Решение по дело №111/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 746
Дата: 22 юни 2020 г. (в сила от 3 февруари 2021 г.)
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20207050700111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ …………………

гр. Варна, ...................2020 г.

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, ХХV състав, в публично съдебно заседание на единадесети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

       ЧЛЕНОВЕ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

      СТОЯН КОЛЕВ

и при секретаря МАЯ ВЪЛЕВА, разгледа докладваното от съдия Т.Димитрова адм. дело № 111 от 2020 г. на АдмС - Варна, като за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 179 и сл. АПК.

Образувано е по жалба на Ж.Н.П. с ЕГН **********, с адрес ***, срещу Решение № 3-31 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет – Провадия (ОбС – Провадия), проведено на 23.12.2019 г., в частта, с което е определен размерът на такса „Битови отпадъци“ (ТБО) за 2020 г. по:

т. 1.І. За гр. Провадия за жилищни имоти – 3,64 на хиляда върху данъчната оценка на имота, в т.ч.:

       1.1. Събиране, включително разделно, на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им – 1,01 на хиляда върху данъчната оценка на имота;

       1.2. Проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други съоръжения за обезвреждане, рециклиране, компостиране, анаеробно разграждане и друго третиране и оползотворяване на битови отпадъци – 2,29 на хиляда върху данъчната оценка на имота;

       1.3. Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване – 0,34 на хиляда върху данъчната оценка на имота.

т. 1.ІІІ. За село Б.

       1.1. Събиране, включително разделно, на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им – 1,82 на хиляда върху данъчната оценка на имота;

       1.2. Проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други съоръженияза обезвреждане, рециклиране, компостиране, анаеробно разграждане и друго третиране и оползотворяване на битови отпадъци – 4,13 на хиляда върху данъчната оценка на имота;

       1.3. Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване – 0,59 на хиляда върху данъчната оценка на имота.

С жалбата се настоява, че решенията на ОбС-Провадия - Решение № 3-30/23.12.2019 г., с което е одобрена план–сметката за приходите и разходите за дейност „Чистота“ за 2020 г. – Приложение № 1, и Решение № 3-31/23.12.2019 г., с което е определен размерът на такса „Битови отпадъци“ за 2020 г., са незаконосъобразни, поради съществени нарушения на процесуалните правила и материалния закон и се иска тяхната отмяна.

Сочи се, че при приемането на решенията ОбС-Провадия е допуснал съществено и непреодолимо нарушение на чл. 66 и сл. от АПК, като не е уведомил обществеността за откриване на производството по издаване на общ административен акт, не е определил формите по чл. 69, ал. 1 от АПК за участие на заинтересованите лица в обсъждане му и осигуряване на достъп на тези лица до материалите по преписката, както и е допуснато нарушение на предписаното в разпоредбата на чл. 71 от АПК.

Твърди се, че план-сметката е одобрена в нарушение на материалния закон, тъй като са включени разходи – дължими обезпечения (80%) по чл. 60 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) за периода 2012 г. – 2017 г., в размер на 611 063,27 лв., които не се дължат, доколкото Община Провадия няма собствено действащо депо, респ. натрупаните средства от обезпеченията по чл. 60 от ЗУО, когато се правят за битови отпадъци от общините, са друг източник на финансиране на разходите от план-сметката в годината на извършване на съответния разход, от което следва, че има излишък от 611 063,27 лева. Според оспорващият общият реален излишък е над 762 865,88 лв., тъй като освен посочените обезпечения, в нарушение на чл. 66 от ЗМДТ не е включена в приходната част и сумата в размер на 151 802,61 лв., представляваща внесените от Община Провадия в РИОСВ отчисления по чл. 60 от ЗУО до края на 2017 г., надлежно осчетоводени в общината, които ще бъдат получени след сключване на договор с изпълнител, в резултат на приключване на обществената поръчка, стартирала през 2019 г. за рекултивация на депото по проект „Закриване и рекултивация на съществуващо общинско депо за неопасни отпадъци“ гр. Провадия, финансиран от ПУДООС. Не е включена в приходната част, според оспорващия, и сумата в размер около 1 600 000 лв., представляваща одобреното финансиране от ПУДООС по проект „Закриване и рекултивация на съществуващо общинско депо за неопасни отпадъци“ гр. Провадия. Изтъква се, че планираните разходи за 2019 г. са в размер на 2 414 165,94 лв. и са обезпечени с 20% по-малък размер на ТБО, което се установява от Решение № 43-719/19.12.2018 г. на ОбС-Провадия, т.е. планираните разходи за 2020 г. – 2 295 527 лв., спокойно биха се реализирали със стария или по-малък размер на ТБО.

На следващо място оспорващият поддържа, че в нарушение на материалния закон размерът на таксата за битови отпадъци е определен въз основа на данъчната оценка на имота, вместо по количеството на отпадъците, както е предвидено в чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ, като се излагат подробни доводи в този аспект и се изтъква, че не са и изложени мотиви за обективна невъзможност за определяне на размера на таксата според количеството генерирани отпадъци.

Правният си интерес от оспорването жалбоподателят обосновава с обстоятелството, че има постоянен адрес *** и притежава недвижими имоти на тази територия - представя копие на лична карта, нотариален акт за покупка на апартамент в гр. Провадия, нотариален акт за наследствен имот в с. Б., община Провадия и удостоверение за наследници.

С писмени бележки по същество на спора оспорващият поддържа изложените от него доводи и искания в хода на съдебното производство. Изтъква се и че по делото не са представени доказателства, установяващи спазването на процедурата и изискванията, разписани в чл. 66, чл. 69 и чл. 71 от АПК, респ. налице е съществено нарушение на процесуалните правила, обосноваващо отмяна на оспореното решение на ОбС – Провадия. Поддържат се и се доразвиват доводите за липса на изложени съображения за определяне размера на ТБО в съответствие с чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ не според количеството на отпадъците, а въз основа на данъчната оценка на имота. Прави се искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски. 

Ответникът – Общински съвет – Провадия (ОбС-Провадия), с писмено становище от председателя поддържа, че процесните две решения на ОбС-Провадия не представляват общи административни актове, като към момента на приемане на решението за одобряване на план-сметката не съществува задължение за самостоятелно публично обсъждане – изменението на разпоредбите на чл. 65 и чл. 66 от ЗМДТ влизат в сила от 01.01.2022 г. Настоява се, че действащата норма на чл. 66 от ЗМДТ не предвижда процесуални правила за приемане, които да изискват публикуване и обществено обсъждане преди взимане на решение от ОбС за нейното одобряване. Сочи се, че решението, с което е определен размерът на компонентите на ТБО е в съответствие с материалния закон, като се изтъква, че решението не засяга права и интереси на неопределен кръг лица, а на определен кръг лица – собствениците на недвижими имоти, находящи се на територията на община Провадия, които са определяеми. Обръща се внимание, че докладната записка е обсъдена на заседание на ОбС-Провадия и на заседания на постоянните комисии, което е действие по обсъждане на същата публично и даване на възможност на заинтересованите лица да изразят своето становище, доколкото съгласно съобщение от 12.12.2019 г. на Председателя на ОбС-Провадия е обявен проекта за дневен ред, като е видно, че предстои приемане на решения за одобряване на план-сметката и размера на ТБО, както и датата, часа и мястото за провеждане на заседанието на ОбС и заседанията на постоянните комисии. В хода по същество адв. Р.А. процесуален представител на ответника и с писмено становище се поддържа неоснователност на оспорването, прави се искане за отхвърлянето му и за присъждане на разноски. Излагат се доводи за наличие на правомощие ответникът да определи ТБО, както и за наличие на обсъждане на докладната записка на Кмета на Община Провадия на заседание на ОбС – Провадия и на заседания на постоянните комисии, което според ответника е действие по отношение обсъждане на същата публично и даване на възможност на заинтересованите лица да изразят своето становище, сочи се и че е обявен дневният ред със съобщение от 12.12.2019 г. Настоява се, че не са налице нарушения на материалния закон и на процесуалните правила. Изтъква се, че ОбС не е длъжен да излага нарочни мотиви защо не прилага основния способ за определяне на ТБО, така както е регламентирано в чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ, а и с т.ІV от оспореното решение на ОбС – Провадия е определен размерът на ТБО за подалите декларация за генериран обем битови отпадъци на база стандартен съд, като декларацията според чл. 17, ал. 1 от Наредба № 8 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Провадия, се подава до 30 ноември предходната година. Излагат се доводи за липсата на механизъм за определяне количеството изхвърлен отпадък от задължено лице.

С влязло в сила Определение № 135 от 16.01.2020 г. (л. 34-35 от делото) съдът оставя без разглеждане жалбата на Ж.Н.П. срещу Решение № 3-30 от 23.12.2019 г., прието от ОбС-Провадия, с което е одобрена план-сметката за приходите и разходите за дейност „Чистота“ за 2020 г. – Приложение № 1 и обективираното в нея искане за спиране на изпълнението на този акт, като е прекратено производството по адм. дело № 111/2020 г. на АдмС-Варна в тази част. Със същото определение е отхвърлено искането на жалбоподателя за спиране на предварителното изпълнение на Решение № 3-31 от 23.12.2019 г. на ОбС-Провадия, с което е определен размерът на ТБО за 2020 г.

С Определение № 1127 от 04.06.2020 г. (л. 86 от делото) съдът оставя без разглеждане жалбата и прекратява производството по делото в частта на оспорването на Решение № 3-31 от 23.12.2019 г. на ОбС – Провадия по отношение на определената ТБО за 2020 г. по: т.1.І.2. За гр. Провадия, за нежилищни имоти на предприятията; по т. 1.І.3. За гр. Провадия, за нежилищни имоти на физически лица; по т. 1.ІІ. За с. Блъсково; по т. 1.ІІІ. За селата Тутраканци, Храброво, Комарево, Житница, Манастир, Бързица, Добрина, Петров дол, Староселец, Чайка, Китен, Градинарово, Неново, Овчага, Равна Кривия, Черноок, Славейково, Снежина, Златина, Венчан и Черковна; по т. 1.ІV. За подалите декларация за генериран обем битови отпадъци, на база на стандартен съд, се заплаща следния размер на таксата, която включва всички разходи по чл. 66, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ): 1. За контейнер 1,1 куб.м. тип „Бобър“ – 3 326,40 лв. на година, като в декларацията се посочва броят на съдовете за изхвърляне на битовите отпадъци, които ще се използват през годината, съгласно Заповед № 3172/28.10.2019 г., а когато декларацията не е подадена в срок, декларирани са по-малък от необходимия брой съдове, по-малък обем на изхвърлените битови отпадъци или не се изхвърлят битовите отпадъци в определените за целта съдове, годишната такса се заплаща върху по-високата от данъчната оценка по Приложение № 2 от ЗМДТ и отчетната стойност на недвижимите имоти на предприятията; по т. 1.V. За всички съоръжения, имащи временен статут; по т. 1.VІ. За територията на Общинския пазар; по т. 1.VІІ. За случаите, когато не се събира ТБО; т. 1.VІІІ. За имот, основно жилище, както и в частта по т. 2, с която е възложено на кмета на Община Провадия изпълнението на процесното решение.

За ВОП, редовно призована, не се явява представител в съдебно заседание и не е изразено становище по жалбата.

Съобразявайки посочените от оспорващия основания, изразените становища на страните и фактите, които се извеждат от събраните по делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

С Докладна записка с вх. № 92/12.12.2019 г. Кметът на Община Провадия прави предложение до Общинския съвет – Провадия с решение да одобри план-сметка за приходите и разходите за дейност „Чистота“ за 2020 г. – Приложение № 1 и да определи размера на такса „Битови отпадъци“ за 2020 г. Докладната записка съдържа пояснение на вида и начинът на определяне на приходите и разходите, посочени в план-сметката, представляваща Приложение № 1. Посочени са и основания за увеличаване на ТБО, а именно: на база очаквани разходи и прогнози за събираемостта на ТБО, както и с оглед повишените разходи за извършване на дейността и увеличаване на част от таксите, заплащани за третиране на отпадъците; размерът на ТБО не е актуализиран от 2017 г., като разходите са покривани от възстановените отчисления по реда на чл. 64 от ЗУО; През месеците април и май са възстановени на Община Провадия отчисления по чл. 64 от ЗУО в размер на 1 060 105,40 лв., които в по-голямата си част са разходвани за заплащане на такси за третиране на отпадъци към „Екоинвест Асетс“ АД, във връзка със закриването на Общинско депо за неопасни отпадъци – Провадия и пренасочване на отпадъците към инсталация за предварителното им третиране; Проведена нова обществена поръчка за възлагане на дейностите по сметосъбиране и сметопочистване на територията на Община Провадия, като се очаква до няколко дни да бъде обявено класирането на участниците и сключването на договор; Съгласно Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина на изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани за депониране на отпадъци, размерът на отчисленията за обезвреждане на отпадъци на регионално депо за всеки тон депониран отпадък, считано от 01.01.2020 г., е 95 лв/т, при досегашен 57 лв/т, което се отразява на крайните цени за третиране на отпадъците, предавани на Регионалното депо за неопасни отпадъци – Въглен; Въвеждането на тол система, засягаща превозните средства, транспортиращи отпадъците до с. Езерово и с. Въглен (в по-голямата си част маршрутът е по магистрала Хемус или пътища от републиканската пътна схема); Наличието на недостиг в размер на около 20% от приходната част от събраните ТБО и ако се запазят действащите ставки на ТБО, част от финансирането на дейността ще следва да е за сметка на други собствени приходи, което ще ограничи бюджета на общината и ще следва да се прибегне до ползване на кредитни инструменти; Ниският размер на данъчните оценки на имоти, извън града, а доколкото става въпрос за такса за услуга, то за същата местонахождението на имота не следва да е определящо, тъй като и разходите за предоставяната услуга на такива имоти в някои населени места са по-големи; Предвид социалния статус на жителите на малките населени места (голяма част от населението в селата е в надпенсионна възраст или с ограничени възможности за доходи в трудоспособна възраст) не бива да бъде повишаван размерът на ТБО значително над очакваното повишение на ТБО за гр. Провадия.

Докладната записка е разгледана от постоянните комисии на ОбС – Провадия, като са дадени становища да се приеме проекта за решение, както следва на 17.12.2019 г. от ПК „Финанси, бюджет, местни данъци и такси“ (л. 100-101 от делото), ПК „Национално и европейско финансиране – оперативни програми, структурни фондове и проекти“ (л. 102 от делото), ПК „Образование, здравеопазване, култура, вероизповедания, младежки дейности и спорт, туризъм, социални програми и дейности“ (л. 104 от делото), а на 18.12.2019 г. – от ПК „Икономическо развитие на общината и общинска собственост“ (л. 106 от делото), ПК „Устройство на територията, екология, бедствия и аварии“ (л. 108 от делото), ПК „Обществен ред и сигурност, борба срещу корупцията, сигнали, жалби и предложения на граждани“ (л. 110 от делото).

Председателят на ОбС – Провадия свиква заседание на ОбС на 23.12.2019 г. – покана № 3 с изх. № 26/12.12.2019 г., с посочен в нея дневен ред (л. 93 от делото).

От Протокол № 3 от проведеното на 23.12.2019 г. заседание на ОбС – Провадия се установява, че докладната записка на кмета на Община Провадия е разгледана и с Решение № 3-30 е одобрена план-сметката за разходите за дейност „Чистота“ с 11 гласа „за“, 6 „против и 3 „въздържал се“, а с Решение № 3-31 е определен размерът на ТБО за 2020 г., с 13 гласа „за“, 6 - „против“ и 1 „въздържал се“ (л. 17-21 от адм. пр.), като е надлежно отразено и поименното гласуване на общинските съветници (л. 7 от адм. пр.) На заседанието са присъствали 20 общински съветници от общо 21, съгласно представения списък – л. 47 от адм. пр. Видно от разискванията във връзка с приемането на процесните две решения, общинският съветник Филчо Филев е изложил възражения както за компонентите на план-сметката, така и за увеличаване на размера на ТБО, основно в следния смисъл: Цена от 129,99 лв/тон за третиране на строителни едрогабаритни отпадъци от нерегламентирани сметища и/или локални замърсявания в с. Въглен няма да има, защото няма да има увеличение на отчисленията, включени в цената 57 лв/т на 95 лв/т на база споразумението на министър Нено Д. и Националното сдружение на общините; След 2017 г. не се дължи обезпечение по чл. 60 от ЗУО, като сборът на сумите по план-сметката, посочени като разходи, а именно: 611 063,27 лв. – за дължими обезпечения (80%) по чл. 60 от ЗУО за периода 2012 г. – 2017 г. (без разходите по т. 8 и т. 9); 95 553,90 лв. – Следексплоатационни разходи за Общинско депо за неопасни отпадъци – Провадия – съфинансиране по част „Инсталация биогаз“ – модулна и HDPE от Техническа рекултивация; 52 395,88 лв. – Следексплоатационни разходи за Общинско депо за неопасни отпадъци – Провадия – финансиране на част Биологична рекултивация, е 759 013,05 лв., колкото е размерът на дължимите отчисления до края на 2017 г.; План-сметка за 2019 г. е на стойност 5 414 165,94 лв. и е обезпечена със сега действащия размер на ТБО, който е 20% по-малък от предложения, като има и преизпълнение с близо 50 000 лв. и предходен остатък за 2020 г. в размер на 1 104 000 лв., респ. налице са основания за определяне на по-нисък размер на ТБО, доколкото и разходите за 2020 г. не са по-големи; Неоснователно обезпечението по чл. 60 от ЗУО не е включено в приходната част на план-сметката, като когато Община Провадия сключи договор за рекултивация на депото по проект закриване и рекултувация на съществуващо общинско депо за неопасни отпадъци в гр. Провадия, финансирано от ПУДООС, РИОСВ ще освободи необходимите отчисления, като финансирането от ПУДООС следва да се отрази и в приходната и в разходната част; План-сметката не е обявена публично, съгласно чл. 69, ал. 2 от АПК; Няма мотиви за ползване на данъчната оценка като база при определяне на размера на ТБО; Няма увеличение на таксата единствено за ползване на Бобър – 3 326,40 лв; Излишъкът следва да се оформи като резерв. Направените предложения от възразилия общински съветник не са приети от останалите общински съветници.

Според изказването на гл. юрисконсулт на Община Провадия: Сумите посочени като разходи в т. 7, т. 8 и т. 9 от Раздел ІІІ на план-сметката са посочени и като приходи – включени са в стойността на остатъка от 2019 г., като се сочи, че процесните суми не са заявени за възстановяване, а в т. 8 и т. 9 е посочена частта, която общината трябва да съфинансира, като има решение на ПУДООС по отношение финансиране на обект с индикативна сума, но не на подписан договор; План-сметката е по-малка от тази за предходната година, като това се дължи на намалената честота, оптимизиране на съдовата база в малките населени места и извършване на допълнителни проверки; Използваните данни, необходими за изработване на план-сметката, са цените на класирания на първо място изпълнител по обществената поръчка във връзка дейностите, свързани с ТБО; Според действащата нормативна регламентация не се изисква обявяване на план-сметката.

С Протокол от 27.12.2019 г. (л. 89 от делото) е удостоверено, че на посочената дата на информационното табло на ОбС – Провадия в Центъра за информация и услуги на граждани в Община Провадия са обявени Решения на ОбС – Провадия от № 3-29 до № 3-48, приети по Протокол № 3 от заседание, проведено на 23.12.2019 г., като на 27.12.2019 г. е изготвена заявка за публикуване на информация № 506, а именно Протокол № 3/23.12.2019 г. и 20 бр. Решения на ОбС – Провадия на интернет страницата на общината, като същата е публикувана, с оглед Протокол от 27.12.2019 г. от ст. специалист „АИО“ – л. 90 от делото.

 

Оспорването е публикувано в ДВ, бр. 12 от 11.02.2020 г. (л. 65-66 от делото), поставено е копие от обявлението на определеното за това място в АдмС-Варна (л. 64 от делото) и е публикувано на интернет страницата на ВАС, като няма постъпили заявления.

 

Оспорващият е с постоянен адрес *** (лична карта – л. 14 от делото) и е собственик на недвижими жилищни имоти на територията на гр. Провадия и с. Б., видно от представените документи за собственост (л. 15 и л. 49-50 от делото), поради което за него е налице изискуемият пряк и личен правен интерес да оспорва решението на ОбС – Провадия в частта за определените размери на ТБО за жилищни имоти в гр. Провадия и с. Б.. Безспорно оспореният акт в посочената допустима за оспорване част засяга правата и законните интереси на жалбоподателя.

Оспорването не е просрочено. Съгласно чл. 22, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) актовете на общинския съвет се разгласяват на населението на общината в срока по ал. 1 чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3. Нормата се отнася до всички актове на общинския съвет, включително и общите административни актове и е специална по отношение на общите правила за съобщаване на актовете по АПК, в това число и правилата за съобщаване по чл. 72, във връзка с чл. 66, ал. 1 от АПК. За разлика от уведомлението по чл. 66, ал. 1 от АПК за откриване на производството по издаване на общ административен акт, което може да бъде направено по един от трите алтернативно предвидени начина, специалната норма на чл. 22, ал. 2 от ЗМСМА предвижда начините за съобщаване на актовете, приети от общинските съвети кумулативно - чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА.

Съгласно чл. 97 от Правилника за организацията и дейността на ОбС Провадия (л. 131 от делото) актове на общинския съвет се разгласяват чрез обявяването им  на информационното табло на общинския съвет и сградата на общината, на официалната интернет страница в 7 дневен срок от приемането им.

В случая ответникът представя доказателства за съобщаване на оспореното решение на 27.12.2019 г. на таблото на ОбС – Провадия в Центъра за информация и услуги на гражданите в Община Провадия и на интернет страницата на общината (л. 22 от адм. пр. и л. 89-91 от делото) Не са налице доказателства за съобщаване на акта чрез средствата за масово осведомяване с оглед кумулативното изискване по чл. 22, ал. 2 от ЗМСМА. Чрез кумулативно предвидените изисквания за съобщаването на актове законът цели оповестяването им да е по начин, който да осигури на засегнати лица надлежно упражняване на правото на жалба. След като оспореният акт на общинския съвет не е надлежно съобщен по реда на чл. 22, ал. 2 ЗМСМА, то и едномесечният срок по чл. 179 АПК не е започнал тече и не е изтекъл към момента на подаване на жалбата, т.е. жалбата е подадена в срок. А и следва да се има предвид, че оспореното решение е постановено на 23.12.2019 г., обявено в интернет и на таблото на ОбС- Провадия на 27.12.2019 г., а жалбата е с входящ номер в ОбС-Провадия от 07.01.2020 г.

Оспореният акт е общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК. Същият има еднократно правно действие (еднократно се облага имот за 2020 г.) и с него се засягат права, свободи и законни интереси на неопределен, но определяем брой лица - собственици на имоти, попадащи в обхвата на решението, съответно в обхвата на оспорената от жалбоподателя част. Т.е. жалбата е насочена срещу подлежащ на оспорване акт, поради което е допустима за разглеждане.

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146.

Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА Общинският съвет определя размера на местните такси, а съгласно чл. 66, ал.1 от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи по т. 1-4. Компетентен орган за определяне размера на ТБО е именно Общинският съвет, издал оспорения акт. Общинският съвет е колективен орган, като на заседанието, на което е взето оспореното решение са присъствали 20 от общо 21 общински съветници. Актът е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма и съдържа фактически и правни основания, поради което не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

Основателни са твърденията в жалбата, че оспорения акт в обжалваната част е издаден при съществено нарушение на административнопроизводствени правила.

При приемането на решението в оспорената част са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по чл. 66 и чл. 69 от АПК.

Съгласно чл. 66, ал. 1 от АПК откриването на производството по издаване на общия административен акт се оповестява публично чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин, като съгласно ал. 2 уведомяването по ал. 1 включва и основните съображения за издаването на акта, както и формите на участие на заинтересованите лица в производството. Съгласно чл. 69, ал. 1 от АПК административният орган определя и оповестява публично по реда, определен в чл. 66, ал. 1, една или повече от следните форми на участие на заинтересованите лица в производството по издаване на акта - писмени предложения и възражения; участие в консултативни органи, подпомагащи органа, издаващ акта; участие в заседания на органа, издаващ акта, когато той е колективен; обществено обсъждане, а съгласно ал.2 осигурява на заинтересованите лица възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, определен от административния орган, който не може да бъде по-кратък от един месец от деня на уведомяването по чл. 66.

От представените по делото доказателства не се установи изискванията на цитираните разпоредби да са изпълнени. Не е извършено надлежно уведомяване на обществеността за откриване на производство по издаване на общия административен акт, нито е извършено оповестяване на основните съображения за издаване на акта и формите за участие на заинтересованите лица в производството. Не са налице доказателства да са определени форми за участие на заинтересованите лица. Не е дадена възможност на заинтересованите лица да осъществят правото си на участие в производството, нито е спазен срока за това. Налице е неизпълнение от административния орган на задължението му по чл. 69, ал. 2 от АПК. Като не е изпълнил изискванията на цитираните разпоредби административният орган е допуснал съществено процесуално нарушение при издаване на акта, което е основание за неговата отмяна, тъй като е нарушено правото на участие на заинтересованите страни в производството по издаване на общия административен акт и същият е издаден без да са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая, т.е. без да са обсъдени предложенията и възраженията на заинтересованите граждани и организации (чл. 71 от АПК). Лишаването на адресатите на акта от това право обосновава незаконосъобразност на постановеното волеизявление.

Неоснователно ответникът настоява, че са спазени процесуалните правила, доколкото докладната записка на кмета е разгледана и обсъдена от постоянните комисии и от общинския съвет, то е осигурено изискуемото публично обсъждане и даване на възможност на заинтересованите лица да изразят своето становище, както и че със съобщението от 12.12.2019 г. е обявен дневния ред, датата и часа на провеждане на заседанието на ОбС – Провадия. Изискването на закона е да се уведоми обществеността за откриването на производство по издаване на общия административен акт. Обстоятелството, че докладната записка е разгледана и обсъдена от комисиите към ОбС и от самия ОбС не обосновава извод, че обществеността е уведомена за откриването на производството и е осигурена възможността й да участва в производството. Обществеността може да присъства и да взема участие в заседанията на постоянните комисии и на общинския съвет, но в случая законът изисква да бъде изрично уведомена за откриването на производството по издаване на общ акт, да и бъдат оповестени основните съображения за издаване на акта и да бъдат определени предварително формите за участие на заинтересованите лица в производството.

По аргумент от чл. 168, ал. 4 от АПК, съществено нарушение на административнопроизводствените правила при всички случаи e когато вследствие на нарушаване на задължението за уведомяване гражданин или организация са били лишени от възможността да участват като страна в производството по издаване на индивидуален административен акт. Съгласно чл. 168, ал. 5 от АПК, когато съдът установи наличието на съществено нарушение на административнопроизводствените правила по ал. 4, той отменя акта и изпраща преписката на съответния компетентен административен орган, без да проверява основанията по чл. 146, т. 4 и 5.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че оспореното решение на ОбС - Провадия в обжалваната му част е незаконосъобразно като постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и следва да се отмени.

С жалбата, в хода на делото и в хода по същество на делото оспорващият не прави искане за присъждане на разноски. Такова искане е направено едва с писмената защита, представена в определения от съда срок, след последното заседание по делото, на имейл на съда, без да е подписана с електронен подпис, поради което съдът намира за ненадлежно извършено това процесуално действие, респ. не дължи произнасяне по искането на оспорващия за присъждане на разноски.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, чл. 168, ал. 5  и чл. 173, ал. 2 от АПК , съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение № 3-31 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет – Провадия, проведено на 23.12.2019 г., В ЧАСТТА, с което е определен размерът на такса „Битови отпадъци“ за 2020 г. по:

т. 1.І. За гр. Провадия за жилищни имоти – 3,64 на хиляда върху данъчната оценка на имота, в т.ч.:

       1.1. Събиране, включително разделно, на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им – 1,01 на хиляда върху данъчната оценка на имота;

       1.2. Проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други съоръженияза обезвреждане, рециклиране, компостиране, анаеробно разграждане и друго третиране и оползотворяване на битови отпадъци – 2,29 на хиляда върху данъчната оценка на имота;

       1.3. Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване – 0,34 на хиляда върху данъчната оценка на имота.

т. 1.ІІІ. За село Б.

       1.1. Събиране, включително разделно, на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им – 1,82 на хиляда върху данъчната оценка на имота;

       1.2. Проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други съоръженияза обезвреждане, рециклиране, компостиране, анаеробно разграждане и друго третиране и оползотворяване на битови отпадъци – 4,13 на хиляда върху данъчната оценка на имота;

       1.3. Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване – 0,59 на хиляда върху данъчната оценка на имота.

ИЗПРАЩА на Общински съвет – Провадия преписката за преценка наличието на основания за ново процедиране в отменената част на Решение № 3-31 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет – Провадия, проведено на 23.12.2019 г.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: