Решение по дело №1071/2019 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 52
Дата: 13 март 2020 г. (в сила от 14 август 2020 г.)
Съдия: Пламен Митков Драганов
Дело: 20193530201071
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

№ 52                                                      13.03.2020 година                                град Търговище

                                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ТЪРГОВИЩЕ                                                   тринадесети състав

На двадесет и осми януари                                                      две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЛАМЕН ДРАГАНОВ

Секретар Стела Йорданова

като разгледа докладваното от председателя

НАХД  № 1071                                                по описа за                                       2019 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Н.Х.И. ***, чрез адв. Т.В., против Наказателно постановление № 115/10.12.2019 г., издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните - Търговище. Считайки същото за незаконосъобразно, жалбоподателят моли за отмяната му. В с.з. жалбата се поддържа на основанията, изложени в нея, от пълномощника адв. Т.В.. 

Ответната по жалбата страна, посредством процесуалния си представител  гл. ю. к. Ж. С. , поддържа становище за неоснователност на жалбата и счита, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде  потвърдено.

Въз основа на събраните по делото доказателства съдът установи следното от фактическа страна:

На 13.06.2019 г. служители на Областна дирекция по безопасност на храните – Търговище извършили проверка на обект – смесен магазин за търговия с хранителни и нехранителни стоки, находящ се в с. М. , общ. Търговище, стопанисван от РПК „Напред“. Проверяващите констатирали, че работещата в обекта Н.Х.И. е с нередовна лична здравна книжка, като периодичните медицински прегледи са с изтекъл на 12.05.2018 г. срок на валидност. Предвид констатираното Ивелин Георгиев, инсперктор в отдел „Контрол на храните съставил на жалбоподателката АУАН № 922/18.06.2019 г. за нарушение на чл. 23, ал. 1 от Закона за храните (ЗХ) във вр. чл. 14 от Наредба 1 от 26.01.2016 г. за хигиената на храните във вр. чл. 5 от Наредба № 15/27.06.2006 г. за здравните изисквания към лицата, работещи в детските заведения, специализираните институции за деца и възрастни, водоснабдителните обекти, предприятията, които произвеждат или търгуват с храни, бръснарските, фризьорските и козметичните салони, изразяващо се в това, че като лице, работещо в обект за търговия с храни по смисъла на параграф 1, т. 60 от Допълнителните разпоредби на ЗХ, влиза в контакт с храни без да са и извършени задължителни периодични медицински прегледи и изследвания. Актът бил  съставен в присъствието на жалбоподателката, като последната го подписала без възражения и и бил връчен препис от акта. В законоустановения три дневен срок също не е депозирано писмено възражение срещу акта. Въз основа на акта Директор на Областна дирекция по безопасност на храните - Търговище издал Наказателно постановление № 115/10.12.2019 г.,  с което за констатираното нарушение и на основание чл. 45 от ЗХ наложил на Н.Х.И. административно наказание глоба в размер на 500 лв.

Изложената фактическа обстановка се доказва по безспорен начин от събраните по делото писмени доказателства  и същата  не  се  оспорва  от  страните по делото.

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от лице с активна процесуална легитимация и е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно разпоредбата на - чл. 23, ал. 1 от Закона за храните всяко лице, заето в производството и търговията с храни, подлежи на предварителни и периодични медицински прегледи по установения за това ред.  Какъв е установения ред сочи разпоредбата на чл. 14 от Наредба № 1 от 26.01.2016 г. за хигиената на храните - "Лицата, които работят с храни или при изпълнение на служебните си задължения влизат в контакт с храни или боравят с технологичното оборудване, спазват здравните изисквания, регламентирани в Наредба № 15 от 2006 г. за здравните изисквания към лицата, работещи в детските заведения, специализираните институции за деца и възрастни, водоснабдителните обекти, предприятията, които произвеждат или търгуват с храни, бръснарските, фризьорските и козметичните салони". В чл. 5 от Наредба № 15 от 2006 г. е указана периодичността на периода на извършване на прегледите "Периодичните медицински прегледи и изследвания включват: 1. веднъж годишно от датата на проведения първоначален преглед: преглед от лекаря по чл. 3, ал. 1, т. 1 на кожа, окосмени части на тялото и лигавици и преглед от дерматолог при съмнение за заразно заболяване - за всички лица, работещи в обектите по чл. 1, ал. 1; 2. веднъж годишно изследвания за чревни хелминти и протозои - за лицата, работещи в обектите по чл. 1, ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4; 3. веднъж годишно бактериологично изследване за носителство на шигели, салмонели, ентеропатогенни Ешерихиа коли и коремнотифно носителство - за лицата, работещи в обектите по чл. 1, ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4; ". В чл. 1, ал. 1, т. 4 от Наредбата са включени лицата, които работят в предприятията (обекти), които произвеждат и/или търгуват с храни.

