О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№………………
гр.
Варна, …………….
година
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, 23-ти
състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и осми юли през две хиляди и двадесета
година, като разгледа докладваното от съдия Наталия Дичева административно дело № 1539/20. по описа на съда, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.159 АПК за проверка
на редовността и допустимостта на депозираната жалба на Н.С.Н. *** срещу отказ
на Кмета на район „Средец“ – Столична община да се произнесе по заявление от
13.05.2020г., с което е поискано да се впише в акта за раждане на детето Х.К.П.извършеното
припознаване от жалбоподателя.
Ответната страна с молба с.д.№ 8893/27.07.2020г.
счита жалбата за процесуално недопустима. Излага подробно становище.
При извършената служебна проверка на жалбата,
съдът намира, че същата е недопустима на
основание чл. 159, т. 1 от АПК, предвид
следното :
Със заявление от вх. №
РСЦ 20 – УГ01-1727 /13.05.2020г. до район „Средец“, депозирано от Н.С.Н. е
поискано от Кмета на р-н „Средец“ вписване на припознаване от бащата Н. спрямо
детето Х.К.П.или постановяване на изричен отказ за това.
Видно от приложените
материали по делото административният
орган - СО - район „Средец“ е извършил произнасяне по първоначалното искане на Н.С.Н.,
а именно Декларация заведена с вх. № СОА20-ГР94-253/16.01.2020г., изпратена в
район „Средец“ на 22.01.2020г. и е заведена с вх. № РСЦ20-ВК08-168/22.01.2020г.
за припознаване на дете.
С писмо №
РСЦ20-ВК08-168(5)01.07.2020г. , получено видно от известие за доставяне Н.С.Н.
е уведомен, че процедурата по Декларация заведена с вх. №
РСЦ20-ВК08-168/22.01.2020г. за припознаване на дете е приключила с постъпило в
законоустановения срок с вх. № РСЦ20-ВК08-168(4)/29.06.2020г. възражение от
настойника на детето Х.К.П.срещу припознаването декларирано от Н..
С изпращането на уведомителното
писмо № РСЦ20-ВК08-168(5)01.07.2020г.
законовата компетентност на административният орган е изчерпана и преписката е
приключена като на жалбоподателя е указана възможността в 3-месечен срок от
получаването на съобщението да предяви иск за установяване на произход.
Предвид изложеното,
съдът приема, че жалбоподателят няма правен интерес от оспорването по съдебен
ред пред АС Варна на уведомително писмо с изх. № РСЦ20-ВК08-168(5)01.07.2020г., тъй като е налице специален ред за
установяване на произход по правилата на чл.66 ал.2 от СК.
За пълнота на
изложеното следва да се посочи, че Кметът на общината е длъжностно лице по
гражданско състояние на територията на общината. Той може да възлага тази
функция с писмена заповед на кметовете на кметствата и кметските наместници в
населените места, в които се поддържат регистри на актове за гражданско
състояние, и на други длъжностни лица от общинската администрация. По
определението на чл. 2, ал.2 от Закона за гражданската регистрация, актовете за
гражданско състояние са официални писмени документи. Поисканото от Н. с молба до кмета на Столична община вписване в акта
за раждане на детето Х.К.П., според което той е баща на детето, не представлява
искане за издаване на индивидуален административен акт от вида на уредените в
чл. 21 АПК. Длъжностното лице по гражданското състояние не е административен
орган или друг носител на разпоредителни административни правомощия. То не
издава актове, по силата на които за лицата възникват права или задължения, а
съставя официални свидетелстващи документи, с които регистрира събитията
раждане, брак и смърт или извършва промени в данните, съдържащи се в документите,
в предвидените от закона случаи. С оглед тези белези следва да се направи
извод, че удостоверителното изявление на длъжностното лице, респективно отказът
да се направи, не представлява властническо волеизявление, с което се издава
индивидуален административен акт. Затова отказът на длъжностното лице по
гражданско състояние да извърши промяна в данните, съдържащи се в документите
за гражданско състояние, не може да се обжалва по реда на
Административнопроцесуалния кодекс. В този смисъл са и изложените мотиви в
Тълкувателно решение № 5 от 30.05.2017 г. по тълкувателно дело № 1/2016 г. на
Общото събрание на първа и втора колегия на Върховния административен съд,
според което "актовете за гражданско състояние, съставени по реда на
Закона за гражданската регистрация, не подлежат на оспорване по реда на чл.
128, ал. 1 АПК. Истинността на акта за гражданско състояние, законово определен
като официален документ, подлежи на установяване чрез предявяването на иск по
чл. 124, ал.4, изр. първо ГПК, а не чрез оспорване на съдържащото се в него
удостоверително изявление на длъжностното лице по гражданското състояние или по
пътя на исковата защита по реда на чл. 128, ал. 1, т. 9 АПК, касаеща
установяване на неистинността на административни актове по Административнопроцесуалния
кодекс."
След като актът за
раждане е официален документ, не може да се провежда оспорване по реда на
Административнопроцесуалния кодекс на отказа на кмета на район „Средец“ да
впише в документа като баща припознаващото лице, тъй като този ред е предвиден
за оспорване на административни актове. Искането на Н. е насочено към
установяването на произход по баща на детето Х.К.П., поради което при отказ на
длъжностното лице да впише припознаването, не е допустимо то да бъде задължено
чрез оспорването на отказа му пред административния съд. Семейният кодекс (чл.
66 и чл. 69) съдържа специални правила, които легитимират като носители на
права за установяване на произход ограничен кръг лица и уреждат упражняването
на тези права само по исков ред.
Въз
основа на посочените обстоятелства, жалбата следва да се остави без
разглеждане, а образуваното по нея производство – прекратено като недопустимо.
Водим
от горното, на осн. чл. 159 т.1 АПК съдът:
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на Н.С.Н. *** срещу отказ на Кмета на район „Средец“ – Столична община да се
произнесе по заявление от 13.05.2020г., с което е поискано да се впише в акта
за раждане на детето Х.К.П.извършеното припознаване от Н.С.Н..
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 1539/2020г. по описа на Административен съд – гр.
Варна
Определението
подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с частна жалба в
седмодневен срок от съобщението.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: