Определение по дело №683/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 997
Дата: 20 юли 2023 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20237150700683
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

   997/20.7.2023г.

 

гр. Пазарджик

               

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, ІІІ-ти административен състав, в закрито съдебно заседание на двадесети юли две хиляди двадесет и трета година в състав:            

                                            

СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 683 по описа за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 от АПК и е образувано по жалбата от В.И.Ш. ***, против Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № РД-405/05.07.2023 г. на Кмета на община Брацигово.

В жалбата се твърди, че издаденото разпореждане за предварителното изпълнение на горепосочената заповед е неправилно и незаконосъобразно, тъй като не са спазени изискванията на чл. 60 от АПК. Счита, че предварителното изпълнение на заповедта би довело до изсичане на дървесина, която няма как да бъде възстановена и ще доведе до необратими последици за гората. Моли съда да отмени предварителното изпълнение на заповедта като незаконосъобразно.

Жалбата е подадена в срока по чл. 60, ал. 4 от АПК и е допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Със Заповед № РД-405/05.07.2023 г. на Кмета на община Брацигово, на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 4, ал. 1, чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 15, ал. 3, чл. 46, т. 1, чл. 65, ал. 1 и ал. 2 от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти,  чл. 112, ал. 1, т. 1, чл. 114, ал. 1 от Закона за горите и чл. 60, ал. 1 и ал. 2, и чл. 21, ал. 5 от АПК, и в изпълнение на Решение № 435/15.04.2022 г., взето с Протокол № 34 на ОбС – Брацигово, е наредено да се проведе търг с тайно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен от общинска горска територия, местност „Санджак“, землище с. Равногор, община Брацигово, по категории и сортименти, дървесни видове, количества, с начална цена без ДДС, с размер на гаранцията за участие за отдел/подотдел 165 „Е“, както следва: за 1148,03 куб. м. начална тръжна цена без ДДС 130 510,30 лева и гаранция за участие 5% – 6525,52 лева. Посочени са изискванията към кандидатите, датата на търга, критериите за оценка, необходимите документи за участие.

С разпореждане по т. 22 от заповедта, на основание чл. 60 от АПК, е допуснато предварително изпълнение на посочената Заповед № РД-405/05.07.2023 г. на Кмета на община Брацигово. За да постанови разпореждането за допускане на предварително изпълнение, административният орган, е изложил мотиви за наличие на хипотезата по чл. 60, ал. 1 АПК за допускане на предварително изпълнение на заповедта, като е посочил, че провеждането на тръжна процедура е необходимо, поради нуждата от защита на особено важен обществен интерес, а именно – провеждането на тръжната процедура и последващата продажба на дървесината от общинска горска територия е от фундаментално значение за формирането на бюджета на Община Брацигово, още повече като се отчете засиленият инфлационен натиск върху общинските финанси в последните месеци. От особено значение, предвид задълбочаващата се финансова криза, е да бъдат реализирани предвидените приходи от продажба на дървесина от общинската горска територия. Посочено е, че ако не бъде допуснато предварително изпълнение на заповедта, е налице реална опасност да последва значителна и трудно поправима вреда, изразяваща се в невъзможност да бъде реализиран приход в общинския бюджет, който е от ключово значение за изпълнение на капиталови, строителни, социални и други дейности в интерес на населението на общината.

Решението е издадено от компетентния орган да допусне предварително изпълнение на издадения от него индивидуален административен акт, в предписаната от закона форма и съдържа мотиви.

Нормите на чл. 60, ал. 1 и 2 АПК са приложими и към процесния индивидуален административен акт, доколкото представляват общи правила, отнасящи се за допускане на предварителното изпълнение на всички индивидуални административни актове, за които специалният закон не предвижда друго.

Разпоредбата на чл. 60, ал. 1 от АПК урежда реда и предпоставките за допускане на предварително изпълнение на административните актове, именно в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните – в защита на особено важен неин интерес. В случая, кметът на общината е обосновал разпореждането си по чл. 60, ал. 1 от АПК с необходимостта от защита на особено важен държавен и обществен интерес.

Условие да бъде спряно от съда предварителното изпълнение на акта е на заложения в закона обществен интерес да се противопостави засягането на друг интерес, с интензитет от порядъка на посочените в чл. 60 от АПК. Според настоящия състав на съда, такова засягане в случая не се установява. Вредите следва да са индивидуализирани, в достатъчна степен, вероятни и с оглед извършване на преценка за значителността им, следва твърденията за настъпването им да са подкрепени с доказателства.

Тъй като по делото липсват доказателства за вероятността от настъпването на вреди, както и за техния вид и размер, а те не се презумират от закона, не може да се прецени наличието на основания за спиране на предварително изпълнение. Твърдението в жалбата, че предварителното изпълнение на обжалваното решение ще доведе до изсичането на дървесина, която няма как да бъде възстановена и ще доведе до необратими последици за гората, само по себе си не може да обоснове и докаже основанията за спиране изпълнението на административния акт.

С оглед на изложеното, съдът намира, че допуснатото предварителното изпълнение е надлежно мотивирано от административния орган с нуждата от защита на държавните и обществените интереси, които се извеждат от значимостта на засегнатите обществени отношения, поради което жалбата, като неоснователна, следва да се отхвърли.

От ответната страна не е направено искане за присъждане на разноски, а и реално такива не са направени, поради което съдът не следва да се произнася в частта за разноските.

По изложените съображения и на основание чл. 60, ал. 5 от АПК, Административен съд – Пазарджик, ІІІ-ти състав,

 

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.И.Ш. ***, против Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № РД-405/05.07.2023 г. на Кмета на община Брацигово.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                       

                                        СЪДИЯ:    /п/