По делото е безспорно установено, че при проверката от контролните органи имено наказаното лице борави с хранителни продукти в търговски обект, като обслужва клиенти в смесен магазин за търговия с хранителни и нехранителни стоки, находящ се в с. М. , общ. Търговище. Също няма спор, че задълженото лице не удостоверява чрез съответен документ -  лична здравна книжка, че за 2019 г. е преминала периодични медицински прегледи в съответствие с изискванията на чл. 5, 1-3 от посочената наредба (срокът на последните преминати от жалбоподателката периодичните медицински прегледи е изтекъл на 12.05.2018 г.), към което препраща нормата на чл. 23 от ЗХ. С процесното наказателно постановление на жалбоподателката се вменява като неизпълнение задължението и да преминава периодични медицински прегледи /веднъж годишно/, тъй като е заета в търговията с храни, а към датата на проверката контролният орган е установил, че същата не удостоверява с надлежен документ, че е преминала задължителните за нея периодични прегледи по чл. 5, т. 1-3 от Наредба № 15/2006 г.

Изцяло правилен е и изводът на наказващия орган, че това нарушение се наказва със санкционната разпоредба на чл. 45 от ЗХ, защото в нея като субект на наказанието се сочи и всеки, който работи в производството или търговията с храни. Според § 1, т. 60 от ДР на ЗХ "търговия" е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни. Именно такава дейност е осъществявало и наказаното лице към момента на проверката.

Настоящият състав намира, че административно-наказателното производство е проведено без нарушаване на процесуалните правила, визирани в ЗАНН. АУАН е съставен от длъжностно лице със съответните компетенции и съдържа необходимите реквизити, изброени в чл. 42 от ЗАНН. Предявен е надлежно на нарушителя. НП е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчен. НП е обстойно мотивирано и не противоречи  на императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.

Административно-наказващият орган е преценил тежестта на нарушението и неговата обществена опасност, като е наложил наказание към минималния, предвиден в закона размер.

Законосъобразно административно-наказващият орган е отказал приложението на чл. 28 от ЗАНН. Процесното административно нарушение не разкрива признаците на маловажно деяние по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Нарушената правна норма на чл. 23 ЗХ като нормативно предписание е свързана с хигиената на храните във връзка с предлагането им на пазара на потребителите, което сочи повишена обществена опасност, доколкото засяга здравето на гражданите и крие реален риск от увреждане на здравето им, дори реално да не е настъпила такава вреда. Всъщност, вреди не се изискват за съставомерността на конкретното нарушение, което е формално на просто извършване, но независимо от това само по себе си отсъствието им не е достатъчно за да обоснове преквалифицирането на деянието като маловажен случай, обсъдено на плоскостта на засегнатите обществени отношения, обект на засилена защита.

От всичко изложено дотук се налага извода, че са спазени всички процесуално правни и материално правни предпоставки при издаване на процесното наказателно постановление, същото е  законосъобразно, и като  такова следва да бъде потвърдено от съда.

Водим от горното съдът

 

 

                                            Р   Е   Ш   И   :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № 115/10.12.2019 г., издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните - Търговище, с което за извършено нарушение на чл. 23, ал. 1 от Закона за храните във вр. чл. 14 от Наредба № 1 от 26.01.2016 г. за хигиената на храните във вр. чл. 5 от Наредба № 15/27.06.2006 г. за здравните изисквания към лицата, работещи в детските заведения, специализираните институции за деца и възрастни, водоснабдителните обекти, предприятията, които произвеждат или търгуват с храни, бръснарските, фризьорските и козметичните салони, на Н.Х.И. ***, на основание на основание чл. 45 от Закона за храните е наложено административно наказание глоба в размер на 500.00 (петстотин) лева, като  ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване  в 14 дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Търговище.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: