Решение по дело №249/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 245
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 7 август 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 245

 

гр. Враца,   16.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 01.07.2020 г. /първи юли две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия Раденкова адм. дело № 249 по описа на АдмС – Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството по делото е по реда на чл. 203 и сл. от АПК,  вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Образувано е по искова молба на Н.Г.Н. ***, чрез пълномощника му адв. М.С. ***,  против  Областна Дирекция на МВР-Враца с цена на иска 300,00 /триста/ лева, представляващи обезщетение за претърпени имуществени вреди, вследствие на отменено с влязло в сила решение наказателно постановление, издадено от Началник РУ – Козлодуй към ОД на МВР-Враца. Претендира се законната лихва върху тази сума, считано от 27.06.2017  г. до окончателното й изплащане.

Твърди се, че вредите произтичат от платен адвокатски хонорар във връзка с  обжалване на НП. Към исковата молба е приложен заверен препис на решение на РС-Козлодуй, постановено по АНД № 232/2016 г.

            В съдебно заседание ищецът, редовно призован, не се явява и не се представлява. От процесуалния му представител е депозирано писмено становище за разглеждане на делото в отсъствие на представител на ищеца, като са изложени доводи по същество на спора.

Ответникът – ОД МВР – Враца, редовно призован, представител не се явява и не е ангажирано становище по иска.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца дава мотивирано заключение за основателност на исковата претенция, тъй като е доказано, че направените разноски в административнонаказателното производство са свързани с осъществяване на правото на защита на ищеца срещу НП, признато от съда за незаконосъобразно с влязло в сила решение.

            По делото са представени писмени доказателства. Изискано е и приложено АНД № 232 по описа за 2016 г. на РС – Козлодуй, предмет на разглеждане по което е било НП № 16-0288-000166/31.03.2016 г., издадено от Началник РУ – Козлодуй  към ОДМВР – Враца.

Съдът, след преценка на представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна  следното:

             По делото няма спор и от приетите писмени доказателства се установява, че с НП № 16-0288-000166/31.03.2016 г., издадено от Началник РУ – Козлодуй  към ОДМВР – Враца на ищеца е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500,00 /петстотин/ лева. С Решение № 85 от 27.06.2017 г., постановено по АНД  № 232/2016 г. по описа на Районен съд – Козлодуй е отменено цитираното по-горе наказателно постановление. Решението не е обжалвано и е влязло в сила на 26.07.2017 г.

В производството пред Районния съд ищецът е ползвал адвокатска защита, видно от приложения договор за правна защита и съдействие от 15.05.2016 г. /л. 24 от АНД № 232/2016 г./, с договорено и заплатено в брой възнаграждение от 300 лева.

          При така установената фактическа обстановка, Административен съд-Враца, намира от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 203 АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, за да е допустим искът по чл. 203 от АПК във вр. с чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо същият да е предявен след отмяна на административния акт по съответния ред. За квалифициране на иска, като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ определяща е дейността на органа издал оспорения акт. Наказателното постановление се издава от административен орган, в изпълнение на нормативно възложени задължения, при упражняване на административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Административния характер на дейността по издаване на НП, при или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните НП като такова по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В този смисъл е и приетото в т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС, постановено по тълк. дело № 2/2014 г.

Безспорно се установи, че НП, от което се твърди, че са настъпили вредите, е отменено с влязло в сила решение, а искът е предявен против юридическото лице, чийто орган го е издал, което съгласно чл. 205 АПК е пасивно легитимирано да отговаря за причинените вреди. НП е издадено от Началник РУ – Козлодуй към ОДМВР – Враца, а съгласно чл. 37, ал. 2, пр. 2 от ЗМВР, областните дирекции са съответните юридически лица.

Предвид това предявеният иск е насочен към надлежен ответник и е процесуално допустим за разглеждане от настоящия административен съд по реда на чл. 203 и сл. от АПК, във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Разгледан по същество е частично основателен по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и  общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица, произтичащи от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при и по повод изпълнение на административна дейност. Исковете се разглеждат по реда на чл. 203 и сл. АПК, към който препраща и чл. 1, ал. 2  ЗОДОВ. Основателността на иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от 3ОДОВ предполага установяването на кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, при/или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт, действие или бездействие; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липса на някой от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата или общината по посочения ред.

В случая е налице отменен акт – НП № 16-0288-000166/31.03.2016 г., издадено от Началник РУ – Козлодуй  към ОДМВР – Враца, отменено с Решение № 85 от 27.06.2017 г., постановено по АНД  № 232/2016 г. по описа на Районен съд – Козлодуй. Този факт е безспорен между страните, при което е доказано наличието на първата изискуема предпоставка на отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а  именно - отменен акт. 

Именно издаденото НП, което наказаното лице е счело за незаконосъобразно, е предпоставка за ангажиране на адвокатска защита чрез сключване на договор за правна защита и съдействие при съдебното му обжалване, последица от което е и заплащането на адвокатски хонорар за процесуално представителство. Ако НП не беше издадено, за ищеца нямаше да е налице право на обжалване, съответно нямаше да плати хонорар за това. Макар да не е задължително ползването на адвокатска защита при обжалване на НП, в случай, че не е в състояние само да организира защитата си, ангажирането на професионален защитник /адвокат/ е израз на обичайната грижа на лицето за охраняването на неговите права и интереси, а заплатеният хонорар е нормален и присъщ разход за обезпечаването на успешния изход на административнонаказателния спор.

Платеният адвокатският хонорар за осъществяване на тази защита е имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт и е непосредствена последица от него. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 1 от 15 март 2017 г. по тълкувателно дело №2/2016 г. на Общото събрание на съдиите на първа и втора колегия на Върховния административен съд. Съгласно цитираното ТР при предявени пред административните съдилища искове по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им, представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл.4 от този закон.

При тези констатации съдът намира, че е доказано наличието и на останалите две предпоставки по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а именно: наличие на претърпени  имуществени вреди и наличие на причинна връзка между отменения акт - наказателно постановление и настъпилите имуществени вреди.

Към момента е налице изменение на нормата на  чл. 63 от ЗАНН като е предвидена възможност за присъждане на разноски по подобен вид дела - ал. 3 и сл. от цитирания законов текст. Цитираната разпоредба, изм. с ДВ, бр. 94 от 29.11.2019 г. не е била влязла в законна сила към датата на постановяване на Решение № 85 от 27.06.2017 г., постановено по АНД  № 232/2016 г., поради което следва да се приема, че е липсвал процесуален ред за присъждане на разноски пред районния съд, а и по тази причина такива не са заявени от страните в първата съдебна инстанция.

Предвид изложеното предявеният иск се явява основателен относно претендираните имуществени вреди вследствие заплатени разноски за адвокатска защита във въззивното производство по обжалване на НП и ответникът дължи репарирането им.

По изложените по-горе съображения, предявеният иск се явява основателен и доказан по основание и по размер. Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата от 300 лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, съставляващи разноски за адвокатско възнаграждение, платени от ищеца за защитата му по АНД, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на влизане в сила на решението, с което е отменено наказателното постановление – 26.07.2017 г., до окончателното ú изплащане, съобразно разрешението, дадено в т.4 от Тълкувателно решение № 3 от 22.04.2004г. на ВКС по т.гр.д. № 3/2004г. на ОСГК, а именно - при незаконни актове на администрацията началният момент на забавата и съответно на дължимостта на законната лихва върху сумата на обезщетението, както и началният момент на погасителната давност за предявяване на иска за неговото заплащане е влизане в сила на решението, с което се отменят унищожаемите административни актове..

В настоящето производство се претендира и заплащане на разноски, а именно 10 лева внесена държавна такса за образуване на делото и минималното, предвидено за този вид дела по Наредбата за адвокатските възнаграждения, възнаграждение за един адвокат, който е представлявал ищеца в настоящето производство, на основание чл. 38, ал. 1, т. 3 пр. 2 от ЗА. Искането е основателно. Разходът от 10 лева, представляващ държавна такса за образуване на делото е доказан с платежен документ на л. 3 от делото и следва да бъде присъден на ищеца на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ. В самото приложено на л. 14 от делото адвокатско пълномощно е посочено, че е договорено и платено възнаграждение от 300 лева.

           Воден от горното и на основание чл.172 АПК съдът

 

РЕШИ:

 

ОСЪЖДА ОДМВР – Враца ДА ЗАПЛАТИ на Н.Г.Н. *** сумата от 300,00 (триста) лева обезщетение за претърпени от него имуществени вреди, вследствие на отменено с влязло в сила решение  НП № 16-0288-000166/31.03.2016 г., издадено от Началник РУ – Козлодуй  към ОДМВР – Враца, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на влизане в сила на решението, с което е отменено наказателното постановление – 26.07.2017 г., до окончателното ú изплащане.

 

ОСЪЖДА ОДМВР – Враца ДА ЗАПЛАТИ на Н.Г.Н. *** разноски по настоящото производство в размер на 310,00 /триста и десет/ лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: