Решение по дело №300/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 152
Дата: 4 август 2022 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20217130700300
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                     Р    Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                              №……

 

                                               гр. Ловеч, 04.08.2022г.

 

                                         В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесет и осми февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

при секретаря Антоанета Александрова като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело № 300/2021 г., за да се  произнесе, съобрази следното:

 

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 80, ал.3 от Закона за държавната собственост (ЗДС). 

Образувано е  по жалба на „Конфедерация на независимите синдикати в България“ (КНСБ) представлявана от П.Д. – Президент, със седалище и адрес гр. София, 1040, пл. „Македония“ № 1, Булстат *********, чрез процесуален представител П.Б. – юрисконсулт срещу Заповед № РД-08-84/06.08.2021 г. на Областния управител на област Ловеч, с която е наредено да се изземе от КНСБ недвижим имот – частна държавна собственост с адрес гр. Троян, ул. „Г.С. Раковски“ № 1 – Бивш Клуб на синдикална дейност, поради това, че КНСБ владее и ползва описания имот не по предназначение и без правно основание.

По изложени доводи за неправилност и незаконосъобразност на обжалвания административен акт се иска неговата отмяна.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощник поддържа жалбата. Представя писмени бележки по същество на правния спор.

Ответникът по делото – Областен управител на област Ловеч чрез пълномощник оспорва жалбата в съдебно заседание. Представя писмени бележки по същество на правния спор.

Заинтересованата страна „ИВА 17“ ЕООД гр. Троян – редовно призована не се явява, не се представлява, не е взела становище по делото.

Настоящият  състав на Административен съд Ловеч намира жалбата за процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна и в законоустановения срок. Разгледана по същество е неоснователна.

Безспорно оспорената заповед е индивидуален административен акт и като такъв подлежи на съдебен контрол за законосъобразност на основанията по чл. 146 от АПК.

От доказателствата по делото се установява, че с писмо от 12.12.2018 г. на МРРБ е указан приложимия ред за учредяване на безвъзмездно право на ползване върху имоти - частна държавна собственост на синдикални организации.

Към 03.09.2019 г. е установено, че не е осъществен фактическият състав на чл. 67 от ППЗДС (изм. ДВ. бр. 102/2019 г. ) и не е налице валидно учредено право на ползване на имотите, които ползва Регионалния съвет на КНСБ в гр. Ловеч, затова  с писмо изх. № ДС-385 (10) от 03.09.2019 г. е изискано от КНСБ да представи документи, съгласно чл. 67, ал. 2 от ППЗДС, необходими за сключване на договор за безвъзмездно право на ползване.

С писмо изх. № ДС – 385 (11) от 29.01.2020 г., Областен управител на област Ловеч е напомнил, че изисканите документи не са представени, както и че не е посочено упълномощено лице за контакт или регионален представител на синдикалната организация за сключване на договор, като е определен срок до 27.02.2020 г., в който следва да се представят необходимите документи за сключване на договор за безвъзмездно право на ползване на имоти, намиращи се в гр. Ловеч и в гр. Троян, като в противен случай ще бъдат предприети действия по изземване на същите.

С писмо изх. № 08-00-3-1/25.02.2020 г. с копие и до Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), КНСБ уведомява, че са в процес на преговори с Министерски съвет и относно предоставяне на имоти, ползвани от КНСБ в цялата страна и до приемането на надлежно решение на Министерски съвет ще продължи да ползва предоставените им имоти.

С писмо изх. № ДС – 385 (15) от 23.10.2020 г., от Областен управител на област Ловеч до президента на КНСБ е установено, че в определения срок - 27.02.2020 г. не са представени изисканите документи необходими за сключване на договор за безвъзмездно право на ползване върху имоти – частна държавна собственост, не е осъществен фактическия състав на чл. 67 от ППЗДС (изм. ДВ. бр. 102/2019 г.), не е налице валидно учредено право на ползване на имотите, които ползва Регионалния съвет на КНСБ в гр. Ловеч и гр. Троян. Указано е, че в 14 дневен срок от получаване на настоящото писмо, КНСБ следва доброволно да освободи имотите, като в противен случай ще се пристъпи към изземването им на основание чл. 80 от ЗДС.

С писмо с изх. № 08-00-3#3 от 04.11.2020 г. синдикатът е отправил писмено искане до областния управител на област Ловеч за учредяване безвъзмездно право на ползване върху имоти - частна държавна собственост, на основание чл. 56, ал. 2 от ЗДС, във връзка с чл. 67, ал. 8 от ППЗДС, за срок от 10 години.

Съгласно чл. 67, ал.8 от ППЗДС, Областният управител може да учредява безвъзмездно право на ползване върху имот – частна държавна собственост на регионалните ръководства на синдикатите за изпълнение на основните им синдикални функции при спазване на изискванията на ал.1 и 7 и при наличие на свободни помещения. Според чл. 67, ал.7 от ППЗДС, „не се предоставят безвъзмездно за ползване имоти на централните ръководства на синдикатите, ако имат изискуеми публични задължения.“

Съгласно чл. 67, ал. 5 от ППЗДС, синдикатът, на който е предоставен безвъзмездно за ползване имот - частна държавна собственост заплаща данък недвижими имоти и такса битови отпадъци за него, всички експлоатационни разходи, свързани с ползването на имота, както и тези за текущи поправки и ремонти, които са вследствие на използването му.

В тази връзка с писмо с изх. № ДС-385 (23)/15.12.2020 г. Областен управител на област Ловеч е уведомил КНСБ, че следва да декларира недвижим имот, находящ се в гр. Троян на ул. „Г.С. Раковски№ № 1, в качеството на данъчно задължено лице, съгласно чл. 11, ал.5 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

На 29.04.2021 г. В.П.- гл. експерт в дирекция АКРРДС на Областна администрация Ловеч и Х.Т.- ст. експерт в дирекция АКРРДС на Областна администрация Ловеч са извършили проверка на място на имот в град Троян, находящ се на ул. „Г. С. Раковски" № 1, предоставен на КНСБ за синдикална дейност.

При проверката е установено, че имотът се ползва като питейно заведение - Бар клуб „Библиотеката". Същото е работещо, а при проведен разговор с лицето, обслужващо бара, то е споделило, че „днес е първият работен ден след затварянето м.г. ( 2020 г.) поради обявената извънредна епидемична обстановка в страната във връзка с COVID19.

С писмо с изх. № АП-14-35 (5) от 29.06.2021 г. от Областния управител на област Ловеч до Министъра на регионалното развитие и благоустройството е изискано на основание чл. 66 от ЗДС становище и указания относно имотите ползвани от КНСБ в гр. Ловеч и гр. Троян без валидно учредено право на ползване.

С писмо с вх. № АП-14-35 (6) от 20.07.2021 г. от Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството до Областния управител на област Ловеч е дадено мотивирано искане за предприемане на действия по реда на чл. 80 ал.1 от ЗДС относно имоти държавна собственост намиращи се на територията на област Ловеч, които се ползват от синдикалната организация без правно основание и не по предназначение, с цел да се защити държавния интерес.

Във връзка с гореизложеното е издадена и оспорената Заповед № РД-08-84 от 06.08.2021 г. на Областният управител на област Ловеч.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Обжалваната в настоящото съдебно производство заповед е издадена от компетентен административен орган. Съгласно чл. 80, ал.1 от ЗДС, имот - държавна собственост, който се владее или държи без основание, който се ползва не по предназначение или нуждата от който е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на областния управител. Недвижимият имот, който е предмет на обжалваната заповед се намира в гр. Троян, област Ловеч. Оспорената заповед е издадена от Областен управител на област Ловеч, който е материално и териториално компетентният административен орган.

Тя е издадена в предвидената от закона писмена форма и е мотивирана. Посочените в заповедта правни основания  са чл. 32, ал.1 във връзка с чл. 31, ал.1, т.3 от Закона за администрацията (ЗА)  и чл. 80, ал.1 от ЗДС.

Съгласно чл. 32, ал.1 от ЗА, Областният управител издава заповеди в границите на предоставените му правомощия, а според чл. 31, ал.1, т.3 от същия закон, Областният управител отговаря за опазването и защитата на държавната собственост на територията на областта.

Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административно производствените правила от Административният орган в хода на административното производство.

С писмо изх.№ ДС-385(15) от 25.10.2020 г. (л.68) Областният управител на област Ловеч е уведомил президента на КНСБ, че следва да освободи доброволно имотите в гр. Ловеч и имота находящ се в гр. Троян, ул. „Г.С. Раковски“ № 1 – Бивш клуб за синдикална дейност в 14 дневен срок от получаване на писмото, като в противен случай ще се пристъпи към принудително изземване на имота по реда на чл.80 от ЗДС.

Във връзка с горепосоченото писмо Председателят на КНСБ, вместо доброволно да освободи имота е депозирал писмо с изх. № 08-00-3#3/04.11.2020г. (л.15-16), с което изпраща документи съгласно разпоредбите на чл. 67 от Правилника за прилагане на закона за държавната собственост (ППЗДС) за сключване на договор за безвъзмездно право на ползване на горепосочения имот. С писмо с изх. № ДС-385(23) от 15.12.2020 г. (л.60-61) Областния управител на област Ловеч е уведомил президента на КНСБ, че след извършена проверка на основание чл. 56, ал.2 от ЗДС във връзка с 67, ал.8 от ППЗДС и изискана информация от община Троян е установено, че имота находящ се на адрес: гр. Троян, ул. „Г.С.Раковски“ № 1 не е деклариран, като е необходимо КНСБ в качеството на данъчно задължено лице съгласно чл. 11, ал.5 от ЗМДТ, да го декларира с оглед продължаване на процедурата по чл. 67 от ППЗСД.

Към момента на издаване на оспорената заповед 06.08.2021 г. видно от доказателствата по делото декларирането не е извършено и процедурата не е продължена.

Настоящият съдебен състав счита, че с писмо изх. № ДС-385(15) от 25.10.2020 г. (л.68) на Областният управител на област Ловеч адресирано до Президента на КНСБ се явява валидно уведомление съгласно чл. 26 ал.1 от АПК за започване на процедура по принудително изземване на имота, при положение, че жалбоподателят не го освободи доброволно в определения срок. Жалбоподателят е бил наясно със законовите правомощия на областния управител и че при неизпълнение на полученото уведомително писмо е следвало да се приложи процедурата по чл. 80 от ЗДС.

В случая дори процедурата по уведомяването на жалбоподателят за образуваното административно производство да се приеме за неизпълнена,  това не представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като не би променило решението на административния орган. Преценката за характера и тежестта на допуснато нарушение на административнопроизводствените правила е винаги конкретна, с оглед спецификата на отделния казус, като нарушението е съставомерно по чл. 146, т. 3 АПК единствено, когато е рефлектирало върху съдържанието на властническото волеизявление. В този смисъл пропускът е съществен само ако е ограничено правото на лицето да представи доказателства, които са от значение за решението на административния орган. В хода на производството такова доказване не е  проведено от страна на жалбоподателя, поради което релевантните за преценката на административния орган факти не са оборени. Още повече, че от данните по преписката е видно, че жалбоподателя е бил уведомяван няколко пъти от Обласният управител на Ловеч, че следва да представи неоходимите документи по чл. 67 ал.2 от ППЗДС, за да бъде осъществена процедурата по 67 от ППЗСД и да бъде сключен договор за учредяване правото на ползване и ако не представи изисканите документи ще бъдат предприети действия по изземване на имотите. Следователно, дори и да се приеме, че е допуснато нарушение на чл. 26 АПК, то същото се явява несъществено, доколкото неуведомяването на адресата за проведеното административно производство не е повлияло и не би могло да повлияе ефективно върху съдържанието на акта, видно и от проведената защита на интересите му в съдебното производство по обжалване на заповедта, която безспорно е била съобщена своевременно.

Оспореният административен акт е издаден в съответствие с материално правните разпоредби и целта на закона.

В производството по чл. 80, ал. 1 ЗДС административният орган действа при условията на обвързана компетентност, т.е. когато са налице изброените в хипотезата на посочената норма предпоставки, за него възниква задължение да издаде заповед за изземване на имота.

На първо място заповедта следва да има за свой предмет имот - държавна собственост. Няма спор между страните, че недвижимият имот, предмет на обжалваната заповед е държавна собственост.

От представените писмени доказателства – Писмо с изх. № 08-00-2 от 17.01.2019 г. (л.-85-86) от Председателя на КНСБ до Областният управител на област Ловеч; Писмо с изх. № ДС-385(8) от 23.01.2019 г. от Обласният управител на област Ловеч до Зам. Министъра на регионалното развитие и благоустройството с приложена справка на имотите държавна собственост ползвани от КНСБ на територията на област Ловеч (л.74-78) и Акт за държавна собсвеност № 940 от 22.12.1970 г. (л.40) се установява, че имотът е частна дъжавна собственост.

На следващо място трябва да е налице една от следните хипотези: имотът - държавна собственост да се владее или държи без основание, или да не се използва по предназначение, или необходимостта от него да е отпаднала. В конкретния случай са налице първите две хипотези - към момента на издаване на обжалваната заповед имота се владее и държи от жалбоподателят без основание и се използва не по предназначение.

С тристранно споразумение между ликвидаторите на "Софис" АД и КНСБ, утвърдено от министъра на регионалното развитие и благоустройството, на Конфедерацията е предоставено следното допълнително недвижимо имущество, находящо се в град Троян, ул."Раковски" № 1 – Клуб за синдикална дейност.

Съгласно чл. 20 ал.2 от ЗДС, Предоставянето на имоти - частна държавна собственост за нуждите на организациите на синдикатите се извършва по ред, определен от Министерския съвет.

          В разпоредбите на чл. 67 от ППЗДС е определен редът за предоставяне на имоти частна собственост за нуждите на синдикалните организации. Съгласно чл. 67 ал. 8 от ППЗДС, Областният управител може да учредява безвъзмездно право на ползване върху имот - частна държавна собственост, на регионалните ръководства на синдикатите за изпълнение на основните им синдикални функции при спазване на изискванията на ал. 1 и 7 и при наличие на свободни помещения. Искането за предоставяне на имота се подава до областния управител и към него се прилагат документите по ал. 2. Според 67, ал.9 от ППЗДС, областният управител сключва писмен договор за учредяване правото на ползване.

От представените писмени доказателства е видно, че инициирането на процедура за предоставяне на имоти частна държавна собственост за нуждите на регионалните ръководства на синдикалните организации е започнало с писмо с изх. № ДС-385(10) от 03.09.2019 г. от Областния управител на област Ловеч до президента на КНСБ, в което е указано реда и документите необходими за сключването на договор за учредяване право на ползване. Към момента на издаване на заповедта за изземване 06.08.2021 г. е водена дълга кореспонденция между Областният управител на област Ловеч и президента на КНСБ, като за този период от прибилизително две години синдикалната организация така и не е изпълнила изискванията за учредяване право на ползване съгласно чл. 67 от ППЗДС. Валидното правно основание за учредяване право на ползване е сключен писмен договор, в който да се определят редът за предаване и приемане на имота, правата и задълженията на страните, срокът, отговорността при неизпълнение, поддържането (текущи и основни ремонти), застраховането, прекратяването на договора и другите условия по договора.

Предсотавеният за ползване имот е на база тристранно споразумение, утвърдено от министъра на рагионалното развитие и благоустройството и във връзка с разпоредбата на чл. 46 от КТ.

Вярно е, че чл.46 КТ урежда определени права на синдикалните организации, но това не изключва приложението на чл.20 ал.2 ЗДС, респ. чл.67 от Правилника за приложението му. Разпоредбата от КТ е насочена към създаване на обстановка, при която синдикатите се улесняват в осъществяване на дейността им в защита на интересите на работниците и служителите, за установяване на добри взаимоотношения с тях, изслушване на техните мнения, водене на преговори и диалог. Но редът и условията, при които се учредява безвъзмездно право на ползване върху имот - частна държавна собственост на синдикатите и техните регионални ръководства е детайлно уреден в ЗДС и ППЗДС.

За да бъде налице законово предоставяне за ползване на имот – частна държавна собственост на синдикална организация е необходимо да се изпълни законовата процедура, която следва да приключи със сключването на договор между областния управител и президента на синдикалната организация или оправомощен представител, като такъв договор към момента на издаване на заповедта не е налице, от което следва, че липсва учредено право на ползване и валидно правно основание за владеене и ползване на имота.

На 29.04.2021 г. служители от областната администрация Ловеч са извършили проверка в недвижим имот находящ се на  адрес: гр. Троян ул. „Г.С.Раковски“ № 1 предоставен на КНСБ за синдикална дейност. От извършената проверка е съставен протокол (л.59), от който е видно, че имотът се ползва за търговска дейност, като питейно заведение с наименование Бар клуб „Библиотеката“.

От представеният договор сключен на 08.03.2017 г. се установява, че  КНСБ гр. София представлявана от П.Д. – Президент е предоставил на ИВА 17 ЕООД гр. Троян представлявано от Ивета Костова правото да ползва работни помещения находящи се на адрес: гр. Троян ул. „Г.С.Раковски“ № 1 за срок от 5 години считано от 01.06.2017 г. до 01.06.2022 г. Видно от доказателствата дружеството не е част от синдикалната структура на КНСБ, нито от териториалното и подразделение, поради което и се явява трето лице, на което КНСБ е предоставило ползването по силата на договор. Сключвайки договор за наем или предоставяне на право на ползване с търговско дружество и структура, извън КНСБ или РКС на КНСБ, се оказва, че последните не използват предоставените им помещения за извършването на синдикална дейност, т.е. не ги използват по предназначение, поради което за тези помещения е налице и втората предпоставка на чл.80,ал.1 от ЗДС, а именно - имотът се ползва не по предназначение. С тези свои действия жалбоподателят е нарушил и разпоредбата на чл. 67 ал. 6 от ППЗСД, с която се забранява предоставените помещения на синдикатите да се преотдават под наем и да се преотстъпват за ползване.

Налице е и третата предпоставка на чл.80 ал.1 ЗДС-мотивирано искане на съответния министър, в случая обективирано в Писмо вх.№АП-14-35(6)/20.07.2021 год. на Зам.министъра на регионалното развитие и благоустройство.

На последно място съдът намира, че заповедта е постановена и в съответствие с целта на закона. В това производство административният орган действа при условията на обвързана компетентност. При наличие на изброените в хипотезата на посочената норма предпоставки, за последния възниква задължение да издаде заповед за изземване.

Предвид изложеното, съдът намира оспорването за неоснователно, поради което същото следва да бъде отхвърлено.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

                   

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „Конфедерация на независимите синдикати в България“, представлявана от П.Д. – Президент, със седалище и адрес гр. София, 1040, пл. „Македония“ № 1, Булстат *********  на Заповед № РД-08-84/06.08.2021 г. на Областния управител на област Ловеч.

Решението е постановено с участието на заинтересована страна -„ИВА 17“ ЕООД гр. Троян.

Решението  може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните по делото.

 

               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: