.е. изпълнени са изискванията на закона в чл. 27 ал. 3 във връзка с чл. 21 ал. 1 т. 5 от ЗМСМА, за вземане с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници, което е отразено в протокола.

      Проектът за дневния ред на заседанията на ОС се подготвя от Председателя му най – малко 7 дни преди заседанието, съгласно чл. 63 ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на ОС – Кюстендил /приет с Решение № 13/28.12.2007 г., изм. и допълван, последно с Решение № 1024/26.03.2015 г./, като кметът или общинските съветници могат да предлагат за включване на неотложни въпроси в дневния ред и след този срок. Предложението изпълнява изискването за своевременно представяне, въведено с разпоредбата на чл. 63 ал. 1 от Правилника – внесено е на 17.03.2021 г. Спазването на тези изисквания води до процесуално - правна законосъобразност на приетото решение.

      Общинските съвети, като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. По силата на чл. 76 ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 8 от Закона за нормативните актове и в чл. 21 ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените им правомощия, те са овластени да издават административни актове.

      Оспореният административен акт  е приет съобразно правомощията на ОС, предвидени в чл. 21 ал. 1 т. 25 от ЗМСМА, в необходимата писмена форма и с изискуемото се мнозинство, съгласно Правилника на ОС – Кюстендил. В случая, решението е гласувано по предложение на кмета на общината, разгледано е от назначената за това комисия, съгласно чл. 8 ал. 1 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, включено е в дневния ред на заседанието на ОС на 31.03.2021 г. и е прието с необходимото мнозинство от 32 съветници гласували “за”, от общ брой 37 съветници, при присъствали 32 съветници. Тези установени фактически и правни обстоятелства не обективират наличие на предпоставките за незаконосъобразност на решението на ОС - Кюстендил.

      Оспореното решение е прието от ОС – Кюстендил на основание чл. 21 ал. 2, във връзка с чл. 21 ал. 1 т. 25, чл. 27 ал. 3 от ЗМСМА, чл. 17 ал. 5 и чл. 19 ал. 2 от Закона за автомобилните превози и чл. 8 ал. 3 и чл. 16в ал. 1 от Наредба № 2/15.03.2002 г. и чл. 5 ал. 1 т. 25 от Правилника за организацията и дейността на ОС - Кюстендил и подлежи на контрол и съдебно оспорване по реда на чл. 45 ал. 3 от ЗМСМА.        

      Оспореното решение на ОС – Кюстендил е и материалнозаконосъобразно.

      Приемането на маршрутните разписания на линиите от общинската транспортна схема е сложен фактически състав, в който вземат участие – кметът на общината, като орган на изпълнителната власт и общинският съвет, като орган на местното самоуправление. Разработването и утвърждаването на Общинските транспортни схеми се извършва по реда на чл. 8 от Наредба № 2/15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени  превози на пътници с автобуси, издадена от министъра на транспорта и съобщенията /обн. ДВ, бр. 32/29.03.2002 г., изм. и доп., последно ДВ, бр. 44/10.06.2011 г./. В чл. 8 ал. 2 е посочено, че в състава на комисията по ал. 1 се включват специалисти от общината, представители на ИА „Автомобилна администрация“, областни пътни управления и браншовите организации. В изпълнение на горепосочената разпоредба, в състава на назначената от Кмета на Община Кюстендил комисия със Заповед № РД-00-112/06.02.2019 г. и Заповед № РД-00-1376/03.12.2020 г., са включени представители на всички гореизброени специалисти, с което законовите изисквания са били изпълнени.

      Производството е обявено чрез изпращане на писмо № 26-00-1211/02.11.2020 г. до всички известни заинтересовани страни и при спазване на изискванията на чл. 8 от Наредба № 2/2002 г. С писмото  фирмите – превозвачи, със сключени договори за предоставяне на обществен транспорт на пътници по всички транспортни схеми – общинска, областна и републиканска, са уведомени, че могат да да вземат участие в изработването на проекта за общинска транспортна схема /ОТС/ на община Кюстендил, като присъстват на среща за представяне на етапни резултати от разработването й. Срещата е проведена на 09.11.2020 г. и от списъка на присъстващите е видно, че са присъствали и представители на превозвачите, със сключени договори за предоставяне на обществен транспорт, вкл. и на жалбоподателя – „В.Б.“ ООД. На всички е предоставена възможност да изразят становище, вкл. и в писмен вид по проекта за ОТС и да представят и обсъдят предложените промени в маршрутните разписания. В чл. 8 от Наредба № 2/2002 г. е предвидено, че маршрутните разписания на линиите от общинските транспортни схеми се разработват от съответните общини, предоставят се на членовете на определена от кмета на общината комисия, не по – късно от 14 дни преди заседанието й, като след обсъждането им и от комисията се внасят за разглеждане и утвърждаване от общинския съвет. След изработване на проекта за ОТС от общинската администрация, същият е предоставен на членовете на Комисията по чл. 8 ал. 2 от Наредба № 2/2002 г. с писмо изх. № РД-91-00-92/03.12.2020 г., като е указана възможността, след запознаване със завършения проект, да дадат предложения и направят възражения на предстоящето заседание на комисията.   

      Видно от представеното и приобщено по делото Становище  изх. № 26-00-1355/10.12.2020 г. от „Алимак - 1“ ЕООД и Становище изх. № 26-00-1357/10.12.2020 г. от „В.Б.“ ООД, ЕТ „В.А.– Г.В.“, „Лира – Транспорт“ ЕООД и ЕТ „Г.М.-Ж.“, фирмите – превозвачи, чрез своите представители, са изразили писмените си предложения и възражения по окончателния проект за ОТС. Това се потвърждава и от свидетелските показания на св. М.М. и Б.З.. Писмените възражения са взети впредвид и на същите е отговорено в писмен вид, чрез изпратени писма от М.М. – специалист „Организация на обществения транспорт“ в Община Кюстендил и член на комисията.

      Съгласно чл. 8 ал. 1 от Наредба № 2/2002 г., проектът за ОТС е внесен за разглеждане от назначената комисия със Заповеди № РД-00-112/06.02.2019 г. и № РД-00-1376/03.12.2010 г. на Кмета на Община Кюстендил. За заседанието са информирани с електронно съобщение членовете на комисията и останалите заинтересовани лица, които са били уведомени за деня и часа на насроченото заседание. Комисията по чл. 8 ал. 2 от Наредба № 2/2002 г.  на заседанието си от 18.12.2020 г. е обсъдила проекта за ОТС и постъпилите предложения за промени, писмените становища и разискванията между присъстващите на заседанието, като те са отразени в протокола от заседанието.

      На 15.02.2021 г. със съобщение, качено на интернет – страницата на Община Кюстендил, на основание чл. 18а ал. 10 от АПК, проектът за ОТС е предоставен за запознаване с неговото съдържание и отправяне на писмени предложения и възражения от заинтересованите лица.

      Съгласно чл. 97 ал. 1 изр. първо от Правилника за организацията и дейността на ОС – Кюстендил, проектът за решението, заедно с редакционните поправки, изменения и допълнения, с мотивите към тях и становището на водещата комисия, е предоставено на общинските съветници в законовия срок.

      С Решение № 399/31.03.2021 г. е утвърдена ОТС. Решението е съобщено чрез публикуване на съдържанието му на 07.04.2021 г. на интернет – страницата на Общински съвет – Кюстендил и на информационното табло в сградата на Община Кюстендил, на основание чл. 99 ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на ОС – Кюстендил, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация, във вр. с чл. 45 ал. 5 и ал. 6 от ЗМСМА.

      Законодателят изрично е уредил начинът и реда за утвърждаване на общинските транспортни схеми, компетентния орган и материалноправните предпоставки за издаване на акта. Решението на ОС е взето с цел осигуряване на обществения транспорт на жителите на Община Кюстендил, с оглед на изтеклите на 29.12.2019 г. договори с превозвачите по линиите от общинската, областна и републиканска транспортни схеми, срока даден с Решение № РД-16-09/11.12.2019 г. на Областния управител на Област Кюстендил – 31.12.2021 г. /оспорването на това решение е било предмет на адм. дело № 615/2019 г., като същото е влязло в законна сила на 09.12.2020 г./ и необходимостта от провеждане на нова процедура за възлагане на обществения транспорт на пътници, чрез изработването на оспорената транспортна схема.   

      В изпълнение на влязлото в сила решение на Областния управител на Област Кюстендил, Община Кюстендил сключва договори за обществен превоз на пътници с всеки един от превозвачите на основание чл. 19 ал. 2 от Закона за автомобилните превози, чл. 16в ал. 1 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, чл. 5, пар. 5 от Регламент /ЕО/ № 1370/2007 г. на ЕП и на Съвета от 23 октомври 2007 г. С оглед сроковете за прилагане на спешната мярка е и изработената общинска транспортна схема, предмет на оспореното решение на ОС – Кюстендил.   

      Решението е взето от ОС – Кюстендил в условията на оперативна самостоятелност, като доказателствата по делото установяват, че същото е в съответствие с изискванията, установени с Правилника за организацията и дейността на общинския съвет и останалите подзаконови нормативни актове. Оспореният акт е издаден на законово основание, предшестван е от становище на съответните комисии, взет е с необходимото мнозинство и не е налице несъответствие с целта на закона.         

      По всички изложени съображения, съдът счита оспореното Решение №  399/31.03.2021 г. на ОС – Кюстендил за прието от компетентен орган, при спазване на изискванията за кворум за провеждане на заседание на ОС и необходимото мнозинство за вземане на решения, в предвидената писмена форма и в съответствие с материалния закон.

      Изложените мотиви водят до правния извод за законосъобразност на оспореното  решение на ОС – Кюстендил и съдът ще отхвърли жалбата срещу него.  

      С оглед изхода на делото, направеното искане в с.з. и на основание чл. 143 от АПК, съдът ще присъди направените разноски по делото на ответнаата страна, в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение.

 

      Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

 

                                      Р  Е  Ш  И:

 

      ОТХВЪРЛЯ жалбата на „В.Б.“ ООД, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от Б.Д.В., срещу Решение № 399 от Протокол № 19 т. 5/31.03.2021 г. на проведено заседание от 31.03.2021 г. на  Общински съвет – Кюстендил.

      ОСЪЖДА „В.Б.“ ООД, представлявано от Б.Д.В., с посочен по – горе адрес, да заплати на Общински съвет - Кюстендил, с адрес: гр. Кюстендил, пл. „Велбъжд“ № 1, сумата от 100 /сто/ лева, направени разноски по делото – юрисконсултско възнаграждение.        

      Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

      Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

                                                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: